Pääseekö 13v lapsesi uimarannalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijatus

Vieras
Pääseekö 13v lapsesi ilman aikuista valvojaa uimarannalle? Et onko yleistä ettei ton ikäinen voi mennä ilman aikuista?
Tuli vaan tänään tällainen vastaan lapsen kaverin perheen kanssa.

Meidän 10 v saa mennä kaverin kanssa, mutta hänellä on vahva uimataito (harrastanut uimista pienestä lähtien). Mutta en antaisi mennä edes 13 v ellen olisi varma uimataidosta.

Uimataito ei aina ole se merkitsevin tekijä: meidän 10v ui kuin kala -on vaan yllytyshullu ja uhkarohkea temppuilija, joten en uskalla päästää ilman aikuisen valvontaa. 13v on aina ollut harkitsevaisempi, ja saanut käydä jo monta vuotta uimassa ilman aikuista.

Mä oon supertarkka ja varovainen, mut jopa mä päästäisin nyt mun 13v uimarannalle kaverin kanssa. Mutta hän onkin äärimmäisen luotettava, harkitseva, fiksu ja erittäin hyvällä uimataidolla/yleisellä tiedolla ja selviytymistaidolla varustettu ja TYTTÖ! Poikaa en päästäis...

Ei meillä ole tapana, että aikuisetkaan menisivät yksin uimaan ilman toista pelastustaitoista aikuista. 13-vuotiailla harvemmin on pelastustaitoa (tai silmää sille, milloin on syytä toimia), joten kavereiden kanssa ei ainakaan pääsisi. Isosiskon tai -veljen kanssa ehkä.

Riippuu kyllä paljon siitä miten pitkä matka rannalle on ja millaista porukkaa siellä käy. Jos teinit dokaa ja roskaa pitkin kesää en päästä, mutta perheiden käytössä olevalla rannalle päästäisin.

Perheissä on niin erilaisia käytäntöjä. Tässäkin ketjussa on tullut esille jo monta erilaista näkökulmaa. Itse muistan lopun elämääni, kun 14-vuotiaana lähdin uimaan vastaramnalle ja äitini huusi kuin palosireeni, kun tulin takaisin. Mielestäni matka ei ollut minulle pitkä, mutta en tajunnut, että monta vuotta nuoremmille pikkusisaruksilleni, jotka osasivat jo uida vähän, matka olisi ollut todella pitkä. Onneksi heistä kumpikaan ei lähtenyt uimaan perääni. Ainakin opin tuosta sen, että koskaan en yllyttänyt ketään uimaan pitkää matkaa. Jollekin 13-vuotiaalle voi vielä omien ja muiden uimataidon ja -matkan hahmottaminen olla todella rajallista. Yleensä aikuinen mukana rauhoittaa pahimmalta yllyttämiseltä ja näyttämisenhalulta.

Siis ilman vanhempaa uimarannalla 13 vuotiaana? Ei ei ei! Ei missään nimessä, ainakaan uimaan. Iltaisin voi kavereiden kanssa mennä sideriä juomaan kyllä! Ihan ok.

Juu näyttäisi olevan hyvin erilaisia käytäntöjä perheillä tän kyselyn perusteella :D
Jossaki perheessä edes aikuiset ei saa mennä uimaan ja toisissa ei saa lapset mennä uimaan mutta siideriä saa mennä juomaan, kun taas toisissa perheissä saa mennä uimaan 13v jos on vagina ja ei jos on munat :D:D

No siis mun lapsi 13v käy usein kavereiden kanssa uimassa lähellä olevalla turvallisella uimarannalla (turvallinen siksi ettei lähistöllä ole esim. vokkia tai muutakaan häiriötekijöitä tuottavaa). No nyt oli lähdössä uimaan kaverin kanssa jonka äiti ei menannut päästää jos ei aikuista lähde mukaan, koska lapsi voi yhtäkkiä kangistua veteen ja upota jos ei siis ole aikuista uimataitoista hengenpelastajaa mukana. Ajattelin että huh! Mutta tän ketjun perusteella on kai ihan normi käytäntö.

niin sanoin tuolla että kyllä. mutta joku pitäs kyllä olla mukana, vaikkapa se kaveri. uimataidotonta en päästäis. enkä myöskään rasavillin kaverin kanssa. vaan sellaisen, jonka tiedän ja tunnen, ettei saa päähänsä mitään yllytyshulluja touhuja, että lähdettäs uimaan jonnekin tosi kauas rannasta ja sit käviskin hullutsti.

