päivähoitomaksu 254e/kk :O

  • Viestiketjun aloittaja ounouu
  • Ensimmäinen viesti
"Calm in the storm"
laskin juuri, että meillä pitäisi jäädä omien laskujen,ruokien,lainan,vastikkeen ja päivähoitomaksun jälkeen käteen rahaa 800€. sillä pitäs sitten tehdä vaatehankinnat yms. yllättävät jutut. ruokiin laskin vain 400€ kk vaikka meitä on 5 hlö. pvähoitomaksut tippui 50% 144€:n kun mun tulot putos pois laskuista. ne oli laskettu ennen 1800€/kk. oisin kuvitellut, että ne ois pudonnut vielä enemmän, mutta ei.
ennen kun menin opiskeleen, tienattiin siis huomattavasti enempi kun nyt pvähoitomaksut oli vaan 144€ enemmän, mutta käteen jäi reippaasti yli tonni enempi.
 
[QUOTE="poikia3";24732468]Tätä pesaan. Ja tämä kolahtaa erityisesti niiden nilkkaan, jotka eivät saa asumistukia, eivät tulojensa vuoksi edullisia vuokra-asuntoja, maksavat täydet päivähoitomaksut.

Kokoomus yritti joskus aikoja sitten tasapäivähoitomaksua, ensin tämä meni läpi, mutta sitten ruvettiin kuitenkin tutkimaan tuloja ja antamaan alennuksia.[/QUOTE]

Toisaalta jokaisen olisi ihan hyvä miettiä jo ennen kun alkaa perhettä perustamaan, onko varaa nurisematta maksaa lapsesta tulevia kuluja. Tai montako lasta voi tehdä ilman että kirpasee ne kulut. Monelle tuntuu tuulevan yllätyksenä kuinka lasten vaatetus, harrastukset ja päivähoito onkin maksullista.
 
ulkonainen
[QUOTE="poikia3";24732445]Monesti Suomessa maksetaan niitä päivähoitomaksuja huomattavan paljon pienemmistä tuloista kuin ulkomailla.

Lisäksi on maita, joissa lapset aloittavat ilmaisen koulun huomattavan paljon aikaisemmin. Julkinen koululaitos on käsittääkseni ilmainen miltei joka paikassa.

Monissa maissa vain isä on töissä, ja äiti hoitaa lapset kotona kouluikään asti. Ja isän tulot ovat niin paljon suuremmat, että tämä onnistuu. Myös verotuksellisin keinoin tätä ratkaisua tuetaan.

Suomessa on haluttu, että mahdollisimman suuri osa työikäisestä väestä olisi työmarkkinoiden käytettävissä. Tämän vuoksi meillä on kunnallinen päivähoitojärjestelmä, jonka maksut on myös haluttu pitää varsin kohtuullisina.[/QUOTE]

Siis minkamaan tuloihin nyt vertaat Suomen pienia tuloja? Harvassa maassa Euroopassa on korkeammat tulot kuin Suomessa, toki joissain on. Useimmissa kuitenkin pienemmat. Harvoissa maissa on edes ilmainen peruskoulu, vahintaan joitain maksuja tulee.

Suomessa kasittaakseni lapset ovat pisimpaan Euroopassa kotihoidossa, Suomen kaltaista kodinhoidontukea ei taida olla missaan, vaan naisten on pakko menna toihin (ja maksaa korkeat paivahoitokulut).
 
eri vieras
[QUOTE="vieras";24732031]Mitä sinä minua haukut jos virikelapset vituttaa? Usko pois, teillä on takuulla reilusti isommat nettotulot kuin tuo erotus ( 254-95) joten en ymmärrä tuota kitinää. Ottaisitko myös pienemmät tulot sen pienemmän päivähoitomaksun myötä?[/QUOTE]

Minä ihan vakavasti harkitsin muuten kotiäitinä jatkamista ja osa-aikaopiskelua. Töihin meno kaikkine kuluineen nosti niin paljon menojamme ja poisti kotihoidontuen, että todellinen käytettävissä olevien tulojen kasvu jäi sangen pieneksi. Töihin menin kuitenkin lähinnä siksi, että en voinut luottaa työpaikkaa enää löytyvän myöhemmin.

