päikkäreistä..2v

elikkäs meillä neiti koittaa nyt kovin jättää päikkäreitä mutta tarvii ne kyllä ja on tosi poikki jos ei nuku. mutta MITEN sen sais sit nukkumaan ku vaikka kuinka rauhallisesti yrittää ni herppaa, "ei nukkuun"!! sitten iltapvällä voi tulla jos itekin menee huilaan, hankalaa vaan kun pienempikin on ja isompi, saada sovitettua päikkärit yksiin ja hiljaisuutta jne.... miten muilla? vai oisko ohimenevää..? esikoinen meil lakkas tässä iässä nukkumasta vaikka pitkään yritin ja yritin. nukkui kyl yöllä 13h. tää keskimmäinen nukkuu yönsäkin katkeillen välillä.. ja semmoset 10-11h.
 
Joo meillä on tuota samaa, kauhea taistelu aina päikkäreille menosta. Meillä tärkeintä on se, ettei vahingossakaan mainitse pojalle, että ollaan menossa päikkäreille. Mennään joko kävelylle ja nukahtaa vaunuihin, josta sitten kannan sisälle tai sitten menee sisällä vaunuihin pötköttämään ja poika saa kuunnella ti-ti nallea kunnes nukahtaa =) Mutta täytyy tosiaan markkinoida pojalle se silleen vaikka että, "lähdetään vähän ulos" tai "menepä tuohon pötköttään, niin saat siinä sitten kuunnella ti-ti nallea" :D
 
Meillä 2v. nukkuu päikkärinsa vielä rattaissa ulkona, koska se on kaikkein helpointa. Nukahtaa yleensä kotimatkalla kun tullaan puistosta. Välillä laittaa meilläkin hanttiin, mutta tiedän ettei ilman päikkäreitä jaksa iltaan asti, yhtä kitinää on loppupäivä. Yleensä rauhallinen juttelu auttaa meillä ja tutut rutiinit. Nyt myös se, että laitan nukkumaan vähän myöhemmin kuin talvella auttaa asiaa, että on jo todella väsynyt kun laitan rattaisiin ja alan nukuttaa.
 
joo siis meillä ei ole ollut aiemmin mitään ongelmaa nukkuunmenonkanssa,nyt pari vkoa ollut takkuamista yhtäkkiä... ainoastaan korvatulehdusten aikaan on ollut vaikeaa. mutta oon nyt taas kans laittanutkin vaunuun ja lenkille lähtenyt niin on sammunut,huh!!! tosin sekin vähän hankalaa kun täytyis sitten unet osua yksiin pienemmänkanssa niin pääsee tuplilla lenkille...!!! :whistle:
 
Meillä 2-v nukkuu vielä, mutta 3v (kohta 4v) taistelee välillä vastaan, ja onkin päivä kohtaista tarviiko unet vai ei. Mä olenkin sanonut että ei tarvi nukkua, mutta levätä tarvii 40 minuuttia. Kerron, että tulen sanomaan kun 40 min. kulunut, ja menen kanssa tuon ajan jälken, ylensä aina on nukahtanut, jos ei joskus ole niin saa nousta sillon. Miellä oli kausi jolloin vastusti tosiaan tuota unille menoa, mutta laitoin silti levolle ja tuolloin olikin monta päivää peräkkäin, että ei nukkunt, lepäsi vaan. Eli pointtina mulla se, että kyllä vanhempi huomaa jos lapsi tarvii vielä unet ja pienen lepohetken tarvii mielestäni ainakin 5-v asti. Nukahtamaanhan ei voi ketään pakottaa, ja mielestäni ei ole oikein lastakaan kohtaan, että nukahtamisesta tehdään pakko, silloin ei uni ainakan tule.
 
Meillä takkuaa myös päikkäreille alkaminen... Poika nukkuu vaunuissa, mut ei suostu nukkuun partsin puolella. Tuossa siis parvekkeen oven edessä köllöttää. Nukahtaminen kestää, kun jätkä ei millään haluis antaa periks. Sängyssä menee leikkimiseks, joten siellä onnistus vielä vähemmän. Kävelylenkkejä tehtiin aikasemmin, mut ei silleenkään malttanu. On välillä alkanu ihan kiltisti, mut monesti pysyy sitkeesti hereillä vaikka selkeesti on ihan poikki ja unien tarpeessa. Tänäänkin on rymynny pihalla 2h, mut tuossa se reilun tunnin on nyt taistellu unta vastaan. Pois en ota niin kauan ku vähänki viihtyy, koska väliin jääneet päikkärit tarkottaa heikkohermosta riehuvaa kiukkuilijaa. Eilen kesti nukahtaminen ylin tunnin myös, mut nukku sit lopulta ihan hyvin.

