oviksesta viikko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yllättynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yllättynyt

Vieras
Yleensä puhutaan että ovulaation jälkeen n.14 päivän päästä tulee kuukautiset. Riippuu tietenkin kierron pituudesta.
Mutta, mulla kierto on 29-31 päivää ja viime kierrossa havaitsin oviksen tapahtuvan vasta kp. 23 !! Silti menkat alkoi kp 30, eli vain 7 päivää oviksen jälkeen. Kestivät 2 päivää, yleensä 3-4.
En mä kysele ""olenko raskaana"" vaikka se tietysti on toivottavaa ja yrityksen vuoksi mahdollistakin, vaan ihmettelen tota lyhyttä väliä oviksesta menkkoihin. Olen lueskellut näitä keskustelupalstoja mutten ole löytäny vastaavaa aihetta, missä näin käynyt. Pidentyneitä kiertoja koskevia juttuja kyllä löytynyt.
Eikö tosiaan kellään näin päin ole käynyt ??

On käynyt, varmaan useammallakin:) Puhutaan siis lyhyestä luteaalivaiheesta (kannattaa haeskella lisää tietoa vaikka googlella tai esim pesun sivuilta).

Kun luteaalivaihe on liian lyhyt (käsittääkseni alle 10 päivää), ei munasolu ehdi kiinnittyä, vaikka olisi hedelmöittynytkin. Raskaus ei siis ""teknisesti"" ole mahdollinen. Mistä tämä sitten johtuu, en varsinaisesti osaa selittää:) joku viisaampi varmaan korjaa. Itselläni viime kierrossa ovis kp 25, menkat alkoivat kp 34. Sitä edellisessä kierrossa luteaalivaihe 7 päivää. Nyt sain gyneltä luget eli lugesteronit, jotka tukevat elimistön omaa keltarauhashormonitoimintaa ja tämän pitäisi poistaa ongelma. Vielä en ole päässyt ottamaan lugeja käyttöön, ovikseen aikaa vielä päiviä, nyt menossa kp 12...

Sinullahan voi tietysti olla ihan sattumaltakin lyhyt luteaalivaihe tässä kierrossa, jos ei aikasemmin ole käynyt näin? Minulle gyne nimenomaan sanoi, ettei yhden kerran perusteella pidä tehdä mitään johtopäätöksiä. Tai sitten tosiaan oletkin raskaana:)

hattara: raportoisitko miten luget toimivat kun pääset niitä napsimaan?

itselläni on sama ongelma. luteaalivaihe (vai mikä se oikein olikaan?) on 10-12 päivää. kerroin tästä gynelle ja pyysin kans lugeja, mutta gynen mukaan niistä ei olisi tutkitusti apua :( vähän hämmästelin hänen kommenttiaan. sanoi vain, että jos vielä kesällä on tämä tilanne voidaan kokeilla clomeja. sanoi myös, että lyhyt luteaalivaihe kertoo huonosta oviksesta ja sen myötä huonosta kertarauhasesta eli huonon kierron tukeminen lugeilla ei kannata. plaah, tylsää kun joka paikasta saa vähän erilaista tietoa. toivottavasti luget auttavat sua. ehkäpä minäkin käy toisen lekurin juttusilla....

Juu, ilman muuta raportoin. Käyn varmaan kohta ne ostamassa, mutta käyttöön siis joskus vajaan parin viikon päästä.

Aika jännä, että lekurit puhuu sitten niin eri lailla! Meillä oli ensin puhetta clomeista, mutta kun oviksessa ei tunnu olevan mitään ""vikaa"", jätettiin clomit sikseen... olen ymmärtänyt, että clomit ovat juuri oviksen ""tekemiseen"" ja luget auttavat kiinnittymiseen.

Missä kävit lääkärissä? Minä femedassa, helsingissä.

Surffasin vielä vähän ja löysin tällaista tietoa:

""Mikäli munasolun irtoamisen ja kuukautisten alkamisen väli on liian lyhyt, se voi olla merkkinä KELTARAUHASEN VAJAATOIMINNASTA - siis keltarauhashormonia, PROGESTERONIA erittyy liian vähän. Tämä voidaan korjata antamalla progesteronia ( esim. LUGESTRON) joko tabletteina tai vagitorioina, yleensä 14 päivän ajan ja näin parantaa alkion kiinnittymisen mahdollisuutta.""

