Pääseekö julkisellepuolelle lapsettomuushoitoihin ilman miestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miina"

Vieras
Kävin terveyskeskuksessa lääkärissä alavatsakipujen ja vähentyneiden menkkojen takia. Kärsin siis e-pillereiden lopettamisen jälkeen valtavista menkka ja ovulaatio kivuista, jotka rajoittavat harrastuksia ja olemista todella paljon. Kivut siis jatkuvat menkkojen jälkeenkin pitkään. Vähän itsekin epäilen edndometrioosia ja sitä myös lääkäri epäili. Raskaus on haaveissa, aktiivista yritystä takana reilu vuosi ja siksi olen lopettanut e-pillerit. Lääkäri teki lähetteen naistenklinikalle ja puhui samalla lapsettomuustutkimuksista (koska yritystä takana reiluvuosi). Mutta en saanut varmuutta/ aloin vasta kotimatkalla miettiä mihin tutkimuksiin hän nyt oikeastaan teki minulle lähetteen. Vatsakipujen vai lapsettomuuden tutkimista varten. Pää oli ihan pyörällä kun minun oli määrä mennä vielä samana päivänä labraan antamaan osa näytteistä ja hormonikokeisiin myöhemmin. Kokeita oli paljon ja tarkkaa minä kierron päivänä ja mihin kellon aikaan menen mihinkin.

Ongelma on nyt siinä, että mieheni ei halua missään tapauksessa lapsettomuustutkimuksiin. Asiasta keskusteltu koska itse olisin niihin täysin valmis. Mutta muistan jostain lukeneeni ettei julkiselle puolelle pääse jos molempia (miestä ja naista) ei tutkita yhtäaikaa, onko siis näin? Huoh ja terveyskeskus on tietysti samanajan auki mitä minä olen töissä ja työpaikalla ei ole mahdollisuutta soittaa ilman ettei vähintään muutama muu ihminen kuulisi. Enkä siis haluaisi tästä asiasta toitottaa työkavereilleni. Onkohan siis aivan turhaa mennä tuonne naistenklinikalle jos mieheni ei tutkimuksiin halua vai olisiko syytä mennä yksityiselle klinikalle?

Mutta voi ne sut tutkia vaikkei mies mukana olekaan, eli saatte selville että onko sinussa "vikaa".

Miksi mies ei halua? Pelkääkö että hänestä löytyy vikaa? Anna kypsytellä ajatusta. Moni mies kokee nolona ettei pysty siittämään lasta itse.

Niin kun olemme kuitenkin "normi" pariskunta, mutta mies ei vain halua tutkimuksiin tai hoitoihin. Joku kuitenkin kysyy niin syy on, että hän pelkää että joku saa kuulla asiasta ja häntä aletaan pitämään "kelvottomana/ epämiehekkäänä" pitää siis tutkimuksia ja hoitoja jotenkin noloina. Ennen kun aloitimme yrittämistä oli varma, että tulen raskaaksi ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta ja alkoi jo suunnitella elämää siihen suuntaan. Kummallakaan meistä ei ole lapsia aijemmin.

Meillä miehellä oli iso kynnys mennä simppa-analyysiin ehkä siks ku pelkäs et jos hänestä löytyy vikaa mutta niin kuin epäiltiin niin vika on mussa.. se vaatii miehellä vaan aikaa sulaa tällaset asiat :)
Nyt on lähete vetämässä Taysiin ja innolla ja kauhulla ootetaan mitä tuleman pitää:):heart::heart:

Viimeksi muokattu:
Epäilen kovasti, että "vika" on minussa koska ovulaation ja menkkojen väliin ei jää kuin 6-7 päivää vaikka kierto on todella säännöllinen ja menkat kestävät max 2 päivää nykyään (niukkenivat melkein heti e-pillereiden lopettamisen jälkeen ja raskaustestit aina negaa en siis voi olla raskaana) ja vuotoa ei juurikaan riitä pikkuhousunsuojaan asti vaan on todella niukkaa. Aijemmin sain käyttää paksuja siteitä ja vuotoa 5-7 päivää. Nyt tosiaan riittää pikkuhousunsuoja kun vuotoa ei juurikaan ole. Lisäksi vielä nuo kivut.

[QUOTE="miina";24001739]Niin kun olemme kuitenkin "normi" pariskunta, mutta mies ei vain halua tutkimuksiin tai hoitoihin. Joku kuitenkin kysyy niin syy on, että hän pelkää että joku saa kuulla asiasta ja häntä aletaan pitämään "kelvottomana/ epämiehekkäänä" pitää siis tutkimuksia ja hoitoja jotenkin noloina. Ennen kun aloitimme yrittämistä oli varma, että tulen raskaaksi ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta ja alkoi jo suunnitella elämää siihen suuntaan. Kummallakaan meistä ei ole lapsia aijemmin.[/QUOTE]

Teidän ei tarvitse kertoa kenellekään että olette hoidoissa. Meillä mies samasta syystä empi ja juuri se simppa-analyysi teki tiukkaa mutta mä lupasin viedä sen sen puolesta ku ei olisi kehdannut..

Naiselle ei tehdä sen suurmpia tutkimuksia kierronkartoituksen jälkeen (mitkä ne tarkat verikoepäivät ym on) ennenkuin miehen tutkimustulokset on selvillä. Tämä siksi että JOS seitys löytyy miehestä, naiselle on turha tehdä kalliita ja työläitä jatkotutkimuksia.

Ei se miehen osuus niin paha ole, näyte purkkiin vaan. Nainen on se joka on aina haarukset levällään ronkittavana...

Tsemppiä! Monet miehet tarvii ajatteluaikaa...

[QUOTE="...";24001780]Teidän ei tarvitse kertoa kenellekään että olette hoidoissa. Meillä mies samasta syystä empi ja juuri se simppa-analyysi teki tiukkaa mutta mä lupasin viedä sen sen puolesta ku ei olisi kehdannut..[/QUOTE]

Eikä kannatakaan ihan heti kuin lähimmille - mun mielestä. Kertoa voi myöhemminkin mutta tietoa ei saa vedettyä pois. Mä en olisi jaksanut "no joko tärppäsi" kyselyitä. Pomolle kerroin kun poissaoloja tuli pahoihin aikoihin mutta pakkohan sinne oli mennä.

Hyvä paikka kuljettaa näyte on tintaliivien sisällä kainalossa ;) Mäkin vein meillä

Yhteistyössä