Oululaiset odottajat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään oli kontrolli äippäpolilla. Vähän verikokeiden arvoja ollaan seurailtu ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Ultrattiin myös, oli kiva nähdä kuinka paljon vaavi oli kasvanut edellisestä kerrasta (vko 21). Painoa oli 1100g ja pää alaspäin näytti olevan. Toki, onhan tässä aikaa (ja tilaakin) vielä kääntyillä mitenpäin vain. Seuraava kontrolli olis sitten joulukuun alussa. Äitiyspakkaus ei ole vielä tullut.. 1,5vkoa sitten oli mennyt paperit Kelalle, eli saattaa siis kestää. Selkä meinaa vähän jumittaa vasemmalta puolelta ja säteilee rintapuolellekin, nukkuminenkaan ei onnistu enää kuin oikealla kyljellä (vaikka mieluiten nukkuisin just vasemmalla..). Viikkoja nyt 27+6

Moi!
Nyt vasta eka kerran kuulen tällaisesta kuin oulu-masut. itse en asu oulussa, mutta ollaan todennäköisesti muuttamassa sinne kevään aikana ja toiminta kiinnostaa jo nyt. tälläkin hetkellä ollaan ainakin viikon verran kuukaudessa oulussa.
Meillä on 7 viikon ikäinen poika. Minkälaista toimintaa teillä on? ilmeisesti vauvat eivät yleensä ole mukana tapaamisissa? onko tapaamiset kaikille vai onko kaikilla ""ryhmillä"" omansa (siis odottajilla ja tietyn ikäisten lasten äideillä)? Voiko mukaan liittyä kuka tahansa?

täällä tällainen utelias pienen pojan äiti kyselee, että jos joku vihtii vastata niin kiitollinen olisin.

Moi!

Nämä joka kuun eka keskiviikon tapaamiset spr,n tiloissa ovat avoimia kaikille. Sinne voi tulla niin odottajat kuin äiditkin. Vauvankin voi ottaa mukaan jos haluaa tai ei ole muuten mahdollista. Yleensä vain muutamalla on vauva mukana,ja se on ihan hyvä koska tilat eivät ole kovin isot. Siis jos kaikki tulisivat vaunujen kanssa tulisi hieman ahdasta.
Spr,n tapaamisissa me yleensä poristaan ja keitellään kahvia. Joskus on jotain pientä ohjelmaa,ihan sen mukaan mitä keksitään.
Tekemiset me keksitään yhdessä . Meillä ei ole siis mitää ns. vetäjää joka sanoo mitä milloinkin tehdään. Rahaa toimintaan me saadaan spr,ltä . Joka vuosi pidetään yhdessä kokous ja mietitään mitä halutaan ensi vuonna tehdä ja mihin anotaan rahaa.

Lisäksi meillä on postitulistoja sen mukaan millloin lapsi on syntynyt. esim minun lapsi on syntynyt syyskuussa 04 niin minä kuulun syysmasut 04 postitulistalle. Joka vuodelle on kaksi postituslistaa syys ja kevätmasut. lisäksi on hautomo lista odottajille. Joka listalla on omia tapaamisia yms. sen mukaan mitä porukka keksii.
Yahossa meillä on kaikille yhteinen yhteisö,jossa kirjoitellaan päivittäin.
Toimintaa meillä on ollut viime aikoina ihan kivasti. Kesällä oli äitien leiri rokualla. Nyt syyskuussa äiti-vauva leiri myös rokualla. Syyskuussa oli kirpputori ,joka oli kaikille avoin. Nyt joulukuussa olisi tarkoitus pitää myyjäiset,jonka tuotto lahjoitetaan hyvänteväisyyteen.
Ja jos kestovaippailu tai liinailu kiinnostaa,niin sellaisia teema iltoja meillä on ollut parikin kertaa. Varmaan taas tulevaisuudessa uudestaan.

Ei muuta kuin tervetuloa mukaan toimintaan ja ouluun.

