Ilmoitusvelvollisuudesta ja ystävyydestä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen itse terv.huollon ammattilainen, tällä hetkellä äitiyslomalla. Ystäväni odottaa vauvaa ja on nyt raskausaikana kertonut elämästään ja perheestään sellaisia asioita, joita mielestäni neuvolassa olisi hyvä tietää (esim. miehen mielenterv. ongelmat, saattaa esim. jättää perheen ilman sähköä!! tai rahaa kun lähtee itse pois paikkakunnalta päiviksi tms.) ja vakavia ongelmia parisuhteessa ja isompien lasten kanssa.
Ovat ainakin olleet hakeutumassa hoitoon, mutta hoitoon(pariterapia tms.)kuukausien jonot ja uusi vauva syntyy hetkenä minä hyuvänsä.

Olen itse sanonut ystävälleni, että kertoisi asioista myös neuvolassa, mutta ei halua/uskalla, koska pelkää miehen reaktiota ja toisaalta haluaa itsekin pitää kulisseja yllä. Päällepäin sellainen idylliperhe, ettei ikinä uskoisi, mitä pinnan alla kuohuu. Itsekin olen tämän ihmisen tuntenut vuosia ja vasta nyt ihan viimeaikoina, kun ollaan molemmat kotona, tämä äiti on alkanu mulle avautumaan.

Asutaan pienellä paikkakunnalla, eli jos vaikka nimettömänäkin ilmoitan, perhe varmasti tietää kuka on ilmoittanut ja enemmän kun meidän ystävyyden puolesta, pelkään, että mitä mies sitten keksii sairaassa päässään, jos saa selville, että kulissit on kaataneet ja kuka sen takana on. Siis tämän raskaana olevan vaimon "kohtalo" pelottaa, tuskin minua/perhettäni kohtaan mitään tekee kuitenkaan.

Toisaalta ammattihenkilönä koen, että minun kuuluisi "auttaa" perhettä kertomalla asioista eteenpäin, toisaalta en haluaisi pettää ystäväni luottamusta.
Mitä tekisitte?

Niin no ei sulla ystävänä ole mitään virallista vaitiolovelvollisuutta.

Enpä taitaisi itse viedä asiaa eteenpäin kun kuitenkaan kysymys ei ole mistään varsinaisesti vaarallisestai tai vahingollisesta tilanteesta. Tukisin mieluummin ystävääni. Kyllä hän varmasti sitten aikaa myöten miettii asioita uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No eikös sulla ammattihenkilönä ole vaitiolovelvollisuus?

Ilmoitusvelvollisuus menee vaitiolovelvollisuuden ohi paitsi papeilla joilla rippisalaisuus.

Mutta huom! ilmoitusvelvollisuus koskee vain työtä ei henkilökohtaista elämää ja silloinkin lastensuojelua, ei neuvolaan ole mitään velvollisuutta ilmoittaa kenestäkään.

kun kerran olet tietosi saanut uskottuna ystävänä kannustaisin mielummin itse kertomaan asioistaan ja lähtisin vaikka mukaan jos siltä tuntuu.

No jos olisin sun ystävä,ei olisi ainakaan kiva lukea omia asioitaan täältä noinkin yksityiskohtaisesti kerrottuna. Jos olisit ammattihenkilö, osaisit varmaan harkita, miten tarkasti kuvailet ystäväsi tilannetta. Vai tiedätkö, että ystäväsi on juuri nyt kotonaan viikon ilman sähköä ja nettiä, eikä pääse palstailemaan

Näin sosiaalipuolen asiantuntijana voin sanoa, että monesti jää asiakkaita hoitamatta yksinkertaisesti siitä syystä, että he eivät apua tahdo. Terveydenhuollossa on aivan varmasti saman tyyppisiä ongelmia. Ystävän roolissa voit apua tarjota, ja onhan sekin jo jonkinmoinen askel, että hän sinulle näistä ongelmistaan puhuu, vaikka onkin tyypiltään sellainen, joka kulisseja pitää pystyssä. Ole hänen tukenaan ja kuuntele, voi olla, että jossain vaiheessa tilanne "kriisiytyy" sillä tavalla, että haluaa itsekin apua..

meneppäs tosiaan soittamaan neuvolaan ja kielimään ystävästäsi. Vitsi sulle nauretaa, mutta varsinainen pässi olet. mitä OIKEESTI luulet että neuvola tms pystyy asialle tehdä?? Pariterapiaan pitkät jonot. Vai huostaanottoako kaavailisit??

no, mies ei ole pelkästään "vittupää" vaan oikeesti sairas ihminen, joka ei hoida sairauttaan ja tekee perheensä elämästä helvettiä!
Ja kyllä me paljon jutellaan ja koitan parhaani mukaan neuvoa, muit koen raskaaksi sen ettei mulla oikeesti tällä hetkellä ole resursseja/mahdollisuutta auttaa perhettä mitenkään konkreettisesti.
Enkä mä uso, että huostaanotolle mitään perusteita tai tervetta onm mut onko teidän rakkaat palstalaiset mahdotonta uskoa, että joku voi ihan oikeesti ja vilpittömästi olla huolissaan ystävänäsä tilanteesta?! Tämä ystävä on ihana, lämmin ja niin herttainen ihminen, että haluaisin parasta mahdollista hänelle ja syntyvälle ja jo olemassaoleville lapsilleen! Ja kyllähän nmeuvola on paikka, jossa vastasyntyneen kanssa paljon käydään ja sielläkin ne tädit on töissä tukemassa lapsen ja perheen hyvinvointia!! Ei tarkkailemassa tai miettimässä huostaanottoa!!

