A
Annu
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Minä nauran salaa niitä vanhempia, jotka ovat kuvittelleet opettaneensa lapsen potalle. Eri asia nämä vvv-vanhemmat, jotka ovat joutuneet töitä tekemään, jotta oppivat tunnistamaan viestintää ja joutuvat siis hoitamaan lapsen puolesta tunnistamisen.
Kyse kun ei ole mistään opettamisesta, vaan herkkyyskauden tunnistuksesta. Kuivaksi opettelu on fysiologisten reaktioiden sarja, joka tapahtuu vanhemmasta riippumatta.
Sellainen vanhempi, joka pitää lasta vaipoissa, vaikka lapsi olisi jo pystynyt olemaan pitempään jo kuivilla voi olla laiska, mutta sellaiset jotka yrittävät aika ajoin lastansa kuiville, niin ei ole ollenkaan laiska. Neuroottiseksi voi kehittyä, jos yrittää lasta väkisin opettamaan.
Viimeinen vaihe tässä kehityksessä on rakon hallinta, ensimmäinen on hormonijärjestelmän muuttuminen. Ja näitä ei siis voi kukaan vanhempi, vaikka kuinka taitava olisi, niin lapselle opettamaan. Se olisi hyvä muistaa niiden, jotka kulkee pää pilvissä ja oman vanhemmuutensa loistavuutta korostaen, kun se pikku-matti oppi jo 1,5v-kuivaksi.
niin, kyllä musta vaan tuntuu että olen tuon kuivaksi opettamisen kanssa tehnyt töitä ihan yhtä lailla kuin muutkin, ehkä enemmänkin kun aikaa on kulunut pidempään. Mutta koska tulosta ei ole tullut niin olen sitten laiska. :/
Mihinkään pottasulkeisiin en halua ryhtyä ettei lapselle tule tosta ikäviä kokemuksia. Mitä muiden lasten esimerkkiin tulee niin meillä lapsi on kotihoidossa eli ei sen puolesta ole muiden kanssa harjoittelemassa. Mutta siis kun vieraita käy tai itse ollaan kylässä jossa on pottaileva lapsi niin kyllä meidän lapsi nykyään siinä seuraksi käy kanssa potalla mutta se pissa ei vaan sinne tule.
Älä ap huoli. Meillä oli kans melkoista taistelua tuon pottailun kanssa ja yritettiin käytännössä kaikkemme(En jaksa alkaa asiasta kirjoittamaan, koska on niiiiin pitkä juttu) ja aloitettiin hyvissä ajoin. Poika oli jopa hoidossa ja esimerkkejä löytyi! Minä olin jo käytännössä hermoraunio, ku olin niin täydellisen _epäonnistunut_ asiassa.
Yks kaks tuli se päivä, että poika halusi ne pikkuhousut jalkaansa ja sen koommin ei ongelmia ole ollut. Osa lapsista nyt vaan on sellaisia, että jaksaa harjoitella ja osa on sellaisia, joilla on täydellinen ei ei ei pottaan ja kaikkeen siihen liittyvään(kuten ilmeisesti meidän lapsillamme). Tämä ei ei ei voi olla sen herkkyyskaudenkin aikana!!! Kun nämä 2-tyypin lapset sitte kokevat olevansa valmiita, se on sitten siinä. Meillä ei ole tarvittu pariin kuukauteen vaippoja, muuta ku öisin ja poika on todella oma-aloitteinen asian suhteen. Hoidossakin käy PÖNTÖLLÄ omin nokkinensa, edelleenkään ei ole hoidossa tehnyt yhtään mitään pottaan ja tuskin tulee tekemään.
Koita siis jaksaa, yksikään lapsista ei vaipoissa tule olemaan lopunikäänsä. Meitä joitakin vain vähän enemmän asian suhteen koetellaan