Pääkaupunkiseudun työttömistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mankell
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mankell

Aktiivinen jäsen
19.04.2004
5 095
0
36
Luin tossa HEsarin viikkoliitettä, ja siinä oli tarina pankkialalta 90-luvulla irtisanotusta naisesta, joka on työllistämisjaksoja lukuunottamatta ollut työtön siitä lähtien.

Miten ihmeessä tällä alueella on mahdollista olla työtön/varaa pitää työttömiä. Tällakään naisella (ja varmaan on paljon hänen kaltaisiaan noin 50v) ei ollut koulutusta, mutta miksi heitä ei kouluteta esim. sinne vanhustenhuoltoon/lähihoitajiksi/siivoojiksi tai sitten muuhun, mihin heillä olisi itsellään kiinnostusta. Onko työttömyysturva sitten kuitenkin liian hyvä, kun sillä voi olla vuosikymmeniä ilman työntekoa?

MIkä tässä systeemissä mättää? VAI mitä minä en ymmärrä?

Minun työttömyyshistoriani aikana yksikään kurssi ei ole ollut työllistävä tai edes työllistymistä avittava. Pelkkiä höpöhöpökursseja joilla saadaan tilastoja kaunisteltua. Lisäksi, opiskellessa tulot putoavat todella alas, minullakaan ei ole varaa opiskella tällä hetkellä, tulen työttömyyskorvauksella juuri ja juuri toimeen. Jos tulot putoaisivat opiskelutasolle, ei minulla olisi varaa asua yms. Enkä edes asu pk-seudulla, vaan Lapissa.

Joo, mä luin kans jutun, mut mä aloin enemmän pohtimaan sitä, että työssäkäyvätkin ihmiset, kuten se lähihoitsu (?) ovat kokeneet elämässään köyhiä aikoja. Siis no, eihän se mikään uus juttu ole, mut on se vaan semmosta...pään takomista, juu. :headwall:

Ei ole ilmeisesti itse hakenut töitä, vaan odottanut, että työkkäri järjestää ja on järjestänytkin noita työllistämisjuttuja.

Oma äitini, kun jäi työttömäksi niin oli kotona yli vuoden eikä hakenut yhtään työpaikkaa. Sitten päiväkotiin töihin, kun tuli työkkäristä käsky. Sen jälkeen työkkäri järjesti kurssin ja sitä kautta pääsi töihin. Äitini ikäluokka eli 50-65 vuotiaat kouluttamattomat naiset on tosi passiivisia. Myös sukulaiset ovat näin toimineet eli odottavat, että joku kutsuisi töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Minun työttömyyshistoriani aikana yksikään kurssi ei ole ollut työllistävä tai edes työllistymistä avittava.
No sitten systeemissä on vika.

Tästä alkaa MAnkellin:

Mutta mä en ymmärrä, miten alueella jolla on työvoimapula voi olla vuosikausia/kymmeniä työkuntoisia normaaleja ihmisiä ilman töitä.

SIis eikö jokaisen pitäis, noin lähtökohtaisestikin, tehdä jotain työtä rahan eteen?

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Joo, mä luin kans jutun, mut mä aloin enemmän pohtimaan sitä, että työssäkäyvätkin ihmiset, kuten se lähihoitsu (

Varmaan neljän lapsen yhteishuoltajana (ei saanut elareita) on tiukkaa lähihoitahan palkalla. Mutta sentään hän selvisi ja kävi töissä!

Nuo "työtä rahan eteen"-hommelit menevät periaatteiden puolelle, en niihin puutu. Omalla kohdallani on käynyt ns. paska mäihä, kun en ole töitä saanut. Osa on sitten näitä väliinputoajia jotka eivät osaa tai halua hakea töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ristiriita:
Nuo "työtä rahan eteen"-hommelit menevät periaatteiden puolelle, en niihin puutu. Omalla kohdallani on käynyt ns. paska mäihä, kun en ole töitä saanut. Osa on sitten näitä väliinputoajia jotka eivät osaa tai halua hakea töitä.

JOtenkin käsitän paremmin työttömyyden lapissa tai kainuussa tai muualla, jossa niitä töitä ei ole tosiaan joka sormelle. Mutta kun täällä olis, niin sitä mä ihmettelen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Joo, mä luin kans jutun, mut mä aloin enemmän pohtimaan sitä, että työssäkäyvätkin ihmiset, kuten se lähihoitsu (

Varmaan neljän lapsen yhteishuoltajana (ei saanut elareita) on tiukkaa lähihoitahan palkalla. Mutta sentään hän selvisi ja kävi töissä!

Taas lähetään metikköön alkuperäsestä aiheesta niin, että rytinä käy (täällä palstalla käy muuten aikas usein niin), mutta miten niin ei saanut elareita? Eikös joku ne aina maksa, vaikka sos. toimi, ellei elatusvelvollisella oo varaa??? Vai oliks näillä joku viikko/viikko huoltajuussysteemi? Sillon kai ei, kun ne kulutkin menee suunnilleen tasan....

Varmasti on muitakin kuten minä, jotka ei pysty tekemään lähihoitajan tai siivooja hommia. :/ Ite oon nyt työllistämisprojektissa kouluttautumassa myyjäksi ja oon ihan varma että töitä löytyy tän jälkeen.
Sit on niitä joilla jostain syystä se työttömyysaika on venyny, ja mitä enemmän se venyy sen vaikeempi on saada töitä. Yks miehen kaveri on yo-merkonomi, mutta tahtois jotain ihan iisiä hommaa. Vaan työnantajat ihmettelee miks koulutettu ihminen tahtoo pakukuskiksi tai varastohommiin, eivätkä ota töihin. :|
Ja oikeesti, vaikka työttömyysturva ei kummonen ole, niin siinä saa kuitenkin muitakin tukia ja esim. lasten tarha on halpa ellei ilmanen. Ei varmasti kaikkia inspiroi lähteä töihin jos käteenjäävä tulo on silloin työttömyysaikaa pienempi. Itse alotin tän kurssin, joten lapset joutuivat kokopäivähoitoon ku aiemmin olivat osapäivää, tulot ei kuitenkaan kummemmin kasvanu. Hoitomaksut lävähti samantien 120 euroa ylös, ja pakko-ostokseksi tuli kuukausibussilippu (80 euroa ). Joten en ihmettele että ihmiset valikoi työnsä todella tarkkaan...
Mä en siis kuulu pitkäaikaistyöttömiin pääkaupunkiseudulla, mutta ymmärrän osan toimintaa. Silti, ainahan on niitä joita ei vaan huvita tehdä mitään :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:

Taas lähetään metikköön alkuperäsestä aiheesta niin, että rytinä käy (täällä palstalla käy muuten aikas usein niin), mutta miten niin ei saanut elareita? ..

No itse kertoi siinä haastattelussaan, että heillä oli yhteishuoltajuus eikä siten saanut elareita.

En sitten tiedä, miten se oikeiasti menee, kun en ole elatustukiasioihin joutunut syventymään.

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Ei varmasti kaikkia inspiroi lähteä töihin jos käteenjäävä tulo on silloin työttömyysaikaa pienempi. Itse alotin tän kurssin, joten lapset joutuivat kokopäivähoitoon ku aiemmin olivat osapäivää, tulot ei kuitenkaan kummemmin kasvanu. Hoitomaksut lävähti samantien 120 euroa ylös, ja pakko-ostokseksi tuli kuukausibussilippu (80 euroa ).:whistle:

Niin, et on siinä systeemisäin jotain mätää. Kyllä työnteko, tais siihen kouluttautuminen pitäs olla kannattavampaa millä mittarilla tahansa kuin vuosien työttömänä olo. :/

No itse kertoi siinä haastattelussaan, että heillä oli yhteishuoltajuus eikä siten saanut elareita.

En sitten tiedä, miten se oikeiasti menee, kun en ole elatustukiasioihin joutunut syventymään.
En mäkään saa elareita ja meillä on yhteishuoltajuus. Mutta se johtuu ainoastaan siitä, että exä ja minä emme ole tehneet elatussopimusta. Jos olisimme tehneet, olisin myös saanut elarit. Olen siis vapaaehtoisesti luopunut elareista.

Yhteistyössä