Päästäisitkö syksyn ekaluokkalaisen kävelemään yksin kotiin n. 1,5 km?

En.
Mä olen vähän arka näissä jutuissa.

*muoks. Itse olen ekaluokkalaisena kävellyt 3km matkan kouluun, mutta suurin osa matkasta oli puistomaista kävelytietä.

En tiedä, millainen reitti sinun tulevalla ekaluokkalaisellasi on edessä, mutta näin maalaisena kaupungissa mä en uskaltaisi omaani päästää.

onko reitti kuinka turvallinen noin muuten? onko tienylitykset valo-ohjattuja, pikkuteitä suojatiellä?

mä olen kävellyt ekaluokkalaisena tuollaisen matkan kouluun, oli vain 1 isompi tienylitys ja sekin rauhallisella alueella, eli liikennettä ei ollut paljoa..

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Eka tienylitys on isompi. Toinen tien ylitys on sellanen missä kaista erotettu sillä välillä eli suojatie tavallaan kahdessa eri osassa. Kumpikaan ei ole valo-ohjattu.
onko kyseessä vilkas tie? siis se eka ylitys?
mä en välttämättä ainakaan alkuun uskaltais päästää yksin jos nopeusrajoitus on 50-80km/h tai tie on vilkkaasti liikennöity

Mun syksyn ekaluokkalainen 6 v 6 kk käveli just pari päivää sitten tuollaisen matkan kotiin. Oli yksi vilkasliikenteinen tie ylitettävänä, ja kaksi pienempää tietä.

Pakkohan sen on saada harjoitella, kun alle 2 kk päästä alkaa jo koulu.

Tunnustan kyllä sen verran, että soitin ainakin 5 krt tuon kävelymatkan aikana tytölle :snotty:

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja blondi:
Tottakai. Milläs sitten? Kuskaako nykyvanhemmat lapsiaan kouluun vai?
kyllä ainkin täällä meilläpäin on tapana ala-ateikäisiä kuljettaa. meidänkin pihalata koulluun kilometri ja äidit kuljettaa kullannuppuinsa kouluun

Kouluun ei tulla kuskaamaan koska se ei oo mahdollista töiden takia. Mutta nyt kyse tästä päivästä ja tilanne se ettei tietosesti olla reittiä harjoteltu. Monta kertaa on kyllä kulkenu sen reitin, mut ei silleen harjottelumielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
kyllä ainkin täällä meilläpäin on tapana ala-ateikäisiä kuljettaa. meidänkin pihalata koulluun kilometri ja äidit kuljettaa kullannuppuinsa kouluun
mä kyllä ymmärrän että lapsia kuskataan tai saatetaan kouluun/kotiin..

jotkut ylitykset ovat vaarallisia jopa aikuisille, on pensasaitaa, kovat nopeudet, paljon liikennettä jne. jolloin en edes oleta eka/tokaluokkalaisen selviytyvän siitä..
eli se saako lapsi kävellä yksin riippuis siitä reitistä, ikävä kyllä joillain alueilla vauhdit on 60-80km/h sen lisäksi että ylityskohdassa on peittävät pensaat, eli sitä lasta ei voi autosta nähdä ja se lapsi ei näe tarpeeksi kauas niitä autoja..

Yhteistyössä