Outo käytös

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummastuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummastuttaa

Vieras
Täytyy tämäkin kysyä. Te kun olette niin hyviä vastaamaan. Olen ihmetellyt, että kun syntymäpäiväni tai muu juhla lähestyy koskien minua tai perhettäni, osa kavereista katoaa täysin. Ei kuulu ennen juhlaa , ei juhlan aikaan eikä vähän jälkeen juhlan. Yhteydenpito normalisoituu taas jonkun ajan päästä tapahtumasta.
Mikä tämän takana on? Olen miettinyt, että kun itse muistan ihmisiä merkkipäivinä että onko kavereillani jonkinlainen pelko, että tarvitsisi muistaa minua ja sitten ovat tällaisia vähän aikaa, että ei saa edes puhelimella kiinni.

Siis kun olen seurannut tilannetta .. ainakin viiden vuoden aikana on tapahtunut näin.. Aina sama juttu.
On tehnyt mieli ottaa puheeksi, että mikä tämän takana oikein.. mitä te arvelette?

Kommentteja?

Ehkä he haluavat ystävällisesti antaa sinulle ja perheellesi aikaa juhlia rauhassa! Mieti käyttäydytkö itse heitä kohtaan ihan samalla tavalla?? Siis, kun mainitsemillasi henkilöillä on itsellään juhlapäivä?

Alkuperäinen kirjoittaja oona:
Ehkä he haluavat ystävällisesti antaa sinulle ja perheellesi aikaa juhlia rauhassa! Mieti käyttäydytkö itse heitä kohtaan ihan samalla tavalla?? Siis, kun mainitsemillasi henkilöillä on itsellään juhlapäivä?

Kyllä osallistun heidän juhliinsa läsnäololla ja olen vienyt aina heidän toivomansa lahjan. Monet kerää yhtä sarjaa. Olen kysynyt, mitä toivoavat lahjaksi ja olen vienyt sellaista. On ollut mukavaa olla juhlissa, mutta meidän juhliin ei koskaan tulla. Olemme ottaneet pitopalvelusta ruokia ja itse leiponut eli laitamme kyllä kaikkia, mutta aina sama juttu joidenkin kohdalla.. eivät tule.. aina hiljaisuus ennen juhlaa, juhlan aikana ja juhlien jälkeen.. on ollut jo viisi vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllä osallistun heidän juhliinsa läsnäololla ja olen vienyt aina heidän toivomansa lahjan. Monet kerää yhtä sarjaa. Olen kysynyt, mitä toivoavat lahjaksi ja olen vienyt sellaista. On ollut mukavaa olla juhlissa, mutta meidän juhliin ei koskaan tulla. Olemme ottaneet pitopalvelusta ruokia ja itse leiponut eli laitamme kyllä kaikkia, mutta aina sama juttu joidenkin kohdalla.. eivät tule.. aina hiljaisuus ennen juhlaa, juhlan aikana ja juhlien jälkeen.. on ollut jo viisi vuotta.

Sinuna antaisin heidän olla ihan omissa oloissaan sitten, kun heidän juhlansa tulevat. Jollet oikeesti halua juhliin mennä. Tai ota puheeksi, miksi he eivät tule. Tuleeko juhliisi sellaisia henkilöitä, joiden kanssa heillä ei synkkaa??

Sinuna antaisin heidän olla ihan omissa oloissaan sitten, kun heidän juhlansa tulevat. Jollet oikeesti halua juhliin mennä. Tai ota puheeksi, miksi he eivät tule. Tuleeko juhliisi sellaisia henkilöitä, joiden kanssa heillä ei synkkaa??

Juhliin tulee yhteisiä ystävätuttuja, joten en usko, että karttavat joitakin henkilöitä. Normaalisti kylässä ovat yhtäaikaa, mutta juhliin eivät tule koskaan. Se on aina noin muutama viikko ennen juhlaa, kun hiljenevät täysin, eivät vastaa puhelimeen, juhlan aikaan ei kuulu mitään ja juhlan jälkeen noin kolmen viikon päästä tulevat kylään. Eivät kommentoi mitenkään, että meillä on ollut juhlat. Ovat niin kuin eivät tietäisi koko asiasta. Joskus kysynyt , miksi ette tule, mutta valittavat kiireitä, ja enää en usko oikein asiaan.

mutta minkä ikäinen olet ja minkä ikäistä ystäväpiirisi on, kun synttäreitä oikein lahjojen kera vietätte? nimim. 35 ja ei synttärijuhlia juurikaan

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä jos heillä ei ole varaa ostaa lahjaa?Eivät kehtaa sitten tulla jos kerta itse ostat aina tosi hienot lahjat heille.

