Oviksesta ja keltarauhasista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Senja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Senja

Vieras
Tässä on yksi 30-vuotias joka haaveilee lapsesta. No tuntuu vähän tyhmältä nämä minun kysymykset, mutta kysy kuitenkin.
Eli lasta ollaan yritetty viime lokakuulta asti ja tietty tuloksetta. Mulla epäsäännölliset menkat ja joskus ne saattaa jäädä tulematta. Ovulaatiota on hankala bongata ja huomaankin sen vasta silloin, kun se limamönjä irtoaa eli se on varmaan sitä.
Keltarauhaskuurista sen verran, että milloin on sopiva aika hakea se, jos tuntuu, että sen tarvitsee?
No tämä sattui viime lauantaina. Mies on ollu viikonlopun reissussa joten onkohan nyt liian myöhäistä suorittaa toimenpiden niin, että tulos olisi toivottu?
Ovistesteistä olen lukenut, mutta en tiedä miten ne toimii?
Olen myös ajatellut, että aiheuttaako ovistestin käyttäminen lisää stressiä ja pakkomieltä.

Hei Senja

Neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä joko terveyskeskuslääkäriin tai vaikka ehkäisyneuvolaan ,sieltäkin nämä asiat selviää.
Jos sinulla on epäsäännölliset menkat ,ne voisi hyvä tasata juuri tuolla keltarauhashormonilla. Ovulaation tikuttaminen on suht helppoa ,mutta tietysti tuo epäsäännöllinen kierto vaikeuttaa sitä ,siinä mielessä ,että tikutus pitää aloittaa todella hyvissä ajoin ja siksi tikkuja saattaa kulua aika suuri määrä. Tasaisella kierrollahan pärjää muutamalla tikulla.
Ne toimivat niin ,että katsot taulukosta kiertosi pituuden (epäsäännöllisellä kierrolla lyhin kierto) ja sen mukaan alat aamusin tikuttaa. Testi mittaa LH-hormonipitoisuutta joka nousee ,juuri ennen ovista ja näyttää sen tikkuun tulevalla viivalla. Viivan tultua munarakkula irtoaa n. 24-36 tunnin kuluessa ,eli tällöin on paras hetki touhuilla. Vuorokausi ennen ja kaksi jälkeen noiden viivojen.

Tuohon aiheuttaako ovistestit stressiä ja pakkomieltä en osaa vastata ,sehän on yksilöllistä. Omasta puolesta voisin vastat ,että ei kovin paljoa ,mutta tosin aikamoista aikatauluttamistahan se sitten kuitenkin on ,esim. juuri sen suhteen ,että mies on saatavilla:)

Uskoisin ,että E-neuvolan kautta tai TK:sta pääset eteenpäin suunnittelussa ,joka mielestäni on ihan järkevää nyt tehdä kun kerran kierto heittää ja vauvaa toivotaan:) onnea yritykseen!!!

Keltarauhasen toimimattomuudesta voi kieliä esim. tiputteluvuodot ennen menkkoja ja tai sitten ovulaation ja menkkojen välille jäävä aika on tosi lyhyt, jolloin kiinnittyminen ei voi tapahtua, vaikka munasolu oiskin hedelmöittynyt.

Menkkojen epäsäännöllisyys on pikemminkin hormonien epätasapainon syy kun sen ,että keltarauhanen ei toimisi täydellä kapasiteetilla.
Pitkät kierrot kyllä voivat johtua laiskasta keltarauhasesta ,se toimii ,mutta ei tarpeeksi hyvin.
Epäsäännöllisiin menkkoihin voi olla monta muutakin syytä... stressi ,yli tai alipaino ,ovuloimattomuus ,liian korkea prolaktiinipitoisuus. Tuon prolaktiinipitoisuuden voi verkokeella selvittää. Sitä aiheuttaa mm. stressi ja se usein estää ovulaatioin tapahtumisen ja voi tehdä kiertohäiriöitä.

Mä pelkäsin omalla kohdallani juuri tuota keltarauhasen toiminnan vähyyttä, kun viimeset 4 vuotta alkoi menkat tiputtelulla. Mulla ilmeisesti kuitenkin ovulaation ja menkkojen välille jäänyt aika oli riittävä, sillä viidennestä yrityskierrosta ovistikkujen avulla silti tärppäsi ja raskaus on edennyt hyvin. Suosittelen ovistikkuja, varsinkin jos ei ole ihan varma siitä minä päivänä ovis tapahtuu, ei se mun mielestä stressannu.

Yhteistyössä