Päiväkodin toiminta-ajatus?

  • Viestiketjun aloittaja Harmauduin
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ruokapöydässä voisin vielä ymmärtää, mut en muuten. Keskittyminen yhteen asiaan voi olla vaikeaa vielä 5 vuotiaallakin, saati sitten 2 vuotiaalla. Meidän päikkärissä toiminta on suunniteltu niin että aina välissä on joku toiminnallinen juttu, ja sen jälkeen jaksavat sitten taas pienen hetken paperitöitä. Miksei sitä lasta voitu pitää vaikka sylissä?
Ehkä oli jo pidetty sylissä, eikä se auttanut, vaan lapsi sähelsi ja häiritsi muita aina vaan? Henkilökuntaa on rajoitetusti, eikä ole oikein, jos koko ryhmän piirustus(tms)tuokio menee pilalle koska yksi lapsi ei suostu istumaan paikoillaan, vaan juoksee ympäriinsä, viskoo muiden kyniä lattialle, tms...emmehän me tiedä mitä siellä on tapahtunut.
Aivan näin. Aina ensimmäisenä pitää kyllä jutella hoitajien kanssa ilman hernettä nenässä ja sitten vasta tarpeen vaatiessa ottaa yhteys heidän esimiehiinsä. Minä ainakin arvostaisin itse, että epäselvyydet juteltaisiin kanssani töissä ennenkuin niistä tehdään elämää suurempi haloo. Haloon saa tehdä, kun on siihen perusteltu syy.

Tällä palstalla tehdään rikosilmoitus aina huhupuheista ilman mitään tietoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Aivan näin. Aina ensimmäisenä pitää kyllä jutella hoitajien kanssa ilman hernettä nenässä ja sitten vasta tarpeen vaatiessa ottaa yhteys heidän esimiehiinsä. Minä ainakin arvostaisin itse, että epäselvyydet juteltaisiin kanssani töissä ennenkuin niistä tehdään elämää suurempi haloo. Haloon saa tehdä, kun on siihen perusteltu syy.

Tällä palstalla tehdään rikosilmoitus aina huhupuheista ilman mitään tietoa.
Juuh.
Ja kaikenlainen omaan lapseen kohdistuva kuri otetaan niiiiiiin vakavana asiana.
Homma vaan menee niin, että jos se oma piltti pilaa koko muun ryhmän musiikkihetken tai vastaavan, niin silloin piltti laitetaan vaikkapa eteisen penkille jäähylle. Ja jos piltti ei käskyistä huolimatta siellä pysy, vaan tulee koko ajan takaisin häiritsemään muita, niin piltille laitetaan valjaat ja piltti saa istua sitten "sidottuna".
Esimerkiksi.

Säännöt kun koskevat sitä omaa pilttiäkin, ja hoitopaikassa on muitakin lapsia joilla on oikeus toimintatuokioihinsa, ruokailuun, lepoon yms ilman toistuvaa häirintää.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ruokapöydässä voisin vielä ymmärtää, mut en muuten. Keskittyminen yhteen asiaan voi olla vaikeaa vielä 5 vuotiaallakin, saati sitten 2 vuotiaalla. Meidän päikkärissä toiminta on suunniteltu niin että aina välissä on joku toiminnallinen juttu, ja sen jälkeen jaksavat sitten taas pienen hetken paperitöitä. Miksei sitä lasta voitu pitää vaikka sylissä?
Ehkä oli jo pidetty sylissä, eikä se auttanut, vaan lapsi sähelsi ja häiritsi muita aina vaan? Henkilökuntaa on rajoitetusti, eikä ole oikein, jos koko ryhmän piirustus(tms)tuokio menee pilalle koska yksi lapsi ei suostu istumaan paikoillaan, vaan juoksee ympäriinsä, viskoo muiden kyniä lattialle, tms...emmehän me tiedä mitä siellä on tapahtunut.
No hoitaja itse sanoi näin. että ensin poika halusi piirtää,sitten halusikin leikkiä leluilla ja sen jälkeen halusi jälleen piirtää. Näin oli kuulema meno näyttänyt olevan liian vilkasta että oli katsonut parhaakseen sitoa kiinni..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No hoitaja itse sanoi näin. että ensin poika halusi piirtää,sitten halusikin leikkiä leluilla ja sen jälkeen halusi jälleen piirtää. Näin oli kuulema meno näyttänyt olevan liian vilkasta että oli katsonut parhaakseen sitoa kiinni..
Outo hoitaja.

