Oulunseudun odottajat 2012

Heips,

täällä ollu mahdottoman huono päivä. Olo ollut hirvee ja oksensinkin 3 kertaa (2kk sitten viimeksi). Neuvolassa käskettiin seurata tilannetta ja mennä synnärille, jos olo huononee. Sain mä huomiseksi lähetteen lapsivesimittaukseen, kun tuo "märät housut" ilmiö on lisääntynyt. Vauva liikkuu tosi paljon, joten se ainakin helpottaa. Oma olo vaan niin kurja =(
Neuvolantäti lohdutti, että kyllä se vauva voi jo syntyä.

Mä oon jotenkin huono lähtemään tarkastamaan tilannetta. Tulee sellainen olo, että panikoin turhaan. Tietty nyt on kyse vauvastakin. Päätin, että jos olo oikeesti huononee tai liikkeet vähenee, ni sitten soitan ja lähen. Soitin mä jo prinsessan kummitädille, että jos lähtö tulee niin onko kotona seuraavan 24h aikana. Tuntuu, vaan niin hassulta, kun prinsessasta ei ollu mitään tällaista ja meni viikon yli..eli voisko mulla muka alkaa synnytys jo nyt...

Säälittää prinsessan vuoksi, kun oon niin kurjassa kunnossa =( onneksi mies on koko illan touhunnut sen kanssa, ni ehkä me jaksetaan taas huominen vaikka päällä seisten. Yritin selittää, että vauva voi syntyä milloin vain. Prinsessa sanoi: ihanaa, minun pikkusisko syntyy pian. Minä siihen, että se kyllä voi myös olla pikkuveli. Prinsessa uhmakkaasti: Sitten minä annan sen naapureille. Hmmmm...josko se sitten vaikka ois tyttö =)

Tuutia & Papunen (36+0)
 
Hei,

Olen uusi tällä palstalla. Oulun seudulla asustellaan. Ennestään meillä on kaksi tyttöä -06 ja -08 syntyneet :) Nyt odotellaan pikkuveliä maailmaan.

Nyt siis menossa RV 37+2. Huomenna neuvolapäivä. Saa nähä oisko jo tämän raskauden viimeinen. Kuukausi sitten oli kohdunsuu pehmentynyt ja neuvolassa sanoivat että ota rauhallisesti ettei synny liian aikasten. Hyvin vahvasti kyllä epäilen että syntyy kun molemmat tytötkin menneet yliajalle ja syntyneet käynnistämällä..

Tuutialle tsemppiä loppuraskauteen. Muistahan lepäillä. Kyllä pikkuprinsessan kanssa ehtii touhuilemaan sitten kun olo on parempi :) Meilläkin oli ensin tytöillä sama reaktio kun kerrottiin että sieltä on tulossa pikkuveli. "Eikä! Me halutaan uusi pikkusisko! Sillä on pippelikin! Ällöä!" :D Mutta nyt kun ovat ajatukseen tottuneet odottelevat jo kovasti pikkuveliä kotiin ja kuinka ollakaan baby björn tyttönukkekin on vaihtanut sukupuoltaan pojaksi ;)


Numbatti ...... 32v. ....... LA 5.8. ........ OYS ....... kolmas lapsi ja poika tulossa
 
Hei,

omasta vahingosta viisastuneena vinkkinä kaikille, että syntymättömän lapsen vakuutus kannattaa ottaa hyvissä ajoin. Meillä jäi kyseinen vakuutus ottamatta, kun oltiin liian myöhään liikkeellä. Vakuutusyhtiöt edellyttävät näköjään, että vakuutus otetaan vähintään 3 kk ennen laskettua aikaa. Me ei ihan niin varhain tajuttu lähteä hintoja vertailemaan. Aiitaan kyllä ottaa sitten vauvan synnyttyä vakuutus, sillä moni on sitä suositellut. Olen lisäksi sen verran pettynyt oman alueeni neuvolaan (ja erityisesti sen lääkäreihin), että haluan viedä vauvani yksityiselle, jos tarve vaatii. Harkinnassa on myös terveysaseman vaihtaminen. Onko oululaisilla hyviä kokemuksia omasta alueestaan, osaatteko suositella jotain?

Mukavaa odotusta kaikille!
 
Tervetuloa Numbatti! :wave: Etpä taida sinäkään kovin hirveän kauaa täällä odottajissa enää pyöriä! :D

Tuutialle kovasti tsemppiä! :) Koita ottaa rauhallisesti!