Ehkä heillä ei ole vaan varaa sitten. En osaa sanoa, mutta ainakin ulkoapäin heitä katsellen ei ole rahasta puutetta.
Tai sitten heillä on vaan asenne, että meidän juhliin ei tulla. ystävätuttumme ovat ihmetelleet asiaa ja joskus kysyneetkin, että missä he ovat ja olen sanonut, että en tiedä, koska ei saa heihin yhteyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entä jos heillä ei ole varaa ostaa lahjaa?Eivät kehtaa sitten tulla jos kerta itse ostat aina tosi hienot lahjat heille.

Ehkä heillä ei ole vaan varaa sitten. En osaa sanoa, mutta ainakin ulkoapäin heitä katsellen ei ole rahasta puutetta.
Tai sitten heillä on vaan asenne, että meidän juhliin ei tulla. ystävätuttumme ovat ihmetelleet asiaa ja joskus kysyneetkin, että missä he ovat ja olen sanonut, että en tiedä, koska ei saa heihin yhteyttä.

Onko kyse yhdestä vai useammasta ihmisestä?Jos ovat sitten niin pihejä tai jotain.Jos on kyse vaikka useammasta ihmisestä niin ottaisin asian puheeksi.En ainakaan itse jaksaisi pitemmän päälle katsella ihmisiä jotka käyttäytyisivät noin.

Oletko selvästi kutsunut heidät juhliin? Itse olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta jolla ylioppilasjuhlissa ja rippijuhlissa tavataan käydä tuttujen luona ilman erillistä kutsua, kun tiedetään että tutulla tai naapurilla on vaikka lapsi päässyt ylioppilaaksi. Nykyisellä asuinpaikallani ei kai? ole tapana mennä naapuriin, kun lapsi on päässyt esim ripille. Voisiko olla jonkinlaisesta kulttuurien eroavaisuuksista?

On lähetetty selvä kutsu. Meilläpäin ihmiset eivät osaa myöskään tulla ilman kutsua. Henkilökohtaisesti on kutsuttu. Perään vielä laitettu tekstiviesti, mutta eivät ole vastanneet mitenkään..eivät edes ole vastanneet puhelimeen.
Voipi olla että heillä on periaate, että toisten juhliin ei osallistuta.

Juhliin tulee yhteisiä ystävätuttuja, joten en usko, että karttavat joitakin henkilöitä. Normaalisti kylässä ovat yhtäaikaa, mutta juhliin eivät tule koskaan. Se on aina noin muutama viikko ennen juhlaa, kun hiljenevät täysin, eivät vastaa puhelimeen, juhlan aikaan ei kuulu mitään ja juhlan jälkeen noin kolmen viikon päästä tulevat kylään. Eivät kommentoi mitenkään, että meillä on ollut juhlat. Ovat niin kuin eivät tietäisi koko asiasta. Joskus kysynyt , miksi ette tule, mutta valittavat kiireitä, ja enää en usko oikein asiaan.

Oletko kysynyt noilta yhteisiltä tutuilta tulevatko he heidän juhliinsa?
Tai oletteko nähneet heitä teidän yhteisten tuttujen juhlissa? Jos he tosiaan säästävät lahjarahat kaikkien kohdalla tai sitten ajattelevat että teille pitäisi tuoda jotain kallista niin siksi eivät juuri teille tule.

Olen ainakin äitini kanssa törmännyt tähän että keksitään jotain tekosyytä miksei voi osallistua juhliin ja oikeana syynä on se lahjan hinta. Ja kun ulospäin pitää sitten vielä näytellä saituudesta huolimatta rikasta ja anteliasta niin eihän juhliin kertakaikkiaan voi mennä vaatimattoman lahjan kanssa! Ja juhlat menevät sitten pilalle kun mielessä vaan pyörii se raha mikä lahjaan laitettiin ja "kato nyt noi naapuritkin toi tollasen ruman vaasin, varmaan löytäny jostain alennusmyynneistä tai mistä lie kirpputorilta! " ja vatvaus jatkuu kuinka ei meidänkään olisi tarvinnut niin kallista lahjaa tuoda kun ei kaikki muutkaan, mutta eihän sitä nyt ilmankaan lahjaa kehtaa.. ja kyllä meidän lahja on parempi, pitäisi lahjan saajan tajuta olla kiitollinen.. jne.. blaa blaa blaa..

