outo pottaamisongelma, lapsi pelkää tehdä tuotoksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sonja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Sonja"

Vieras
lapseni 2v suostuu menemään pöntölle/potalla istumaan mutta silloin kun olisi tulossa pissa ja tietää sen ei uskalla tehdä tarpeita vaan singahtaa välittömästi potalta/pöntöltä ylös. pidättää niin kauan kuin saa vaipan johon uskaltaa tehdä tarpeensa.

mikä neuvoksi, pottailusta ei tule yhtään mitään kun lapsi pidättää koko istumisajan pissaa/kakkaa kunnes saa vaipan.

mitä ihmettä teen? juttu ei edisty ollenkaan. pitääkö vaipat ottaa kokonaan pois? mietin vaan et miten käy pidättääkö niin kauan että tulee housuun. pahentaisiko tämä tilannetta. Jostain syystä ongelmana on pelko pissata/kakata muualle kuin vaippaan.

hän ei ole vielä saavuttanut kypsyyttää asiaa kohtaan. odottele rauhassa ja älä pakota tai toru. kyllä hän jonain päivä oivaltaa jutun juonen. T: 3:n äiti

eli jatkaisinko vaan potalla/pöntölle viemistä vaikka mitään ei tulisikaan ja haluaa äkkiä pois? ettei jätetä kokonaan pottailua väliin?

ette kokeilisi että otetaan vaipat kokonaan pois, oisko liian suuri järkytys pienelle tässä vaiheessa?

ahdistaa kun kaikki sukulaiset ja kaverit kyselee että eikö tuo vieläkään ole pois vaipoista ja kun vielä kotihoidossa on että en tee tarpeeksi työtä pottailun eteen.ei vaan oo helppoa.

Potalle ei saa pakottaa. Eikä siitä kannata tehdä numeroa. Voitte huoletta unohtaa koko potan välillä, jos ei suju. Kokeilette vaikka kuukauden kuluttua uudelleen. Joillekin tepsii myös se, että hommaa suoraan wc-pytyn pienentimen ja jättää koko pottavaiheen välistä.

Myös potta-aiheinen kirjallisuus ja oma nukke, jota lapsi voi opettaa käymään potalla, voivat olla sopiva kipinä. Mutta tosiaan vasta pienen tauon jälkeen.

Suurin osa lapsista on päiväkuivia kolmivuotiaana, joten ei teilläkään ole kiirettä. Eikä tähän vaikuta se, onko äiti kotiäiti vai ei, lapsi kypsyy ajallaan. Mulla on kaksi lasta, toinen oppi päiväkuivaksi kolmivuotiskesänään, toinen taas tahtoi oma-aloitteisesti potalle jo 1,5v iässä, kun en ollut hoksannut esitellä hänelle koko kapistusta laisinkaan. Eli vaihtelu on suurta.

Ai joo, yksi niksi vielä... eihän kukaan näe, että tunnustan..? :ashamed: Mä näytin esikoiselle itse esimerkkiä, kun homma ei alkanut oikein sujua. Kyykötin potalla ja pelleilin, lapsi nauroi makeasti. Olin sitten oikein ylitsevuotavan "ylpeä" itsestänii ja kehuin pojalle, että äitipä on näin iso jo, että teki näin hienon pissan pottaan. Siinä kohtaa lapsukainen katsoi mua kyllä vähän hitaasti, mutta innostui kuitenkin itsekin "kisaan" mukaan ja sai kuin saikin aikaan pissat pottaan pitkän kieltäytymiskauden jälkeen..

Meillä molemmat pojat ovat oppineet kuivaksi vasta vähän vajaa 3v, ja molemmilla on ollut pelkoja pottailua kohtaan. Kyllä se asia loksahtaa kohdilleen sitten kun lapsi on kypsä siihen. eikä kannata välittää muiden ihmettelyistä. Olen tätä asiaa vähän "kartoitellut" tuolla perhekahviloissa ja kerhoissa, ja yllättävän paljon siellä on vielä näitä lähemmäs 3v tai ylikin lapsia, joilla vielä vaipat päivisinkin. Ja sitten on oma lukunsa ne lapset, joilla ei enää vaippaa käytetä, mutta jotka yhä pissaavat vaatteensa useaan kertaan päivässä. Meillä on mieluummin käytetty ihan rehdisti vaippaa kuin luututtu lattioita ja pesty pissapyykkiä, mutta se on valintakysymys.

Yhteistyössä