Onko teillä kellään tuollasia vähän edullisempia vaunuja? Näyttäis että kaikilla on emmaljungaa, joka on ilmeisestikin tosi hyvä, mutta ihan hillittömän hintainen meidän lompakolle.: / Onko nuo "halvat" vaunut ihan romuja, ja mikähän halvempi malli mahtais olla parempi kun joku toinen?

Jee, tänään viimeinen työpäivä ennen lomaa! =) Pidän vähän pienempää suuta varmaan lomien ajan, mutta pakkohan se on välillä käydä kurkkimassa miten täällä hurisee. Täällä kun on näitä lähtö-lähellä-olojakin jo useammalla! Eihän täältä malta poiskaan pysyä. Oikein leppoisaa odotusta kaikille! :cool:

Nöhveli & pikkumöykky 12+6
 
Voi itkujen kevät, kirjoitin pitkän sepustuksen ja kaik hävisi, ärrrrr. Sama juttu kun täyttelin noita Kelan hakemuksia. Lopulta päädyin paperiversioon.

Mutta siis huomenta kaikille!

Ja kysäsempä ensimmäisenä, että tietääkö joku, onko Oulussa joku kuntalisä olemassa? Tai on varmaan ainakin päivähoitomaksuissa, mutta jotain sellaista, mikä tulisi vanhempainrahan tai kodinhoidontuen päälle? Ekaa kun odottaa, on aivan uunona tällasten kanssa.

Ja lastenvaunukokemuksista kuulisin minäkin mielellään lisää. Emaljunga on suosittu, entäpä muut? Ja onko Oulussa liikettä, joka myy käytettyjä vaunujakin? Näistäkään mitään tiedä. :O

Ja sitten ollu noista vakuutuksista puhetta. Me otettiin syntymättömän lapsen varaus ja koin sen olevan välttämättömien hankintojen listalla. Näin ei varmaan olisi ollut, ellen minä ja mieheni itse oltas sairastettu niin mittavasti lapsena. Jos lapsi yhtään näitä alttiuksia perii, tulen varmaan useaan otteeseen olemaan kiitollinen, että tajusin vakuutuksen ottaa. Mullakin se oli pienenä ja näin jälestäpäin osaa olla tyytyväinen, että oli aina sama lastenlääkäri minne mennä (silloinpa tuota ei juuri arvostanut ite) ja pääsi hoitoon kun tartti. TK:ssa on varmasti hoitokulttuuri menny kans eteenpäin, mutta silti muistan ne eräät kerrat kun piti yöpäivystykseen turvautua. Korvat puhkaistiin ilman puudutusta -lapsi ei tunne kipua. Samoin miehelleni määrättiin pirtua korvaan, tappaa pöpöt. MUtta kuten sanoin, nämä varmasti menneen talven lumia, mutta itelle ne traumat kuitenkin jätti. Säästän siis jostain muualta, mutten vakuutuksesta.

Ja vakuutusta harkitseville suosittelen sen hakemista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Esim Tapiolassa ei ole rajaa sille kuinka AIKAISIN sitä hakee. Tämä on siinä mielessä hyvä, että jos jotain raskauden aikana tulee (esim. RD) ne eivät voi enää jälkikäteen evätä varausta. Tapiolassa oli myös se etu (ja varmaan monessa muussakin) että omavastuu 100e menee vain kerran laskutuskaudessa eli vuodessa. Joissain yhtiöissä se on sairauskohtainen.

Ja kenellä on atopiaa ym. rasitteena, suosittelen POHJANTÄHTEÄ. Se on ainut yhtiö, joka korvaa perusvoiteita ym.

Taidampa lähettää sepustuksen nyt, ettei se taas katoa...
Mukavaa päivää mammat! Ja Tuutialle tsemppiä!

Toiveajatus ja poika 22+2
 
Heippa kaikille! Hyppäänpä messiin, kun tämmösen ketjun löysin.. :)

Listaan tiedoksi, olen 24v, rv 19+2, kolmas lapsi tulossa. Täällä Oulussa mekin asutaan ja kotona mellastavat valmiiksi jo poika 01/10 ja tyttö 05/11, eli vipinää riittää. Tähän asti on raskaus mennyt aika huomaamatta, mitä nyt jo muutaman viikon tämä tuleva kuopus on ilmoitellut olemassaolostaan aikamoisella mylläämisellä, eli vaikuttaisi olevan yhtä virkeä tapaus tulossa kuin isommat sisaruksetkin.. Eilen tosin vietettiin lasten kanssa päivä Ainolan puistossa tsippaillen ja kotiin kävellessä ei meinannukaan jalat enää liikkua kun selkä meni niin kipeäksi. Edellinen synnytys käynnistettiin samaisten selkäkipujen vuoksi viikolla 38, saapa nähdä miten nyt käy..

