pääsin opiskeleen, mutta mitähän tukea saan?

• Viestiketjun aloittaja Cis
  • Ensimmäinen viesti
Cis
meen aikuiskoulutukseen ja oon ollut työsuhteessa vasta 6vuotta (sitä ennen vaan työmarkkinatuella..ei varmaan lasketa..)
aikuiskoulutustuen saamiseen edellytetään että on ollu työsuhteessa 8 vuotta. joudunko mä nyt sitten hakeen ihan vaan pelkkää opintotukee joka on sen n.260€?

Jos sulla on alla jo joku tutkinto ja työkkäri voisi katsoa uudella koulutuksella olevan sulle työllistymistä edistävä vaikutus, niin voisit saada työmarkkinatukea 2 vuoden ajaksi.

Tosin en tiedä jos sulla on työpaikka mistä lähdet opiskeleen onko mitään saumaa saada tuota työmarkkinatukea. Mutta ainahan sitä voi kysyä työkkäristä kannattaisko edes anoa.

Cis
mullei ole tutkintoo. en myöskään halua irtisanoo itteeni tuolta työpaikasta, teen muutaman työvuoron viikossa.
aika vähällä sitä tosiaankin saa nyt oppia elään! kun tulot putoo sitten ainakin tonnilla kuussa :( mut näyttää muutkin pärjäävän.
meillä 3 lasta ja asuntolainaa, niihin ne rahat sit uppoo..

"opiskelija"
mullei ole tutkintoo. en myöskään halua irtisanoo itteeni tuolta työpaikasta, teen muutaman työvuoron viikossa.
aika vähällä sitä tosiaankin saa nyt oppia elään! kun tulot putoo sitten ainakin tonnilla kuussa :( mut näyttää muutkin pärjäävän.
meillä 3 lasta ja asuntolainaa, niihin ne rahat sit uppoo..
Vinkkinä että opintotuessa on tuloraja, eli jos tienaat verottomana yli 660e (taisi ollapari euroa enemmän) niin menetät opintotuen.

Cis
[QUOTE="opiskelija";24538023]Vinkkinä että opintotuessa on tuloraja, eli jos tienaat verottomana yli 660e (taisi ollapari euroa enemmän) niin menetät opintotuen.[/QUOTE]

eiks se oo bruttotulo? et tuosta 660€ lähtee vielä verot? vai luinkohan mä kelan sivuilta taas ihan omiani.

Ja jos on yli 25 voi saada opiskeluun päivärahaa,ylläpitokorvausta ja joissain tapauksissa ensimm'äiselle 200vrk myös jonkin näköistä kannusterahaa? noin 4,40euroa. itse saan palttiarallaa noin 800euroa,tässä tietty myös lapsikorotukset

"Mina"
Hei onko kellään tietoa miten tuota ylläpitokorvausta haetaan?? Pääsin siis työkkärin kautta koulutukseen, mutta ei mitään tietoa miten saisin ylläpitokorvauksen haettua.. Huomenna menen kyllä työkkäriin ja Kelaan käymään, mutta jos täällä olisi tietäjiä, ja saisin hakemuksen laitettua netissä, niin aina parempi :)

sitä pystyy aina hakeen vasta jälkikäteen siis normaalin työttömyyspäivärahahakemuksen kanssa. se on 9vrk ja veroton elikkäs 180euroa kuukaudessa sen päivärahan päälle.kannattaa kysellä siellä työkkärissä kaikki mahdolliset tuet mitä sun on mahdollista saada,noissa työvoimatoimiston aikuiskoulutuksissa kyllä yleensä heti alussakin kerrotaan kaikki tuet yms.

Yhteistyössä