Outoa ymmärrystä (varoitus; rankka aihe)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentuneen ahdistavia mietteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentuneen ahdistavia mietteitä

Vieras
Ehkä hölmö otsikko, mutta en nyt parempaakaan keksinyt..

Mutta siis asiaan; olen jo toistamiseen sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja nyt toisella kertaa taidan olla vielä syvemmällä kuin ekalla kerralla.

Joku aika sitten oltiin juhlimassa kaverin synttäreitä ja tietenkin siinä sitten alkoholiakin otettiin ja jossain vaiheessa tajusin, kuinka hyvältä tuntui olla humalassa, siis tuntui iloiselta omalta itseltäni, normaalilta, jopa hieman onnelliselta! Samaan aikaan tajuntaan räjähti ajatus alkoholisti-isästäni ja käsittämättömältä kuin se kuulostaakin, tuli uskomaton ymmärrys sitä kohtaan, miksi hän joi. Ja silti en halua/pysty antamaan sille anteeksi, miten pilasi lapsuuteni viinalla ja väkivaltaisella käytöksellään. Ja nyt huomaan välillä ottavani yhden siiderin vain rentoutuakseni ja että tuntisin oloni edes hetken paremmaksi. Onneksi tiedostan asian ja mieheni myös ja asiaan voidaan puuttua jos alkaa näyttämään, että alkoholi hallitsee minua, enkä minä sitä.

Vaikka lapseni ovat aivan ihania ja todella toivottuja, on minulla tullut sellaisia ajatuksia, joita en ikimaailmassa olisi uskonut. Eli mietin, kuinka helposti olisi vaunut voisivat luisua metron alle, kuinka helposti vauva voisi vahingossa tipahtaa sylistäni parvekkeella ollessani tai kuinka pahaa jälkeä terävät puukot aiheuttaisivat tai miten helppoa ylipäätään pientä viatonta olisi satuttaa ja unohtaa vaikka vauva vaunuissa metsään kesken kävelylenkin! Siis aivan järkyttäviä, kamalia asioita, mutta siis EN TODELLAKAAN koskaan olisi tehnyt/tekisi mitään tuollaista.
MUTTA, siis joku hurja, inhottava, surullinen ja outo ymmärrys kaikkia äitejä kohtaan, jotka tuollaiseen tekoon päätyvät ja aina kun luen vastaavia uutisia, niin surullisella tavalla ymmärrän, miten toinen on pahassa olossan päätynyt niin radikaaliin ratkaisuun.

Ja sama ymmärrys on vallannut mieleni, kun luen uutisia kadonneista. Itsekin ajattelen usein, että olisi kiva kadota muutamaksi viikoksi ja katsoa, kuinka moni oikeasti välittää ja olisi huolissaan ollut minua etsimässä yms. Vaikka tiedän, että lapsille se olisi ihan hirveää, että äiti vain katoaisi, välillä vaan tuntuu kerta kaikkiaan parhaalta vaihtoehdolta, etten kuuluisi heidän elmäänsä ja koko perheelle olisi paljon parempi ja helpompi elää ilman minua. Ja silti tiedän, että perheeni minua rakastaa juuri sellaisena kuin olen ja oikeasti olen hyvä äiti lapsilleni ja paras mahdollinen kumppani miehelleni. Huoh.

Ja vaikka järjellä tiedostan, miten itsekäs ratkaisu esim. itsari on, ymmärrän heitäkin ihan pelottavan paljon. Ja etenkin niitä, jotka tietoisesti vain yrittävät itsaria tietäen epäonnistuvansa siinä. Ihan käsittämätön hätähuuto, että tarvitsee huomiota ja rakkautta, aitoa välittämistä. Miksi ylipäätään joku jätetään niin yksin, että tarvitaan noin radikaalit keinot huomion herättämiseksi?

Tiedän, etten ikinä tekisi itse mitään itselle tai kenellekään muullekaan ja omat ajatukseni kyllä ahdistavat minua entisestään. Miksi minulle edes tulee noita ajatuksia? En haluaisi ikimaailmassa noita edes miettiä! Miksi juuri minä masennuin? Haluaisin vain olla normaali ja nauttia elämästä niinkuin ennen osasin.