Lastenvaunuista joku kyseli, meillä on ollu käytössä käytettyinä ostetut kolmipyöräiset Quinny Freestylet (maksoin 50 euroa, nyt voisin maksaa vaikka 500, aivan huiput!), uutena ostetut Phil & Teds Explorerit jotka myin pois alle vuoden jälkeen, ei sopineet meille, sekä nyt käytössä tuplarattaina käytettyinä ostetut peräkkäin istuttavat iCandy Pearit (aivan ihanat myös! <3 ) sekä ikivanhat Emmaljungat parveke/mummolarattaina. :) Näistä voin kertoa kokemuksia, jos jotakuta kiinnostaa.

Noiden selkävaivojen takia ja miksei muutenkin kiinnostaisi joku liikuntaharrastus aloittaa! Lenkkeily ei selvästi ole minun juttu, pyörällä tulee poljettua muutenkin kun ei ole autoa, mutta tänään neuvolassa se täti suositteli äitiysjoogaa. Tuolla aiemmassa ketjussa siitä olikin jotain puhetta, mutta tietääkö joku tämän syksyn aikatauluista? Siellä Teknopalatsissa näyttäs jotain olevan, mutta se on vähän toisella puolella kaupunkia. Kansalaisopiston kurssitkaan ei olleet vielä näkyvillä, eikös siellä oo joskus ollu jotain vastaavaa? Tai miten muuten näissä paikallisissa kuntokeskuksissa, onko jotain odottaville sopivia jumppia? Vähän on tullut mökkiydyttyä uudella paikkakunnalla (vähän ennen joulua muutettiin Jyväskylästä) niin tekisi varmasti hyvää jo senkin takia!
 
Tervetuloa Nenne! :wave: Mä just eilen kattelin noita mammajoogaryhmiä ja muita, niin kyllä mulla ainakin näkyi kansalaisopiston ja oulu-opiston ym. jumpparyhmät syksylle. Jommassa kummassa oli pari kurssia äitiysjoogaa, mutta en nyt muista kummassa. Mietiskelen, että pitäisköhän johonkin osallistua, mutta en oo vielä päättänyt. :)

Vakuutuksesta oon miettinyt noita ihan samoja juttuja, eli tuo terveyskeskus tuntuu kyllä oikeasti olevan välillä vähän arvauskeskus, vaikka sinne kyllä päässyt ainakin itse hoitoon ihan hyvin ja yleensä ihan jotain apuakin saanut. Tuntuu turvallisemmalta, jos on mahdollisuus mennä yksityiselle pienen lapsen kanssa. Itse oon sairastellut tosi paljon pienenä (vakuutus tuli todellakin tarpeeseen) ja ollaan molemmat niin vaivaisia nytkin, että ollaankin naureskeltu että voi lapsiparkaa, mitähän kaikkia vaivoja se näistä perii... :D Pitääpä alkaa huomenissa täyttelemään vakuutuslappuja. :)

toiveajatus En oo kyllä ikinä kuullut mistään kuntalisästä. :confused: Eipä kait täällä sit sellaisia ole?
 
Meidän vaunujen merkki tais olla first class city, halppikset on, babystylesta ostetut mutta ihan loistavat.. :) Minä en ole lenkkeily ihmisiä joten siksi kelpaa vähän vaatimattomammatkin :) on ilmapyörät, kääntyvät aisat, pehmyt koppa koska kovaa en halunnu ja saa istuma asentoon rattaiksi ym :) Ne oli neitillä käytössä ja säästettiin ne tälle seuraavalle enkä aijo rahoja laittaa kalliisiin "turhaa".. Jos asuttais jossain missä kävellen jaksais kauppaan tai muuten tulis liikuttua niin ehkä sitten olisin jotain muita voinukkin harkita.. Mistäpä tuon tietää.. Täällä on sorateitä ym ja hyvin on silti menny.. Lumessakin kulkivat sen mitä tarvi että koiraa sai käytettyä :D
Matkarattaita meillä enempikin käytettiin, jos prosentteja mietitään niin vaunuja ehkä 15-20% ja loput n.80% matkarattaita, pienenä niihin sai cragon kaukalon kiinni joten kauppareissut oli loistavan helppoja ym :) Ja ne menee niin pieneen tilaan ja vaunujen pehmeän kopan sai myös rattaiden sisään jos tahto, tosin nukku meillä ilman koppaakin, peitto vaan päällä :)
Nyt tulee taas cragon kaukalo, ja rattaat myös :)