Määrätyllä rajalla kaikki työssäkäynnistä aiheutuvat kulut ovat sen verran suuret tuloista, että on ihan oikeasti kyseenalaista, kasvavatko ne nettotulot oikeasti paljoakaan. Jos itsellä olisi ollut ns. normaali tilanne, että työ olisi odottanut kotihoidontuen loppumiseen saakka, ei minun olisi kannattanut mennä töihin. Olisin siis ilomielin ottanut ne pienemmät tuet.
 
"nnn"
Ainoa kelle soisin ilmaisen pk:n on opiskelijat jotka eivät muutenkaan äitinä ole oikeutettuja opintotuen asumislisään kuten taas samoilla tuloilla elävä lapseton opiskelija. KAikista paras olisi jos opiskeluihin tulisi lapsikorotus JA asumislisä olisi kaikilla opiskelijoilla, tän hetkinen tilanne on suorastaan naurettava. Lapseton opiskelija saa 250e asuminlisää vaikka avopuoliso tienaisi 4000e :D Mutta pariskunta jolla lapsi ei saa edes yleistä asumistukea vaikka tulot olisi paljon pienemmät.
Tämä jos oikaistaisiin oikeudenmukaiseksi, mun puolesta pk saisi maksaa kaikille saman verran.
 
"Calm in the storm"
oon huono selittään, mutta siis jos meillä oli tulot nettona 4500€ pvähoitomaksut oli 330€ 12pvä/kk
käteen jäi menojen jälkeen 2000€

nyt meillä on nettotulot 2900€ ja päivähoitomaksut 144€+ ip 50€ 12pvä/kk
käteen jää menojen jälkeen 800€

mun tuloni nettona 1600€ vähensi meidän päivähoitomaksuja siis aika vähän. vaikka menetetty summa on mun mielestä ihan hirveen iso.

en mä valita, mutta musta se on outoo. ihan kiltisti mä ne päivähoitomaksut maksan, voisin mä ne mukulat sieltä pois ottaa, mutta ne tädit tekee hyvää työtä siellä meitin lastenkanssa. ja munmielestä ryhmäkasvatus on tärkeetä. entiiä paljonko meijän maksut ois, jos lapset ois kokopäiväsiä. ei varmaan ois varaa.
 
veronmaksaja
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24732461:
Lapsilisät ( verottomat) eivät ole tuloihin sidotut. Köyhälle lapsilisät ovat apu lapsen kuluihin. Rikkaille ne ovat sijoituksia jotka laitetaan korkeakorkoiselle tilille. Samalla nuristaan päivähoitomaksuista.
Aina voi nähdä systeemistä ne huonot puolet. Mutta missään olosuhteissa se ei poista sitä faktaa ettei hieman alle 250 euroa kuussa ei ole paljon oman lapsen hoidosta.
Lapsilisät tai se mihin kukin ne käyttää eivät mielestäni liity tähän asiaan mitenkään. Ne ovat tulonsiirto, jolla yhteiskunta kannustaa lapsien hankkimiseen.

Et ehkä ymmärtänyt pointtiani: en nurissut päivähoitomaksuista tai väittänyt että 250 € olisi paljon. Nurisin siitä, että päivähoitomaksuilla tasataan tuloeroja. Verot ovat tätä tarkoitusta varten. Kaksinkertainen progressio tässä on siis ongelma. Mieti, jos kaikki tässä yhteiskunnassa maksettaisiin tulojen mukaan? Ensin verot, sitten vaikka ruokakaupan lasku, vakuutukset, auton huolto... jossain vaiheessa saattaisi alkaa tuntua epäoikeudenmukaiselta.
 
ulkonainen
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24732525:
Toisaalta jokaisen olisi ihan hyvä miettiä jo ennen kun alkaa perhettä perustamaan, onko varaa nurisematta maksaa lapsesta tulevia kuluja. Tai montako lasta voi tehdä ilman että kirpasee ne kulut. Monelle tuntuu tuulevan yllätyksenä kuinka lasten vaatetus, harrastukset ja päivähoito onkin maksullista.
Tata mina en juuri ymmarra. Varsinkin talla palstalla tulee usein vastaan ajatus etta valtion pitaisi kustantaa lasten kaikki kulut.

