päänympärys ja vauriot

Eli minkäkokoisia teidän vauvojen päänympärykset ovat olleet syntyessä? Minkälaise vauriot saitte?

Meidän tyttö oli melko pieni syntyessään vähän etuajassa ja päänympärys oli 33 cm. Tyttö syntyi käsi poskella ja parin tikin verran tuli naarmuja.

Nyt kuitenkin kauhulla ajattelen sueraavan synnytystä jos päänympärys kerkeääkin kasvaa vaikka lähemmäs 40 senttiä. Meinaan että oli siinä pienemmässäkin tekemistä.

Onkohan näillä muutamilla senteillä mitään merkitystä ja voiko eroa huomata?
 
Krisse-80
Meidän tyttö oli tosi pienikokoinen syntyessään ja päänympäryskin oli vain 31 cm, vaikka raskaus oli täysiaikainen. Repeämiä tuli parin tikin verran mullekin siitä huolimatta, koska oli eka lapsi ja "tiukat paikat" Mutta istuun pystyin tietty heti ja kipujakaan ei ollut juurikaan.

Jotkut kait synnyttää isojakin lapsia ilman yhtään tikkiä ja toisilla tekee tiukempaa. Eka varmaan on aina se vaikein. Ja onhan tuolla pään asennollakin paljon merkitystä. Pienikin pää voi jäädä jumiin, jos asento ei ole optimaalinen. Näinhän se lienee... :whistle:
 
Meidän poika oli syntyessään 4385g ja päänympärys oli 37cm. Repesin synnytyksessä emättimestä aika pahasti, tosin poika autettiin imukupilla maailmaan, niin sekin voi sen aiheuttaa. Tikkien määrästä en tiedä, sillä lääkäri oli hoono soomi, enkä saanut asiasta mitään tietoa. Istuminen ei onnistunut kahteen viikkoon muuta kun kottikärryjen vararenkaan avulla, tällä hetkellä isolla hädällä käyminen tuottaa suurta tuskaa, synnytyksestä kulunut maanantaina viisi viikkoa. Istuminen onnistuu nyt jo melko kivuttomasti, mutta kyllähän sen koko ajan tuntee ja huomaa, että revetty on!
 
Meillä esikoinen synty viikolla 35 ja pipo oli 32,5 cm. Toinen syntyi viikolla 38 ja pipo oli 33 cm. Kuinka paljon etuajanssa sulla esikoinen syntyi? Mulle ei tullu mitään repeämiä kummastakaan. Toisesta ei ollu edes pisu-ongelmia.
 
Meillä esikoinen 4190g ja pipo 37 cm. Kuopus 4560 g ja pipo 38. Ekasta toipuminen aika kivulias, tikkejä kymmenkunta. Toinen paljon helpompi , tikkejä 4 kpl. Eli ihan ok. Molemmat autettu imukupilla.
 
rippis

Minulla ensimmäinen synnytys kesti 15,30tuntia.
Oli aika kauheeta, imukupilla vihdoin ulos.
Pään-ympärys tasan 39cm.
Repesin aika pahasti vaikka tehtiinkin episiotomia.
Pojan paino, 4340kg.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 14:57 Tiitu kirjoitti:
Kuinka paljon etuajanssa sulla esikoinen syntyi?
Tyttö syntyi viikolla 36. Istumaan pystyin kyllä heti mutta pahinta oli pissaaminen :\| Haava oli tullut ihan virtsarakon viereen ja kätilö varoittelikin että voi kirvellä. Monta viikkoa meni käsisuihkun kanssa jokainen vessa kerta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 20:40 Omppu-Pomppu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 14:57 Tiitu kirjoitti:
Kuinka paljon etuajanssa sulla esikoinen syntyi?
Tyttö syntyi viikolla 36. Istumaan pystyin kyllä heti mutta pahinta oli pissaaminen :\| Haava oli tullut ihan virtsarakon viereen ja kätilö varoittelikin että voi kirvellä. Monta viikkoa meni käsisuihkun kanssa jokainen vessa kerta.
Oliko siihen enneaikaisuuteen joku syy? Onko sua nyt varoiteltu ennenaikaisuudesta? Niin mä vaan aattelin, että mullakin ehti 3 viikkoapidempää olla tää kakkonen ja silti se pää ei kasvanu ku 0,5 cm. Niin ja sit ku viel aattelet, että esikoisellasi oli käsi poskalle ja silti vain naarmuja, nin kyllä sun kudokset hyvin antaa periksi.