Minen oo pitkään aikaan täällä pyöriny. On mökkeilty ja neitin kans kotona pihalla touhuiltu. Rakenne ua käytiin siellä terveystalolla varovaista tyttöä lupaili ja kaikki oli hyvin :) pieni kokoinen viikkoihin nähden kuten sisarensa ja sanoi jo siinä että jättivauvaa ei varmaan kannata odottaa.. Siskonsa painoi alle 3kiloa syntyessään :)
Kävin kuitenkin vielä meri-oulun neuvolassa viime su tarkastamassa kun oli joku patti, se osoittautui onneksi harmittomaksi lisäistukaksi.. =) Hänkin vähän tyttöä lupaili mutta antoi 2vk päähän ilmaisen uusinta ultraus ajan jotta saadaan varmasti tietoon sukupuoli :D Tälläkin kertaa niin loistavaa palvelua kyseisessä paikassa, ei voi kun kehua!

vakuutusta meillä ei ole. Ei neitillekkään otettu. Nykyään on tapaturmavakuutus mutta ison rahan on säästäny kun ei sitä nyt ole ollu. Kohta 4v ja tainnut yksi korvatulehdus olla ja yks vähän pidempi kuume jakso. Molemmilla kerroilla ajat + tarkistusajat saatu terveyskeskukseen heti, ei voi moittia haukiputaan tkta sen suhteen :)
Varmaan parisen vuotta vielä odotetaan ennenkuin se hoitovakuutus otetaan, meidän puolella suvussa on kuitenkin todella paljon selkäongelmia, miehen puolella taas polvien kans ongelmia... Ongelmat alkanu kaikille yleensä 16- 23v niin varuilta olen ajatellu että se otetaan.. Niin isot rahat on itsellä menny selän välilevy ja rappeuma hoitojen takia... Kohta on pari lainaa maksettu pois (auto ja toinen talo) niin sen jälkeen on ylimäärästä sen verran että on vara maksaa se vakuutus, kuulostaa varmaan joistakin hurjalta tämäkin touhu mutta aika tiukkaan laskettu mihit rahat riittää koska minä en ole töissä. Ja eikös niissä vakuutuksissa ollu että vuosi vuodelta halpenevat? ja mitään sairauksia ei neitillä ole ollu sitä yhtä korvatulehdusta lukuun ottamatta niin ei mitään esteitä pitäis vielä vakuutukselle olla...
 
toiveajatus Oulussa saa kotihoidontukeen hoitolisää kyllä. Googlaappa! Siinä tosin on jotain vaatimuksia. Tiedän vain, että sitä saa.

Vaunut meilläkin esikoisella halvat ABC Desing ja hyvin on toiminut. Nyt menee myyntiin, kun tarvitaan sisarusrattaat.

Mulla oli tänään neuvolalääkäri ja kaikki oli hyvin. Vilpertin sydän pampatti 165. :heart: Seuraava neuvola joskus 4 viikon päästä.

Tämmönen pikanen päivitys vaan..

Tine & Vilpertti 13+2
 
Uusille tervetuloa*

Mä kävin tuolla keskusneuvolassa tutkituttaa äsken sen lapsiveden ja kaikki oli ok. Täti vielä kattoi ultralla, että vettä varmasti oli. Sanoi samaa kuin eilinen täti, että vauva voi jo syntyä ja keho siellä valmistautuu...hurjaa...eli tää voi syntyä vaikka tänään tai sitten kuukauden päästä...Nyt on huojentunut olo, kun tiiän että tuo lorahtelu on vain vetisempää valkovuotoa. Täti sanoi kyllä, että soittele hänelle tai suoraan synnärille, jos tuntuu yhtään että alkaa oireet lisääntyä.

Vaunuista. Meillä oli prinsessalle edulliset yhdistelmät ja vaunu osa oli hyvä, mutta rattaana kauhea. Myytiin ja ostettiin emmaljungan scooterit. Ollaan tosi liikkuvainen perhe ja meidän tapauksessa hyvät vaunut ovat elinehto. Nyt sitten käytiin ihan liikkeessä kyselemässä ja kerrottiin meidän perheen tarve ja emmaljungat sitten mukaan lähti. Mulle on tärkeetä,että pääsen kunnolla lenkille ja juoksemaan vaunujen kanssa. Minusta hyvä lähtökohta on, että miettii mihin tarkoitukseen vaunut tarvii. Me ois voitu ostaa käytettynä, mutta sellaisia ei löytynyt tai hinta-laatusuhde ei kohdannut.
Mä oon katsellu tori.fi ja huuto.netistä. Anton & Ninassa on ainakin käytettyjä lastentarvikkeita.

