T
tdaitdil
Vieras
Kirjoitan pitkän parisuhteen paikalleenjämähtämisestä ja epäröimisestä. Kun minä ja miesystäväni -nykyinen avopuolisoni- aloimme seurustella useita vuosia sitten, minulle riitti seurustelu ja avoliitto. Käytökseni oli ehkä epätyypillistä naiselle, mutta en edes halunnut kihloihin, naimisiin tai lapsia. Käytökseni takana oli kapinointia perinteistä "kihloihin parin vuoden päästä, sitten naimisiin ja lapsia" -ajatusmallia vastaan ja yleistä sitoutumiskammoa. Lisäksi vanhempieni epäonnistunut liitto vaikutti varmasti myös asiaan, samoin lukuisat huonot kokemukset luottamuksen pettämisestä ja syrjityksi tulemisesta. Nyt joku kommentoi todennäköisesti, että "kun tapaa oikean ihmisen, sitoutumiskammo katoaa taivaan tuuliin". Kyse ei ole siitä, että mies olisi ollut väärä, vaan olisin kokenut samat ajatukseni kenen kanssa tahansa. Jo pelkkä yhteenmuutto oli minulle vaikeaa ja vaikka ensimmäisten vuosien pitäisi olla iki-ihanaa alkuhuumaa, tunnustan olleeni usein ahdistunut. Olihan meillä tietysti paljon hyviäkin hetkiä. Miesystäväni olisi ollut valmis kosimaan parin vuoden päästä, mutta koska suhtauduin kihlautumiseen yleisesti ottaen kriittisesti, hän jätti kosimatta ja kertoi suunnitelmistaan vasta vähän aikaa sitten.
No, vuodet ovat vierineet ja meillä menee nykyisin hyvin. Olemme n. 30-vuotiaita ja kaverit ympärillä menevät naimisiin/saavat perheenlisäystä. Olen huomannut itsessäni, että haluaisin elämältä noita samoja asioita, mutta käsittämätöntä kyllä, kihlaus ja naimisiin meno ahdistavat vieläkin, vaikka en epäile miehen olevan minulle väärä. Olen kuvitellut, että kun oikea hetki kihlautumiselle koittaa, suhde on suhteellisen tuore, ilmassa on vielä alkuhuumaa ja molemmat ovat korviaan myöten rakastuneita. Tällaisessa pitkässä suhteessa alkuhuuma on väistämättä kadonnut ja - ikävä sanoa- kihlautuminen tuntuu tietyllä tavalla "järkiratkaisulta". Lisäksi sukulaiset ja ystävät tuntuvat odottavan rinkuloita sormiin, mikä saa minussa aikaan lapsellisen reaktion, etten halua tehdä sitä, mitä meidän odotetaan tekevän. Tähän joku voi taas kommentoida, ettei pitäisi antaa muiden ihmisten odotusten vaikuttaa, mutta ei kai kukaan voi kiistää, etteikö muiden ihmisten odotukset vaikuta. Inhottavaa kirjoittaa näin, mutta mitä enemmän pähkäilen kihloihin menoa, sitä enemmän kihlaus alkaa tuntua ahdistavalta asialta. Ja edelleen korostan, etteivät tuntemukseni johdu miehestä, sillä tiedän, etten voisi löytää mukavampaa, luotettavampaa ja ihanampaa miestä.
No, vuodet ovat vierineet ja meillä menee nykyisin hyvin. Olemme n. 30-vuotiaita ja kaverit ympärillä menevät naimisiin/saavat perheenlisäystä. Olen huomannut itsessäni, että haluaisin elämältä noita samoja asioita, mutta käsittämätöntä kyllä, kihlaus ja naimisiin meno ahdistavat vieläkin, vaikka en epäile miehen olevan minulle väärä. Olen kuvitellut, että kun oikea hetki kihlautumiselle koittaa, suhde on suhteellisen tuore, ilmassa on vielä alkuhuumaa ja molemmat ovat korviaan myöten rakastuneita. Tällaisessa pitkässä suhteessa alkuhuuma on väistämättä kadonnut ja - ikävä sanoa- kihlautuminen tuntuu tietyllä tavalla "järkiratkaisulta". Lisäksi sukulaiset ja ystävät tuntuvat odottavan rinkuloita sormiin, mikä saa minussa aikaan lapsellisen reaktion, etten halua tehdä sitä, mitä meidän odotetaan tekevän. Tähän joku voi taas kommentoida, ettei pitäisi antaa muiden ihmisten odotusten vaikuttaa, mutta ei kai kukaan voi kiistää, etteikö muiden ihmisten odotukset vaikuta. Inhottavaa kirjoittaa näin, mutta mitä enemmän pähkäilen kihloihin menoa, sitä enemmän kihlaus alkaa tuntua ahdistavalta asialta. Ja edelleen korostan, etteivät tuntemukseni johdu miehestä, sillä tiedän, etten voisi löytää mukavampaa, luotettavampaa ja ihanampaa miestä.