Poika on vähän aikaa sitten jättäny vaipat pois, joten se saattaa hieman jännittää. Pari kertaa on tullu vahinko vaunuihin, kun vaatii päästä potalle, mut ei teekään mitään (joko pelaa sillä aikaa tai sit ei malta päästyään tehdä tarvettaan) ja sit pääsee vahinko. On koitettu selittää, että pissalla käydään ennen vaunuihin menoa (annetaan reilusti aikaa käydä ja jos ei sillon tuu, niin kerran voi pyytää vaunuista pois mut tarvii sit pissan jälkeen mennä nätisti takas) ja että loppupäivästä tulee epämukava, jos ei nuku. On myös kerrottu, että naapurin hoitolasten kanssa ei kerkee leikkimään, jos viivyttää uniaan. Ymmärtää kyllä, mut protestoi silti.

Unilaulu-cd:tä ollaan soitettu, samoin soittorasiaa. Välillä ne toimii nopsaanki, välillä joutuu soittaan ikuisuuden. Päivärytmi on joka päivä suunnilleen sama ja poika on selkeesti unien tarpeessa uniaijan lähestyessä... Ei siis siitäkään o kiinni, että ei ois vielä valmis nukkuun. Joskus ehtii liian väsyneeks ja sillon on vaikee rauhottua.

Eli ongelmaa täälläkin. Yöunillemenokin takkuaa välillä, joten vinkkejä homman nopeuttamiseks otetaan mielellään vastaan. Uuvuttaa tällanen taistelu. |O
 
meilläkin ihan sama homma kun monella täällä. mut suurempana ongelmana on yöunille meno. saisin kyllä pojan jossain välissä päivää menemään päikkäreille, kun on tarpeeksi väsy, mut jos kello on jo siinä vaiheessa yli 4, niin jätän suosiolla välistä. kiukkua ja riehumista kyllä yleensä riittää.
mut jos päikkärit venyy tai poika nukkuu "liikaa" niin iltaunille menee vasta lähemmäs kello 24. se on liian myöhään.
oonkin jo pidemmän aikaa miettinyt et miten tästä kannattais jatkaa. on tällaista kokeilua meillä menossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hani-:
meilläkin ihan sama homma kun monella täällä. mut suurempana ongelmana on yöunille meno. saisin kyllä pojan jossain välissä päivää menemään päikkäreille, kun on tarpeeksi väsy, mut jos kello on jo siinä vaiheessa yli 4, niin jätän suosiolla välistä. kiukkua ja riehumista kyllä yleensä riittää.
mut jos päikkärit venyy tai poika nukkuu "liikaa" niin iltaunille menee vasta lähemmäs kello 24. se on liian myöhään.
oonkin jo pidemmän aikaa miettinyt et miten tästä kannattais jatkaa. on tällaista kokeilua meillä menossa.
Meillä on ihan sama käytäntö... Jos ei neljään mennessä nuku, niin päikkärit jää pois. viiden jälkeen ei myöskään anneta nukkua enää päikkäreitä eli herätetään sillon olipa nukahtanu mihin aikaan tahansa. Iltatoimet alotetaan kasilta päikkäripäivinä ja päikkärittöminä seiskalta. Tuntia myöhemmin pistetään sänkyyn, mut tänäänkin meni 1½h ennen ku suostu nukahtaan. Päikkäreille alkaessa taisteli vastaan 2h... Ei otettu pois, kun oli suht rauhassa, leikiks vaan meinas mennä. Kai siltä pitäs poistaa kaikki virikkeet ja sulkee pimeeseen huoneeseen... :kieh: Mitenkähän se onnistuis?