Varmasti tosi vaikee tilanne :/ Aika moni on vastannu että ei mitenkään vakavasta tilanteesta ole kyse.. Miten voitte tietää? Jos mies on oikeasti sairas niin hyvinkin voi olla vaarallinen tilanne. Ei se mikään pikkujuttu ole lapsiperheessä että toinen katkaisee sähköt tai ettei ole rahaa ostaa ruokaa.. (kokemusta on lapsuudessa tästä). Ja jos kulisseja haluaa pitää yllä, niin ei sitä helposti lähde apua pyytämään keneltäkään.

Ja jos mies on tuollainen, että haluaa kontrolloida perheen elämää viemällä sähköt ym. niin voihan sitä olla kohta muutakin.. vaikka koko perhe jossain lukkojen takana.

Sinuna koettaisin tukea tuota ystävääsi jotenkin. Ilmoittamalla eteenpäin voit saada vain isompaa tuhoa aikaan ja tosiaan kun mies voi reagoida pahastikin. Omassa lapsuudessa on kokemusta siitä kun viranomaiset ovat yrittäneet auttaa ja saaneetkin aikaiseksi enemmän haittaa kuin hyötyä.. Siis tarkoitus on ollut hyvä, mutta jälkiseuraukset sellaiset että parempi olisi ollut kun eivät olisi edes yrittäneet.. Eri asia jos miehen voisi samantien laittaa lukkojen taakse, mutta jos tilanne ei ole niin paha niin sitten pitäisi edetä varovaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
no, mies ei ole pelkästään "vittupää" vaan oikeesti sairas ihminen, joka ei hoida sairauttaan ja tekee perheensä elämästä helvettiä!
Ja kyllä me paljon jutellaan ja koitan parhaani mukaan neuvoa, muit koen raskaaksi sen ettei mulla oikeesti tällä hetkellä ole resursseja/mahdollisuutta auttaa perhettä mitenkään konkreettisesti.
Enkä mä uso, että huostaanotolle mitään perusteita tai tervetta onm mut onko teidän rakkaat palstalaiset mahdotonta uskoa, että joku voi ihan oikeesti ja vilpittömästi olla huolissaan ystävänäsä tilanteesta?! Tämä ystävä on ihana, lämmin ja niin herttainen ihminen, että haluaisin parasta mahdollista hänelle ja syntyvälle ja jo olemassaoleville lapsilleen! Ja kyllähän nmeuvola on paikka, jossa vastasyntyneen kanssa paljon käydään ja sielläkin ne tädit on töissä tukemassa lapsen ja perheen hyvinvointia!! Ei tarkkailemassa tai miettimässä huostaanottoa!!

jos se ukko on muutenkin kauhee niin miksi kaverisi ei vaan lähe sieltä pois?? siinä ratkaisu ongelmaan! eipä sitte tarvi pelätä itsensä ja lapsensa puolesta...

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No eikös sulla ammattihenkilönä ole vaitiolovelvollisuus?

Jos asioita ei ole saatu tietoon työtehtäviä hoidettaessa, niin vaitiolovelvollisuus ei silloin koske. Ja tosiaan, ilmoitusvelvollisuus on vahvempi.

Ei esim. lääkärilläkään ole vaitiolovelvollisuutta asioista, joita kuulee naapurita omaa pihaa haravoidessa. Hyvät tavat ovat tietysti eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

jos se ukko on muutenkin kauhee niin miksi kaverisi ei vaan lähe sieltä pois?? siinä ratkaisu ongelmaan! eipä sitte tarvi pelätä itsensä ja lapsensa puolesta...

No, asioilla on aina monta puolta, tässä tapauksessa uskonnolla tekemistä asian kanssa. Eikä se lähteminen muutenkaan aina niin itsestäänselvää ja helppoa ole!

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

No, asioilla on aina monta puolta, tässä tapauksessa uskonnolla tekemistä asian kanssa. Eikä se lähteminen muutenkaan aina niin itsestäänselvää ja helppoa ole!

Se on vaan tosi vaikee ymmärtää, että miksi ihmeessä sitä ei vaan voi lähteä tuommosesta suhteesta. Kun ei mulla itselläkään onneksi ole kokemusta esim. väkivaltaisesta suhteesta niin en minäkään ymmärrä että miksei voi vaan lähteä.. Mutta niin se vaan on, että jotkut vaan ei pysty.. tai että rakastaa kaikesta huolimatta vaikka hullulta tuntuukin. Tai on taloudellisia syitä jäädä tai muuta.

Yhteistyössä