päivähoitoon

1v 9kk poikamme on aloittamassa päivähoitoa syyskuussa pääkaupunkiseudulla. Olemme varanneet aloitusta varten n 2 viikkoa pehmeään laskuun josta ainakin viikon vanhemmat ovat mukana hoidossa tutustumassa.

Ihan käytännön vinkkejä kyselen täällä että mitä kannattaa ottaa huomioon. Lapsi osaa syödä ja juoda pääsääntöisesti itse. Käy jo jonkin verran potalla ja osaa sanoa tärkeimpiä sanoja (ei anna kiitos joo...) Syö tuttia (lähinnä unitilanteissa) Pullosta ei juo. Poikamme on aina ollut sosiaalinen tapaus. Leikkii mielellään muiden lasten kanssa ja on aika luottavainen ainakin naapurin aikuisiin ja ystäväpiirin ihmisiin. On ollut mummon ja tädin ja ystäväni hoidossa ja koskaan ei ole itkenyt perääni... aina on ollut ku hangon keksi, siksi uskon ja toivon aloituksenkin menevän hyvin.

Ihan perusjuttujs kyselisin.

-Miten pehmeä lasku on mielestänne vaikuttanut päivähoitoon sopeutumsieen?

-Mitä tavaroita/ vaatteita pitää lapsella olla hoidossa?
-Tarvitseeko rattaat viedä hoitoon?
-Mitä lapseen liittyviä juttuja kysytään ennen hoidon aloittamista?
-Kuinka pian aloituksesta oli ensimmäinen kasvatuskeskustelu?
-Miten lapsen uni ja ruokailu on sujunut hoidossa vrt.kotona?

ja sitten tää tutti ja potta. saako lapsella olla tutti ja miten pottailuun on suhtauduttu alle 2 vee lasten kanssa?
 
Jotain vastauksia tässä, meillä 1v2kk. 2 vkoa varasin sopeutukseen, käytiin joka päivä pari tuntia siellä, joskus aamupalalla, joskus lounaalla, joskus välipalalla ja sitten koko päivä yhdessä nukkumisineen kaikkineen ja sitten jätin yksin lyhyeksi aikaa 8. päivänä jne. Hyvin meni. Tuttia saa käyttää unitilanteessa, jos oikein itkee, niin kyllä ne antaa muutenkin. Kaikki käy potalla istumassa, mutta ei sillä ole väliä tuleeko sinne mitään. Meillä jaksetaan istua 2 sek potalla eikä sinne mitään tule, kunhan treenaavat. Eikä ketään pakoteta mihinkään, kukin ajallaan. Rattaita ei tarvi viedä hoitoon. Allergiat on syytä ilmoittaa, jos niitä on. Kasvatuskeskustelusta en tiedä. Kannattaa olla 2 vaihtovaatteet ja kurahousut ja kumpparit ja sisä- ja ulkovaatteet muutenkin erikseen ja tossut. Unilelu/rätti tms. myös. Meidän päiväkotiin myös saa viedä omia leluja, jos haluaa. Oma pieni valokuvakirja perheenjäsenistä tai kasvukansio, kuten meillä. Sitä katselevat, jos tulee kova ikävä. Kuvan vanhemmista voi liimata myös naulakkoon. Pehmeää laskua suositellaan, koska todennäköisemmin lapsi luottaa hoitajiin ja paikkaan eikä koe itseään hylätyksi eikä tilannetta niin pelottavaksi. Vähemmän itkuja, jos pystyy hitaasti sopeuttamaan. Ja poislähdöt sitten rivakasti ja iloisesti äidin/isän puolelta, ei mitään voivotteluja. Uni ja ruokailu ihme kyllä yleensä rupeavat sujumaan hyvin, vaikka kotona olisi ongelmia - seura tekee kaltaisekseen ja mallioppivat siellä. Ja hoitajat auttavat syömisessä ja nukuttavat vaikka syliin jos tarvitsee. Hyvin mielin olen jättänyt lapsen hoitoon.
 
kc2
meillä on myös tämmönen pehmee alotus,likka on vaan 3 tuntia päiväs hoidos kunnes sopeutuu hyvin. noin viikon itki perään ja nyt pari päivää on mennyt jo hyvin. ja neito on ollu todella kovasti mun perään,vierastanu muita oikeen kovasti. meille annettiin lista mitä tarvii tuoda ja lelu saa olla mukana mutta sillä saa muutkin sitten siellä leikkiä. omia rattaita ei. me täytettiin hoitosopimus ja sit kysyttiin lapsen allergiat ym. hoitokeskustelua meil ei oo viä ollu. ruokaa neito ei oo suostunu siä syömään ja tutti saa olla. siis kyseessä on ryhmäkoti.
 