Vakuutujutut on minusta kanssa jokaisen oma-asia ottaako vaiko ei. Itse olen joutunut oys:n päivystyksessä yötä myöten istumaan (itseni takia) ja itku silmässä kattonut, kun pienet ihmiset joutuvat siellä myös jonottamaan ja kauan. Me ei olla mitenkään rikkaita ja mäkin saan vaan perusäippärahaa (opiskelin ja valmistuin)..meidän elämä on jo kauan perustunut asioiden priorisointiin..eli ollaan mietitty, mitä meidän perhe oikeasti tarvitsee ja mitä ei...näin ollaan saatu elämä pyörimään ja kaikki turha on jätetty pois...se on muuten hurjaa, miten paljon saa rahaa kulumaan turhaan...mutta mun pointti on, että jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. En siis halua todellakaan loukata ketään. Minusta on myös ihana kuulla, että ihmiset ovat saaneet kunnollista ja nopeaa hoitoa kunnallisessa terveydenhuollossa.

Nyt kun joku puhui kuntalisästä, niin mä sain prinsessasta sellaista...täytyypä tutkia asiaa..oispa ihanaa, jos sais..me kun ei saada prinsessasta mitään, kun täyttää jo 4v...

Tuutia & Papunen (36+1)

p.s saatiin ultrasra kuva, jossa Papunen nauraa. Tää mamma on onnesta kyyneleissä...
 
  • Tykkää
Reactions: Nöhveli
Just heräilin ja tulin heti tsekkaa onko täälä uusia juttuja tullu :) Olipas hyvinkin.
Mulla oli viime yö taas kerran tosi ihana.. Kymmeneltä hypättii peiton alle että nyt nukutaa.. Mitä vielä, kolmen aikaan vielä pyörin hikisenä lakanoissa kun ei uni tullu (taaskaan). Mies kyllä kuorsas tyytyväisenä eikä reagoinu vaikka kiehnäsin kylessä ja halusin kainaloon. Yhyy, yksinäinen olohan siinä taas tuli. Nälkäki siinä sitte kerkes taas tulla ja ei ku yösyönnille. Sen jälkeen takas sänkyyn ja vauvalehden ääreen lopulta nukahin. Kuudelta uuellee heräsin pissahätään :p sen jälkeen ei tietenkään taas uni enää tullu. Valvoin siihen kaheksaan asti, jonka jälkeen nukuin yhteentoista ja sitte en jaksanu enää. Ens yönä uus yritys. Hyvää valmennusta vauva-aikaa ajatellen, myönnän!

Vakuutuksesta . Me luovuttiin ajatuksesta jo silloin kun kuultiin koko vakuutuksesta, hinta hirvittää pienituloisia. Tietenkin sitä toivois omalle lapselle vain parasta ja nopeaa hoitoa, mutta raha ratkasee niinkuin aina. Mies ollu vuoden työttömänä ja minä olin opiskelija vielä kevääseen asti. Nyt minä työttömänä ja kohta kotiäitinä ja mies alottaa ammattikorkeassa nyt syksyllä. Ei voi haaveillakkaa mistään "ylimääräsestä", hyvä kun elämiseen rahat riittää.. Vauvalle ollaan saatu hankittua kuitenkin kaikki tarpeellinen niin siitä on hyvä lähteä.

Rattaista voin sanoa ihan samaa, hintaa ollaan katottu ettiessä sopivia vaunuja. Nyt ollaan löydetty ja elokuun alussa päästään ne hakemaan :) sain just sellaset ku oon ettinykki, värit ja kaikki kohdallaan :heart:

Onko kellään muulla ollu alavatsakipuja loppuraskaudesta? Mulla menossa rv 33+1 ja mulla on pari kertaa viikossa tullu semmosia viiltäviä kipuja tuola pissarakon seutuvilla. Ja ne on sellasia äkillisiä kipuja että laittaa kaksinkerroin ja haukkomaan happea. Illalla kun asettuu sänkyyn kylelleen niin silloin joskus kans tulee niin että hyppää sängystä ylös.. Vauva on pää alaspäin ollu jo monta viikkoa. Se auttaa siihen kipuun ku kädellä työntää sen päätä ylöspäin tuolta lantiosta. Oon kuvaillu miehelle kipua sanoilla : tuntuu kuin se raapis terävillä kynsillä tietä auki tuolta.. Joo, vois varmaa neuvolassa ottaa asian puheeks viikon päästä..

