Oulunseudun odottajat 2012

Nuppunappi Minulla oli samanlainen tilanne, eli ei oikein käsitystä raskauden kestosta. Edelliset kuukautiset oli olleet kolmisen kuukautta sitten, kun raskaustesti näytti positiivista.

Kävin neuvolassa, kun viikkoja oli karkeasti arvioiden n. 8. Tuolloin neuvolatäti laittoi lähetteen ultraan, mutta sanoi, että pitäisi ehkä käydä ensin labrassa mittauttamassa hcg-arvo, jonka mukaan viikot arvioidaan. Neuvolatäti kuitenkin neuvoi tässä väärin, koska minulle soitettiin parin päivän päästä keskusneuvolasta ja pääsin jo samalla viikolla ylimääräiseen ultraan, jossa todettiin raskaus ja arvioitiin kesto. Tuossa vaiheessa saatiin tulokseksi 9+4. Nyt olen seuraavaksi menossa varsinaiseen alkuraskauden ultraan, kun viikkoja on 12+5.

Eli toisin sanoen sain ylimääräisen ultran, kun raskauden kesto ei ollut tiedossa. Neuvolasta laittavat lähetteen keskusneuvolaan, josta ajat sitten annetaan.
 
Täältä yksi odottaja liittyisi kerhoon, eli LA 27.3., ikää 30 ja ensimmäistä odotellaan. Maanantaina käytiin ultrassa uutta tulokasta ihmettelemässä ja kaikki näytti olevan hyvällä mallilla.
 
Tervetuloa Piula! :wave: Mukava että tulee uusia, kun alkaa jo porukka toisesta päästä vauvautumaan ja täällä muutenkin niin hiljaista...:) Kuinkas pitkällä sulla raskaus onkaan nyt?

Miepäs päivitän omaa napaa sen verran, että omatoiminen laku-salmiakki-vichy- kuuri aamuisin auttanut hieman heikotukseen. :) Verenpaineet siis ihan viturallaan aamuisin. Neuvolasta ei vaan oikein uskonut, kun siellä näyttää aina paljon paljon isompia lukemia. Mammatukisukkahousut myös kokeilussa, eipä oo tarvinnut nyt pitää koko aamua jalkoja työpöydällä. :)

Ja täällä oikeastaan kaikki isommat hankinnat valmiina!=) Sain eilen kaverilta lähes ilmaiseksi Brion ruskeat vaunut vm 2008 + kaikki suojukset ja kasan kaikenlaista muuta härpäkettä. Vitsit kun nuo vaunut on ihanat. :heart: Tekis mieli lähtä niitten kans tuonne raitille vaan kärräilemään. :D Koko illan vaan ihailin ja kattelin ja hypistelin niitä, enkä ois malttanu mennä nukkumaan, kun ne näytti niin söpöiltä eteisessä.

23+0 POKS POKS!
 
Mulla on viikkoja nyt 14+0. Muuten on menny alkuraskaus mukavasti, mutta iltaisin on ollu tosi huono olo. Nyt onneksi tuntuu vähitellen yökötys helpottamaan ja oksentelukaan ei oo enää jokapäiväistä. Sitä myötä ruokakin on alkanu maistumaan ja toivottavasti alkaa painokin kohta nousta, kun tähän mennessä on vaan laskenu, vaikka maha on jo selvästi pyöristyny. Herkkujakin pystyy vähitellen jo vetämään, aiemmin ne oli ihan pahin yökötyksen aiheuttaja! Huomenna on sitten vuorossa neuvolalääkäri.
 
Tervetuloa Piula! :wave: Onneksi pahoinvointi on sulla hellittämään päin, ei se jatkuva yökötyksen tunne mitään herkkua ole.

Ens viikon lääkäriä odotan ns. innolla. Kiva päästä tarkistuttamaan onko paikat alkanu yhtään valmistautumaan synnytykseen. Toivotaan et vauva myös kääntyisi oikein päin ja pää laskeutuisi ja kiinnittyisi... Tää meidän pikkunen hyrrä venkoili itsensä eilen poikittain! Luulis olevan aika epämukava asento. Nyt en edes osaa sanoa miten päin hän tuolla kohdussa majailee.

