päivähoitomaksu 254e/kk :O

  • Viestiketjun aloittaja ounouu
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minusta oli NIIN väärin, kun samaa työtä tekevä yh-kaverini sai kahden lapsen täydet hoitopäivät maksettua lapsilisillä...mutta meillä (miehelläni vielä pienempi palkka kuin mulla) ei makseta edes yhden lapsen hoitomaksua kahden lapsen lapsilisillä. Ei tämä yhteiskunta kyllä oikein ydinperheeseenkään viitsi panostaa. Mainittakoon, että tulorajamme ovat juuri ja juuri täysien hoitomaksujen rajalla, joten kyllä vituttaa, että maksetaan lähes 500/kk, kun toiselle sama maksaa alle 200.
Siis teillä on kaksi aikuista ja vertaa yksinhuoltajaan?

ulkonainen, mietippä jotain opiskelijaperhettä. Joo-o, jotkut tekee lapsia ennen ja jälkeen opiskeluja ja monet joutuu kouluttautumaan uudelleen jne.Olisiko maksimisumma kohtuullinen?
 
"jep"
EI se musta ole yhtään noloa. Esim. meillä silloin saattoi pahimpina kuukausina mennä 1500e pelkkiin laskuihin ( jos sattu kaikki tulemaan samalle kuulle ) mä olen kuitenki myyjä ja mies AD:na mainostoimistossa. Mulla kun ei ole häävit tulot ja ne vaihtelee mutta pk-maksuja laskettaessa mentiin muutamalla kympillä yli niin voin sanoo et kyllä *itutti.

noihin laskuihin sisältyy ihan perusmenoja kuten laina, vastike, auton vakuutus, kotivakuutus, lapsen sairaskulu, sit oli telkkarilupaa ja sähkölasku 100e paukahti samaan. siihen +254e niin kyllä se tuntuu ihan mukavasti.
Noh, jos meillä tyssäis laskut pelkkään 1500 euroon kuussa, niin olisin tyytyväinen. Mutta kun asuntolainaan menee jo 1400 euroa kuussa, siihen päälle sähkö 100 euroa, vesi 50 euroa vähintään, vakuutukset pitkälti toistatonnia vuodessa, isännän elarit yhdestä lapsesta 200 euroa kuussa, työmatkakuluihin menee 400 euroa kuussa jne jne. Niin kuule ei naurata. Siihen lisäksi pari tenavaa, jotka tosin eivät kuluta kuin yhteensä sen verran, mitä isäntä maksaa yhdestä elareita. Eikä kyllä ole varaakaan kuluttaa. Sen enempää kun minulla ei ole varaa mennä töihin, koska jos päälle mätkähtäis vielä 500 euron hoitokulut ja muutama satanen bensakuluja + uuden auton hankkiminen, niin konkurssi kolkuttelisi ovea.
 
"mie"
[QUOTE="jep";24733256]Noh, jos meillä tyssäis laskut pelkkään 1500 euroon kuussa, niin olisin tyytyväinen. Mutta kun asuntolainaan menee jo 1400 euroa kuussa[/QUOTE]

Mutta tuokin on ihan oma valinta... Ei lainaa ole mikään pakko lyhentää noin paljon kerrallaan...
 
ulkonainen
[QUOTE="vieras";24733246]Siis teillä on kaksi aikuista ja vertaa yksinhuoltajaan?

ulkonainen, mietippä jotain opiskelijaperhettä. Joo-o, jotkut tekee lapsia ennen ja jälkeen opiskeluja ja monet joutuu kouluttautumaan uudelleen jne.Olisiko maksimisumma kohtuullinen?[/QUOTE]

Ajatella muualla maailmassa opiskelutkin ovat maksullisia ja opintorahasta voi vaan haaveilla. Nama(kin) ovat valintoja, harvalla opiskelijalla on varaa hankkia lapsia.
 
"jep"
[QUOTE="mie";24733271]Mutta tuokin on ihan oma valinta... Ei lainaa ole mikään pakko lyhentää noin paljon kerrallaan...[/QUOTE]

On, jos on 200000 euroa lainaa... Joo, ja seuraavaksi joku viisastelee, että pakkoko on asua omassa, kun voisi asua halvemminkin tai vuokralla. Mutta jos vuokrat on samaa luokkaa, niin kylläpä se melkein on järkiratkaisu.
 
???
Siis minkamaan tuloihin nyt vertaat Suomen pienia tuloja? Harvassa maassa Euroopassa on korkeammat tulot kuin Suomessa, toki joissain on. Useimmissa kuitenkin pienemmat. Harvoissa maissa on edes ilmainen peruskoulu, vahintaan joitain maksuja tulee.

Suomessa kasittaakseni lapset ovat pisimpaan Euroopassa kotihoidossa, Suomen kaltaista kodinhoidontukea ei taida olla missaan, vaan naisten on pakko menna toihin (ja maksaa korkeat paivahoitokulut).

Kannattaisi vähän päivittää noita tietoja...
 
"vieras"
Meillä ainakin näkyy ruokalaskussa se, kun lapset on hoidossa eli tippui selvästi. syövät siellä kuitenkin lounaan ja välipalan. Ihan turhaa valittaa, että on kallista.
 