Niin ja siitä piti sanoa kun juttelin viime viikolla neuvolan tätin kanssa ja sain ajatuksia kerrottua ja synnytyspelkoa käsiteltyä, tuli niin heti parempi olla kun sai vapaasti avautua eikä tarvinu yhtään esittää että tää ois niin ihanaa tää raskausaika. Aika lailla muualta saa kuulla että iteppä oot lapsen halunnu, kestä se.. Sain ultra-ajanki parin viikon päähän, viimeks on ultrattu edellisellä asuinpaikkakunnalla kaks kuukautta sitten.. Jotenki tuntu niin tyhmältä täälä tää systeemi kun kuuli ettei täälä ultrata ollenkaan lopussa jos ei oo erityistä tarvetta. Edellisellä paikkakunnalla, maaseudulla, ultrattiin joka kerta! Selityksenkin asiaan sain ; Kun on keskitetty ne ultrat johonkin tiettyyn paikkaan kun ei tavalliset tk-lääkärit osaa ultrata...

Mun kotiväki on tullu ouluu käymää pariksi päiväksi tuolta parinsadan kilsan päästä (ihana nähä pitkästä aikaa niitäki kun ollaan viimeks juhannuksena nähty). Meinataan tänään käydä porukalla hailuodossa, ihan hyvältä näyttää tuo ilma taas. :) Nyt suihkuun ja valmistautuun!
 
just katoin että op pohjolan puolella 350e syntymättömän vauvavakuutus..... on se vaan aika hurja hinta :( varaus 270e joka hyvitetään mutta siihen pitäis löytyä rahat heti.. Ei kykenis millään.. Tottakai säästötilillä on reilustikkin tuon verran rahaa jos tuleekin jotain, ns. hätävara tili... +238e nykysen muksun hoitokuluvakuutus jos se nyt otettais samalla.. yht.melkein 600e. se on tosi iso raha määrä...Käsitin kuitenkin että tapaturmavakuutus korvaa myös ne hoitokulut mitkä aiheutuu tapaturmasta ja tämä vakuutus on PALJON halvempi.. mutta ei tietenkään näitä kuumeiluja tai korvatulehduksia.. tapaturmavakuutukset on kaikille, vauvallekkin se sitten jossain vaiheessa otetaan voimaan.

Minun käsityksen mukaan oyssissa on lapsetkin päässy pian hoitoon. Ennenkuin neidin tapaturmavakuutus oli voimassa jouduttiin yhdesti oyssiin ajamaan kun neiti kaateli kynsilakanpoistoainetta silmille... odotettiin 4min siellä lasten leikki tilassa ja kaikki oli hetkessä ohi vaikka aula ja sängyt ym oli tupaten täynnä :) Enkä kyllä kavereiltakaan ole kuullu että siellä kauaa olisivat joutunee odottamaan :)

keesha esikoiselta oli juuri tuon tapasta kipua, tulehusta epäilivät mutta ei se sitä ollu. just kun vauvan pää on niin alhaalla ja painaa paikkoja niin se viiltää.. Mulla niitä viiltokipuja on jo nyt vaikka viikkoja vasta 23+ jotakin... Ja kun vauva vielä istuu oikein päin tuolla alhaalla ja monottaa alapäätä, virtsarakkoa, jottai luitakin varmaan ku välillä sattuu ihan tolkuttomasti.. sais jo edes hetkeksi nousta ylös tai kääntyä toistepäin että ne potkut osuis ees vatsaan tai johonkin.. välillä ei edes istumaan pysty...
ja viettäkäähän mukava päivä! :)
 
Tirpsis kuulostaa kyllä ihan järkevältä selitykseltä :) eipä ne mittää sen vakavempaa varmasti ookkaan. liitoskipuja kans mietin kun enhän minä tosiaan oo ennen raskaana ollu niin ei ikää tiiä mikä kipu on minkäki nimistä :D ja kiitos, vietetään!
 