Lena & Onni 36+1
 
Heissan, löysin tämän ihan sattumalla googlea käyttämällä ja päätinpä mukaan tulla kun olisi mukava kuulla kokemuksia raskausajasta jne.
Elikäs olen esikoista odottava 19-vuotias Oulun seudulta ja tällä hetkellä raskausviikkoja menossa noin 17 ja LA on 6.3.2013. Oon ihan hirveän huono näissä aikajutuissa!
Alkupuolisko oli ihan kamalaa touhua, oksentelua ja pahoinvointia koko ajan. Nytten on onneksi rauhoittunut ja ruoka maistuu taas hyvin. Pitäisi vaan vähentää noita herkkuja! :) Alussa ollaan ja loppuun asti mennään! :) En oikein näitä keskustelupalstajuttuja osaa pahemmin seurailla, joten toivottavasti pääsen paremmin mukaan tuolla facebookin puolella!
 
Mäkin voisin ilmoittautua mukaan tänne, vai kuin suurelta säteeltä Oulun lähistöllä asuvia tänne päästetään mukaan? :) Täällä ei taida olla erikseen mitään Pohjois-Pohjanmaan ketjua?

Raskausviikkoja kasassa 8+6, tosin neuvolassa en ole vieälä käynyt, joten tarkkaa en tiedä ja laskettu aika joskus toukokuun alussa. Tarkennan sitten, kun tiedän varmemman päivän :)
 
Tervetuloa mimmulisa ja lauru! :wave: Mielestäni tuo Oulunseutu on hyvinkin laaja käsite, että jos itsensä vaan mieltää siihen kuuluvaksi niin tänne vaan! :) Ei täällä oo mitään kilometrirajoituksia! :D

Hienoa, että alkuvaiheen pahoinvoinnista on moni jo päässyt pikkuhiljaa ohi! :)

lenalle tsemppiä loppurutistukseen! Joskohan kääntyisi jo oikeinpäin, eikä mitään sivupötkötyksiä enää! :)

Täällä on koko ajan ihan hillitön NÄLKÄ. Iltaisin vois vaan kaksinkäsin vetää evästä, mutta pakko on aina jossain vaiheessa laittaa hommalle stoppi, kun tulee niin tukala olo mahaan muuten. Saa nähdä paljon näyttää neuvolan puntari loppuviikosta, kotipuntari ei onneksi oo näyttänyt kuin n.5kg nousua. :) Paljonko muilla tullut painoa?

Eilen illalla masussa kokoontui taas varsinainen jumppakerho, tais olla kaveri ihan sokerihumalassa kun äiti oli vetänyt koko päivän synttäriherkkuja ja niitäkin tosiaan sitten kaksin käsin... :D Iskäkin sai potkuista osansa ja näki ekaa kertaa, miten maha hytkytteli itsekseen.

Millasia hoitopöytäratkaisuja teillä on? Meinaan, että onko ihan hoitopöytää vai jotain tasoa vai mitä? Ja missä? Mä en oikein kekkase, että mihin sen oikein askartelisin, kun makkarissa on aika vähän tilaa ja kuitenkin pitäis olla kätevässä paikassa. Aattelin ensin laittaa vaan pesukoneen päälle alustan, mutta siinä onkin niin ahdasta, että vauvaparan jalat tulis siitä yli ja lämminvesijohdot ym. on aika vaarallisen lähellä. Pitää nyt vähän mietiskellä sitten. Ideoita ottaisin mielelläni vastaan!

Nöhveli & pikkumöykky 23+4
 
Meillä oli edellisen lapsen hoitoalusta kodinhoitohuoneessa tason päällä vaan. Siis kodari on tosi pieni käytävä pesuhuoneen yhteydessä, joten vesipisteelle oli lyhyt matka. En osais itse sijoittaa hoitopöytää esimerkiksi makkariin, koska ois jotenkin epäkätevä sieltä asti kuljettaa sitä kakkapyllyä toiselle puolelle taloa pesulle. Lisäksi en haluais vaipparoskista säilyttää siellä, joten nekin pitäs kuskata eri huoneeseen. Tai jos kestovaippoja käyttää niin on helppo sit nakata samassa huoneessa olevaan koneeseen.