ja sitten pitää saada tietää kuka on minkäkin lahjan tuonut että voi arvioida niitä.. kyselee muilta vierailta että kuka toi tuon ja kuka tuon.. Yksissä häissä epäili että joku varastaa lahjan mukana olleesta kirjekuoresta rahat ja kävi vähän väliä tarkastelemassa että kirjekuori oli paikoillaan ja kävi kai hääpariakin ahdistelemassa että raha pitää siirtää turvaan.. *huoh*

Eli jos tuttusi ovat samaa sarjaa niin ole kiitollinen että pysyvät pois :D

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Oletko kysynyt noilta yhteisiltä tutuilta tulevatko he heidän juhliinsa?
Tai oletteko nähneet heitä teidän yhteisten tuttujen juhlissa? Jos he tosiaan säästävät lahjarahat kaikkien kohdalla tai sitten ajattelevat että teille pitäisi tuoda jotain kallista niin siksi eivät juuri teille tule.

Olen ainakin äitini kanssa törmännyt tähän että keksitään jotain tekosyytä miksei voi osallistua juhliin ja oikeana syynä on se lahjan hinta. Ja kun ulospäin pitää sitten vielä näytellä saituudesta huolimatta rikasta ja anteliasta niin eihän juhliin kertakaikkiaan voi mennä vaatimattoman lahjan kanssa! Ja juhlat menevät sitten pilalle kun mielessä vaan pyörii se raha mikä lahjaan laitettiin ja "kato nyt noi naapuritkin toi tollasen ruman vaasin, varmaan löytäny jostain alennusmyynneistä tai mistä lie kirpputorilta! " ja vatvaus jatkuu kuinka ei meidänkään olisi tarvinnut niin kallista lahjaa tuoda kun ei kaikki muutkaan, mutta eihän sitä nyt ilmankaan lahjaa kehtaa.. ja kyllä meidän lahja on parempi, pitäisi lahjan saajan tajuta olla kiitollinen.. jne.. blaa blaa blaa..

ja sitten pitää saada tietää kuka on minkäkin lahjan tuonut että voi arvioida niitä.. kyselee muilta vierailta että kuka toi tuon ja kuka tuon.. Yksissä häissä epäili että joku varastaa lahjan mukana olleesta kirjekuoresta rahat ja kävi vähän väliä tarkastelemassa että kirjekuori oli paikoillaan ja kävi kai hääpariakin ahdistelemassa että raha pitää siirtää turvaan.. *huoh*

Eli jos tuttusi ovat samaa sarjaa niin ole kiitollinen että pysyvät pois :D

Eivät tule yhteistenkään tuttujen juhliin. Tosin tutuilla on ollut vähemmän juhliakin, mutta eivät tule.
Voipi olla, että on suuri kynnys juuri lahjan ostaminen. hassua ajatella, mutta voi pitää paikkansa.

Jospa kyse ei ole nuukuudesta, vaan esim. siitä että heidän omat juhlat on vapaamuotoiset ja teillä "hienommat" ja tuntevat itsensä vaivaantuneiksi juhlatamineissa, tai ajattelevat etteivät osaa vetää sopivaa small talkia juhlissa.
Siksi mietin tätä, että mä en itse tykkää juhlista, toki mennään kutsuttaessa jos päästään, mut en viihdy silti. Oman perheen juhlat, synttäreistä häihin sun muihin on aina olleet rennot, tyyliin verkkareissa voi tulla eikä itsekään ole pynttäydytty.
Ja ei olla "junttiperheistä" kotoisin, päinvastoin, mun lapsuuden perhe oli oikein etiketin mukaisesti juhliva ja siitä mulle on jotenkin jäänyt inho sellaista juhlapönötystä kohtaan..
Tai sitten olisivatko absolutisteja ja jos teidän juhlissa on alkoholia(vaikka kohtuudellakin) niin kokevat sen itselleen hankalaksi.
Jos ovat muuten kivoja kavereita, niin älä jää murehtimaan ja loukkaantumaan, vaan ajattele et on heidän tapansa ja nauti siitä tavallisesta arkisesta kyläilystä!

Yhteistyössä