Sano (vaadi) että haluat keskustella asiasta oikein ajan kanssa...jossain palaverihuoneessa tms.
 
ap
Mutta kiitos kaikille jotka jaksoivat kanssani asiaa pohtia! Nyt pitää ruveta valmistautumaan töihin lähtöön. Asiaa en kuitenkaan tähän jätä vaan meinaan selvittää sen asiallisesti pk-henkilökunnan kanssa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No hoitaja itse sanoi näin. että ensin poika halusi piirtää,sitten halusikin leikkiä leluilla ja sen jälkeen halusi jälleen piirtää. Näin oli kuulema meno näyttänyt olevan liian vilkasta että oli katsonut parhaakseen sitoa kiinni..
Outo hoitaja.

Sano (vaadi) että haluat keskustella asiasta oikein ajan kanssa...jossain palaverihuoneessa tms.
Näin suunnittelinkin. Mutta pidän kuitenkin asiallisen linjan. Vaikka niiden mielestä täys pentu olenkin :)
 
Juu, kannattaa tosissaan keskustella ihan rauhassa tilanteesta.

Itse en noita valjaita osaa niin pahoina pitää. Meillä on 4v kehitysvammainen poika joka vasta opettelee itse istumaan korkeammalla tuolilla ja on siis ilman valjaita vain silloin kun joku aikuinen kerkeää istumaan vieressä. Muuten ihan turvallisuussyistäkin laitetaan hihnat kiinni, en tiedä kokeeko hän tuon vapaudenriistona mutta itse pidän parempana että istuu sitten sen hetken köytettynä kuin on kohta nenällään lattialla. :/

Jos tunnustuslinjalle lähdetään niin kotonakin saatan hetkeksi laittaa pojan tuoliin köytettynä pöydän ääreen leikkimään jos on joku kotityö kesken ja tämä meinaa vapaalla jalalla tehdä jotain vaarallista. Eli en ole vieläkään oppinut pitämään noita valjaita niin nöyryyttävinä ja pahoina kuin ilmeisesti pitäisi.

Itse ap:n tapauksesta, en ymmärrä sitä jos muuten rauhassa leikkivä lapsi on noin vain sidottu pöydän ääreen jotta pysyisi paikallaa. Mutta toisaalta jos taustalla on muutakin ongelmaa ja muut keinot lapsen rauhoittamiseksi on jo käytetty niin...
 
muu
Olen itse ollut monissa päiväkodeissa töissä,ja kaikissa on ollut hoitajilla oikeus päättää ulkoilevatko pitempään aamupäivällä, ja askartelevatko iltapäivällä, ja ovat tuolloin lyhyemmän ajan ulkona. Joskus ei pkssa ulkoilla lainkaan iltapäivällä, etenkään, jos joudumme hoitamaan lapsiryhmää yksin. Tämäkin siis on arkea päiväkodeissa, että koko lapsiryhmä jää yhden aikuisen vastuulle pariksi tunniksi iltapäivisin.

Jos kaksi vuotias ei jaksa keskittyä siinä missä kaikki muut ryhmän lapset, niin mielestäni ei ole oikein kieltää askarteluhetkeä koko ryhmältä yhden levottoman lapsen takia. Jos hoitaja sai valjaiden avulla lapsen toimimaan yhdessä muiden kanssa, niin ei se mielestäni ole väärin. Tosiaan; itkikö lapsesi kun oli "sidottuna"? Jos ei, vaan työskenteli tyytyväisenä, voi olla, että hän jopa piti toiminnasta ja siitä, että hänet "pysäytettiin", ja annettiin mahdollisuus yhteiseen toimintatuokioon. Kaikki lapset kun eivät syystä tai toisesta jaksa tai pysty itse rauhoittumaan ja pysähtymään, olkoon sitten syynä mikä tahansa.

Korkeita tuoleja on suurimmassa osassa päiväkoteja, ja siksi myös turvallisuus syistä, pienimmät ja kovimmat kiipeilijät ja riehakkaimmat on pakkokin laittaa valjaisiin pöytähommien ajaksi. En ole koskaan aiemmin kuullut yhdenkään vanhemmat edes kummastelevan kyseistä asiaa.

Mutta sen sanon, itse samaa työtä tehneenä, että ota kyseistä hoitajaa hihasta kiinni, ja selvitä asia hänen kanssaan. Ensisijaisestihan asiat kuuluu hoitaa siellä, missä ne on tapahtuneetkin. Jos ette pääse yhteisymmärrykseen, otatte mukaan päiväkodinjohtajan.

Jokatapauksessa uskon sinun nyt ylireagoivan, ja rankasti.
 
