pääsin läpi lääkelaskuista, jee jee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
itselläni ei ainakaan ole yläasteen matikan jäljiltä minkäänlaista itseluottamusta siihen että minä voin osata laskea!
ja juuri tuo että kaikkkien pitää olla oikein sai mut pelkäämään tenttiä suuresti, rohkeasti vaan härkää sarvista kiinni ja asiaa opettelemaan, jos minäkin opin niin uskoakseni suurimmalla osalla teistäkin on silloin mahdollisuus siihen!

tässä muutamia esimerkkejä sairaanhoitajien lääkelaskuista, joita tenteissäkin oli:

Kaksi Vancomycin 500mg:n pakkausta liuotetaan 20 millilitraan steriiliä vettä. Tämä kantaliuos laimennetaan vielä ad 200 ml 0,9% NaCl.

A) kauanko tiputus kestää, kun vaikuttavaa ainetta on annettava 10 mg/min?

B ) Mikä on tällöin tiputusnopeus yksiköissä ml/h

Toinen: Infuusioliuos sisältää 180 mg morfiinisulfaattia 250ml:ssa G 5%-liuosta. Jos potilaasi on määrä saada 0,005mg/kg/min i.v., kuinka monta ml/h hänen pitää saada infuusiona, kun painaa 47 kg?

siitä vaan kaikki laskemaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen:
itselläni ei ainakaan ole yläasteen matikan jäljiltä minkäänlaista itseluottamusta siihen että minä voin osata laskea!
ja juuri tuo että kaikkkien pitää olla oikein sai mut pelkäämään tenttiä suuresti, rohkeasti vaan härkää sarvista kiinni ja asiaa opettelemaan, jos minäkin opin niin uskoakseni suurimmalla osalla teistäkin on silloin mahdollisuus siihen!

ei ne niin vaikeita ole kun niitä aikansa pyörittelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
tässä muutamia esimerkkejä sairaanhoitajien lääkelaskuista, joita tenteissäkin oli:

Kaksi Vancomycin 500mg:n pakkausta liuotetaan 20 millilitraan steriiliä vettä. Tämä kantaliuos laimennetaan vielä ad 200 ml 0,9% NaCl.

Toinen: Infuusioliuos sisältää 180 mg morfiinisulfaattia 250ml:ssa G 5%-liuosta. Jos potilaasi on määrä saada 0,005mg/kg/min i.v., kuinka monta ml/h hänen pitää saada infuusiona, kun painaa 47 kg?

En ole hoitaja mut kokeilen:
a) 1t 40min
b) 132ml/h

Siis pitääkö lähihoitajan osata laskea tämä? Saavatko lähihoitajat antaa potilaalle suoneen tiputettavaa lääkettä? Olen aina kuvitellut, että lähioitajat saavat antaa tabletteja ja jotakin pistoksia, mutta onko heillä laajemmat lääkkeenanto-oikeudet?

ONNEKSI OLKOON!!

Mulla jäi lääkelaskujen takia opiskelut lähihoitajaksi.Aina ollu huono matikassa,ja aina iski kokeissa paniikki vaikka ne osasin ja harjoittelin urakalla.Aina jäi muutamasta pisteestä kiinni kokeiden läpimeneminen.Uskon että jännitys sen teki. :headwall:

Kurjaa,koska lähihoitajan työ oli ja on vieläki haaveammatti..mitä en koskaan tuu saamaan :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja karpalo:

Siis pitääkö lähihoitajan osata laskea tämä? Saavatko lähihoitajat antaa potilaalle suoneen tiputettavaa lääkettä? Olen aina kuvitellut, että lähioitajat saavat antaa tabletteja ja jotakin pistoksia, mutta onko heillä laajemmat lääkkeenanto-oikeudet?

joillakin on. Riippuu paikasta. Nämä oli vaan esimerkkejä meidän lääkelaskuista kun joku niitä kyseli. Minä olen sairaanhoitaja.

Lääkelaskut menee ihan päättelemällä läpi (olen LH) mutta noita sairaanhoitajan esimerkkilaskuja en tajua ollenkaan :) ehkä, jos alkaisin kynän ja paperin kanssa setvimään mut en jaksa.

Yhteistyössä