Mä muuten pelkäsin kakkosen kohdalla kaikista eniten jus tota repaämistä. Mä tosissani pelkäsin ja kauhulla ponnistin. Onneks kaikki meni tosi hyvin. Toivottavasti sullakin kaikki menee hyvin. Pyydä lämmintä pyyhettä ja Ceridalia suihkuttamaan ponnistuksen yhteydessä, auttaa varmaan ainaskin vähän. Mulla ainakin.
 
norrsu harmaana
Meidän neidillä oli 34cm päänympärys ja vaikka mielestäni pieni pää, kyllä sen ahtaamisessakin oli oma työnsä ;) Eli väliliha jouduttiin leikkaamaan :) Mutta muita repeämiä ei tullut!
 
manhattan
mulla esikoinen 3560ghattu37cm, pari pintanaarmua vain tuli, kätilön kutsumia "kissanraapaisuja", toinen lapsi 3390g ja hattu36cm samoilla "vaurioilla selvittiin"!yksilöllistä taitaa olla tuo, kuinka mahtuu tulemaan!
 
Kanerva84
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 12:34 Kesämamma kirjoitti:
Meidän poika oli syntyessään 4385g ja päänympärys oli 37cm. Repesin synnytyksessä emättimestä aika pahasti, tosin poika autettiin imukupilla maailmaan, niin sekin voi sen aiheuttaa. Tikkien määrästä en tiedä, sillä lääkäri oli hoono soomi, enkä saanut asiasta mitään tietoa. Istuminen ei onnistunut kahteen viikkoon muuta kun kottikärryjen vararenkaan avulla, tällä hetkellä isolla hädällä käyminen tuottaa suurta tuskaa, synnytyksestä kulunut maanantaina viisi viikkoa. Istuminen onnistuu nyt jo melko kivuttomasti, mutta kyllähän sen koko ajan tuntee ja huomaa, että revetty on!
Mulla ihan sama juttu. Tikkien määrää en muista, ja pieni repeämä tuli toiselle puolelle, vaikka episiotomia tehtiinkin. Poika oli 4000g ja py 38cm.
 
Meidän tytön päänympärys oli 36 cm ja käsi oli lisäksi poskella,ponnistus kesti 1 h 15 min ja sitten vasta tehtiin episotomia,että saivat tytön ulos,ei riittänyt omat voimat enää ponnistamiseen,synnytys kesti kaiken kaikkiaan 18,5 tuntia....ei tullut vaurioita vauvalle
Nyt synnytyksestä 5 viikkoa ja haava parantunut hyvin. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 00:17 Tiitu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 20:40 Omppu-Pomppu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 14:57 Tiitu kirjoitti:
Kuinka paljon etuajanssa sulla esikoinen syntyi?
Tyttö syntyi viikolla 36. Istumaan pystyin kyllä heti mutta pahinta oli pissaaminen :\| Haava oli tullut ihan virtsarakon viereen ja kätilö varoittelikin että voi kirvellä. Monta viikkoa meni käsisuihkun kanssa jokainen vessa kerta.
Oliko siihen enneaikaisuuteen joku syy? Onko sua nyt varoiteltu ennenaikaisuudesta? Niin mä vaan aattelin, että mullakin ehti 3 viikkoapidempää olla tää kakkonen ja silti se pää ei kasvanu ku 0,5 cm. Niin ja sit ku viel aattelet, että esikoisellasi oli käsi poskalle ja silti vain naarmuja, nin kyllä sun kudokset hyvin antaa periksi.

Mä muuten pelkäsin kakkosen kohdalla kaikista eniten jus tota repaämistä. Mä tosissani pelkäsin ja kauhulla ponnistin. Onneks kaikki meni tosi hyvin. Toivottavasti sullakin kaikki menee hyvin. Pyydä lämmintä pyyhettä ja Ceridalia suihkuttamaan ponnistuksen yhteydessä, auttaa varmaan ainaskin vähän. Mulla ainakin.
Ei ollut syytä ennenaikaisuuteen. Mulla oli lääkärintarkastus jossa lääkäri sanoi että ei mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta. Tyttö syntyi tästä parin päivän päästä.