Täällä malttamattomana odotellaan ekaa ultraa, vielä olis vajaa 3 jäljellä.

Jännä ett näin viime yönä unta että mulla oli kasvanu kauhee sänki päivän aikana ja häpesin sitä suunnattomasti siellä ultrassa, mulla siis tosielämässäkin on ruvennu kiihtyyn tuo karvankasvu aika huimaksi...No anyway, jotenki se uni vaivas mua vielä aamulla niin tutkailimpa siinä sit itseeni ja löysimpä iteltäni karvaa mahasta!!! Tossa vähän navan alapuolella on näköjään tullu pari sentin mittasta vaaleaa haiventa, musta on vissiin tulossa apina?!?:D Aattelin sit että no onkohan tää sit poikaoire...mitä se vanha kansa tuosta sanookaan? Muistaako joku?

Tinnu rv 12+0

Heippa taas!
FLunssa iski eilen rajusti. Yöllä en saanut nukuttua juuri ollenkaan ja tämän päivän sitten olen torkkunut. Ärsyttää suunnattomasti, kun illalla olisi yhdet synttäritkin mihin haluaisin mennä. Nenä vuotaa ja kurkku on kipeä. Ootteko muuten kuinka herkästi ottaneet lääkettä flunssaan? Join yhden Panadol 500 mg juoman yöllä, kun olo kävi ihan mahdottomaksi. Muuten en ole lääkkeitä juuri raskausaikana käyttänyt, jos rennietä ei lasketa. Nyt on tosiaan ruvennut välillä iltaisin närästämään. Miten teillä? Nyt on menossa 27 viikko ja olo muuten ihan hyvä.

joo, itekkin makoilen kotona sairastamassa. Nyt on eka saikku koko raskauden aikana (tosin vain tämä ja huominen), ja syynä aivan hirveä flunssa. On jatkunu jo 3 vkoa, välillä aina vaihtaa muotoa. Nyt taas menossa kova nuhavaihe. Katottiin tänään poskiontelot ja crp't ja keuhkojakin kuunneltiin mutta ei ole muuta kuin virus eli lepoa. En oo ottanu mitään muuta kuin panadolia. Kuumaa olen yrittänyt juoda ja höyryn hengittäminen on aina hyvästä. Inkivääriä ja valkosipulia pitäis syödä, ne auttaa :) Jotain kurkkutabuja vois kuulemma syödä, mutta olen imeskellyt vain mynthoneja. Myös joitain yskänlääkkeitä vois ottaa mutta ei ole onneksi tarvinnut. Mua myös närästää aina silloin tällöin, onneksi vasta pari rennietä on tarvinnu ottaa. Yleensä närästys iskee siinä vaiheessa kun menee maaten.. korkea tyyny onneksi myös auttaa. 29.vko menossa.

Terveisiä np-ultrasta! Olihan mahtava kokemus, siis aivan kertakaikkiaan häkellyttävä. Itse ultrassa liikutuin vain vähän kun yritin hillitä itseni mutta sieltä päästessä repesin täysin ja itkin ja nauroin samaan aikaan, oli niin ihana nähdä se pieni ninja siellä...snif, meiän vaavi! Aluksi se vaan nukku, mutta heräs sit ku aikamme tönittiin ja anto kunnon ninjapotkun! Ai niin ja la siity päivällä aikaisemmaks, mutta en usko että ne neuvolassa sitä siirtää niin antaa olla tuo 11.5.

Nyt aamulla yks firman omistajista pyysi juttelemaan ja alotti sillä että kun te menitte naimisiin sillon elokuussa ja rapsutteli päätään...tokaisin siihen väliin että joo, arvaat varmaan oikein että eilen on käyty ultrassa. Näki heti ilmeestä mitä se ajatteli ja muutenki kävi ilmi että periaatteessa koko firma kihissy siitä, täällä kun ei ole kuin se 9 ihmistä tässä konttorilla niin tottahan mun vessassa juoksu ja poissaolot on laitettu merkille. Mutta hyvä että selvisi, jännitin jo tässä aamulla että miten tuota kertois...