Suosittelisinkin kaikille palstalaisille asumista vaikkapa Keski-Euroopassa muutaman vuoden ajan, sen jalkeen useimmat olisivat kiitollisia Suomen tukisysteemista. Taalla nimittain on parjattava omillaan, kukaan ei huolehdi lastesi kuluista puolestasi.
 
"kolmen äiti"
Meidän perheessä on kaksi keskituloista vanhempaa. Ainoat tuet mitä saamme on lapsilisä. Tuloistamme maksamme aika korkeat verot (vähän mitään vähennyksiä)ja jokaisen lapsen hoidosta maksamme maksimit eli
- kuopuksen päivähoidosta 254e/kk
- keskimmäisen päivähoidosta 229e/kk
- esikoisen iltapäiväkerhosta 120e/kk
Tottakai tälle n 600 eurolle kuukaudessa löytyisi monta muutakin käyttöä, mutta...
Näitä palveluita nyt vaan on tässä elämän vaiheessa pakko käyttää.
Ja toisaalta esim päivähoidossa lapset saavat päivittäin aamupalan, välipalan ja lounaan lisäksi erittäin hyvää hoitoa. En siis valita.
Summa on sinällänsä iso, mutta päivähoitoa ei silti ole kallista suhteessa siihen mitä siinä saa.
Ja millään muulla tavalla en saisi lapsiani hoidetuksi tällä kustannuksella.
 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;24732525:
Toisaalta jokaisen olisi ihan hyvä miettiä jo ennen kun alkaa perhettä perustamaan, onko varaa nurisematta maksaa lapsesta tulevia kuluja. Tai montako lasta voi tehdä ilman että kirpasee ne kulut. Monelle tuntuu tuulevan yllätyksenä kuinka lasten vaatetus, harrastukset ja päivähoito onkin maksullista.
Totta hemmetissä on syytä nurista, jos keskituloisella ei ole varaa tehdä lapsia. Rikkailleko ja sosiaalituen varassa eläville köyhillekö se vain on sallittua? Keskituloiset ja alle keskituloiset kärsivät eniten joka asiassa.
 
  • Tykkää
Reactions: ruutiukko
"vieras"
[QUOTE="poikia3";24732267]Joo sulle varmaan kelpaisi, ja ne tulot ovat hyvin saavutettavissa. Tarkoittaa alan valintaa ja työtä asian eteen.
[/QUOTE]

Oi miksi te ette lue koko ketjua vaan tulette sitten keskelle keskustelua heittämään jotain nasevaa? Minä olen VALINNUT osa-aikatyön ja ihanan ammattini, en ole niitä vaihtamassa. Mutta JOS tulomme olisi yli 4000 euroa bruttona eli nettonakin reilusti enemmän kuin nyt ja maksaisin päivähoidosta 160 euroa enemmän kuin nyt niin en todellakaan kehtaisi valittaa. Päivähoito ON halpaa. Sullakin on nikistä päätellen 3 poikaa. Miksi olet tehnyt noin monta lasta kun päivähoito kirpaisee niin pirusti?
 
"vieras"
Tasta olen kylla ihan samaa mielta, eli kaikille sama maksu, vaikkapa tuo 254e per lapsi jos valtio haluaa noin paljon edelleen tukea. Verotus kylla huolehtii etta enemman tienaavat maksavat enemman.
Luuletko että pienituloiset kävisivät enää töissä ollenkaan kun tilanne on jo nyt se että sossun tuilla elää jopa paremmin kuin pienituloisena palkkalaisena joka maksaa kaiken itse? Ja mietis mihin se johtaisi. Olisiko sittenkään hyvä idea?
 
"vieras"
[QUOTE="poikia3";24732468]Tätä pesaan. Ja tämä kolahtaa erityisesti niiden nilkkaan, jotka eivät saa asumistukia, eivät tulojensa vuoksi edullisia vuokra-asuntoja, maksavat täydet päivähoitomaksut.

Kokoomus yritti joskus aikoja sitten tasapäivähoitomaksua, ensin tämä meni läpi, mutta sitten ruvettiin kuitenkin tutkimaan tuloja ja antamaan alennuksia.[/QUOTE]

Entäpä ne pienituloiset työssä käyvät jotka maksaa kaiken muun itse paitsi alennetun päivähoitomaksun? Ei kukaan puhu näistä, vain keskituloiset rutisee sen minkä ehtii. Olen täysin samaa mieltä nimimerkki Horuksen silmä kanssa siitä että päivähoito on jokaiselle edullista.
 
