T
Turkilmas
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mä en tarvitse omistusasuntoa, en luomuruokaa, en kotimaista ruokaa yleensäkään, en kotimaisia vaatteita, en lehtiä, telkkaria, puhelinta - ja jos työtnteon lopetan, en tarvitse tietokonettakaan - enkä montaa muutakaan asiaa. Just hiljattain katsoin dokkarin Unabomberista, joka eli 1000:lla dollarilla vuodessa. Siis VUODESSA!!! 99% kaikesta siitä, mitä mulla nyt on, on loppujen lopuksi henkiinjäämisen kannalta täysin tarpeetonta.Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:Ja totta, kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin vaan sitä että suurituloinen ei sitä satastaan tarvitse kun taas pienituloinen tarvitsisi enemmän kuin 15 ?.
Kyse ei ole siitä, mitä kukin tarvitsee tullaksene toimeen vaan siitä, miten haluamme motivoida ihmisiä opiskelemaan, tekemään paljon töitä elintasonsa eteen jne. Mä odotan ihan vain yhtä pientä asiaa - en kyllä vielä tiedä, mikä se asia on - ja lyön hanskat tiskiin heti, kun koen mielekkäämmäksi alkaa räpellellä kävyistä joulukuusenkoristeita sen sijaan, että räpellän sairaaloille tietojärjestelmiä.
Mä olen enimmäkseen kanssasi samaa mieltä. Mutta yksi juttu mättää. Nimittäin miksi yleistetään että kovasti töitä tekemällä tienaa? Kun jos nyt vaikka mietitään siivoajaa, joka 8?:n tuntipalkalla paiskii töitä niska limassa. Takuulla tekee kovasti töitä, vaan eipä se palkkapussissa näy. Tai kaupan tätiä, jolla on kympin tuntipalkka, mutta enemmistö solmituista työsopimuksista on maks 30h/vko. Palkka nettona n. 800 kuussa. Ja ihan takuulla tekee paljon töitä.
Ei välttämättä ole korkeasti koulutettu (no joo, tuskin koskaan), mutta pakko nuokin työt on tehdä.
Mä olen itse ollut 25h/vko sopimuksella kaupassa töissä ja jos ei oltais saatu sumplittua vuoroja miehen kanssa niin että poitsu oli kotihoidossa, niin olis ollut halvempaa jäädä kotiin. Siis palkka matka- ja hoitokulujen jälkeen olis ollut vähemmän kuin kotihoidontuki. Järjetöntä.