Vaunuista Meillä oli esikoisella Boran yhdistelmärattaat. Ne myytiin sitten kun ei enää tarvittu. Olivat minusta aika kömpelöt vaikka edulliset olivatkin. Toiselle ostettiin vauva-ajalle sellaiset pieni kokoiset joissa oli pelkkä vauvankoppa ja eturenkaat takarenkaita pienemmät. Merkkiä en kyllä nyt muista. Olivat hyvät kun me liikutaan aika paljon autolla sukulaisissa niin menivät pieneen tilaan ja vauva pystyi nukkumaan yöt siinä kopassa. Kovin pitkä ikäiset ne eivät kyllä olleet.
Sisarusrattaat oli lisäksi käytössä.
Noi kaikki edelliset ehittiin myydä pois kun ajateltiin että meän lapsiluku on tässä. Mutta sitten tulikin vielä vauvakuume.. ;) Tälle kolmannelle on hankittu käytettynä tutulta Herqules Razor4 yhdistelmät. Ja vaikka en ole vielä vauvan kans päässyt testi käyttään niin kevyiltä tuntuvat liikuttaa missä vaan maastossa ja menevät yllättävän pieneen tilaan kasattuina.

Vakuutuksista Meillä ei ole sitä ennen syntymää vakuutusta otettuna yhdellekään lapselle. Silti aina kun nuo ovat sairastaneet niin on menty yksityiselle jos ei kunnalliselta ole saanut suoraa käynti aikaa. Itse laskin sen niin että jos vakuutus maksaa sen 350eur per vuosi ja lisäksi se 100euron? tai jotain oma vastuu niin tuolla rahalla käy jo neljä kertaa per vuosi per lapsi yksityisellä lääkärillä jos tarvii. Ja jos tulee enemmän käyntejä niin sitten tulee. Ei sille voi mitään mutta silti aina lapsen parasta ajatellen sinne minne nopeiten pääsee.
 
Kerranki saattaa meillä käydä tuuri! Pohjolassa tuon syntymättömän lapsen vakuutuksen voi siis ottaa rv 16 alkaen. Meillä napsahtaa tuo maaginen viikko alulle 31.7. ja siellä on voimassa tuo ettei varausmaksua tarvitse maksaa (271€) tarjous 31.7. asti. Eli saamme lapselle vakuutuksen ensimmäiseksi vuodeksi vähän reilulla 50€:llä! Kattoo sitte että sairasteleeko lapsi kovin ja jos vakuutus on turha, voi sen muuttaa esim. pelkäksi tapaturma vakuutukseksi ensimmäisen elinvuoden jälkeen. Minusta tuo n.50€ ensimmäisestä vuodesta on halpa hinta siitä mielenrauhasta jonka saa. Meillä kans on perheellä TODELLA huonoja kokemuksia terveyskeskuksista ja on mahdollista että lapsella voi olla perinnöllisiä rakennevikoja.

Rattaita minäkin olen jo hieman sivusilmällä etsiskellyt. Tosin meillä on niin pieni kämppä, että ne saattaa olla aika viimesenä ostoslistalla ettei tarvi kovin kauaa niitä eteisessä väistellä...
 
Nopponen
Tervetuloa tintinko!

Vakuutuksista on ollu keskustelua, mä en aio tälläkään kertaa hommata vakuutusta odotus ajalle vaan hommaan sen perus tapaturmavakuutuksen sit heti synnytyksen jälkeen. Esikollakaan ei oo muuta eikä muuta oo tarvittukkaan. Meidän kunnallinen tk on lasten asioissa toiminut kyl hyvin. Aina pääsee hoitaan asiat kun on tarvis. Joskus jos itsellä on ollu lääkäriaika joutuu toki tuntejakin venttaan mut lapsen kanssa yleensä ei. Onneksi muutekin esikoinen ainakin ollu tosi terve tyttönen tähän saakka (4v.).

Vaunuista
: Meillä on esikoiselle ostetut brion yhdistelmävaunut kovalla kopalla. Kopan kun ottaa pois saa kärryt kätevästi sierltä alta joten molemmat osat on aina mukana jos esim. reissussa on tarvetta. Toki mitkään tilan ihmeethän ne eivät ole, joten reissussa on yleensä matkarattaat mukana. Saatiin ne puoleen hintaan silloin 2008 ku ostettiin kun ne olivat -07 mallistoa. Mut meille kelpas ainakin täydellisesti. :)

Täällä pahoinvointi aavistuksen helpottanu, vaikka edelleen etoo jos ruokailusta aikaa. Pääsärkyä ei nyt ole ollut myöskään kun olen pitänyt sen 1-2 kuppia kahvia päivässä ruokavaliossani... Alan kohta uskomaan et siitä johtui aiemmat kaameat päänsäryt kun en saattanut kahvia juoda....? Viikot etenee ja ekaan ultraan viikko! :) Jännittää! Ja hirvittää!

