päätin aloittaa kestovaippailun,neuvoja tarviin nyt kokeineilta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nättitähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nättitähti

Aktiivinen jäsen
14.08.2007
4 291
0
36
mulla 1v ja 1kk ikäiset vauvat (vanhempi on vielä vauva..)
tähänasti kertikksillä ollaan menty.
eli,meillä on tohinaa aamusta iltaan ja kohtalaisen helpolla haluisin jatkossakin päästä,eli mikä olisi helpointa? kun oon kuullu että on kolmee erilaista kestovaippa juttua ?
itse en ompele mitään.. oli joku all in one,mutta kuinkahan monta sellaista pitää sitten hommata..? kun kuorikin pitää sit pestä kun tavaraa tulee.
eli vinkkejä kaipaisin ennenkun lähden ostaan mitään.

AIO on helppokäyttöinen mutta tulee kalliiksi. Niitä tarvii paljon koska ne kuivuu hitaasti.

Suosittelen joko tasku- tai sisävaippoja. Taskuvaippa on siis sellainen johon laitetaan sisälle haluttu määrä imuja ja pestään sitten kaikki aina. Plussaa on nopea kuivuminen ja se että voit säädellä imun määrän sopivaksi. Sisävaippa tarvii sitten lisäksi kuoren, yleensä villikset tai pul-kuoren.

Kysy lisää, Tumpula vastaa. :D

Mä sanon myös tuosta AIO:sta, että vaikka on helppo, niin kestää kauan kuivua ja niitä tarvitaan monta.

Meillä käytössä sisävaippa ja päällä villahousut ja itse pidän siitä yhdistelmästä eniten tai siis, että kuoret on villaa eikä pul-kangasta. Villa on hengittävää.

Teidän nuoremmalle vielä menisi varmaan harsotkin ja villahousut hyvin, mutta mulla ei henk.koht. niistä kokemusta, kun aloitettiin kestoilu vanhemman lapsen kanssa.

Jos sulla on rumpu, osta hamppua tai bambua olevia sisävaippoja, ja niiden päälle villahousut. Hyviä sisävaippoja ovat mm Niikit. Pienen vauvan kanssa paras on perusharso, sen päälle sitten kuorivaippa. AIO vaipat kuivuu iäisyyden, on kalliita ja päällisen PUL ei kestä rumpua.

Kestovaippainfo.fi neuvoo.

parhaita olivat harsot ja vekkulit tai joku ohut vaippa siellä harso sisällä ja tietty sit kuori päällä. harsot taitaa olla halvimpiakin. aio;t kuivuu tosi hitaasti,mutta muuten kyllä hyviä kans.

Ihan pienellä taskuvaipat ei välttämättä toimi. Sisävaippa ja kuoret on parempi vaihtoehto. Isommalle taskut. Onko teillä kuivausrumpua? Se vaikuttaa paljon siihen mitä kannattaa valita. Edullisin vaihtoehto on tehdä harsoista taitoksia ja siihen päälle joko pul-kuoret tai villahousut. Harsot imevät hyvin ja kuivavat nopeasti narulla, jos ei rumpua ole. Käy tutustumassa www.kestovaippainfo.fi Siellä on paljon tietoa ja keskustelupalstalla voit kysellä kokeneemmilta. Yksi vaippa sopii yhdelle ja toinen toiselle. Ihan sama kuin kertiksissä. Kaikille ei Pampersit istu ja jollekin ne on paras valinta.

ok. meille vois sitten olla taskuvaippa omiaan.
kattelin tuolta kestovaippakaupasta noita. kuinkahan monta taskuvaippaa sitä kannattaa ostaa per lapsi? ja sit noita imujuttuja?
vauva kasvaa kyllä aika kyytia ja varmaan kota voi käyttää jo samankokoisia kun isovelikin.

myös voit kokeilla vaippalainaamoa josta saat erilaisia vaippoja lainaan ja voit sitten itse kokeilla mikä sopisi teille.

http://www.kestovaippayhdistys.fi/toiminta/tampereenseutu.php

muoks. koska ei kannata ostaa heti isoa kasaa uusia kalliita vaippoja ja sitten todeta ettei ne käy teille..

Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
myös voit kokeilla vaippalainaamoa josta saat erilaisia vaippoja lainaan ja voit sitten itse kokeilla mikä sopisi teille.

http://www.kestovaippayhdistys.fi/toiminta/tampereenseutu.php

muoks. koska ei kannata ostaa heti isoa kasaa uusia kalliita vaippoja ja sitten todeta ettei ne käy teille..

Loistava neuvo.
Kaikki taskuvaipat ei istu kaikille. Eikä sama vaippa käy välttämättä koko vaippaikää. Meillä esimerkiksi M-kokoiset Lillataskut vuoti ohi jatkuvasti kun tyttö oli jonkun 6kk ikäinen. Nyt tytöllä on ikää 2v ja nuo samaiset taskut istuu täydellisesti eikä vuoda.

meillei oo kuivausrumpua,mutta toi kone jättää pyykin aika kuivaksi.
onko nää harsot niitä samoja kun esim. äitiyspakkauksessa on ollut?
villahousut kuulostaa kuumalta,vaikka sanotaankin ettei ole. täytyy mennä lukeen tuota neuvoo ja sit metsästään edullisia vaippoja =)

Noihin villahousujen kuumuuteen...pistä toiseen käteen villasukka ja toiseen muovipussi (ei nyt ihan paras vertauskuva, mutta melkein ) ja mene aurinkoon, kumpaakohan kättä kuumottaa ja hiostaa ;)

Villahousut on ihania. Eikä todellakaan hiosta vaikka niin luulisi. =)
Babyidean villikset on meidän suosikki, ohuet ja pitävät.

