paasto alkaa, oletko valmis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klimakos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

klimakos

Vieras
Kristikunta laskeutuu paastoon.

Tänä iltana luetaan ortodoksisissa kirkoissa suurta katumuskaanonia ja Efraim Syyrialaisen paastorukousta:

Herra, elämäni Valtias! Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki. (Kumarrus maahan)
Anna minulle, sinun palvelijallesi, sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
(Kumarrus maahan)
Oi, Kuningas ja Herra! Anna minun nähdä rikokseni ja anna, etten veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti. Aamen.
(Kumarrus maahan)

Tänä valoisan synninmurheen aikana voisimme ainakin kokeilla pidättäytymistä jostakin meitä orjuuttavasta, kuten ylenpalttisesta ruoasta, viihteestä, alkoholista ja nautintoaineista - mikseipä myös pakonomaisesta seksistä. Edes pääsiäiseen asti....

Kristikunta laskeutuu paastoon.

Tänä iltana luetaan ortodoksisissa kirkoissa suurta katumuskaanonia ja Efraim Syyrialaisen paastorukousta:

Herra, elämäni Valtias! Estä minusta laiskuuden, velttouden, vallanhimon ja turhanpuhumisen henki. (Kumarrus maahan)
Anna minulle, sinun palvelijallesi, sielun puhtauden, nöyryyden, kärsivällisyyden ja rakkauden henki.
(Kumarrus maahan)
Oi, Kuningas ja Herra! Anna minun nähdä rikokseni ja anna, etten veljeäni tuomitsisi, sillä siunattu olet sinä iankaikkisesti. Aamen.
(Kumarrus maahan)

Tänä valoisan synninmurheen aikana voisimme ainakin kokeilla pidättäytymistä jostakin meitä orjuuttavasta, kuten ylenpalttisesta ruoasta, viihteestä, alkoholista ja nautintoaineista - mikseipä myös pakonomaisesta seksistä. Edes pääsiäiseen asti....

seksi paaston aikana kielletty. Ja kuinka moni tätä kieltoa noudattaa?

Viimeksi muokattu:
No minä noudatan koska olen sinkku, vaikka vihaankin kristinuskoa.

Vihaat uskontoa, joka on tehnyt Sinulle pelkkää hyvää. Taannut vuosisatojen ajan köyhimmillekin lepopäivän viikossa, tehnyt suomalaisista lukutaitoisen kansan ja korostanut armoa enemmän kuin oikeutta.

Onko jossakin ei-kristillisessä kulttuurissa mielestäsi asiat paljon paremmin?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä