OYS:ssa synnyttäneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Brunette73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Brunette73

Jäsen
17.04.2009
403
0
16
Hei! Ensikertalaisena ja kipuherkkänä synnyttäminen jännittää välillä melkoisesti ja kaikenlaiset kauhukertomukset tunteettomista hirviökätilöistä pyörivät tietysti mielessä:)

Kertokaapa kokemuksianne te, jotka olette OYS:ssa synnyttäneet, miten kaikki meni. Voit kertoa lyhyen tai pitkän version:)

Noh, puudutuksen siellä ainakin saa. Mulle ei ees annettu epiduraalin lisäksi vaihtoehtoja.

Enenpää en omasta kokemuksestani sulle kerro, ei oo eka kertalaisen kuultavaa. Mutta hengissä selvittiin, lapsi ja minä!!
Tsemppiä synnytykseen.

Ps. Kyllä siellä suurin osa kätilöistä on ok tyyppejä.

Alkuperäinen kirjoittaja pippamama:
Noh, puudutuksen siellä ainakin saa. Mulle ei ees annettu epiduraalin lisäksi vaihtoehtoja.

Enenpää en omasta kokemuksestani sulle kerro, ei oo eka kertalaisen kuultavaa. Mutta hengissä selvittiin, lapsi ja minä!!
Tsemppiä synnytykseen.

Ps. Kyllä siellä suurin osa kätilöistä on ok tyyppejä.

Pippamama, no nyt kyllä alkoi sen verran kiinnostamaan kokemuksesi.. En mä palasiksi mene, vaikka ensikertalainen olenkin. Eli mielelläni kuulisin myös tätä toista puolta "ok":n lisäksi:)

Alkuperäinen kirjoittaja Brunette73:
Pippamama, no nyt kyllä alkoi sen verran kiinnostamaan kokemuksesi.. En mä palasiksi mene, vaikka ensikertalainen olenkin. Eli mielelläni kuulisin myös tätä toista puolta "ok":n lisäksi:)

Oon saanu aika paljon paskaa niskaan kun olen kokemuksestani kertonut nettipalstoilla. Kuulemma valehtelen ja pelottelen vaan muita, vaikkakin kaikki mitä koskaan missään olen kertonut on ollut totta.

Mutta, noh, sen verran kerron että viimeinen kätilö, joka onneksi tuli vuoroon vasta kun olin synnyttänyt ja mut oli tikattu, oli sitä mieltä että mun ois pitäny ihan ittekseen päästä ylös sängystä ja suihkuun (26tunnin synnytyksen ja kahden valvotun vuorokauden jälkeen). Huusi sitten jälkeenpäin kun en mennytkään sinne suihkuun...
Toinen juttu mikä kaihertaa mieltä on se, että vauva ei heti alkanut itse hengittää ja hänet vietiin ottamaan lisähappea+ seurantaan happikaappiin (tämän luin papereista, jotka nekin piti itse tilata). Mulle ei vaan kukaan muistanu kertoa että mihin lapsi vietiin, saatikka elääkö hän. Sitten kolmen tunnin päästä syntymästä tää viimeinen kätilö toi hänet rinnalle mulle ja totesi että "et sitten nukahda!".. Mä jäin siihen ihmettelemään että kenenköhän vauva siinä nyt sitte tissillä oikein on.

Yhteenvetona sen verran, että kaikki muut henkilökuntaan kuuluvat oysissa oli kyllä ihan asiallisia, mulle vaan sattui pitkä ja rankka ensisynnytys, joka ei päättynyt ihan parhaalla mahdollisella tavalla. Molemmat tosiaan kuitenkin ollaan hengissä, lapsi ja minä.
Niin ja synnyttäneiden osastolta on kyllä niiiin hyvät muistot, että ei parempia vois olla.

Mulla oli ite synnytys vähän ikävän puoleinen kun pitkitty niin pirusti ja kivut oli kovat. Henkilökunta oli kuitenkin todella ihana ja kätilöillä oli myös tosi mukavat kätilöopiskelijat mukana 1kpl/per kätilö. Nyt la 2 viikon kuluttua ja synnytystä vähän pelkään kyllä mutta luotan siihen että ilmapiiri sielä on kuitenkin empaattinen ja äitiä tukeva =)

Pippamama. Kiitos, kun jaoit kokemuksiasi, en kyllä ymmärrä minäkään, miksi kukaan tahtoisi tällaisessa asiassa valehdella ja turhaan pelotella, kun fakta on se, etteivät kaikki synnytyskokemukset ole kauttaaltaan "niin ihania".

Aika pelottavalta tuntuu kyllä tuo, että vauva viety luotasi, eikä ole kerrottu, mitä ja miksi. Kolme tuntia on odottavalla turhan pitkä aika!

Onneksi kuitenkin selvisitte ja olette kumpainenkin hengissä, vaikka arvethan tuollaisesta kokemuksesta auttamatta jää.