Kyllä mun 13-vuotias tyttäreni on ollut uimarannalla kaverinsa kanssa. Silloin kun itse olin lapsi....niin meidän tekemisiä ei valvottu sitten piirun vertaa. Siellä vaan kosken yläpuolella kallioilla hilluttiin, hypittii ja kalastettiin....ihme että ei koskaan käynyt mitään. Nykyään ollaan jo vähän liiankin tarkkoja, mutta enpä kyllä palaisi ihan entiseenkään malliin. Kultainen keskitie olisi hyvä tässäkin asiassa.

No joo, arvasin, että tulee kommenttia tuohon, että päästän kun on TYTTÖ...ja ehkäpä vähän provoillen sen laitoinkin....Mutta on siinä tottakin mukana. Mitä olen poikia seurannut, noin ylipäätään koulussa työssäni ja muualla, niin pojat keskenään ovat yleensäottaen vielä tosi epäkypsiä tuossa 13v iässä kun taas monet tytöt ovat jo ihan tosi järkeviä....sanomattakin nselvää, ettei tämä toki kaikkiin päde , mutta ehkäpä useinpiin...Voin mennä pääni pantiksi, että 13 v tyttöni ei missään olosuhteissa keksi mitään arveluttavaa, kokeile mitään arveluttavaa tmv....hänellä on enemmän järkeä päässään kuin monella aikuisella, niin se vaan on. Nuorimmaiseni on 7v ja hänkin joo järkevä jne...mutta häntä en voisi tuossa 13v iässä kuvitellakaan päästäväni rannalle kavereineen...

Niin ja vielä tuohon kangistumiseen , niin se on toki miettimisen arvoinen asia, eli voi olla etten sittenkään päästäisi, mutta sitten tullaan taas siihen, että ylipäätään kenenkään ei ole syytä mennä uimaan ilman uimataitoista/selväjärkistä auttajaa....aikuisenkaan. Sanomattakin on myös selvää, että tyttöydessä on kyse muustakin kuin VAGINASTA!! HALOO!! Kokemukseni mukaan vaan pojat ja miehet ottavat paljon enemmän riskejä, kokeilevat tyhmiä juttuja jne....

Kauhulla katsoin, kun tytön 8-v. esikoulusta tuttu kaveri jätettiin nuoremman siskonsa kanssa keskenään rannalle. Pidin sitten heitäkin vähän silmällä samalla, kun tyttöni oli siellä. Minusta on karua, että vanhemmat jättävät lapsensa täysin oman onnensa nojaan. Tuokin tyttökaksikko näytti olevan aika vilkasta ja holtitonta. :cautious:

Niin ja vielä tuohon kangistumiseen , niin se on toki miettimisen arvoinen asia, eli voi olla etten sittenkään päästäisi, mutta sitten tullaan taas siihen, että ylipäätään kenenkään ei ole syytä mennä uimaan ilman uimataitoista/selväjärkistä auttajaa....aikuisenkaan. Sanomattakin on myös selvää, että tyttöydessä on kyse muustakin kuin VAGINASTA!! HALOO!! Kokemukseni mukaan vaan pojat ja miehet ottavat paljon enemmän riskejä, kokeilevat tyhmiä juttuja jne....

Voisko sanoa että luotettavan / rauhallisen / turvallisuushakuisen / järkevän / tms. 13-vuotiaan päästää ja impulsiivisen / uhkarohkean / harkitsemattoman ei? Vaikka kokemus yleisesti sanoisi mitään niin toivottavasti jokainen vanhempi tuntee lapsensa paremmin ettei tarvitse vain stereotypioiden ja tilastojen perusteella lapsen käytöstä arvailla. Ja silloin se päästäminen ja päästämättömyys ei riipu sukupuolesta, vaan yksilöstä.

Voisko sanoa että luotettavan / rauhallisen / turvallisuushakuisen / järkevän / tms. 13-vuotiaan päästää ja impulsiivisen / uhkarohkean / harkitsemattoman ei? Vaikka kokemus yleisesti sanoisi mitään niin toivottavasti jokainen vanhempi tuntee lapsensa paremmin ettei tarvitse vain stereotypioiden ja tilastojen perusteella lapsen käytöstä arvailla. Ja silloin se päästäminen ja päästämättömyys ei riipu sukupuolesta, vaan yksilöstä.

Kyllä voisi sanoa noin:) Kirjoittelin puolihuolimattomasti ja ei se nyt oikeasti riipu sukupuolesta...ei kai kukaan nyt päästäkään lasta stereotypioiden/tilastojen perusteella uimarannalle yksinään...tmv. ja tee sen perusteella päätöksiä. OMA tyttöni vaan on tosi huolellinen jne ja nuorimmaistani en päästä vielä 13v (poika) ....ja edelleen väitän, että naiset/tytöt kuitenkin ovat tosi harvoin impulsiivisia, riskinottajia tmv ja miehet pojat taas hyvin hyvin usein ovat juuri riskinottajia, joukossa tyhmiä , eivät ajattele, sähläävät...

Yhteistyössä