Tuo vaippalainaamo on kyllä hyvä tapa tutustua erilaisiin vaippoihin. Tai etsi käsiisi joku kestovaippaileva joka esittelee vaippoja sulle. Mä taidan asua vähän väärällä suunnalla, muuten voisin esitellä sulle noita.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
villahousut kuulostaa kuumalta,vaikka sanotaankin ettei ole. täytyy mennä lukeen tuota neuvoo ja sit metsästään edullisia vaippoja =)

Pakkauksen harsot ei ole niin hyviä vaipoiksi, esim. Ruskovillan harsot on parempia. Villahousujen luulisi tosiaan olevan kuumat, että mutta koska ne hengittää, ei tuo meidän mukelo ole kuumissaan ollut :)

Suosittelen, että kokeilet useita erilaisia vaippoja ja sitten hankit niitä, jotka parhaiten toimii.

Nauhavaippa+kuorivaippa/villahousut on tietysti sellainen yhdistelmä, että sitä voi käyttää sekä isolla että pienellä, mutta se on ehkä hiukkasen vaivalloinen, jos on liikkuvainen lapsi, joka ei tahdo vaipanvahdon aikana pysyä paikoillaan ;)

Äitiyspakkauksen harsot ei ole kovin hyviä vaippakäytössä. Parempia on esim Ruskovillan harsot. Osta käytettynä, niin on jo valmiiksi pesty hyvään imuun eli toimii paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Jos sulla on rumpu, osta hamppua tai bambua olevia sisävaippoja, ja niiden päälle villahousut. Hyviä sisävaippoja ovat mm Niikit. Pienen vauvan kanssa paras on perusharso, sen päälle sitten kuorivaippa. AIO vaipat kuivuu iäisyyden, on kalliita ja päällisen PUL ei kestä rumpua.

Kestovaippainfo.fi neuvoo.

bambua ei suositella laitettavaks kuivausrumpuun: se nyppyyntyy ja kutistuu (ja kutistuessaan kovettuu) - tämän olen henk.koht testannutkin :ashamed: muutamalla vaipalla ja loput lähtee kohta myyntiin, koska haluan rumpua kestäviä vaippoja

toi lainaamohan onkin hyvä juttu. taidankin ottaa heti yhteyttä. kiitos linkistä.

ole hyvä.
meillä poika 1v8kk joka täyskestoilija ja tähän vajaa 2 vuoteen on ollut niin susia ja lampaitakin vaippojen suhteen että jos tuon olisin alussa heti tajunnut niin helpoimmalla tavalla olisin löytänyt meille sopivan tavan kestoilla.

Jos haluat kokeilla sisävaippa+villahousut yhdistelmään niin osta vaikka joku koko vaippaiän vaippa esim. Cuddlebuns menisi kummallekin teidän lapselle - jos ei toiselle istu, niin luultavasti toiselle
Henk.koht. en ole onnistunut saamaan taskuvaipasta pitävää pakettia ihan pienelle vauvalle: vasta kun alkaa tulla pikkasen pyöreyttä jalkoihin, niin vaipat taskuvaipatkin alkaa istua.

Oma suosikki on villahousut+sisävaippa. Esim. merinovillasta tehdyt on ohkasemmat ja pehmeämmät kun hahtuvat ja samoin koneellisesti neulotut on yleensä ohkaisempia, mutta meillä ne ei ole olleet yhtä pitäviä kuorena kun käsin tehdyt. Ihania suomalaisia villiksiä tekee esim. Tirsokas ja Lyllypylly.

ps. mäkin vannoin, että mitään en tee itte, mutta kuinkas kävikään... ihminen joka on aiemmin kutonut ehkä yhden sukan eläissään hurahtikin villahousujen kutomiseen :p

Pienellä vauvalla meillä toimivat parhaiten ohuet kuoret, esimerkiksi Vekkulit ja niiden sisällä suorakaiteen muotoiset perusimut tai sisävaippa. Imut ompelin itse pyyhkeistä ja flanellilakanoista.
Isommalla lapsella sitten taskuvaipat, joihin kävivät nuo samat imut ja ihan taiteltu frotee sisään.

Harsojen ja villahousujen kanssa en viitsinyt puljata kuin kokeilun verran. Esim. Ruskovillan harsot (sain kaverilta lainaan) olivat vastasyntyneellä ihan tolkuttoman isot.
Onnea matkaan!

PUL-taskuvaippoja ja harsoja. Kuivuvat yössä ilman rumpua ja edullisiakin. Toimii ihan kuin kertiskin, taittelet vain taskun sisään harson pötköksi. Yöllä on käytetty sisätaskua jonka päällä villahousut.

Ihan pienellä vauvalla riittää harso jonka kiinnität näpsyllä ja päälle villikset. Ihan pieni ei taskuja tartte kun ei vielä liikukaan ja ne vaan jää heti pieniksi. Ja harsoista 1 kk riittää 70x70 -senttiset.

Mulla on kauhee vaipanompeluhimo, jos haluut mä voisin ommella sulle jonkun vaipan, laita vaan yv :)

Yhteistyössä