Pääsisinköhän päiväkotiin töihin, vaikka ei ole koulutusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhmm

Vieras
Olen kuuden lapsen äiti, ikää 32 vuotta. Kiinnostaisi työ päiväkodissa, tai ainakin haluaisin kokeilla sellaista. Onko kellään kokemusta tai tietoa ottavatko munlaisia töihin vai vaaditaanko aina jonkinlainen alan koulutus? =)

Istestä tuntuu että olisin hyvä siinä työssä. 12 vuoden kokemus lapsista ja todellakin tykkään olla lasten kanssa. Olen lämmin, empaattinen ja iloinen ihminen.

Sijaisuuksia voi tehdä, mutta pitempään työhön et voi päästä.
Tarvitaan tosiaan lähihoitajan, lastenhoitajan tai lastenohjaajan koulutus. Lähihoitajankin pitäisi olla suuntautunut lapsi- ja nuorisopuolelle.

[QUOTE="a.p";28574259]Juu, jotain tällaista kuvittelinkin että voisi olla.... :) Ehkäpä alan kyselemään tarkemmin päiväkodeista.[/QUOTE]

Kannattaa olla yhteydessä kotipaikkasi esimiehiin, he ne sijaiset hankkivat: Sivistysjohtaja, koordinaattori, päiväkodin johtajat jos on kullakin omansa vai onko joku yksi johtaja...

[QUOTE="vieras";28574274]Kannattaa olla yhteydessä kotipaikkasi esimiehiin, he ne sijaiset hankkivat: Sivistysjohtaja, koordinaattori, päiväkodin johtajat jos on kullakin omansa vai onko joku yksi johtaja...[/QUOTE]

juu, päiväkotien johtajille ajattelin jo heti huomenissa alkaa soittelee. =)

Lyhytaikaiseksi sairauden tai vuosiloman aikaiseksi lastentarhanopettajan/lastenhoitajan sijaiseksi voi tosiaan päästä.

Päiväkotityöntekijäksi/päiväkotiapulaiseksi pääsee myös. Näiden työnkuva vaihtelee riippuen päiväkodista. Osassa kyse on vain siivouksesta, pyykkihuollosta ja/tai ruokailun hoitamisesta, osassa taas ollaan koko aika lapsiryhmässä, tai sitten jotain näiden kahden vaihtoehdon väliltä.

Myös lapsen henkilökohtaiseksi avustajaksi käsittääkseni pääsee ilman koulutusta. Avustajaa tarvitsevalla lapsella on usein esim. ADHD, Downin syndrooma tai vastaava "työteliäisyyttä" aiheuttava diagnoosi.

pientä sijais pätkää voit päästä tekemään, et missään nimessä näitä syksystä-kevääseen kestäviä sijaisuuksia. Päiväkotiapulainen on toki vaihtoehto

Olen kuuden lapsen äiti, ikää 32 vuotta. Kiinnostaisi työ päiväkodissa, tai ainakin haluaisin kokeilla sellaista. Onko kellään kokemusta tai tietoa ottavatko munlaisia töihin vai vaaditaanko aina jonkinlainen alan koulutus? =)

Istestä tuntuu että olisin hyvä siinä työssä. 12 vuoden kokemus lapsista ja todellakin tykkään olla lasten kanssa. Olen lämmin, empaattinen ja iloinen ihminen.

Me vaadimme myös lyhyisiin lastenhoitajan tai lastentarhanopettajan sijaisuuksiin koulutuksen, tai edes sen että on alan opiskelija. Kokisin ottavani riskin, jos palkkaisin sijaiseksi ihmisen jolla ei ole mitään alan opintoja (mieluiten koulutusta, tai jo pidemmällä alan opinnoissa). Ymmärtääkseni lähiseudulla kaikissa päiväkodeissa on niin, myös kunnallisissa. Itse työskentelen ostopalvelupäiväkodin johtajana.

Alalle soveltuvuus on kuitenkin persoonakysymys, joten suosittelen hakemaan päiväkotiapulaisen töitä. Siinä pääsisit testaamaan sitä, millaista työ päiväkodissa oikeasti on. Kaikissa tietämissäni päiväkodeissa pk-apulaisen työhön kuuluu pääasiallisesti siivousta, mutta myös lasten kanssa auttamista.

kun se terkkarin työ ei vaan aina tunnu omalta jutulta.. Tykkään työskennellä lasten ja heidän vanhempiensa kanssa, mutta sittten siinä on ne omat juttunsa, mitkä tökkii. Se on mm kuitenkin aika yksinäistä työtä. Päiväkoti voisi olla yksi vaihtoehto, ajatuksena ainakin tuntuisi kivalta, olisi työkaveteitakin.

Me vaadimme myös lyhyisiin lastenhoitajan tai lastentarhanopettajan sijaisuuksiin koulutuksen, tai edes sen että on alan opiskelija. Kokisin ottavani riskin, jos palkkaisin sijaiseksi ihmisen jolla ei ole mitään alan opintoja (mieluiten koulutusta, tai jo pidemmällä alan opinnoissa). Ymmärtääkseni lähiseudulla kaikissa päiväkodeissa on niin, myös kunnallisissa. Itse työskentelen ostopalvelupäiväkodin johtajana.

Hienoa, että jossain päin Suomea on mahdollisuus saada päteviä/alan opiskelijoita sijaisiksi. Kaikkialla ei todellakaan ole näin hyvä tilanne.

[QUOTE="vieras";28574467]pph ammattitutkinnolla EI pääse päiväkotiin töihin.

työllistämistuella pääsee.[/QUOTE]

kyllä täälläpäin ainakin pääsee :o

Mä oon ollu 10vuotta eri päiväkodeissa ja ryhmäperhepäiväkodeissa töissä ilman ammattikoulutusta. Ja olen nuori, alle 30v. :) Vakituista työtä en tule koskaan saamaan ilman tutkintoa, mutta aina on kirjoitettu pitkiä sopimuksia, ja kertaakaan ei oo työttömänä tarvinnu olla. Koeta kysellä kunnalta ja tarjoat itseäsi sijaiseksi näin aluksi. Mä aloitin henkilökohtaisena avustajana. Nyt kesällä monet jäävät kesälomalle ja tarvetta sijaisista löytyy joka kunnalta. ;)

[QUOTE="vieras";28574467]pph ammattitutkinnolla EI pääse päiväkotiin töihin.[/QUOTE]

Osassa kunnista on joka päiväkotiryhmässä pph ihan pph:n nimikkeellä.

Olisin päässyt sijaiseksi, vaikka suoraan sanoin että ei ole mun juttu, ei kiinnosta enkä tule erityisen hyvin lasten kanssa juttuu, lapset ei kiinnosta. Hyvä etten sänonyt yäk!

Aika vastuutonta, eikö? Laiiaisitteko lapsenne hoitoon jos tietäisitte?
Mä olin itse sen verran vastuullinen että kieltäydyin. Olisin tietysti hoitanut työni hyvin mutta sellaisiakin voi olla jotka eivät hoitaisi.

Yhteistyössä