Mun äidin kotona hoitoalusta on juurikin pesukoneen päällä ja takana menee putket, mutta hyvin se on toiminut siinä ja pitkään mahduttiin siinä vaihtamaan vaippoja.
 
Mulla on jo valmiiksi hepuli taas tosta neuvolan toiminnasta. Voi itku ku olis rahaa niin kävisin yksityisellä tai jotain. Totuin ilmeisesti Rovaniemellä asuessani liian hyvään palveluun kun sovitut ajat piti ja neuvolantädin sai kiinni jos oli asiaa (siis virka-aikana!).En tiiä onko mulla ollut vaan huonoa tuuria mutta mun kokemukseen aikoja ei saa kuin tuurilla, sovitut ajat pitää paikkansa jos hyvä tuuri käy ja joka kerta on uusi täti vastassa -___-* Soitin viime maanantaina neuvolaan ja mulle luvattiin et sieltä soitetaan ja saan sitä ekaa käyntiaikaa yms. No kappas kun ei oo vieläkään soitettu! Viikko mennyt!! Oikeesti, sit soitin että miks mulle ei oo soitettu niin keskitetystä sanoivat vaan et joo on täällä sulle soittopyyntö.. No kiva, voisko joku sit soittaa. Tulee rumia sanoja ihan kohta! Esikoisen lääkärineuvolan ajankin saatiin vaan VUODEN myöhässä!! Hitto et ottaa päähän :/
 
Tervetuloa kaikki uudet ja tosiaan ei täällä mtn rajoituksia oo! Kaikki mahtuu, jotka tuntee ketjun omakseen. ;)

Mulle tuli kiloja 20 raskauden aikana ja vielä olis 10 kiloa liikaa... No jospa sitä ens kesänä olis taas omissa mitoissa! :D

Meillä hoitopöytä makkarissa. Meillä on pesukoneen päällä kuivausrumpu, joten siihen ei voinu laittaa. Vähän tuo on kyllä hankala ku pitää kuskata kakkapeppu vessaan pestäväksi ja vaipat viiä eri huoneeseen roskiin. Noh. Näillä mennään.

Meillä on ihan hirveet mahavaivat neidillä. Mä oon ihan väsynyt, mutta sinnillä vaan eteenpäin! Ollaan käyty nyt 3 krt vyöhyketerapiassa. Jospa sen hyödyt alkais näkymään. On siitä kyllä jotain apua ollut, mutta tänään oli taas ihan hirvee huutopäivä. :(

Mesikämmen ja neitokainen 7 vko
 
Mesikämmen Voi pikkuista, toivottavasti masuvaivat siellä rupeaisi hellittämään! : / Tuossa tilanteessa kyllä varmaan tuntee ittensä jotenkin tosi avuttomaksi, kun toinen vaan huutaa pää punaisena eikä oikein voi tehdä mitään. :( Tsemppauksia sinne!

Nuppunappi Missä neuvolassa käyt? Kuulostaa kyllä tosi tökeröltä tuollainen, luulis että nyt edes sovituista ajoista voidaan pitää kiinni!? :O Ihme touhua.

Tuo hoitopöytäjuttu on sikäli ongelmallinen, että meillä on aika pieni kylppäri eikä kodinhoitohuonetta ollenkaan. Pesukone oli se ykkösvaihtoehto, mutta en tajua miksi siihenkin on ne kaikki putket ja härpäkkeet pitänyt niin leveästi laittaa että pesukoneen päälle ei jää paljon yhtään tilaa. Mietin et voisko sitä tasoa jatkaa jotenkin pidemmälle, jos laittais siihen jotain levyä tai sellaista, mutta sitten ei saa pesuaineluukkuja auki ym. Ja makkarissa on just tuo että pitää mennä pyllypesulle sit eripaikkaan, eikä tilaa oo kovinkaan paljon. Hoh. Ees sellaista seinään kiinnitettävää "pöytää" ei uskalla laittaa, kun seinämateriaali on sellaista ettei se kanna niin painavaa hökötystä siinä kohtaa missä olis tilaa. :mad: No, jospa jotain kekkasisin... Työhuoneeseen mahtuis, mutta onkohan se nyt sitten pikkuisen hankala kun on sänky makkarissa, pesupiste vessassa, hoitotaso työhuoneessa ja vaatteet vaatehuoneessa. :D Haha.