""KUN MUNASOLU EI IRTOA SÄÄNNÖLLISESTI ja omaa estrogeenituotantoa on hoidoksi voidaan antaa synteettistä KLOMIFEENISITRAATTIA (CC) joka lisää FSH: eritystä hypofyysistä. Lääke otetaan tabletteina 5 päivän ajan alkukierrosta ja munasolun irtoaminen tulee varmistaa. Lääkkeen käyttöön liittyy riskejä esim. monisikiöisen raskauden lisääntynyt vaara ja hyperstimulaatiosyndrooman vaara, kuten kaikilla munasolujen kasvuun vaikuttavilla lääkkeillä. Klomifenisitraattihoitoa suositellaan käytettävän korkeintaan 4-6 ovulatorisen kierron (munasolun irtoamisen) ajan, mikäli raskaus ei ala. Joidenkin hormoneja tuottavien rauhasten häiriöt (lisämunuainen, kilpirauhanen), sekä stressi, ylipaino, pitkäaikainen laihdutus tai runsas ruumiillinen rasitus saattavat ehkäistä munasolun irtoamista.""

kävin tampereella yksityisellä. olen lukenut saman pätkän myös netistä ja olin aivan varma, että luget voisivat auttaa. menee hermot, kun lekureillakin on niin erilaiset ohjeet ym. täytyy varmaan tässä kevään kuluessa varata aika eri paikkaan. olisihan se hyvä, että ei tarttis alkaa syömään clomeja, vaan saisi kierron kuntoon miedommilla rohdoilla....

jep, toivottavasti niistä kuitenkin olisi apua:) miten pitkään teillä on yritystä/luteaalivaiheen seurantaa takana? meillä ei oikeastaan vielä niin kauaa, ts marraskuusta yritystä ja nyt tuossa välissä oli yksi kierto, jossa luteaalivaihe oli 14 pvää.

tosin jostain luin senkin, että nimenomaan huono merkki on, jos tuo luteaalivaiheen pituus vaihtelee... gyne ei sanonut siitä mitään (enkä kyllä muistanut kysyä).

minua häiritsee sekin, että kierto ennen ovista on niin pitkä, ts viimeksi 25 päivää. mutta sille ei kai voi mitään oikein tehdä.

Kiitti vastauksista, nyt olen lueskellu ja hakenu tietoo tosta lyhyestä luteaalivaiheesta. En ole aikaisemmin tälläistä itselläni havainnut ja ovulaation tunnistan, normaalisti ollu kierron puolenvälin tuntumassa. Seuraan tilannetta, olenhan ollut vasta lokakuusta ilman pillereitä joten montaa normaalia kiertoo tässä ei vielä ole ollut.

Enpä taida testailla, kun ei mitään oireitakaan tunnu. Noi parin päivän menkatkin oli normaalin tuntuiset vaikka lyhyemmät ja tulivat kuitenkin ajallaan. Ihmettelin vaan sitä kun niin pian oviksen jälkeen... Mutta jos tässä nyt alkaa jotain oiretta pukkaan, niin haen sitten titty testin.

yritystä alkoi kesällä eli pian vuosi tulee täyteen :( oviksia olen tikuttanut muistaakseni lokakuusta lähtien ja ongelmana on ollut pitkät kierrot ja sen myötä ovista ei ole läheskään joka kuukausi tullut ja silloin kun ovis on ollut luteaalivaihe on ollut 10-12 päivää. vuoden vaihteessa söin terolut-kuurin ja kierrot ovat tasaantuneet ja oviskin on ilmaantunut, mutta luteaalivaihe on säilynyt lyhyenä. ei siis auta muu kuin katsoa vielä pari kiertoa ja varata sitten lekuri aika. jos hattaran luget toimivat, aion VAATIA niitä itselleni!

manta; ei muuta kuin lekuri vaihtoon:) omani ainakin suhtautuu kohtuullisen lepsusti eri hoitoihin, kuulemma sen enempää clomeista kuin lugeistakaan ei ole haittaa, vaikka ""turhaankin"" käyttäisi. ts. koska vain tukevat elimistön omaa hormonitoimintaa. eli ei tosiaan turhan pitkään miettinyt, ennen kuin luget minulle määräsi...

- oliskohan pitänyt pyytää myös terot:) siirtyikö manta sinulla teroilla ovis myös aiemmaksi? vai onko se sinulla siis jo normisti kp 14 tienoilla?