Juh
Teidän kaikkien mielestä on siis ok kytkeä KAKSI vuotias lapsi penkkiin kiinni kun ei jaksa piirtää..?! Eiköö pitäisi ennemmin herätä keskustelemaan siitä, miksi noin pienen on pakko osallistua yhteiseen piirustushetkeen, jos ei kiinnostusta riitä? Miksi hoitajia ei ole niin paljon, että sellaisten jotka haluavat piirtää, työ ei kärsi vaikka kaikki eivät piiertämisestä välittäisi? Kyllä pienen pitää opetella sääntöjä joo, mutta rajansa kaikella!

Eikä todellakaan ole hyväksyttävä tilanne, mistä joku kirjoitti, että lasten kanssa ei voida mennä ulos, koska iltapäivällä on vain yksi hoitaja paikalla. Aivan kauheaa touhua tämän maan päiväkodeissa! Ja asiathan ei muutu jos kukaan ei asioita kyseenalaista!
 
Eminem
Jos oma lapseni riehuisi päiväkotitiloissa ja olisi vaarassa sekä itselleen että muille, olisin vain iloinen, jos hänet olisi turvallisuussyistä "sidottu" tuoliin. Tiedän ettei päiväkodeissa ole kuin pari työntekijää aamuisin ja iltaisin, joten joka lapselle ei löydy omaa hoitajaa, koska jos yksikin hoitajista keskittyisi vain tuohon riehuvaan lapseen, jäisivät kaikki loput 18-22 lasta yhdelle hoitajalle. Eli tiedän ettei päiväkodissa ole mitenkään mahdollista järjestää yksilötoimintaa yhdelle lapselle, joka ei askartelusta ole kiinnostunut. Isomman lapsen toki voisi ohjata yksin leikkimään, mutta 2 vuotiasta ei voi yksin jättää pyörimään ja riehumaan. Tajuan hoitajia oikein hyvin. Itsekin kotona välillä istutan lapsen rauhoittumaan kun meno yltyy yli äyräiden, ja minulla kuitenkin on vain yksi lapsi. Joten jos yli kymmenen tai jopa yli kahdenkymmenen lapsen ryhmässä kaikki muut askartelevat, niin kyllä se vaan niin on, ettei se yksi kaksivuotias voi juosta ympäri taloa kuten tahtoo. Äiti nyt vaan hyväksyy tämän, tai pitää hoidossa kotona tai vaikka perhepäivähoidossa. Mitä olen keskusteluja seurannut, niin henkilökunta päiväkodeissa vain koko ajan vähenee ja ryhmät suurenee, joten jos ei hyväksy päivähoidon nykylaatua ja hoidon yksilöllisyyden unohtavaa toimintaperiaatetta, on varmaan paras itse jäädä hoitamaan lapsia kotiin. Minä luotan hoitajiin täysin ja heidän ammattitaitoonsa, enkä ole koskaan kyseenalaistanut heidän toimintatapojaan. He tekevät siellä kaikkensa ja yli parhaansa, mitä nyt resurssit antavat myöden.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Juh:
Teidän kaikkien mielestä on siis ok kytkeä KAKSI vuotias lapsi penkkiin kiinni kun ei jaksa piirtää..?! Eiköö pitäisi ennemmin herätä keskustelemaan siitä, miksi noin pienen on pakko osallistua yhteiseen piirustushetkeen, jos ei kiinnostusta riitä? Miksi hoitajia ei ole niin paljon, että sellaisten jotka haluavat piirtää, työ ei kärsi vaikka kaikki eivät piiertämisestä välittäisi? Kyllä pienen pitää opetella sääntöjä joo, mutta rajansa kaikella!
Kyllä vaan meillä on keskusteltu vanhempien ja päiväkodin välillä siitä, että nyt päiväkoti alkaa vaatia lapsoltamme enemmän keskittymistä yhteisiin asioihin. Omani lähestyi silloin kolmea, mutta oli yhä kaksivuotias. Silläkin on merkitystä onko 2v1kk vai 2v11kk.

Esim kyllä meillä kiinnostusta pitää myös "pakottaa" joskus. Eli lapsen pitää leikkiä sitä leikkiä hetken, jonka on valinnut. Ei niin, että otetaan kynät esiin ja katse harhailee autoon ja siiten ollaan menossa paperi toisessa kädessä leikkimään autolla... En ota kantaa onko valjaat paras tapa, mutta voi olla keino pitää lapsi hetken paikoillaan. Meillä vielä raahataan karkulainen takaisin paikoilleen, jos kotona ollaan.
 

Yhteistyössä