Yöllä heräsin kauhuissani, että vauveli ei oo koko iltana eikä yönä potkinu yhtään ja naputtelin mahaa hädissäni. Tuli onneksi pieniä vaimeita potkuja vastaukseksi. :heart: Reppana tais olla vaan sikeästi untenmailla ja vieläpä selkäänpäin. Mutta hyvä että tallessa on.:)

Nöhveli & pikkumöykky 23+5
 
Mie oon ihan jumittunu tuonne naamakirjaan! :ashamed:

Hoitopöytänä meillä oli esikoisella Ikeasta ostettu Hensvik hylly mihin saa sen hoitotason laitettua lisäosana ja saa sen sit irti, kun ei tarvitse enää. Nyt hylly toimii siis ihan vaan hyllynä ja tykkään! Eikä ollut mielestäni edes kallis! Nyt siinä on hurjasti esikoisen leluja ja juttuja ja meidän makkariin haluaisin hoitotason joten etsin jotain kivaa käytettyä jos sattuisi kohdalle. Voisi se sit heti myydä pois, ku tarve lakkaa.
Ja Nöhveli, en mie ainakaan pitäny mitenkään hankalana vaikka hoitopöytä oli pesupisteestä erikseen. Mieluummin hoitotason pidän siellä missä tilaa, ku sit kirvaan pienessä vessassa hoitohommissa sitä tilanpuutetta. :LOL:

Painoa on tullut nyt reilu 4kg. Seuraavassa neuvolassa varmasti viisari värähtää, on vähän ruoka meinaa maistunut. :x Raskausviikkoja nyt 24+1.

Eipä tässä muuta sit olekaan. Tänään mennään meri-oulun neuvolaan ultraan. Kurkataan vauvelin jalat, rakenneultrassa ei nähty onko mahdollisesti kampurajalat tulossa vai ei. Sitä sit tarkistelemaan, ku ei saatu ees kontrolliultraa vaikka äitipolilla sanovat eilen, et ehottomasti ois meille kuulunut. Eli palautetta laitan menemään! :mad:

Tine & Vauveli 24+1
 
Meillä tulee hoitotaso olemaan kylppärissä pesukoneen päällä. Siinä vieressä on seinällä hylly johon voi jemmata vaippoja, rasvoja, vanupuikkoja, vaatteita jne.
Painoa on tullut tähän mennessä n. 17 kiloa. :x Nyt on onneks viimeisen viikon ajan paino pysyny samana, eli toivotaan et se näin loppua kohden vähän rauhottuis tuo painon nousu!
Onpas kummallista Tine että ette saaneet kontrolliultraa! Miten se voi olla mahdollista?? Ehdottomasti laita palautetta! Toivottavasti ultrassa on tänään kaikki hyvin. Meri-Oulun neuvola on kyl kiva paikka.

Lena & Onni 36+5
 
Yks vaihtoehto on hoitopöydälle varmasti semmoinen pinnasängyn päälle tuleva versio. Samalla vois miettiä että saisko esim pinniksen päätyyn vaikka jotain semmoista kangaslokerikkoa kiinni, mihin sais vaippoja ja puhdistuspyyhkeitä ja muita tarvikkeita ja tarvittaessa vaikka vaatteita. Ymmärrättekö yhtään mitä tarkoitan?? :) Siis jos ois joku semmoinen lokerikko mitä esim vessoihin saa mihin voi laittaa kaikkea krääsää niin vaikka vähän isommilla lokeroilla ja jos sen sais jotenkin viritettyä sängyn päätyyn tai kylkeen :)
 
Tervetuloa uusille minunkin puolesta. :)

Meilläkin puuttuu vielä hoitopöytä. Hankala, kun täällä Oulussa ei oikein ole liikettä mistä saisi edullisesti kunnon hoitopöydän. Kodin ykkösessäkin se maksaa ihan maltaita. Haluan kuitenkin sellaisen missä on joko kunnon kappi tai laatikot, ainoastaan voisi heti tason alla olla tyhjätila, että siihen saisi vaipat, koska meillä ei voi pitää mitään kauaa pöydällä ilman, että se on kohta koiran karvoissa tai pölyssä. Olen miettinyt sitä Ikean lipastoa, johon saa sen hoitotason erikseen. Se olisi kätevä sitten, kun hoitotasoa enää tarvi. Ruotsissa on vain niin vahva kruunu, että tuo tulisi maksamaan enemmän kuin Suomen Ikeassa. Nyt kyllä toivoisin, että tässä Oulun lähellä olisi se Ikea mistä on puhuttu vissiin kauan aikaa.

