Ovulaation merkit + ovuloimattomuus!?!?!

Minulla on säännöllinen 30pv:n kierto. Ovulaatio tulee merkkien mukaan kierron keskivaiheilla. Kuukautisia edeltävää tiputtelua minulla on ja se alkaa jo muutama päivä oletetun ovulaation jälkeen ja jatkuu kuukautisiin asti muuttuen jossain kohtaa kuukautisvuodoksi.

Olen kuitenkin olettanut ovulaation tapahtuvan seuraavien merkkien vuoksi:
-Ovulaatiolimaa
-Positiivinen ovulaatiotesti
-Positiivisen ovulaatiotestin jälkeen lämpö nousee 2 pv:n kuluttua
-Joissakin kierroissa kova kipu toisella puolella alavatsaa ovulaatiopäivänä
-Verikokeissa s-prog oli yli 40 viikko ovulaatiosta (ovulaatio on tapahtunut jos s-prog yli 20)
-Rinnat kipeytyy ovulaation jälkeen

Kävin gynekologilla, joka totesi tiputteluvuotojen syyksi ovuloimattomuuden. Munasolu ei kai siis irtoa, vaan jää munasarjaan ja muodostuu kystaksi. Kova ovulaatiokipu johtuu siitä, että munasolu jääkin munasarjaan.

Onko tämä mahdollista? Mikä selittää hyvän s-prog arvon? Olen ihan ymmälläni.

Puoli vuotta oltu ilma ehkäisyä enkä ole tullut raskaaksi.

Kiitos tietäville!

Noista en osaa sanoa, mutta maailman paras ja toimiva neuvo on stressaamisen lopettaminen (itse tein plussan n. kk päästä siitä kun "jätin" vauvahaaveet ja oltiin kumminkin melkein 2vuotta yritetty ilman ehkäisyä). Kannattaa varmasti lääkärin kanssa jutella, jotta tiedetään mahdollisien hoitotoimenpiteiden käynnistämisestä.

Parasta toivotaan! :)

Nostelen tällaista vanhaa aihetta. Lapsettomuutta alkaa olla jo takana ja kaikkissa kierroissa tiputtelu alkaa ovulaatiosta. Olen lukenut sellaisesta syndroomasta, joka aiheuttaa sen, että munasolu ei tosiaan irtoa munasarjasta, vaikka kaikki muu toimiikin:

-Johtofollikkeli kasvaa
-LH nousee
-Ovulaatio 'muka' tapahtuu
-Munarakkulasta tuleekin kysta
-Kuukautiset alkavat kuitenkin oikeaan aikaan (tosin minulla on tiputtelua ovulaatiosta kuukautisiin)
-Myös BBT eli aamulämpö nousee ovulaation jälkeen

Tämä syndrooma on vaikea diagnosoida.

Onko jollain todettu loppukierrosta kysta keltarauhasen sijasta?

Mikä lapsettomuushoito auttoi?

Itsellä kokemusta lapsettomuushoidoista (4 x OI ja 2 x inseminaatio). Itsellä vikaa sekä munasolun kypsymisen että irtoamisen kanssa. Lääkitys sekä noissa ovulaation induktioissa että inseminaatiossa oli Menopur -lääke munasolua kypsyttämään / sen laatua parantamaan sekä Pregnyl -pistos irrottamaan kypsän munasolun.
Tulee mieleeni että olisikohan sinullakin ongelmaa tuon irtoamisen kanssa? Voisikohan tuo Pregnyl -pistos tuoda avun? Loppukierron tiputteluun taas tarvitsisit keltarauhashormonia (Lugesteron tai Terolut).

Kiitos Kaneli vastauksesta! Jotenkin siltä itsestäkin alkanut tuntua, että irtoamisessa häikkää, vaikka ovulaatiokivun tunnekin.

On tutkittu kaikki mahdollinen, mikä tiputtelua voisi aiheuttaa. Mitään syytä ei ole löytynyt. Nyt alan itse olla aika varma siitä, että ovulaatiossa menee jokin mönkään, vaikka kierto tiputtelua luukunottamatta muuten vaikuttaakin normaalilta ja ovulatoriselta.

On kokeiltu monta kuuria lugeja. Sitten kokeiltu clomit + luget. Nyt vuorosssa olisi sitten inssit Gonal F:llä ja mahdollisesti luget loppukiertoon.

Kuuluuko inssiin aina automaattisesti Pregyl? Vai pitääkö sitä osata vaatia?

Tuo lääkecoctail riippuu varmasti ihan hoitavasta lääkäristä. Itsekin vaadin tuohon toiseen inssiin nuo luget loppukiertoon ja siitä inssistä sitten tulikin toivottu plussatulos. Jatkoin vielä plussan jälkeen lugeja 2 viikkoa.
Kyllä minä sinuna ainakin keskustelisin tuosta Pregnylistä ja sen tarpeellisuudesta. Jotkut lääkärit määrää sen ilman muuta varmistamaan ovulaation onnistumisen ja ajoituksen oikein tuohon inssiin.

Onnea inssiin :heart:

Yhteistyössä