Täytyy vielä sanoa sen verran että vakavasti ovat oysissa suhtautuneet siihen, kuinka pimentoon minut jätettiin. Olen kaksi kertaa käynyt siellä juttelemassa edellisestä synnytyksestä ja hyvin ovat suhtautuneet minuun, vaikkakaan kaikkia vastauksia en ole saanut.
Nyt sitten, kun odotan toista niin pääsen jo RV19 pelkopolille. Yleensä ottavat vasta joskus rv30++. Että kyllä ottavan kätilöiden "mokan" vakavasti siellä.

pippamama minäkin kävin pelkopolilla nyt tässä toisessa raskaudessa ja oikein mukava käynti oli. Ultra kuului kanssa tuohon ja käytiin läpi edellinen synnytys vaihe vaiheelta sekä kirjattiin vähän ylös asioita miten pitäis toimia erilailla tässä tulevassa synnytyksessä =)

nyt menossa rv39 ja hyvillä mielin :)

6viikkoa sitten
synnytin oyssissa ja vain hyviä kokemuksia jäi.
synnytys kesti reilu 5h,sairaalasa ehdin olla n2h. kätilö oli aivan mahtava,sain heti kohdunkaulanpuudutteen,minkä toivoinki saavani ja se auttoi täydellisen hyvin.kivut pois ja pian sainki ihanan tytön rinnalleni. =)
myös osastolla oli vain ihania hoitajia.

ei tarvi pelätä etukäteen. toivottavasti saat asianmukaista kohtelua ja synnytyski menisi tosi hyvin. =) tsemppiä ja voimia koitokseen!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pai-30:
6viikkoa sitten
synnytin oyssissa ja vain hyviä kokemuksia jäi.
synnytys kesti reilu 5h,sairaalasa ehdin olla n2h. kätilö oli aivan mahtava,sain heti kohdunkaulanpuudutteen,minkä toivoinki saavani ja se auttoi täydellisen hyvin.kivut pois ja pian sainki ihanan tytön rinnalleni. =)
myös osastolla oli vain ihania hoitajia.

ei tarvi pelätä etukäteen. toivottavasti saat asianmukaista kohtelua ja synnytyski menisi tosi hyvin. =) tsemppiä ja voimia koitokseen!!

Pai-30 Onneksi olkoon pienen tyttövauvan johdosta :)
Osaatko kertoa puudutteista, milloin on hyvä valita kohdunkaulanpuudute ja milloin epiduraali vai ehdottavatko kätilöt itse jompaa kumpaa?

Moi!

Synnytin huhtikuun lopussa esikoiseni oysissa. Synnytys oli rankka ja kivulias, mutta lopputulos ehdottomasti sen arvoinen! Oysiin mahtuu monenlaista työntekijää, niin kuin mihin tahansa suureen työyhteisöön. Mutta kaikenkaikkiaan synnärillä on asiantuntevaa ja fiksua porukkaa (mulla ehti olla useampi kätilö ja -opiskelija, sillä synnytys oli tosi pitkä ) Kivunlievitystä ehdottelevat tilanteen mukaan, mulla oli muun muassa allas käytössä (ihan huippu, suosittelen =) ), ilokaasu ja epiduraali. Henkilökunta ehdottaa synnytyksen edetessä eri puudutuksia tilanteesta ja kivun määrästä riippuen. Synnytyshuone on tilava ja siellä saa viettää aikaa miehen tai tukihenkilön kanssa rauhassa.

Parhaan neuvon sain synnytysvalmennuksessa oysin kätilöltä, joka sanoi, että kannattaa tulla synnyttämään ilman odostuksia, sillä koskaan ei tiedä miten synnytys etenee. Tämä pitää todellakin paikkaansa! Näin jälkikäteen sanoisin, että kannattaa koittaa levätä mahdollisimman paljon ennen laitokselle menoa. Itse menin huonosti nukkuneena, en malttanut levätä, ja uupumukseni teki synnytyskokemuksesta todella raskaan. Hemmottele itseäsi; syö herkkuja, katso lempparisarjoja tai lue hyvää kirjaa - ideana on, että mieli pysyy rauhallisena ja keskityt itseesi. Synnytys sujuu paremmin jos pystyy psyykkaamaan itsensä h-hetkellä kunnon voimanponnistukseen.

Kipua synnytyksessä taatusti joutuu kestämään, mutta muista, että se kestää vain oman aikansa ja loppuu aikanaan. Jokainen kivuntunne vie lähemmäksi vauvaa. Tsemppiä ja jaksamista raskauteen :flower:

Minäkin synnytin Oysissa 09/07. Synnytykseni oli vaikea eikä siitä ole pelkästään hyvää kerrottavaa (voit etsiä nimimerkkini kautta kokemuksiani synnytyksestä, en ala niitä tässä toistamaan, kun en ole itsekään niistä päässyt yli).
Mutta henkilökunnasta: synnytysosastolla oli vanhempi kätilö, josta en niin tykännyt. Vauvani sydänäänet olivat enää 60, eikä sektioon siltikään menty.
Synnyttäneiden osastolla oli muuten ihanaa porukkaa, mutta yksi tummat, pitkät hiukset omaava, noin 50-vuotias kätilö (nimeä en enää muista) oli aika omituinen tapaus. Vei mm. pari kertaa vauvani tuosta vain ja lähti kävelemään jonnekin. Ekalla kerralla olin itse sänkypotilaana enkä voinut lähteä perään. Toisella kerralla mieheni lähti hänen peräänsä (olimme perhehuoneessa), että anna meidän lapsi takaisin. Kuulin samaisesta henkilöstä vastaavia kokemuksia myös toiselta synnyttäjältä. Omituinen tapaus.
Tsemppiä!

Yhteistyössä