Ja kyllä, olen hakenut apua ja käyn terapiassa ja sopivaa lääkitystä etsitään... vielä vaan ei minulle täysin sopivaa hoitomuotoa ole löytynyt. ja nyt mietin, uskallanko edes tätä avautumistani koskaan edes julkaista täällä. Kukaan muu ammattilaisia lukuunottamatta ei näistä ajatuksistani tiedä.

Sori pitkä ja mahdollisesti sekava vuodatus. Olisi kiva kuulla muiden masentuneiden ajatuksia, että olenko ainoa näinen tunteineni?

En ole kyllä ajatellut että olisin masentuntu ja silti tuo kirjoitus osui paljolti minun ajatuksiini. Siis en koskaan, en koskaan voisi edellä mainittuja asioita tehdä, mutta mietin niitä ja en tiedä että miksi.

Mulle tuli todella surullinen olo viestiäsi lukiessa. itsellä joskus ollut alkoholin kanssa samanlaisia ajatuksia, joista onneksi olen päässyt irti.
Noista karmeista ajatuksista huolimatta tekstissäsi näkyy myös paljon pilkahduksia ilosta. Rakastat lapsiasi ja miestäsi,etkä missään tapauksessa halua heitä satuttaa. Niin kauan kun ajatukset pysyvät ajatuksina, niistä ei ole kenellekkään haittaa.
Toivottavasti sinulle löydetään sopiva hoito ja pääset kunnolla nauttimaan elämästä ihanien lastesi ja rakastavan miehesi kanssa. Voimia!

Hmm, tuota..
mä en ole masentunut, en ainakaan omasta mielestäni.
mulla on paljon kavereita ja muuta sydänystävä kelle kerron kaiken, mutta en ole noita samoja mietteitä kyennyt kertomaan.
Mä olen miettinyt monia noista asioista, oikeastaan kaikkia noista..
IKINÄ en vaaranna lasteni terveyttä, enkä riistä henkeäni, saatikka aiheuta ylimääräistä huolta läheisilleni.
Se kaipuu olla kännissä, taitaa mulla tulla siitä kaipuusta vapauteen kaikesta tästä vasuusta ja epäitsekkäänä olemisesta.
Kyllä, minä olen saanut myös omaa aikaa. Mutta eihän se kestä kuin maksimissään vuorokauden..
Ymmärrän sua ap, täydestä sydämestäni. Et ole yksin hulluine ajatuksineesi. Mä elän samalla viivalla. Me emme putoa, me olemme viisaita.
Tunteet jyllää laidasta laitaan, ja tekis mieli tehdä itselleen jotain järjettömän pahaa.
Mutta en pysty. Mä omistan vahvan suojelu/henkiinjäämisvietin.

ymmärrän kun oon itsekin ollut masentunut, toivottavasti saat hyvän lääkityksen vielä, lapset on kuitenki se mitkä pitää elämässä kiinni, niiden takia on vaan jaksettava päivästä toiseen

Tää nyt kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta olisiko sinun hyvä hankkia itsellesi harrastuksia tai muuta puuhaa, joka pitää niin kiireisenä, ettet ehdi velloa noissa ajatuksissasi. En ole masentunut, eikä minulla ole mitään pakkomielteitä tms., mutta pitkästyessäni ehdin analysoida ihan liikaa omia sekä toisten ihmisten asioita. Näistä seuraa mm. nukahtamisvaikeuksia jne. Kun pysyn "kiireisenä", ajatuksetkin pysyvät kasassa paremmin, ei ole aikaa ajatella turhia.

onko tuo masennuksen merkki sitten?
Itsekin tunnistan nuo ajatukset mutten pidä itseäni mitenkään masentuneena. Ensimmäisellä kerralla säikähdin noita ajatuksia hyvin paljon, ja sen jälkeen tuntuikin että ne tulivat sitten jatkuvasti mieleen (toki kun jäivät mieleen pyörimään ja pohdin niitä paljon, pelottavia ajatuksia).

Sittemmin olen vain ajatellut että ne ovat pelkästään ajatuksia, tuleehan sitä mieleen muutenkin kaikenlaista kummaa. Ja sellaisena ne pysyvätkin, nyttemmin harvemmin edes tulee mieleen kun aikaa on kulunut ja olen hyväksynyt sen että näitä tulee mieleen silloin tällöin.

