Moi!
Synnytin huhtikuun lopussa esikoiseni oysissa. Synnytys oli rankka ja kivulias, mutta lopputulos ehdottomasti sen arvoinen! Oysiin mahtuu monenlaista työntekijää, niin kuin mihin tahansa suureen työyhteisöön. Mutta kaikenkaikkiaan synnärillä on asiantuntevaa ja fiksua porukkaa (mulla ehti olla useampi kätilö ja -opiskelija, sillä synnytys oli tosi pitkä ) Kivunlievitystä ehdottelevat tilanteen mukaan, mulla oli muun muassa allas käytössä (ihan huippu, suosittelen =) ), ilokaasu ja epiduraali. Henkilökunta ehdottaa synnytyksen edetessä eri puudutuksia tilanteesta ja kivun määrästä riippuen. Synnytyshuone on tilava ja siellä saa viettää aikaa miehen tai tukihenkilön kanssa rauhassa.
Parhaan neuvon sain synnytysvalmennuksessa oysin kätilöltä, joka sanoi, että kannattaa tulla synnyttämään ilman odostuksia, sillä koskaan ei tiedä miten synnytys etenee. Tämä pitää todellakin paikkaansa! Näin jälkikäteen sanoisin, että kannattaa koittaa levätä mahdollisimman paljon ennen laitokselle menoa. Itse menin huonosti nukkuneena, en malttanut levätä, ja uupumukseni teki synnytyskokemuksesta todella raskaan. Hemmottele itseäsi; syö herkkuja, katso lempparisarjoja tai lue hyvää kirjaa - ideana on, että mieli pysyy rauhallisena ja keskityt itseesi. Synnytys sujuu paremmin jos pystyy psyykkaamaan itsensä h-hetkellä kunnon voimanponnistukseen.
Kipua synnytyksessä taatusti joutuu kestämään, mutta muista, että se kestää vain oman aikansa ja loppuu aikanaan. Jokainen kivuntunne vie lähemmäksi vauvaa. Tsemppiä ja jaksamista raskauteen :flower: