~Ovulaation induktiota heinäkuun helteillä~

Vilinäiti, clomit ja terot määrätään aika usein yhdessä (tai muu keltarauhashormoni). Ne vaikuttaa eri tavalla, molemmat parantaa mahdollisuuksia. Clomifen on antiestrogeeni. Kehittyvä munarakkula tuottaa estrogeenia, joka puolestaan vaikuttaa aivolisäkehormonien erittymiseen (nk. feedback-mekanismi). Kun tuo mekanismi sammutetaan, aivolisäke tulkitsee, ettei estrogeenia ole ja munarakkulaa kehity, ja tuottaa enemmän hormoneita ---> enemmän tai parempia folleja. Tai edes se yksi. Clomit stimuloi myös sellaisia munasoluja, jotka vasta aloittaa kypsymisensä, eli voivat irrota 1-8kk päästä.

Antiestrogeenisuudesta johtuu se, että clomit voi ohentaa kohdun limakalvoa, varsinkin jos nainen on hoikka eikä ole rasvakudosta tuottamassa estrogeenia.

Terot, luget ym. paksuntaa kohdun limakalvoa ja tekee sen vastaanottavaisemmaksi munasolulle. Ne myös säännöllistää kiertoa jäljittelemällä naisen omaa kiertoa. Aivolisäke taaskin "haistaa" keltarauhashormonin verenkierrosta, ja seuraavan kierron ovulaation todennäköisyys voi olla suurempi ja kierron pituus hedelmällisempi.

Toivottavasti ei ollut sekavaa :p

Plussaonnea!
 
Lampukka

Juu, tiedän siis mitä Terot ja clomit on. Syöny Teroja vuos kausia ja esikoinenkin sai alkunsa ekasta clomikierrosta. Ajan takaa sitä et syödäänkö noita joskus samassa kierrossa?
Ensin söin 2kk Teroja kiertojen tasaukseen ja nyt sit kierron clomeja. :D
 
Rötväles,sullahan on jo ennen clomejakin tullut tosi hyvät follit! :) Kauanko ootte yrittänyt,kun jäin vaan ihmettelemään,että miksi sait clomeja? Uteliaisuus iski! :ashamed: Mulla ei ole ollut noita seuranta ultria,mutta oman mielenrauhan säilyttämiseksi kävin ultrassa,huonoja uutisia tuli,mutta sainhan ainakin tilanteen selville! Että mene vaan,jos siltä tuntuu,niin näkee sitten kuinka monta ja suurta follia clomit on saanut aikaiseksi! Kannattaa mennä,ettei tarvi stressata! :heart:

Vilinäiti,itse syön clomeja ja terolutteja,nyt koitan ekaa kertaa noita lugeja,mutta siis samassa kierrossa,että ne kuukautiset alkaisivat säännöllisesti,no onhan niillä muitakin vaikutusta,lampukka tuossa niitä jo luetteli! Niin vielä clomit 3-7 ja terolutit sitten loppukierrosta. Mutta monille ei määrätä kun pelkät clomit! Niin ja clomit "tepsii" paremmin,kun ottaa 3-7päivinä,tai näin ainakin olen kuullut! ;)
 

Mimi79.......1.clomit.....kp 34/28-31
Elisha...2.clomit.......kp 32/32-34
Heksamiina......3. clomit........kp 29/28
Pömpeli-pötsi......1.clomit.....28/30
Jense.....2. clomit+terolut.......kp 28/32
Omppu76...4. clomit. ..kp 26/24-30
Matilda2007.......3. clomit+luget......kp 25/?
Riinu....1. clomit+pregnyl.....kp 23/?
retuli82......kp 22/29-32
JEP....3.clomit+metut......kp 19/31
jonski....clomit.........19/30-32
kati231....1.puregon + pregnyl + luget...kp 18/28-42
Ines....3. clomit + metut + terot....kp 17/?
Kimpsu.....3.clomit.....kp 17/30
macy.....4.clomit......kp 12/32
Bunny......1.puregon+pregnyl (nyt tauko)...kp 8/28
Maikki-Likka.....2.clomit.....kp 8/29
Rötväles....2.clomit.....kp 7/28
mm -72....... 3.clomit+metut+luget......kp 5/28-32
Vilinäiti....2.clomit........kp 4/28
kurpitsa....2. clomit+metut + pregnyl....kp 4/35-50
Malttamaton....(kesätauko)


plussanneet: :heart:

Marie82 14.6
Lampukka 25.6

[/quote]

[/quote]

 
vilinäiti saakos udella, että oletkos tyksissä vai yksityisellä hoidossa?
Itse tyksissä ja samalla tavalla on ollut, kuin sulla ensin 3kk teroluttia ja sitten vaan clomit. Luulen, että riippuu lääkäristä/paikasta :whistle: Ja kysyit myös noista päivistä, niin mullakin oli alussa kp 5-9, mutta muutettiin kp3-7 kun ei tulosta tullut. Ja kysyin asiaa niin sanoi, että tehokkaampi kp 3-7 otettuna :)


 
Elisha
Tällä hetkellä en ole missään hoidossa. Kävin tuossa joku kuukausi sitten yksityisellä Medisonarissa kun vuosin pari kuukautta putkeen.
Lääkäri ultras ja määräs ensin Terot ja sitten clomit.
Esikoisen aikaan käytiin Tyksissä.
Yksityinen gyne voi määrätä clomeja joksikin aikaa mut sit lähettää eteenpäin varsinaiselle lapsettomuuslääkärille. Toivottavasti tärppäis tän 4kk aikana.

Esikoisesta olin jo heittäny hanskat tiskiin ja soittanu Tyksiin, et ei tulla enää. Noh, vetäsin sitten joulukuussa 2004 yhden kierron clomeja ja siitä sitten tärppäs. Oli kyllä tosi ylläri tehdä tammikuussa 2005 positiivinen testi kun olin jo niin luovuttanu et meil koskaan lasta tulis.

Mutta tosiaan, joillekin siis määrätty clomit ja terot samaan kiertoon. :)
 
Moikka!
Jense, jonski ja mm-72, kiitos tsemppauksesta, samaa toivon minäkin.

Täällähän taitaa olla monta varsinaisesta Suomesta, tai ainakin tyksistä on ollut puhetta. Me ollaan käyty Turun Väestöliitossa, kun meillä on vasta 10kk ollut vauvatoiveita, eli ei olla vielä päästy julkiselle. Tyksissä jouduin käymään vaan se keskenmenon takia, silloin pääsin sinne päivystykseen onneksi illallakin. Se oli muuten ehkä elämäni kamalin ilta, sillä siellä tapahtui yhtä jos toista kolmen tunnin aikana, jonka siellä jonotin...

Mä tein eilen testin, osin uteliaisuuttani ja osin siksi että oltiin menossa Ruisrokkiin... testi oli ihan negatiivinen. Höh. No, petän ehkä itseäni ajatellen, että eihän kp23 vielä mitään näykään, testin tein liian aikaisin. Mutta toisaalta ihmettelen, sillä Pregnylin vaikutus ei näkynyt enää testissä, sehän piti näkyä noin 10vrk, ja nyt siitä oli vasta 7 vrk. Kummaa...

No, oli tässä se hyvä puoli että uskalsin siideriä rokissa juoda ihan huoletta... mutta toisaalta harmittaa, että näinköhän menkat on taas tulossa. On muuten hankalaa tuon alkoholin kanssa, kun näin kesällä on melkein joka viikonloppu jotain pientä kekkeriä, häitä, synttäreitä, rokkia, Metallican keikka. Ei tekisi mieli juoda, jos on pienikin mahdollisuus että olisi kyytiläinen, mutta toisaalta ei sitä viitsi olla juomattakaan jos ei mitään syytä ole. Hankalaa! Jos olet et ota ja jos et niin otat... mä yritin miehelle selittää tätä ja sain hänet ihan pyörälle päästään. Sekopäistä?? :p

Tsemppiä kaikille!
 
Maanantaiaamun avautumista...

Tää on niin väärin... Muhun iski taas kauhea masis aamuisen negatestin jälkeen. Viikonloppuna yks tuttava pariskunta sai lapsen, joka sai alkunsa vahingossa. Mun tuttava piirissä tää on jo lyhyen ajan sisällä kolmas "vahinkotapaus". Ja ne ketkä oikeasti haluaa lapsia, niin ei saa :(

Mullakin on ollut vauvakuume jo yli 5 vuotta. Lapsen hankkimista tuli lykättyä järkiperustein: jos nyt valmistuis eka... jos nyt sais vakkari työpaikan... jos nyt menis eka naimisiin... Sit kun lapsi todellakin olis meille tervetullut, niin karu todellisuus yllättää, meille ei välttämättä koskaan tule lasta :(
 
Voiko yksityinen gyne määrätä gonadotropiinihoidon, vai ainoastaan siihen erikoistunut lapsettomuuslääkäri? Mietin tässä, että missä vaiheessa kannattaisi siirtyä lapsettomuusklinikalle, kun ei nää clomit muhun tehoa...
 

Mimi79.......1.clomit.....kp 35/28-31
Elisha...2.clomit.......kp 33/32-34
Heksamiina......3. clomit........kp 30/28
Pömpeli-pötsi......1.clomit.....29/30
Jense.....2. clomit+terolut.......kp 29/32
Omppu76...4. clomit. ..kp 27/24-30
Matilda2007.......3. clomit+luget......kp 26/?
Riinu....1. clomit+pregnyl.....kp 24/?
retuli82......kp 23/29-32
JEP....3.clomit+metut......kp 20/31
jonski....clomit.........20/30-32
kati231....1.puregon + pregnyl + luget...kp 19/28-42
Ines....3. clomit + metut + terot....kp 18/?
Kimpsu.....3.clomit.....kp 18/30
macy.....4.clomit......kp 13/32
Bunny......1.puregon+pregnyl (nyt tauko)...kp 9/28
Maikki-Likka.....2.clomit.....kp 9/29
Rötväles....2.clomit.....kp 8/28
mm -72....... 3.clomit+metut+luget......kp 6/28-32
Vilinäiti....2.clomit........kp 5/28
kurpitsa....2. clomit+metut + pregnyl....kp 5/35-50
Malttamaton....(kesätauko)


plussanneet: :heart:

Marie82 14.6
Lampukka 25.6

[/quote]

[/quote]

[/quote]

 
Mites mimi79 oletkos uskaltautunut toista testiä tekemään? ;) jos vaikka oliskin plussaa... :heart:

Entäs menaakos heksamiina testailla?

Riinu ja Matilda2007 kyllä se vielä voi + muuttua, älkää nyt vielä heittäkö kirvestä kaivoon :heart: ;)

oma napa: valkovuotoo vieläkin, mutta ei läheskään niin paljon kuin viimeviikolla, tiedä sitten mikä ollut :whistle:
Ja lämmöt 36,8'C mutta johtuu todennäköisesti flunssasta...

tätiä odotellessa :wave:
 
mm-72: mulla löytyi niitä kystia.. kovat menkkakivut ja sit mieletön kramppi oli yks ilta, sanoinki miehel et nyt jotain poksahtaa ja gyne sitte kysy et onko ollut jotain kipuja ku oli sen näk. et olit kysta puhjennu..

Voimia niille joilla taas menkat alkaneet! Varmasti alkaa taas mullakin.. kp14 sain haalean viivan ovistestiin joka ei sitte vahvistunu vaan haaleni lisää ja hävis sitte kokonaan.. :'( Ärsyttävää, vaikka gyne kyl sanoi ettei ne testit kaikilla toimi.. :whistle:
Eilen alotin terot et nyt sit pari viikkoo saa odotella.. |O
Miehelläkin on jo ihan mieletön vauvakuume ja se mua kannustaa jatkamaan vaikka itellä on vähän väliä semmonen olo et lyö hanskat tiskiin..
 
Hirveä masis taas tästä koko odotuksen odotuksesta. Meille ei varmaan koskaan saada sitä vauvaa, tuntuu niin toivottomalta koko touhu :snotty:

Miten ihmeessä tämä saisi työnnettyä taka-alalle tai edes hetkeksi unohtaisi koko touhun??? Jos vaikka eläisi ihan elämää itseään edes pienen hetken.
Olisi onnelllinen siitä mitä on eikä aina miettisi sitä mitä EI ole. Kerrankin harrastaisi seksiä ilman pakkoa ja ehkä oikeasti nauttisi siitä??? meillä ainakin spontaani seksi on kuollut melkein kokonaan. Kaikki tuntuu niin väkinäiseltä... VOIHAN ITKU :ashamed:

Anteeksi taas vuodatukseni, mutta kun ei ole ketään muuta kuka kuuntelisi näitä "lapsettomuushöpinöitä"...

Voikohan nämä mieliala vaihtelut olla clomien syytä??? Ihan kuin olisin jostain lukenut , että voivat aiheuttaa myös tällaista. Onko kokemuksia muilla?
 
Bee
Maikki-Likka: Ihan samanlaisia ajatuksia on täälläkin! :wave: Spontaani seksi? Onko sellaistakin? :whistle: Täytyypä oikein muistella koska olisin viimeksi tehnyt aloitteen, ilman ovista tms.. Hmm....

Itsellä menossa kp9, ei toiveita eikä odotuksia, ainakaan vielä. Luulisin että tää kuukausi menee ilman turhaa stressiä kesästä nauttien. Syksyllä sitten alkaa taas hermoilu ja päivien kyttääminen..

Bunny-lomaa odotellen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jense:
Rötväles,sullahan on jo ennen clomejakin tullut tosi hyvät follit! :) Kauanko ootte yrittänyt,kun jäin vaan ihmettelemään,että miksi sait clomeja? Uteliaisuus iski! :ashamed: Mulla ei ole ollut noita seuranta ultria,mutta oman mielenrauhan säilyttämiseksi kävin ultrassa,huonoja uutisia tuli,mutta sainhan ainakin tilanteen selville! Että mene vaan,jos siltä tuntuu,niin näkee sitten kuinka monta ja suurta follia clomit on saanut aikaiseksi! Kannattaa mennä,ettei tarvi stressata! :heart:
13. yrityskierto nyt menossa muistaakseni. Clomit kuulemma kierron tasaamiseksi (norm 30-50) clomeilla 27 ainakin viimeksi.

Jos mä menisin sitte 3.clomikierrolla ultraan, kun sekin maksaa :kieh: :kieh: :kieh:
 
Maikki-Likka, Matilda ja muutkin yrityksen turhauttamat; mua yleensä auttaa noina hetkinä, kun yritän miettiä miten HELPPOA elämä on ilman lasta. Miten mä voin tulla, mennä, luoda uraa ja harrastaa ihan vapaasti, ilman velvoitteita. Onhan se laiha lohtu silloin jos olis valmis tuosta kaikesta luopumaan, mutta kyllä se joskus auttaa.

Mulla menossa kp 27 B) Ei oikeestaan mitään oireita eikä toiveitakaan. Ei oo edes yhtään testiä kaapissa :) Tää on neljäs clomikierto jo, ja ovista ei mitenkään oo todistettu tapahtuvaksi, oon vaan näin päätellyt siitä, että kierrot on säännölliset ja yhdessä kierrossa ultrattiin vaiheeseen nähden hyvän kokoinen follikkeli. Kävin viime kierrossa keltarauhashormonikokeessa, mutta pahaks onneks just se kierto jäi lyhyeksi, ja tulos niinollen sitten ihan merkityksettömäksi. Mutta siis en odota clomeilta nyt yhtikäs mitään, kunhan napsin niitä kesän, ja jos jaksan niin meen syksyllä polille kuuntelemaan seuraavaa ehdotusta. Voi olla että siinä vaiheessa on taas valmis jättämään hoidot vaikka tauolle joksikin aikaa.
 
jonski
Heippa kaikille!

Riinu: Mulla oli kanssa silloin 3 vuotta sitten sama dilemma ton hoitojen ja alkoholin suhteen, mutta nyt kun aloitimme uudestaan nää hoidot, niin lopetin sen kokonaan... (lääkäri sitä mieltä, että parempi tod.näköisyys raskautua... tiedä sitte, raskautuuhan moni ja juo vielä ekoilla viikoilla ennenkun tietää olevansa raskaana.) Olen lukenut, että viikot 5-12 on tärkeimmät vaiheet alkion kehityksessä.. Mulla kanssa Metallican keikka tiedossa :D

Elisha: Onko sulla ollut oviksen jälkeen valkovuotoa? Mulla nyt kp 21/30, ja ovis oli kp 15 (niin ainakin luulen) ja sen jälkeen ollut valkkaria koko ajan oikeastaan. Mistähän tuo johtuu?.. :/ tätiä minäkin odottelen, onpahan mukavempaa, että "yllärinä" tulis plussa... Vielä reilu viikko odotettavaa.