Kyllä mäkin oon aatellu et mitäs jos jättäsin ton lapsen tonne sänkyyn niin miten kauan se pysyis hengissä, tai että tönäisis rappusista alas tms. Oon myös miettiny et mitä tapahtuis jos iskisin puukon mieheni selkään, miten kauan pysyisin peittelemään tekoa jne... En silti ole masentunut tms. Minun mieleeni on myös tullut monia hetken mielijohteisia ajatuksia siitä miten vahingoittuvainen lapsi on, että se kuolisi helposti.... Enkä ole masentunut, en vahingoittaisi miestäni enkä lastani oikeassa elämässä. Musta tuntuu et se on aika normaalia vaik välillä tulisi hurjia ajatuksia mieleen. Miettikääpä esim. jotain rikossarjojen, tai kirjojen kirjoittajia. Nekin päässään kehittelee vaikka mitä kauheuksia ja niillä ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. Ei se ole vaarallista vaikka päähän tulisikin välillä pimeitä ajatuksia. Turhat pelot pois, ihmisiä me vaan ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ymmärrän kun oon itsekin ollut masentunut, toivottavasti saat hyvän lääkityksen vielä, lapset on kuitenki se mitkä pitää elämässä kiinni, niiden takia on vaan jaksettava päivästä toiseen

Kiitos kaikille ihanista ja kannustavista sanoista! Tuota olen miettinytkin, että onneksi on lapset, muuten jäisin vain tasan neljän seinän sisään, enkä jaksaisi herätä aamuisin, enkä ehkä haluaisikaan.

2 synnytyksenjälkeistä kokeneena ja samoin ajatuksin.

:hug:

Aika syvällisiä ja kauheitakin sitä miettii mielessään. Ja just tuo käy mielessä vieläkin usein että jos vain katoais... jättäis kaiken ja lähtis vaan.

Mutta lapset :heart:

Tää nyt kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta olisiko sinun hyvä hankkia itsellesi harrastuksia tai muuta puuhaa, joka pitää niin kiireisenä, ettet ehdi velloa noissa ajatuksissasi. En ole masentunut, eikä minulla ole mitään pakkomielteitä tms., mutta pitkästyessäni ehdin analysoida ihan liikaa omia sekä toisten ihmisten asioita. Näistä seuraa mm. nukahtamisvaikeuksia jne. Kun pysyn "kiireisenä", ajatuksetkin pysyvät kasassa paremmin, ei ole aikaa ajatella turhia.

Tiedän, että olisi hyvä hankkia harrastus. Kunhan jaksaisin edes vähän innostua jostain tai tehdä yhtään mitään ylimääräistä. Tiedän, että silloin kun on oikeasti paljon tekemistä, ei niin paljon ehdi ajattelemaan niitä ahdistavia ajatuksia.

Ongelmana on kuitenkin juuri tuo kiinnostuksen puute aivan kaikkeen; mikään, mistä ennen olen saanut nautintoa, ei tunnu miltään ja jos jotain pakotan itseni tekemään, olen aivan kuoleman väsynyt jo pienestäkin puuhastelusta :(

Tuo taitaa olla aika yleistä vaikka siitä ei paljon puhuta. Masentuneena ihminen ajattelee noin, se on normaalia ja sinun ei pidä siitä tuntea huonoa omaatuntoa tai olla pelästynyt.
Mä itse pelkäsin tekeväni vauvalle jotain vaikka tiesin etten ikinä tee. Ihan outo ajatus. Olin niin väsynyt että pelkäsin menettäväni kontrollin ja pääni pimenevän ilman että itse edes tajuan. Tsemppiä sinulle.

Itsekin tunnistan nuo ajatukset mutten pidä itseäni mitenkään masentuneena. Ensimmäisellä kerralla säikähdin noita ajatuksia hyvin paljon, ja sen jälkeen tuntuikin että ne tulivat sitten jatkuvasti mieleen (toki kun jäivät mieleen pyörimään ja pohdin niitä paljon, pelottavia ajatuksia).

Sittemmin olen vain ajatellut että ne ovat pelkästään ajatuksia, tuleehan sitä mieleen muutenkin kaikenlaista kummaa. Ja sellaisena ne pysyvätkin, nyttemmin harvemmin edes tulee mieleen kun aikaa on kulunut ja olen hyväksynyt sen että näitä tulee mieleen silloin tällöin.