"vieras"
Pitäisiköhän sitten jäädä näiden valittajien kotiin hoitaan niitä lapsia, kun se päivähoito on niin kallista. Kotona hoitakaa ja laittakaa ruoka lapsille ja miettikää sitten onko päivähoito halpaa.
 
"humbe"
hmm...pääsen siis todella halvalla: viime vuonna kokopäivähoito maksoi 86e/kk ja nyt eskarilaisen osapäivähoito 44,60e/kk. olen työssäkäyvä keskituloinen, mutta kylläkin yh.
 
Keittiönoita
No mutta ei ole mitään järkeä että täällä nyhdetään aina eniten juuri keskituloisilta.
Miten niin ei ole järkeä? Keskituloisia on eniten, joten rahaakin kertyy heistä valtion ja kuntien kassaan eniten. Keskituloiset eivät yleensä saa muita tulonsiirtoja kuin lapsilisät. Keskituloiset yleensä rakentavat talonsa ja elämänsä Suomeen eivätkä ole kovin herkästi kustannusten noustessakaan häipymässä ulkomaille. Keskituloiset käyvät töissä, vaikka miten ottaisi päähän verot ja päivähoitomaksut. Keskituloisten lapset eivät yleensä lapsilisän päätyttyä saa - kotona asuessaan - opintotukea kuin korkeintaan jonkun hikisen kympin, jos sitäkään. Keskituloiset ovat juuri niitä, joilta on yhteiskunnan kannalta järkevää nyhtää eniten.
 
Kertokaapas minulle mikä järki sitten tässä on:

Olemme kokopäivätyössä, maksamme yhden lapsen täyden hoitomaksun.

Minä joudun raskauden aiheuttamien ongelmien vuoksi sairaslomalle, saan sairaspäivärahan sekä kotihoidontuen kun otin lapsen pois päivähoidosta. Lisäksi päivähoitoon menevä hoitomaksu 250e jää nyt tietysti itselle.

Lopputulos: Meille jää selkeästi enemmän rahaa kun olen sairaslomalla. Uskomatonta mutta totta, en vaan ymmärrä miten tässä maassa sosiaalietuudet menevät kannattavuudessa palkkatyön ohi.

Vituttaahan muuten mennä töihin siinä vaiheessa kun äitiysloma loppuu ja sitten maksammekin jo kahden lapsen hoitomaksun, kun taloudellisesti olisi näköjään järkevämpää esittää työkyvytöntä :D
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24733876:
Kertokaapas minulle mikä järki sitten tässä on:

Olemme kokopäivätyössä, maksamme yhden lapsen täyden hoitomaksun.

Minä joudun raskauden aiheuttamien ongelmien vuoksi sairaslomalle, saan sairaspäivärahan sekä kotihoidontuen kun otin lapsen pois päivähoidosta. Lisäksi päivähoitoon menevä hoitomaksu 250e jää nyt tietysti itselle.

Lopputulos: Meille jää selkeästi enemmän rahaa kun olen sairaslomalla. Uskomatonta mutta totta, en vaan ymmärrä miten tässä maassa sosiaalietuudet menevät kannattavuudessa palkkatyön ohi.

Vituttaahan muuten mennä töihin siinä vaiheessa kun äitiysloma loppuu ja sitten maksammekin jo kahden lapsen hoitomaksun, kun taloudellisesti olisi näköjään järkevämpää esittää työkyvytöntä :D
Et ole tosissasi, että sairaspäivärahaa ja kotihoidontukea saa yhtä aikaa :eek: Eihän kahta Kelan etuutta saa? Jos saa niin olen menettänyt tuhansia euroja :(
 
yh myös
[QUOTE="humbe";24733462]hmm...pääsen siis todella halvalla: viime vuonna kokopäivähoito maksoi 86e/kk ja nyt eskarilaisen osapäivähoito 44,60e/kk. olen työssäkäyvä keskituloinen, mutta kylläkin yh.[/QUOTE]

Miten sulla voi olla noin pieni hoitomaksu?
Minä olen myös yh ja ammatiltani lähihoitaja. Maksan yhden lapsen päivähoidosta 188€/kk
 
"vieras"
mulla tulot jotain 1300e/kk luokkaa, miehellä vaihtelee, ja se muuten on justiinsa laittanut ton palkkakuitin tonne missä on tehnyt aivan sairaasti ylitöitä, nyt kun mietin!!

mitäs nyt? voinko laittaa vähän "köyhemmän" palkkakuitin postissa, mies ei todellakaan tee enää tuollaisia päiviä.
Pitäähän ne tulojen muuttumistiedot aina päivittää päivähoitotoimistoon.
 
Näin yh
Kyllä se minusta edulliselta tuntuu, vaikka maksan yksinhuoltajana tuon täyden hinnan ja kaiken elämisen yhdestä palkasta. En missään vaiheessa kuvitellut sen ilmaista olevan ja itseasiassa kuvittelin olevan kalliimpaa.

Jos pienituloisena siinä samassa yrittää säästää ja on vielä useampi lapsi, josta päivähoitomaksuja menee muiden kulujen lisäksi, niin varmasti saattaa tehdä tiukkaa.
 

Yhteistyössä