Nopponen 7+5
 
Täälläkin yksi oululainen odottaja :wave:
Vaikken tässä ketjussa kirjoittelekkaan, kyselisin muuttoaikeissa että mitkä ovat näitä ns. rauhallisia ja lapsiystävällisiä alueita?

Rivitalo/luhtitalo on hakusessa.
Keskustaan saisi olla matkaa sellaiset 5-7km maksimissaan.
 
Tervetuloa uudet =)

Jiira: onpas hyvä, että löysit hyvän tarjouksen.

Ootteko miettinyt kummiasioita? Kuinka aiotte pyytää? Onko jotain kriteereitä? Ennen vai jälkeen vavuvan syntymän?

Täällä prinsessalle nousi kuume ja toinen on ihan sairas...ei auta kuin toivoa, että pian menee tauti ohi..

Tuutia & Papunen
 
Tervetuloa tintinko!:)

Siis öö, mä laskin että Ifissä tuo vakuutus tulis maksamaan jotain vähän päälle 100e... Miten muualla on noin kallis??:O Vai oonkohan laskenut ihan mitä sattuu. :D Tähän kyllä tuli keskittäjäalennuksia ym. mukaan, mutta ei se kyllä ilman niitäkään ollut kun reilusti alle 200. Pitääpä laskea vielä uudestaan ja varmistaa että oliko noin.

Surusilmät Ainakaan en nyt ensimmäistä lähtis suosittelemaan Toppilaa, Kaukovainiota, Rajakylää enkä Kaakkurin keskustaa, näistä siis lähinnä niitä alueita joissa ostari ihan vieressä. Reunamilla saattaa toki olla oikein mukaviakin ja rauhallisia alueita. :) Mukavia alueita ainakin Hiironen, Kaakkurin vanha puoli, Iinatti... Näistä ainakin ihan ok matka keskustaan ja kuuleman mukaan hyviä kokemuksia.:)

Tuutia Kummeja pyydetään sitten vasta syntymän jälkeen, ja pari ehdokasta siihen olisi tarjolla. :) Yksi kiva tapa on pyytää kummiksi kortilla / kirjeellä, ja jossa vauva pyytää "itse" tätä henkilöä aikuiseksi kaveriksi ja kummiksi. :)

(.)Sokerirasitus vetastu suosiolla läpi, jee. :) Tulipahan tehtyä.

Nöhveli & pikkumöykky 13+1
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on kummit valmiina :D Kun tuli puheeksi kummiasiat niin samalla pyysin.. Ei mitään sen erikoisempia..

Pohjolan sivuilla ainakin oli laskuri paljonko ne vakuutukset on alennuksien ja muiden jälkeen :)

Asuisalueisiin en osaa sanoa.. Toppilassa asunu melkein koko ikäni (omakotialueella tosin) eikä ole ikinä ollut mitään huonoa sanottavaa.. Eikä koskelankaan alueeseen.. Rajakylää en kyllä suosittele lapsi perheille ikinä.. Mukavia alueita on kyllä maikkula, kaakkurin se vanhempi puoli ja mitähän niitä ois... :) kuivasjärvi mutta onhan kaikista keskustaan matkaa... tosin bussilla pääsee aika kätevästi jokapaikasta :)

Meillä on sokerirasitus vasta 27viikolla, en ole sillä vielä sinne ehtiny.. :)

Nyt lahjaostoksille, viikonloppu täynnä taas synttäreitä :) -->

tirpsis tylleröineen 23+5
 
Hmm.
Me asutaan nyt puolivälinkankaalla kerrostalossa, eikä tässäkään alueessa ole sinänsä mitään vikaa. Paljon on lapsiperheitä. Tupakointi on vain muodostunut ongelmaksi tässä kun joka tuutista tunkee savua sisään. :/ Myöskään tämä kerrostaloelämä ei enää houkuttele pätkääkään. :)

Tuohon pyykösjärven puolelle olisi mukava päästä, myös tämä puolivälinkankaan rivari/omakotitaloalue tuntuu olevan tosi rauhallista.

Muut alueet kuten Lämsänjärvi, Knuutilankangas, kuivasjärvi, kaijonranta, kuivasranta ovat ilmeisesti ihan rauhallista seutua.

Miten tuo Kaijonharjun kuivasjärven ranta-alue?
Siellä on paljon omakotitaloja ja rivareita, onko kellään kokemusta millainen paikka asua?
 

Yhteistyössä