Alkuperäinen kirjoittaja tiedän monia romaaneja:
Mäkin tunsin nuoruudessani niin fiksun ja kivan romanimiehen, jolla oli mun vanhempien luottamus ja yleisestikin ihmiset luottivat siihen, koska oli todella rehellisen oloinen. (Oli siis vain tuttu/kaveri).
Yhtenä päivänä sit kuulin, että oli lainannut autoa, vaikka oli alaikäinen, eikä siis edes omista korttia. Hassu se, joka sen auton lainasi, mutta ei osannut kuvitellakaan, että niin rehellisen oloinen ja vanhemman oloinen kaveri olikin vielä 17v..
No reilun vuoden päästä tämä kaveri joutui linnaan puukotuksesta. Kylläpä väki ihmetteli kun rehellinen/luotettava kaveri nyt tuollain... No, ei kestänyt tuosta kuin parisen vuotta ku oli jo päässyt linnasta, niin meni ja tappoi ihmisen. Taitaa olla parhaillaan linnassa nytkin...
No mitä tästä opimme? Ei kannata ikinä luottaa romaaneihin. Ei ikinä. Ainoastaan, jos on todellisessa uskossa ja/tai mahdollisesti luopunut romanikulttuurista. Ja silloinkin vain yksittäis tapauksissa...
Ei ne ihmiset, vaan se holtiton kulttuuri! Eipä siis sillä, tunnen monia romaaneja, osa on jopa suvussa. Tulevat vanhempien kyläänikin kuin sukulaiset. Mutta luottaako heihin..? Ei ikinä.
Siispä vastaukseni kysymykseesi. EN EN EN.
Olen itse myös lukenut useita romaaneita.
Tuossakin tarinassa on se huono puoli että aika moni muukin kuin romani ajaa alaikäisenä kortittomana, puukottaa ihmisiä ja tappaa jonkun joutuen vankilaan.
Tällä tarkoitan sitä että kuten Suomen romani väestössä, myös Suomen ei-romani väestössä on tämän kaltaisia ihmisiä.
En väitä tietenkään että kaikki romanit olisivat kunnon kansalaisia, mutta tuollainen yleistäminen on vain typerää.
Niinkuin muka kukaan muu ei tuollaista siis tekisi.