"vieras"
Minä ihan vakavasti harkitsin muuten kotiäitinä jatkamista ja osa-aikaopiskelua. Töihin meno kaikkine kuluineen nosti niin paljon menojamme ja poisti kotihoidontuen, että todellinen käytettävissä olevien tulojen kasvu jäi sangen pieneksi. Töihin menin kuitenkin lähinnä siksi, että en voinut luottaa työpaikkaa enää löytyvän myöhemmin.

Määrätyllä rajalla kaikki työssäkäynnistä aiheutuvat kulut ovat sen verran suuret tuloista, että on ihan oikeasti kyseenalaista, kasvavatko ne nettotulot oikeasti paljoakaan. Jos itsellä olisi ollut ns. normaali tilanne, että työ olisi odottanut kotihoidontuen loppumiseen saakka, ei minun olisi kannattanut mennä töihin. Olisin siis ilomielin ottanut ne pienemmät tuet.
Osa-aikatyö +kotihoidontukihan olisi aivan mainio ratkaisu niin rahallisesti kuin muutenkin. Mutta minä jään rehellisesti sanottuna miinukselle töissä käydessäni mutta en töitä vain rahan takia teekään...idiootin hommaa jos ei työstään tykkäisi, ihan suoraan sanottuna. Olen siis tuo vieras jonka kommenttia lainasit.

Ja suuri :flower: nimimerkille dfdf joka mainitsi myös alle keskituloiset.
 
"Lissu"
Me kuulutaan siihen luokkaan joka maksaa lähes täydet hoitomaksut (440 € /kk kahdesta lapsesta), yhteensä 2900 € nettotuloista. Kyllä se tuntuu. Asumiskustannuksiin (lainanlyhennys, vesi, sähkö, jätemaksu) lohkeaa yli tonni kuussa, lisäksi kahden auton kulut ja lainanlyhennys toisesta (joo, pakko olla kaksi autoa työmatkojen vuoksi, tänne ei pääse julkisilla kovin lähelle) ja muut laskut ja kulut. Tarkkana saa olla joka kuukausi että saa rahat riittämään, mistään lomamatkoista on turha edes haaveilla.

Tiedän kyllä että moni muu on paljon tiukemmalla enkä valita, mutta toteanpahan vaan että vaikka elää säästeliäästi eikä paljon tuhlaile, niin kyllä aika tiukille vetää keskituloisen elämä kahden lapsen kanssa ja toiseksi suurin yksittäinen menoerä lainanlyhennyksen jälkeen on päivähoitomaksu. Onneksi esikoinen aloittaa koulun ensi syksynä, niin vähän helpottaa.
 
"vieras"
[QUOTE="Lissu";24733104]Me kuulutaan siihen luokkaan joka maksaa lähes täydet hoitomaksut (440 € /kk kahdesta lapsesta), yhteensä 2900 € nettotuloista. Kyllä se tuntuu. Asumiskustannuksiin (lainanlyhennys, vesi, sähkö, jätemaksu) lohkeaa yli tonni kuussa, lisäksi kahden auton kulut ja lainanlyhennys toisesta (joo, pakko olla kaksi autoa työmatkojen vuoksi, tänne ei pääse julkisilla kovin lähelle) ja muut laskut ja kulut. Tarkkana saa olla joka kuukausi että saa rahat riittämään, mistään lomamatkoista on turha edes haaveilla.

Tiedän kyllä että moni muu on paljon tiukemmalla enkä valita, mutta toteanpahan vaan että vaikka elää säästeliäästi eikä paljon tuhlaile, niin kyllä aika tiukille vetää keskituloisen elämä kahden lapsen kanssa ja toiseksi suurin yksittäinen menoerä lainanlyhennyksen jälkeen on päivähoitomaksu. Onneksi esikoinen aloittaa koulun ensi syksynä, niin vähän helpottaa.[/QUOTE]

Minusta tuo on varsin kohtuullinen summa päivähoidosta. Sitä en kyllä ymmärrä että vieritetään yhteiskunnan syyksi se että itsellä on asuntolaina, 2 autoa, vieläpä autolaina ( voiko turhempaa olla??) ja muutenkin eletään leveästi ja sitten itketään kun ei rahaa edes lomamatkoihin jää.
 