Heips! Olen päiväkodissa töissä pienten puolella. Voin edellisten lisäksi sanoa, että ne varhaiskasvatuskeskustelut ainakin meillä käydään mahdollisimman pian hoidon aloittamisesta, että saadaan mahdollisimman paljon tietoa lapsesta. Syöminen ja nukkuminen sujuu yleensä paremmin päiväkodissa kuin kotona. Mikäli teillä on suht sama rytmi kuin päiväkodissa niin se helpottaa asiaa huomattavasti. Tutti saa toki olla+muut unikaverit. Potatetaan usein päivän aikana; tuloksen kanssa tai ilman, mutta se kuuluu arkeen. Sitten tuohon pehmeään laskuun vielä, että kaikki eivät tee pehmeää laskua ja joihinkin lapsiin se ei vaikuta millään tavalla(positiivisesti/negatiivisesti). Jokatapauksessa sitä itkua on alussa ja toki on hyvä käydä paikanpäällä joitain kertoja, ettei ole ihan sokkina. Poikkeuksetta kuitenkin ne lapset, jotka itkevät lopettavat itkun kunhan äiti/isä on poissa näkyvistä. Jos lapsi itkee niin älä jää halimaan tai "läpertelemään" vaan sanot, että äiti lähtee töihin ja tulee sitten hakemaan(tai kuka lie tuleekin) ja annat lapsen hoitajan syliin. Muuten homma pitkittyy ja lapsi käyttää kyllä kaikki keinot pitääksen vanhemman luonaan. Tsemppiä, kyllä se siitä.
 
Meillä minä olin varautunut kolmen päivän pehmeään laskuun, mutta minun läsnäoloni oli lopulta tarpeetonta. Poika (silloin 1v3kk) paineli puolen tunnin jaloissa pyörimisen jälkeen muiden perään leikkimään. Minä odottelin puoli tuntia yksin ja lähdin käymään kaupassa. Ensimmäiset päivät olivat toki lyhyempiä (ekana päivänä 2-3h, toisena päivänä tuohon päälle lounas&päiväunet ja kolmas päivä kokonaan. Itkemiset todella vähäisiä ja pojalla ei ole ollut mitään kiirettä lähteä kotiin. Tietysti kiva nähdä äitiä ja isää. (Tosin meillä oli tämä jo toinen hoitopaikka, pph:lle meni jo 9.5kk ja kesälomien jälkeen vaihtoi hoitopaikkaa. pph:lle tutustuminen 2 kertaa etukäteen samalla tavalla)

Pottailu sujui alusta lähtien hyvin (seura auttaa), vaikka välillä kotona olikin haasteita. Eka kehityskeskustelu oli noin kahden kuukauden kuluttua. Henkilökunnan on varmasti hyvä tutustua ensin lapsiin, jotta keskustelu olisi rakentavampi... Ruokailut ovat sujuneet heti hyvin, lapsi syönyt itse alusta alkaen. Ekan kuukauden oli nokkamuki, mutta tavalliseen mukiin siirryttiin sitten välittömästi. Päiväunille rauhoittuminen vei enemmän aikaa, koska on tottunut nukahtamaan yksin. Mutta kahden kuukauden kuluttua viimeistään päiväkodissa sujui nukkuminen hyvin.
 
Meillä alkoi päiväkoti lapsen ollessa 1v6kk. Ekat 3kk ennen kesätaukoa (5vkoa) meni muuten tosi hyvin lukuunottamatta lounasruokailua. Ei tahtonut syödä kuin maitoa ja näkkäriä. Kesän jälkeen tuli päiväkodin vaihto ja poika 2v ja nyt ruokailutkin sujuu tosi hyvin.

Mm. päiväunille meneminen sujuu hoidossa kotoa helpommin!

Uuteen päiväkotiin varattiin tutustumisaikaa 3päivää mutta käytännössä sitä poika tarvi vain 2x puolipäivää.
 

Yhteistyössä