Ollaan nyt yritetty samalla rutiinilla ku aikasemminki, mut tarttis nyt jotain keksiä tilalle... Ei tästä tälleen mitään tuu. kai sitä pitää sit vaan olla ihan viilee, palauttaa poika sänkyyn ja poistua ite oven luo istuun. tai hankkia joku hypnoosi-cd, kun lasten tuttulaulut ei enää toimi. :whistle:
 
meillä toimi ihan toimi sama systeemi ku Myy-80:llä eiliseen asti.
poika ei menny eilen päikkäreille ja nukahti sit hiukan kasin jälkeen. sitte päätti puoli 2 yöllä et on aamu eikä aio enää nukkua tippaakaan. 5 asti aamuun valvoi ja sit saatiin tainnutettua nukkuu puol 9. mä oon ihan hiilenä ton jätkän kanssa ku ikää jo yli 2vuotta eikä vieläkään osaa nukkua öitä :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hani-:
meillä toimi ihan toimi sama systeemi ku Myy-80:llä eiliseen asti.
poika ei menny eilen päikkäreille ja nukahti sit hiukan kasin jälkeen. sitte päätti puoli 2 yöllä et on aamu eikä aio enää nukkua tippaakaan. 5 asti aamuun valvoi ja sit saatiin tainnutettua nukkuu puol 9. mä oon ihan hiilenä ton jätkän kanssa ku ikää jo yli 2vuotta eikä vieläkään osaa nukkua öitä :headwall:
Teillä on tainnu olla paljon ongelmaa tuon nukkumisen kanssa? Mites nyt kun on myös vauva, saatko levättyä tarpeeks? Voisko mies nukkua ainakin joinakin öinä toisessa huoneessa pojan kanssa, että sä voisit keskittyä vauvaan ja nukkumiseen?

Jätkä könys aamuyöllä mun viereen, luulin tulevan aamu-unille viekkuun. Sit alko könytä ja herätin miehen (me vuorotellaan aamusin, että toinen saa nukkua), mut kello olikin vasta neljä. Onneks poika suostu takas nukkuun ja vielä omaan sänkyynsä, kun eka pääs käymään pissalla. Mua vaan rasittaa tollaset herätykset, kun pitää mua könyämisellä hereillä ja viime yönäkin olin sen verran koomassa väsymyksestä, etten tajunnu kattoa kelloo.

Noi nukahtamisvetkuttelut käy tosi raskaaks... Tarviin iltasin aika paljon rauhottumisaikaa ja sit kello on vaikka mitä, jää unet lyhyeen jos on mun heräämisvuoro aamulla. Valosuuskin viivästyttää. Poikaankin valosuus selkeesti alkuun vaikutti, mut välillä on menny sen verran helposti unille, että ei luulis enää siitä johtuvan... Ei vaan malta rauhottua tai sit kaipaa siihen ihan lähelle. Ei vaan jaksais eikä kerkeis istuun sitä tuntia - paria joka ilta, että jätkä on kunnolla unessa... Jos on vasta nukahtanu, herää kohta tarkistaan ja rumba alkaa alusta.

Tähän pinoon ois erittäin tervetulleita kommentoimaan sellaset, joiden lapsi/lapset on jo ton vaiheen yli kasvaneita... Pitäsköhän linkittää tuonne leikki-ikästen puolelle?
 
meidän tyttö nukkuu mun kaa toisessa makkarissa omassa sängyssä. nukkuu läpi yön kiltisti ja autuaan tietämättömänä meidän muiden valvomisista :LOL:

poika on toisaan ollu aina samanlainen. sillon kun synnäriltä kotiuduttiin niin poika oli pelkästään isän hoidettavana melkein 2kk. mut sit taas tuli toisenlainen kausi pojalla, eikä isä saanut edes vietyä häntä nukkumaan. mä oon itte kans niin tottunut valvomaan kun 2-vuotta sitä jo tehnyt. saan nukuttua aina kun poika nukkuu tai on vaikka yökylässä.

tyttö on maailman kiltein lapsi sit taas, ja monesti tuntuu silta kun meitä olis vieläkin vaan 3 :LOL: yritän aina kun vaan hiukankin on vapaata ni leikkiä tytön kanssa ihan kahdestaan.

no mut nyt mä puhun jo vaikka mitä alkuperäisen asian vierestä. oishan se kiva kuulla niiden kommentteja jotka jo selvemmillä vesillä.
by the way... meidän poika nukkuu vielä pinniksessä. pelkää ihan hirveästi jos yrittää nukuttaa isojen poikien sänkyyn, joka on hänellä myös omassa huoneessa. jos joskus siihen tottuis. on raukka niin pelkuri kun kaikkea pelkää.
 

Yhteistyössä