Mutta kiitos vinkeistä! Pitää sitten kokeilla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 12:34 Vilma kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 00:17 Tiitu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 20:40 Omppu-Pomppu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 14:57 Tiitu kirjoitti:
Kuinka paljon etuajanssa sulla esikoinen syntyi?
Tyttö syntyi viikolla 36. Istumaan pystyin kyllä heti mutta pahinta oli pissaaminen :\| Haava oli tullut ihan virtsarakon viereen ja kätilö varoittelikin että voi kirvellä. Monta viikkoa meni käsisuihkun kanssa jokainen vessa kerta.
Oliko siihen enneaikaisuuteen joku syy? Onko sua nyt varoiteltu ennenaikaisuudesta? Niin mä vaan aattelin, että mullakin ehti 3 viikkoapidempää olla tää kakkonen ja silti se pää ei kasvanu ku 0,5 cm. Niin ja sit ku viel aattelet, että esikoisellasi oli käsi poskalle ja silti vain naarmuja, nin kyllä sun kudokset hyvin antaa periksi.

Mä muuten pelkäsin kakkosen kohdalla kaikista eniten jus tota repaämistä. Mä tosissani pelkäsin ja kauhulla ponnistin. Onneks kaikki meni tosi hyvin. Toivottavasti sullakin kaikki menee hyvin. Pyydä lämmintä pyyhettä ja Ceridalia suihkuttamaan ponnistuksen yhteydessä, auttaa varmaan ainaskin vähän. Mulla ainakin.
Ei ollut syytä ennenaikaisuuteen. Mulla oli lääkärintarkastus jossa lääkäri sanoi että ei mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta. Tyttö syntyi tästä parin päivän päästä.

Mutta kiitos vinkeistä! Pitää sitten kokeilla.
Oho, meni edellisen käyttäjän nimimerkillä :kieh: Unohdin rekisteröityä mutta minä se olin.
 
maukunen
Meidän isokokoisilla pojilla kahdella ekalla päänympärys 38cm,
kolmannella 36cm.

Ensimmäinen poika syntyi kolme päivää etuajassa, seuraava laskettuna päivänä ja kolmas yksi pv. ennen laskettua aikaa...


:wave:

 
vieraana
Onko tuolla ponnarivaiheen kestolla merkitystä tuohon repeämiseen? Kun tuntuis näin maalaisjärjellä ja toisten synnytystarinoita lukeneena että mitä nopeemmin syntyy niin sitä selvemmin repee (ellei imukuppia oteta huomioon siis). Eli jos alkaa punnaamaan kun oikein ponnistuttaa niin vauva tulee vauhdilla ulos eikä ehdi kudokset pehmetä... ja jos taas alkaa ponnistamaan kun kätilö antaa luvan - vaikkei vielä paine tunnukaan kovasti - niin siihen ehtii keho paremmin mukaan. Kumotkaa tarinoillanne tai vahvistakaa, testataan pitääkö paikkaansa :)
 
Äiti81-Tyttö03
En osaa sanoa tähän ponnistusvaiheen pituuteen & repeämiseen kummempia.Vois kyllä luulla et jos synnytys etenee hirmu vauhdilla niin paikat ei ehdi mukaan ja repeämiä tulee...Olis tosiaan kiva tietää enemmän..

Tyttö syntyi 2vk etuajassa ja päänympärys oli 33cm. Väliliha leikattiin eikä revennyt paitsi niin vähän ettei edes tikkejä tarvittu! :D
 
Huhtimamma

minulla ponnistusvaihe kesti n.15minuuttia. Olin niin sekaisin kivusta, etten erottanut enää supistuksia muilta kivuilta ja ponnistaminen oli mitä oli. Imukupilla autettiin sitten. Tunsin, etten itse ponnistaisi ollenkaan, vaan joku vaan kiskoisi vauvaa ulos. Minulle oli kerrottu kauhutarinoita imukuppisynnytyksistä ( näin painajaisiakin sitten, että etuaivolohkot halkeaa imukupista :eek: :eek: ) mutta selvisin hyvin. Tehtiin pieni eppari, joka parani hyvin ja nopeasti. Olen kakkinut ja pissinyt ilman ongelmia ja seksikin tuntuu vain parantuneen. mitään jälkiä "pommista" ei alapäässäni ollut.
Esikoisen py oli 36,5.
repeämän syntyyn näyttää vaikuttavan tosiaan moni tekijä: vauvan pään koko ja asento, ponnistusvaiheen kesto ja kudostyyppi. Toisilla kudos antaa helpommin myöden repeämättä, toiset repeävät suotuisista lähtökohdista huolimatta.

 

Yhteistyössä