Epäilit, onko tämä sitten masennusta laisinkaan.. No, tämä on vain yksi oire muiden joukossa ja nuo ajatukset lähinnä pahentaa niitä muita oireita. Eilen tein viimeksi Beckin masennustestin ja tuloksena 47 pistettä :(

Mutta positiivista (jos näin voi tällaisesta aiheesta sanoa) on se, että noita ajatuksia näköjään on muillakin kuin masentuneilla, että varmasti siihen äitiyteen ja vastuuseen liittyy sitten normistikin noita pelkotiloja ja ajatuksia..

Aiheesta tai sen vierestä:

Joskus luin jostain, että on normaalia ajatella tuollaisia. Itse kärsin vuosia siitä, että metrolaiturilla pelkäsin hyppääväni metron alle. Minulla ei ollut mitään syytä hypätä, mutta pelkäsin että hyppään. Vieläkään en viihdy metrolaiturilla kovin reunalla. Todella kummallista, sillä metron odottaminen sai aina sykkeenkin nousemaan. Jotain pakkoajatuksia ne ovat. Se oli joku lehtiartikkeli, mistä luin noiden olevan ihan normaaleja. Itseäni lohdutti tuo tieto, koska oikeasti luulin olevani päästäni pipi.

Samoin minulla oli lapsen syntymän jälkeen outoja ajatuksia. Tosin silloin kamppailin todella rankasti sitä ajatusta vastaan, että lapsen saaminen pilasi niin minun kun lapseni elämän. Rakastin vauvaani älyttömästi, mutta samalla pelkäsin töytäiseväni vaunut auton alle tms. Varmaan nuo ajatukset liittyivät myös minulla masennukseen, vaikkei sellaista lapsen syntymän jälkeen diagnosoitukaan. (Myöhemmin sain diagnoosin vaikka väitin etten minä ole masentunut.) Mutta lapsen vauva-ajan jälkeen tuollaisia ajatuksia ei ole ollut.

Minäkin kannustan mukavan oman tekemisen pariin. Harrasta joko muiden kanssa tai yksin, kumpi sinulle sopii. On se sitten naisten sählykerho tai maton kutomista. Valtavasti tsemppiä joka tapauksessa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja fd:
Varmasti lapsen saaminen nostaa pintaan tunteita omasta lapsuudesta. Itse koen hyvin ahdistavia tunteita ja pelkoja koska lapsuuteni oli turvaton.

Tämä varmasti pitää paikkaansa. Itse vasta äidiksi tultuani, olen tajunnut, ettei oma lapsuuteni ollutkaan "normaali" ja minulta on puuttunut perusturvallisuuden tunne ja väistämättä sitä peilaa omia lapsuuden tapahtumia/ omaa äitiä siihen, miten itse toimin missäkin tilanteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Epäilit, onko tämä sitten masennusta laisinkaan.. No, tämä on vain yksi oire muiden joukossa ja nuo ajatukset lähinnä pahentaa niitä muita oireita. Eilen tein viimeksi Beckin masennustestin ja tuloksena 47 pistettä :(

Mutta positiivista (jos näin voi tällaisesta aiheesta sanoa) on se, että noita ajatuksia näköjään on muillakin kuin masentuneilla, että varmasti siihen äitiyteen ja vastuuseen liittyy sitten normistikin noita pelkotiloja ja ajatuksia..

Sori, kirjoitin epäselvästi..siis itseäni mietin että olenko minäkin sitten masentunut kun samankaltaisia ajatuksia on..kun en koe olevani, siihen liittyy niin paljon muutakin sitten.

Toivon sinulle aurinkoista tulevaisuutta ja kesää, kiitos tästä aloituksesta, itsekin yllätyin muiden vastauksista ja siitä miten helpotti huomata ettei ole yksin näiden ajatusten kanssa =)

Sairastuin synn.jälk.mas, ja olin lääkityksellä silloin tällöin, kun en halunnut niitä käyttää. Nyt olen ollut jo vuoden ilman, kun ei synkannut lääkärin kanssa, että olisin hakenut uutta reseptiä. Sitä paitsi mielummin käsittelen asiat tunteiden kanssa vaikka päiväkirjaan, kuin olen lääkkeiden kanssa tunteettomana.

Lisäksi aloin syödä talvella D-vitamiinia ja säännöllisesti rautaa. Nyt on olo ollut parempi, vaikkei hyvä. Mutta siihen voi vaikuttaa myös tämä pitkä työttömyys.

Uusi harrastus olisi kiva, mutta kun ei ole voimia lähteä mihinkään..

Yhteistyössä