Plussatuulia

:heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elisha:

Mimi79.......1.clomit.....kp 36/28-31
Elisha...2.clomit.......kp 34/32-34
Heksamiina......3. clomit........kp 31/28
Pömpeli-pötsi......1.clomit.....30/30
Jense.....2. clomit+terolut.......kp 30/32
Omppu76...4. clomit. ..kp 28/24-30
Matilda2007.......3. clomit+luget......kp 27/?
Riinu....1. clomit+pregnyl.....kp 25/?
retuli82......kp 24/29-32
JEP....3.clomit+metut......kp 21/31
jonski....clomit.........21/30-32
kati231....1.puregon + pregnyl + luget...kp 20/28-42
Ines....3. clomit + metut + terot....kp 19/?
Kimpsu.....3.clomit.....kp 19/30
macy.....4.clomit......kp 14/32
Bunny......1.puregon+pregnyl (nyt tauko)...kp 10/28
Maikki-Likka.....2.clomit.....kp 10/29
Rötväles....2.clomit.....kp 9/28
mm -72....... 3.clomit+metut+luget......kp 7/28-32
Vilinäiti....2.clomit........kp 6/28
kurpitsa....2. clomit+metut + pregnyl....kp 6/35-50
Malttamaton....(kesätauko)


plussanneet: :heart:

Marie82 14.6
Lampukka 25.6
[/quote]

[/quote]

[/quote]

 
Moikka!
Matilda2007-sama täälläkin. Olen ihan perusesimerkki nykyajan naisesta, joka ensin opiskelee pitkään, valmistuu, menee naimisiin ja ostaa omakotitalon. Sitten kun kaikki on "valmista" niin lapsi on erittäin tervetullut. Nyt olen muutaman kerran miettinyt jo, että olisiko sittenkin pitänyt kakskymppisenä vaan (yrittää) perustaa jo perhe, eikä vitkutella asiaa niin että ikää on jo yli kolkyt...

Elisha ja Ines, kiitos tsemppailuista! Mulla on ihan piina päällä edelleen, sillä nyt parina päivänä olen kuvitellut itselleni oireita... Ja olen jotenkin niin toiveikas, että annan itseni kuvitella, vaikka testit näyttävät muuta.. Rinnat ovat oikeasti hieman arat, mun tekee mieli suolaista (yleensä olen makean ystävä-nyt tekee mieli hk:n sinistä) ja sit mahassa tuntuu välillä myös outoja vetäisyjä. Viime la testasin sen negan ja yritän nyt pitkittää joka aamu etten testailisi. Jos vaikka perjantaihin kestäisin.. tai edes huomiseen. Jotenkin valtaa ihan hölmö taikauskokin jo mielen, ikään kuin se plussa tulisi jos malttaisin olla tiettyyn päivään asti testaamatta.

Maikki-Likka, tuohon ikävään fiilikseen ei auta oikein mikään. Kun epätoivo valtaa mielen, niin silloin kaikki sanat tuntuvat laihalta lohdulta, kun se mitä oikeasti haluaa (lapsen) tuntuu olevan saavuttamattomissa. Mutta sieltä kannattaa pyristellä pois, yritä löytää jokin tapa millä saat ajatuksesi asiasta välillä irti, vaikka päiväksi. Pääsisittekö pois kotoa, mökille, kaverin luo, sukulaisissa käymään, telttailemaan tai jotain ihan muuta kuin sitä normaalia arkea. Harrasta, osallistu, vieraile tms. Matkan odottaminen ja suunnittelu toimii ainakin mulla, hetkellisesti on muuta mietittävää ja muuta seuraa.

Jonski, rok rok! Keikasta on tulossa varmaan hieno, Trujillon showta jo odottelen!

Tsemppiä kaikille, te pidätte mut järjissäni, ihan piinaa, piinaa tämä muuten!
 
jonski: juu tota valkovuotoo on ollu jo jotain 1,5 viikkoo, mutta kun se ovis tais jäädä väliin :/ ... kyllähän tuo valkovuodon lisääntyminen on myös merkki raskaudesta. ;)

On tää kyllä hassu pää, kun silti vaikkei ees ovista löytynyt niin toivoo, että jospa se plussa tulis kuitenkin :headwall: :headwall:

Sen verran vielä kysyisin noista folleista, että esim. kun mulla oli ehkä (lääkärin sanoin) yksi 11mm ja muutama 10mm. Niin irtooko aina se isoin follikeli vai voiko esim. 10mm ja 11mm irrota molemmat? (sekavasti selitetty :p )
 
Eilen ne taas sitten alkoi, esikoisen 3v päivänä. Nyt siis 2/30, ja huomenna taas clomeja nassuun ja kuumia aaltoja oottelemaan... Mä oon niin kyllästyny tähän odotuksen osottamiseen että!!!!!!!! |O Ei jaksa oikein ees uskoa että sitä vois vielä joskus raskautua. Onneksi meille on suotu tuo ihanaakin ihanampi neitokainen, sitä on hänestä niiiin kiitollinen!! :heart: :heart: =)
 

Yhteistyössä