Päivähoitomaksut kun mies yrittäjänä

Ja täällä on kelvannut tilitoimiston kirjoittama vapaamuotoinen lappu miehen keskimääräisistä kuukausituloista. Ei ole tarvinnut toimittaa virallisempia dokumentteja. Mutta en tiedä onko isommalla paikkakunnalla tiukempaa.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Maksatte suosiolla täydet? Niin me ainakin tehdään. Pitää olla melkein köyhyysrajan alapuolella jos ei mene täyttä maksua
Täällä myös näin! Suosiolla vaan ruksi ruutuun "maksan täyden", niin eipä tarvinnu mitään paperisotaa ruveta pitämään. Toi tuloraja paukkuu kuitenkin yli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Maksatte suosiolla täydet? Niin me ainakin tehdään. Pitää olla melkein köyhyysrajan alapuolella jos ei mene täyttä maksua
Tuo on tietysti toinen vaihtoehto :) Meillä ei mene täysiä, koska lapsia on kolme ja mies on ainoa, joka perheessä tienaa (ei tässä tosin tuo köyhyysrajakaan kaukana ole).

Kun olin kotihoidontuella, emme jaksaneet hakea hoitolisää, koska Kelaan olisi pitänyt toimittaa kaikenlaiset dokumentit taseesta lähtien.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Maksatte suosiolla täydet? Niin me ainakin tehdään. Pitää olla melkein köyhyysrajan alapuolella jos ei mene täyttä maksua
Täällä myös näin! Suosiolla vaan ruksi ruutuun "maksan täyden", niin eipä tarvinnu mitään paperisotaa ruveta pitämään. Toi tuloraja paukkuu kuitenkin yli.
En mä kyllä kokenut et siittä kovin suurta paperisotaa tulee.Jos soitan tilitoiistoon ja he lähettää sen lapsun sieltä.Kirjaan ylös miehen tulot ja kopion oman kelan äippäraha päätöksen. Avot.
 
harmaa
Ei iso paikkakunta mutta meillä vaaditaan verotustodistus edellisestä vahvistetusta verotuksesta. Sen saa tilattua soittamalla, maksaa 10 e. Molemmat ollaan yrittäjiä joten kakskymppinen menee joka syksy verottajalle ylimääräistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Ei iso paikkakunta mutta meillä vaaditaan verotustodistus edellisestä vahvistetusta verotuksesta. Sen saa tilattua soittamalla, maksaa 10 e. Molemmat ollaan yrittäjiä joten kakskymppinen menee joka syksy verottajalle ylimääräistä.
Entä sitten jos tulot ovat muuttuneet sitten edellisen verotuksen?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Ei iso paikkakunta mutta meillä vaaditaan verotustodistus edellisestä vahvistetusta verotuksesta. Sen saa tilattua soittamalla, maksaa 10 e. Molemmat ollaan yrittäjiä joten kakskymppinen menee joka syksy verottajalle ylimääräistä.
Entä sitten jos tulot ovat muuttuneet sitten edellisen verotuksen?
Päivähoitomaksut voidaan tehdä edellisen verotuksen mukaan, mutta siihen lasketaan indeksikorotus. Jos muuttuu epäsäännöllisistä tuloista toisenlaisiin epäsäännöllisiin tuloihin niin en tiedä miten sitten toimitaan, ruksi ruutuun maksan täyden maksun?
 
Foortti harmaana
Mulla vaihtelee toisen työn palkka joka kuu ja ne lähettää pk maksutoimistoon tilinauhan sitä varten joka kuu kun oon pyytän ja laskettaa joka kuu sen erikseen...

Mutta ei toi taida teillä toimia?
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Ei iso paikkakunta mutta meillä vaaditaan verotustodistus edellisestä vahvistetusta verotuksesta. Sen saa tilattua soittamalla, maksaa 10 e. Molemmat ollaan yrittäjiä joten kakskymppinen menee joka syksy verottajalle ylimääräistä.
Entä sitten jos tulot ovat muuttuneet sitten edellisen verotuksen?
No näin meillä on käynytkin, olen sitten tehnyt oman arvion siihen liitteeksi (tai tilitoimiston, miten vaan) mutta silti ovat laskeneet sen verotustodistuksen mukaan.
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva:
Meillä halusivat TEL työtulon tietää. Ja palkkalaskelmat (Oy eli saa palkkaa)
Varmaan riippuu vastaavasta henkilöstäkin joka niistä päättää.. nimittäin tuo tuntuu hassulta. Minä ainakin maksan niin vähän YELiä kuin mahdollista (paremmin saa kertymään vapaaehtoisilla eläkevakuutuksilla) Eli ainakaan minulla ei vastaisi todellisuutta tuossa tapauksessa.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva:
Meillä halusivat TEL työtulon tietää. Ja palkkalaskelmat (Oy eli saa palkkaa)
Varmaan riippuu vastaavasta henkilöstäkin joka niistä päättää.. nimittäin tuo tuntuu hassulta. Minä ainakin maksan niin vähän YELiä kuin mahdollista (paremmin saa kertymään vapaaehtoisilla eläkevakuutuksilla) Eli ainakaan minulla ei vastaisi todellisuutta tuossa tapauksessa.
Ja miten voi maksaa palkkaa sekä YELiä?
 
Kiitos vastauksista! Tuo täyden maksaminen kahdesta lapsesta kun vaan ei oikeen houkuta, kun huonompana kuukautena on tulot isännällä ihan muutaman satasen luokkaaa :/ Ja on firma vasta 8kk ollut toiminnasakaan, eli tosi aloitteleva.
 
b
Alkuperäinen kirjoittaja RollePolle:
Kiitos vastauksista! Tuo täyden maksaminen kahdesta lapsesta kun vaan ei oikeen houkuta, kun huonompana kuukautena on tulot isännällä ihan muutaman satasen luokkaaa :/ Ja on firma vasta 8kk ollut toiminnasakaan, eli tosi aloitteleva.
Mun kaverin miehellä on epäsäännölliset tulot. Usein kiikuttaa sitten tositteita päivähoitotoimistoon oikean maksun määräämiseksi. Kun nehän myös tarkistetaan vuosittain, joten jos on maksanut liian vähän, niin perästä tulee tasauslasku.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Ei iso paikkakunta mutta meillä vaaditaan verotustodistus edellisestä vahvistetusta verotuksesta. Sen saa tilattua soittamalla, maksaa 10 e. Molemmat ollaan yrittäjiä joten kakskymppinen menee joka syksy verottajalle ylimääräistä.
Voi sua, ei tarvi maksaa kahta kymppiä syksyisin, jos tajuaa säästää sen verotuspäätöksen, jonka posti kotiin kantaa joko keväällä (esitäytetyn veroilmoituksen yhteydessä) tai syksyllä (jos on tullut muutoksia esitäytettyyn) . Yrittäjillä toki aina on se syksyllä tuleva se oikea.

 
Alkuperäinen kirjoittaja v:
meillä sama tilanne mut mieheltä olis tarvinnut ihan hirveesti kaikkea selvityksiä (oy), maksetaan ihan suosiolla 233?/kk:ssa.
Osakeyhtiössä ei kyllä tarvi hirveästi selvityksiä! Eihän oy:stä osakas voi saada kuin palkkaa (palkkatodistus) tai osinkoa, joka on pääomatuloa ja sitähän ei oteta huomioon. Eli ihan yhtä helppoa ilmoittaa tulot kuin normaalilla palkansaajalla.

 

Yhteistyössä