ulkonainen
[QUOTE="vieras";24733014]Luuletko että pienituloiset kävisivät enää töissä ollenkaan kun tilanne on jo nyt se että sossun tuilla elää jopa paremmin kuin pienituloisena palkkalaisena joka maksaa kaiken itse? Ja mietis mihin se johtaisi. Olisiko sittenkään hyvä idea?[/QUOTE]

No siina toinen epakohta Suomessa eli nuo sossun tuet, tottakai tyonteon pitaisi olla aina kannattavampaa. Mutta se ei poista sita tosiasiaa etta 254e on pieni hinta maksaa hoidosta, milla tahansa palkalla. Eihan se ole kuin 17% niinkin pienesta nettopalkasta kuin 1500e.
 
"Lissu"
[QUOTE="vieras";24733150]Minusta tuo on varsin kohtuullinen summa päivähoidosta. Sitä en kyllä ymmärrä että vieritetään yhteiskunnan syyksi se että itsellä on asuntolaina, 2 autoa, vieläpä autolaina ( voiko turhempaa olla??) ja muutenkin eletään leveästi ja sitten itketään kun ei rahaa edes lomamatkoihin jää.[/QUOTE]

Olenko mä syyttänyt yhteiskuntaa jostakin? :) Asuntolaina oli ihan oma valinta enkä sitä ole kertaakaan katunut. 2 autoa työmatkojen vuoksi ja autolaina on, koska se oli tarpeen auton maksamiseksi. Me ei eletä leveästi enkä mä itkenyt niiden lomamatkojen perään, se oli vaan esimerkki siitä että me ei juurikaan tuhlailla, mutta aika hyvin menee se mitä tuleekin näillä tuloilla.

Minusta päivähoitomaksu on näillä tuloilla melko korkea.
 
sh
Minusta oli NIIN väärin, kun samaa työtä tekevä yh-kaverini sai kahden lapsen täydet hoitopäivät maksettua lapsilisillä...mutta meillä (miehelläni vielä pienempi palkka kuin mulla) ei makseta edes yhden lapsen hoitomaksua kahden lapsen lapsilisillä. Ei tämä yhteiskunta kyllä oikein ydinperheeseenkään viitsi panostaa. Mainittakoon, että tulorajamme ovat juuri ja juuri täysien hoitomaksujen rajalla, joten kyllä vituttaa, että maksetaan lähes 500/kk, kun toiselle sama maksaa alle 200.
 
ulkonainen
Minusta oli NIIN väärin, kun samaa työtä tekevä yh-kaverini sai kahden lapsen täydet hoitopäivät maksettua lapsilisillä...mutta meillä (miehelläni vielä pienempi palkka kuin mulla) ei makseta edes yhden lapsen hoitomaksua kahden lapsen lapsilisillä. Ei tämä yhteiskunta kyllä oikein ydinperheeseenkään viitsi panostaa. Mainittakoon, että tulorajamme ovat juuri ja juuri täysien hoitomaksujen rajalla, joten kyllä vituttaa, että maksetaan lähes 500/kk, kun toiselle sama maksaa alle 200.
Mutta teihinhan juuri panostetaan paljonkin. Sait varmaan aitiyspaivarahat yms. Ja joka kuukausi lapsilisaa. Hoidosta maksat vain pienen osan, eikohan yhteiskunta maksa teille hoidosta ainakin puoltoista tonnia JOKA kuukausi tukena? Se on iso raha se.

Ainahan on niita jotka paasevat tassa elamassa viela halvemmalla.
 
ulkonainen
Minusta oli NIIN väärin, kun samaa työtä tekevä yh-kaverini sai kahden lapsen täydet hoitopäivät maksettua lapsilisillä...mutta meillä (miehelläni vielä pienempi palkka kuin mulla) ei makseta edes yhden lapsen hoitomaksua kahden lapsen lapsilisillä. Ei tämä yhteiskunta kyllä oikein ydinperheeseenkään viitsi panostaa. Mainittakoon, että tulorajamme ovat juuri ja juuri täysien hoitomaksujen rajalla, joten kyllä vituttaa, että maksetaan lähes 500/kk, kun toiselle sama maksaa alle 200.

Ja eiko teilla olekin kahdet tulot, toisin kuin silla yh:lla?
 

Yhteistyössä