Päiväkodin ulkoilusta

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
Miksi osa vanhemmista tuntuu olevan sitä vastaan, että lapset ulkoilevat säällä kuin säällä? Tänäänkin oltiin iltapäivästä ulkona ja vetta alkoi satamaan. Eihän siitä mitään haittaa ollut, lapset tykkäsivät kovasti ja päällä oli sadevehkeet. Mutta useampi ihmetteli isoon ääneen, että miten me nyt sateella ollaan ulkona???!! Itse ainakin olen omatkin lapseni totuttanut ulkoilemaan sateellakin. Olen siis harjoittelijana pk:ssa ja kyllä on saanut törmätä tämän parin viikon aikana nipottaviin vanhempiin....
 
"vieras"
Tämä nyt tuskin on ainut aihe, mitä tulet harjoittelun aikana ihmettelemään. Pk ei tietenkään voi antaa yksilöllistä palvelua, mutta vanhemmat ovat maksajan asemassa ja heilläkin on sananvaltaa. Eri ihmiset arvostavat eri asioita.
 
Meillä tyttö kertoi innoissaan, kuinka olivat olleet ulkona päiväkodissa ja oli satanut kamalasti. Lapset tykkäävät !!! Siksihän nuo sadekuteet on hankittu :D:D
Mahtavaa, että menevät ulos säällä kuin säällä.
 
"vieras"
Onhan lapsilla sadevaatteet ja ne pyydetään päikkäriin tuomaan. Miksi niitä tarvittaisiin naulakossa tilaa viemässä jos ei niitä koskaan tarvittaisi. Itsekkin olen tuota miettinyt. Sateella ei tule kipeäksi jos on kunnollinen varustus päällä.
 
Mua taas ketuttaa, kun joka tiedotteessa mainitaan pk:ssa ulkoiltavan "säällä kuin säällä". Sadevaatteet on tietysti vimpan päälle, mutta tietääkseni sateella ei useimmiten ulkoilla-> keväällä ostettuja sadevaatteita on keväällä oston jälkeen käytetty pk:ssa alle 5 kertaa.
 
Mä en tiedä kyllä yhtään miks osa on sitä vastaan mut vallitseva käsitys tuntuu jostain kumman syystä olevan ettei sateella voi olla lainkaan ulkona. Mekin ulkoillaan säällä kun säällä itse mut päikyssä taas tuntuuvat jäävän sisälle heti jos vähänkään näyttää siltä et sataa. Ja meidän sadekamppeet siis ovat siellä naulakossa lähinnä koristeena.
 
Mua taas kummastuttaa, jos ulkona on pientä tihkusadetta ja lapset on sisällä koska ulkona sataa!? Ei se sade ketään sulata, musta on ihan tervettä ulkoilla säällä kuin säällä. Viikonloppuna oltiin juuri koko perhe metsälenkillä ja vettä satoi kaatamalla. Kivaa oli! :)
 
halipupu harmaana
Luultavaksi siksi asia kummastauttaa, kun vanhemmat eivät itse viitsi ulkoilla lastensa kanssa jos vähänkin sataa. Ja onhan se välillä niinkin, että vanhemmat "rankan" työpäivän jälkeen nyrpistävät nenäänsä joka asiasta ja kaatavat kaiken päivän aikana kertyneen harmituksen hoitajien niskaan niin kuin se olisi heidän syynsä.
 
"pph"
10 vuoden kokemuksella voin sanoa, että pieni osa vanhemmista TYKKÄÄ siitä, että ulkoillaan säällä kuin säällä, mutta joukkoon mahtuu näitä hienostelijoitakin, jotka kummastelevat, että miksi heidän pilttinsä ulkoilee vesi/räntäsateessa. Varsinkin poishaettaessa ovat nyrpeissään, jos lapsella on päällä kuraiset ja märät kuravaatteet. Nehän on yksinkertainen vetää pois nurin päin ennen autoon menoa, joten ei ole pelkoa, että auto likaantuu. Lapset nauttivat suunnattomasti kura- ja vesileikeistä ja minusta lapsilla on siihen oikeus! Joten nyrpistelystä huolimatta minut löytää ulkoa säällä kuin säällä ;-D
 
maissihiiri
Onhan se kiva,jos päiväkodissa ulkoillaan vaikka sataakin, mutta siinä en näe mitään järkeä että ihan pikkuiset sitten makaavat kuralammikoissa... Koska vaikka kuinka on kurikset ym. niin vettä pääsee aina jostain läpi. Tulee mieleen yksikin kerta, kun tyttöni oli alle 2v., ulkona sataa kaatamalla ja pk:n pihalla syviä vesilammikoita joista yhdessä tyttöni istui. Ja kotona kun riisuttiin vaatteet niin tottakai kainaloita myöten märkä :/ Eli pikkusateella minusta ulkoilui on hyvä asia, mutta ei kaada maailmaa vaikka joskus ovatkin sisällä kovan sateen vuoksi.
 
"kahden äiti"
Meidän pkssa isot kyllä ulkoilevat säällä kuin säällä, mutta pienten puoli pysyy huonoimmilla säillä sisällä. Ja hyvä näin. Itse en jaksaisi lähteä lasten kanssa ulos rankkasateeseen, joten kiva, että isot saavat nauttia sateesta päiväkodissa ;-)
 
=)
Mua taas ketuttaa, kun joka tiedotteessa mainitaan pk:ssa ulkoiltavan "säällä kuin säällä". Sadevaatteet on tietysti vimpan päälle, mutta tietääkseni sateella ei useimmiten ulkoilla-> keväällä ostettuja sadevaatteita on keväällä oston jälkeen käytetty pk:ssa alle 5 kertaa.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Ilmoitustaululla lukee ulkoliikuntaa tms. (eskarissa) ja perässä sateen sattuessa sisällä. Ja vartavasten piti viedä sadevaatteet, vettäpitävät eivät kelvanneet. Muuten mulla ei oo väliä ovatko ulkona vai sisällä sateella.
 
[QUOTE="hmm";21940369]Täällä sitten tuntuu olevan vain "säällä kuin säällä" -äitejä. Missä ne todellisuuden "ette kai te vain ulkoile tänään kun siellä sataakin" -äidit?[/QUOTE]

Mulle sopii hyvin, että ulkoilevat päikyssä säällä kuin säällä.
Itse en sitä lasten kanssa tee, joten jäisi hyvät sadevaatteet vähälle käytölle jos mun varassa olis :D
 

Yhteistyössä