Hoitopöydän paikka tulee olemaan tuolla tietokone-/lastenhuoneessa, jonne tulee kaikki muutkin lapsen tavarat. Ainoastaan pinnasänky tulee aluksi makkariin. Meiltä puuttuu vielä hoitopöydän lisäksi lipasto lapsen vaatteille, tummentavat verhot tuonne huoneeseen ja kaikenlaista pientä. Miehen siskon kaverilta oli jäänyt pieneksi turvakaukalo telakalla, mahdollisesti tuohon meidän vaunuun sopivat pehmeä kantokassi, ainakin ovat saman merkkisiä, kylpyamme jaloilla ja lisäksi vielä mobile pinnasänkyyn, jotka saataisiin edulliseen yhteishintaan. Ensi viikonloppuna olemme menossa varmaan taas miehen vanhempien luo ja näemme silloin nuo tuotteet ja pitää sitten sopia maksamisesta. Kuvien perusteella ne olivat kyllä hyvässä kunnossa ja aika uusiakin ovat, joten aika luottavaisesti uskon, että nuo asiat olisivat hoidossa.

Painoa on tullut reilu 9 kiloa, kun kolme viikkoa sitten viimeksi punnittiin, mutta minulla on torstaina taas neuvola, joten silloin tietää paljonko painoa on nyt on tullut. Toivottavasti ei paljoa, kun kärähdin viimeksi sokereista ja olen joutunut niitä nyt mittailemaan ja syömäänkin tarkasti. Karkit ja mehut ovat menneet melkein kokonaan pannaan, olen pari kertaa nyt kolmen viikon aikana syönyt karkkia ja niitäkin vain jälkiruokana ja pienen määrän. Onneksi mittauksissa on arvot pysyneet raja-arvojen alla reilusti, niin toivottavati loppuraskauskin menee hyvin.

Peppi1981 ja Sykerö 30+1
 
Tuirassa käyn neuvolassa. Voihan se olla et mulle on sattunut vaan huono tuuri.. No varasin nyt sit kuitenkin huomiselle ajan meri-oulun neuvolaan alkuraskauden ultraan. Kallistahan se on mut haluun jonkun päivämäärän minkä mukaan mennä sitten :)
 
Kiitoksia hyvistä hoitopöytävinkeistä! :) Jospa sitä jonkinlaisen kyhäelmän saisi meillekin aikaiseksi.

Nuppunappi Toivotaan että jatkossa olisi parempi tuuri neuvolatoiminnan kanssa. Ja tsemppiä ultraan, toivottavasti kaikki on niinkuin pitääkin! :)
 
lena- No niinpä! Kyllä minustakin kontrolli olisi meille kuulunut kuten myös sen äippäpolin lääkärin mielestä. Muutenkin se rakenneultra oli tosi nopee (varmaan max. 7min. meni) ja ei kertonu juuri mitään tai näyttänyt.

Mut siis eilisessä ultrassa kaikki hyvin. Ultraajan kanssa seurattiin kuinka vauveli ensin työnsi varpaita silmään ja sitten suuhun. Teki hengitysliikkeitä, haukotteli ja joi lapsivettä. :heart: Jalat olivat ok, kaikki ok.
Painoarvio oli 629g ja muut mitat vastasivat rv 23+0 mutta reisimitta rv 23+6. Painoarvion teki ihan alussa. Sen jälkeen, kun näimme vauvelin juovan, katsoimme mahalaukkua ja virtsarakkoa ja vatsanympärysmittakin vastasi rv 23+4. Tuleekohan lie siskoonsa, joka on pitkä ja hoikka.

Nuppunappi Toivottavasti kaikki oli ultrassa hyvin. :)

Tine & Vauveli 24+2
 

Yhteistyössä