Päästäisitkö lapsesi romanilapsen synttäreille?

• Viestiketjun aloittaja Nipsu
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja Tervetuloa tälle vuosituhannelle:
Oletko varma että on loppujen lopuksi lapsille hyvä elää siellä pussinperällä? Näkevät ekan tummaihoisen kun muuttavat kotoa, voi elämä yllättää. Toivottavasti sentään matkustatte usein, että lapset näkee muutakin elämää kuin naapurin lehmät, maalaiselämää sinänsä väheksymättä.

:LOL: Tää oli kyllä hyvin kirjoitettu! Pussinperällä... :D

No, asiaan... Kyllä mä päästäisin. Olen päästänyt myös bosnialaisen ja puoliksi jostain päin itää olevan lapsen synttäreille. Tuskin kukaan kutsuisi lapsen kavereita kotiinsa synttäreille, jos se koti olisi jotenkin hirveä paikka?

en
En päästäisi.sillä tunnen itse paljon romaneja,ja mitä enemmän heitä tuntee,sitä rasitisemmaksi tulee=) Selittäisin lapselle että romanit ovat kaksinaamaisia ihmisiä eikä heihin voi luottaa joten siksi ei pääse=)

Saraldo
Jatkan vielä... te, jotka ette päästäisi: päästäisittekö sitten sellaisen lapsen synttäreille, jolla on lihavat vanhemmat? Mehän voidaan vaikka syöttää ne lapset ähkyyn.... ;)

Sori, oli pakko vetää tämä lihavuuskortti esille :ashamed: . Mutta toisaalta, ihan samalla tavalla kuin mustalaisia ja ulkomaalaisia kohtaan, monella on ennakkoluuloja lihavia kohtaan.

En ole koskaan tullut ajatelleeksi, kun lapsillani ei ole yhtään romanikaveria/eivät tunne romaneja... ja itselläni oli romani luokkakaveri eikä hän koskaan kutsunut minua eikä ketään muutakaan meidän luokalta synttäreilleen, niin olen ehkä ajatellut, että pitävät sellaiset vain heikäläisilleen tai siis ei heillä yleensäkään tainut käydä kylässä muutenkaan kuin romaneja.

Ain niin itse vastaukseen. Jos romaniperhe olisi, kuten oman luokkatoverini perhe, tuskin päästäisisin, mutta nykyäänhän noita perheitä on joka lähtöön, etten mene yleistämään. Siis kyse ei ole, ettenkö päästäisi kenenkä vain romaniperheen luo, vaan en päästäisi lapsiani vastaavaan perheeseen kylään, kuten luokkatoverini (joka oli myös useamman vuoden kaverini) perhe.

vieras
Jos tunnen kaverin perheen, ja hyväksyn heidän käyttäytymistapansa, niin päästäisin =) Jos en tunne, tai tiedä luotettavaksi, niin en päästäisi kenenkään kotiin.

--
Voi ei mikä kysymys!! Tottakai lapseni saisi mennä. Miettikää nyt herranjestas sitä synttärisankariakin, mikä suru tulisi jos ei kaverit pääsisi juhliinsa :(
Mulla oli lapsena puoliromani-kaveri, eikä koskaan ollut mitään ongelmia vaikka erityisesti isäni on varsin ennakkoluuloinen. Aina sain mennä kaverilleni kylään jahän sai tulla meille. Jösses mitä porukkaa!!!

luulu
Jos näin vastaan kun tilanne ei ole ajankohtainen itsellä niin sanoisin että en päästäisi. Mulla on ennekkoluuloja ja huonoja kokemuksia romaaneista. pelkään heitä jossain määrin. En haluaisi olla tekemisissä. En tiedä sitten jos todella olisi tilanne että esim päiväkodissa olisi romani lapsen ystävänä. Varmaan päästäisin jos olisi hyvä kaveri ja tuntisin perheen jollain tapaa ja luottaisin. Mutta jos olisi vain joku pk-kaveri muiden joukossa enkä vanhempia tuntisi niin luultavasti sanoisin lapselleni jotain tyyliin että valitettavasti meillä on muuta menoa juuri niiden synttäreiden aikaan. En siis sirtäisi omaa ennakkoluuloani lapseen, mutta väistäisin kutsun. =/

huuko
Alkuperäinen kirjoittaja Nipsu:
Siskoni mielestä on älytöntä, että päästän tyttöni hoitokaverinsa 5-vvuotisjuhliin, koska synttärisankari on romani..
Ei kai kukaan oikeesti ajattele noin, argh!!
Riippuu millainen perhe on..siis menisinkö valvomaan. Naapuritalossa asuu rikollinen romaani perheineen ja en kyllä ilman valvontaa lastani sinne päästäisi. Mutta jos perhe on kunnollinen asia eri.

Siis tottakai päästäisin, jos tunnen heidät!!!

Minun mieheni on tummaihoinen, mutta itse olen tavallinen vaalea suomalainen. Vaikuttaisiko mieheni ihonväri teidän päätökseen päästä lapsianne leikkimään lasteni kanssa?

.
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mutta muslimimamulapsen synttäreille EN PÄÄSTÄISI!
Miksi?

Pelkäät, että saisi liian hyvää kakkua, karkkia ja liian hyvän lahjapussukan? :D
Arvaa sattuisiko lapsen pientä mieltä kun sanot olet tuollainen!
Mitä pahaa lapsi on tehnyt että joutuisi viettämään synttäreitä yksin.

Inkku
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhkimo81:
Siis tottakai päästäisin, jos tunnen heidät!!!

Minun mieheni on tummaihoinen, mutta itse olen tavallinen vaalea suomalainen. Vaikuttaisiko mieheni ihonväri teidän päätökseen päästä lapsianne leikkimään lasteni kanssa?
Jos ette ole kohdannut rasismia vielä, olette onnekkaita.
Meidän perhe myös kaksi kulttuurinen ja rasismia eri muodossa jo kokenut.
Pienin vasta 5kk ja joku nainen puistossa kysyi enkö tiedä mikä on ehkäisy.
Arvaa miltä lapsista tuntuu kuulla tollaista.

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Arvaa sattuisiko lapsen pientä mieltä kun sanot olet tuollainen!
Mitä pahaa lapsi on tehnyt että joutuisi viettämään synttäreitä yksin.
Ai mää vai?! :eek:
et sää vaan se toinen joka kommentoi
No eiköhän sinne synttäreille tule kuitenkin kukkahattujen lapsia sekä musulmaanilapsia ettei yksin tarvitse synttärisankarin olla ja juhlia.

Yhteistyössä