Erittäin onnellinen Tinnu ja ninja rv 12+1

Olen ollut nyt 1,5 viikkoa sairaslomalla kipeän selän takia. Mulla alko oleen nuo liitoskivut tuolla alaselässä sen verran pahoja, että työpäivän puolessa välissä rupes jo olemaan hankala löytää hyvää istuma-asentoa ja kun nousi ylös, niin koko alaselkä oli tulessa ja kipu säteili takareisiin asti. Ens viikolla pitäis taas mennä kokeilemaan töissä olemista, saapa nähdä mitä tuo mun selkä siihen sanoo.

Vaikka olinkin sairaslomalla, niin kävin silti äitin kanssa syyslomamatkalla Tallinnassa. Mulla vaan tahtoo tuon selän lisäksi supistella herkästi kun kävelen pitempään, joten nähtävyyksiä katsottiin hitaasti ja vain vähän aikaa kerrallaan. Huomasin, että vähänkin kun pidempään on jalkeilla, niin jalkapohjat tulee heti tosi kipeiksi. Kai tämä lisääntynyt paino rasittaa jalkoja enemmän. Ihan mukava reissu kuitenkin ja piritystä tähän kotona istumiseen. Toisaalta oli vähän ankeeta, kun siellä olis ollu ihania vaatekauppoja, mutta tämän mahan kanssa ei paljon kannata vaatteita shoppailla. Ostelin vaatteita sitten vauvelille... ;o)

Meillä on nyt ollut jo kaksi kertaa synnytysvalmennusta. Viimeksi katsottiin lyhyitä videoita vauvan hoidosta ja mä sain tosissaan yrittää hillitä itteäni, ettei ois tullu kyyneleet silmiin, kun ne vauvat oli niin sulosia. Mä oon kyllä ollu tosi herkkä koko raskauden ajan, tosi helposti rupeaa itkettään ja mä myös suutun aivan pikku asioista. Mies on välillä ihan ulkona, että mikä mulla millonkin on ja mitä se nyt tällä kertaa teki väärin.

Huomenta!
Täällä on tosiaan hiljaista! Missä kaikki ovat? Mä kävin sokerirasitustestissä eilen. Tulokset olivat ihan normalit. Litku, joka piti juoda oli ihan ok, vaikka pelkäsin aluksi, että mitä kaameeta sitä joutuukaan juomaan. Mulla ei ollut sokeri virtsassa eikä paino ole tähän mennessä noussut kuin n. 5 kg, olen siis viikolla 28, mutta mulla oli paino raskauden alussa vähän yli normaalipainon, joten pistivät siksi sinne tutkimuksiin. Se litku oli tosiaan vähän kokiksen makuista ja sitä piti juoda 3,3 desiä eli pienen limsapullon verran. Mä en vaan tiennyt, että siellä piti odottaa eka tunti, jonka jälkeen otettiin sokeri sormesta ja vielä toinenkin tunti. Sen ois kyllä voinut neuvolantäti mielestäni kertoa ennen kokeeseen menoa... Mut kirjoitelkaa muutkin oululaiset vointejanne!

Huomenta!

Kiva kuulla, että sokerirasituksessa kaikki oli hyvin. Mä jouduin myös käymään koska painoindeksi oli just 25. Mikä ainakin oulunsalossa on rajana, että pitää käydä. Mä kuvittelin myös, että se on jotain tosi kaameaa se juoma. Vaan kylläpä tuo ihan hyvin alas meni. Tylsää oli tosiaan istuskella ja vaan odotella terveyskeskuksessa ajan kulumista.

Täällä on kaikki hyvin, paitsi, että jalat särkee. Särkenyt jo eilisillasta, taitaa olla vähän turvotusta jaloissa. TOivottavasti menee ohi. Tänään tuli täyteen tasan 38 viikkoa, joten halkeamista odotellaan meillä jo kovasti. Ei tosin osaa vieläkään oikein konkreettisesti ajatella, että minä päivänä tahansa meillä on vauva. Tosin oon vakuuttunut jo, että tää syntyy joulukuussa kun käynnistetään. Mikäs kiire jättiläisellä olisi pois omasta pikkuyksiöstään kylmään ja harmaaseen maailmaan.

Peppi: taidettiin tuossa viikolla jopa tavata? Kiinnostaisiko esim. lähteä kahville? Laita vaikka sähköpostia tuikku24@luukku.com osoitteeseen jos muistat ja haluat höpöttämään turhanpäiväisiä päivien kuluksi.

Nyt koiraa pesemään kun tulevat just lenkiltä. Viikonloppuja kaikille tasapuolesesti.

Myy rv 38

Moikka!

vaippa-asia on niin lähellä sydäntä että varsinkin tähän hintapolitiikkaan oli pakko kirjoittaa. Pikaisesti vain mainitsen etttä olen kolmatta odottava (rv 10) paluumuuttaja, eli olemme muuttaneet kesällä takaisin Ouluun!

Meillä on kaikilla lapsilla ollut käytössä kestovaipat, yötä päivää ja kyläillessä. Pääsääntöisesti harsot ja villahousut, ensisijaisesti sen vuoksi että esikoisen ollessa vauva ei vielä oikein muita mahdollisuuksia ollut ja toiseksi, koska villa on ominaisuuksiltaan niin poikkeuslaatuista! eli hengittävyys ja tuuletettavuus, ja onhan se tuoksukin tosi söpö..

Kestot ovat ehdottomasti meillä toimivin ja edullisin järjestelmä. Rahaa on mennyt yhteensä arviolta 250-300 euroa, lisäksi tietenkin vesi- ja sähkölaskua on nostanut mutta meillä 60 aseen pyykkiä tulee muutenkin niin paljon, että nuo kymmenkunta päivittäistä harsoa on jäävuoren huippu. Ensi kesänä kun noita vaippapyllyjä on todennäköisesti kaksi (en usko että kasivuotias ehtii talven aikana oppia kuivaksi..) niin säästöä tulee varmasti aika lailla.

Harsot on siinä mielessä helppoja, että ne kuivuvat todella nopeasti, niitä ei tarvita niin paljon kuin helppovaippoja tai all-in-one- vaippoja. Kestoilun aloittaminen oli meillä ekologinen ja taloudellinen asia, nyt on mukaan tullut myös terveydelliset seikat. Atoopikkolapsille kestovaipat on vaan sopineet paljon paremmin kuin kertikset. Lisäksi mieleen on tullut mitä kemikaaleja kertiksissä on jotta jätökset saadaan sinne sisään niin hyvin imaistua, ja mistä niin varmasti tiedetään että ne ei pääse lapsen iholle asti.

Tässäpä nyt pikainen palopuhe kestovaippojen puolesta, yksikin kertakäyttöinen vaippa päivässä on vuodessa 365 vaippaa vähemmän kaatopaikalla..

Ulpukka

Kaivelinpa tuossa ajan kulukseni listan taas esiin, ettei käy niinkuin edelliselle oululaiskeskustelulle:)

Tällä meno on ennallaan. Mahan asukas on ryhtynyt ilmeisesti lähinnä vääntelehtimään ja kääntelehtimään, kun varsinaisia potkuja ei enää samalla tavalla tunnu. Mahanahan läpi sitten yrittääkin puskea, en vaan tiedä onko kyseessä pää vaiko peppu. Lääkärissä oli kaikki ok. Ihme meedioita vaan ovat, kun osaavat vähän tunnusteltuaan päätellä sikiön asennon. No, onpahan sitä lääkärillä kokemustakin raskauksista enemmän kuin meikäläisellä.

Kestovaipoista on täällä ollut puhetta. Itsekin ajattelin parit hahtuvahousut neuloa. Varsinaiset vaippahankinnat ajateltiin kyllä tehdä lähempänä tammikuuta. Samoin sänky hommataan vasta viimetipassa, luulisin. Tuntuu, että pahin tavaran- ja vaatteidenhankkimisinnostus on vähän hiipunut. Nyt kun niitä on pakko pian ostaa, ei ookkaan niin kivaa:)

Eipä kummempia! Koitetaan kestää synkkiä päiviä ja pitää lista pinnalla!

Ompa mukava että tätä on taas nostettu, jotenki tuntu että keskustelu kuivu kokoon eikä viitsinyt sit yksinpuhelua täällä harrastaa...:)

Täällä alkaa pian 14+ viikko ja massu alkaa tulla esiin, mutta vielä menee parit vanhat housut. Neuvolassa ja lääkärissä kaikki ok, mitä nyt verenpaineesta huomauttivat mistä teki mieli sanoa pahasti ku eka kerralla terkka otti paineet heti sydänäänten kuuntelun jälkeen joka sanomattaki selvää että se jännitti ja toka kerralla tulin just töistä pyöräilemällä joten painekin oli 140/85 ja pulssi 88. Ei kummallakaan kerralla ole ottanu kontrollipaineita, joten ärsytti sit ku lääkäri sano et pitänee ruveta tarkkaileen noita. No, otin sit mieliksi sen kotiseurantakortin mukaan: kotonaki on mittari joka näyttää tasaiseen tahtiin n. 115/70 eli ihan normaaleja paineita. Mut jotenki tuli sellanen olo, et terkka haluaa tehä tekemällä ongelmaa jos ei muuten mitään ole vaikka niin mukavalta vaikutti sillon eka kerralla. Pöh!

Mä olen innostunu surffaileen nettiä ja kaiken maailman tarvikkeita sieltä, tai no lähinnä kestovaippoja ja vaunuja. Ei haluta laittaa omaisuutta vaunuihin niin aateltiin et josko Filuu evolution M100 tai Jovi Naturet hommattas. Hintaa n 400 mut vaikuttavat (?) laadukkailta. Tiiä sit. Onko muilla vielä vaunuja hankittuna ja mihin päädyitte? Toisaalta aattelin et me luultavammin tehdään lapset aika peräperää niin et toisaalta vois ostaa jotku ihan halpiksetkin ja satsata sit myöhemmin tuplavaunuihin....en sit tiiä. Ite en kuitenkaan maksais käytetyistä vaunuista (esim kalliit emmaljungat) käytettynäkään 500 e tai jopa enemmän niin en näe mitään mieltä ostaa semmosia.

Nooh...aikaahan mulla on pitkästi ensi kevääseen vaan ajan kuluksi olen noitaki pohtinu vaikka hankinnat jätetäänki suosiolla keväälle.

Hei! On taas mennyt muutama päivä, että olen päässyt tänne kirjoittelemaan/lukemaan. Vauva on ollut tosi vauhdissa, se potkii aamusta iltaan, mutta yöllä en ole joutunut sen takia heräilemään. Oiskohan nyt jo jonkinmoinen yörytmi, että yöllä nukutaa. Tai sit mä vaan nukun tosi sikiästi. Munkin verenpainetta on tarkkailtu. Viimeksi huiteli 120/90. Ei tarvis noin korkee olla. Neuvolatäti käski ottaa rauhallisesti. Ei se onneksi mihinkään vuodelepoon määrännyt ja jumpassakin vielä saan käydä, jos pulssia ei päästä nostamaan liian korkeelle. Ens viikolla alkaa jo perhevalmennus. Minkälaisia kokemuksia teillä on sieltä? Saapa nähdä, mitä toi mies tykkää käydä siellä. Toivottavasti siellä ollaan huomioitu myös miehet. Mut nyt täytyy taas lähtä. Kirjoitelkaahan!

Peppi 28+4

Yhteistyössä