Ottaisitko avioeron, jos..?

• Viestiketjun aloittaja "vaimo"
  • Ensimmäinen viesti
"vaimo"
Ottaisitko avioeron, jos mies valehtelisi. Vain periaatteen vuoksi.
Valehtelu ei olisi mistään isosta asiasta (pettäminen), vaan pienestä arkipäivän asiasta. Asiasta, joka sinänsä ei ole valehtelun arvoinen, mutta mies silti valitsi tietoisesti ennemmin valehtelun kuin totuuden kertomisen.
Jos on valmis valehtelemaan pienestä, niin miten isosta olisi myös valmis valehtelemaan kirkkain silmin..

Kyllä sep aljon riippuisi ihan asiasta, onko toistuvaa, mikä ollut miehen motiivi jne.

Mutta onko avioliitto edes hyvällä pohjalla muutenkaan, jos valheen vuoksi ollaan heti ottamassa avioeroa. Eikö asiaa voida sopia millään tavoin?

"tööt"
[QUOTE="vaimo";24196917]Ottaisitko avioeron, jos mies valehtelisi. Vain periaatteen vuoksi.
Valehtelu ei olisi mistään isosta asiasta (pettäminen), vaan pienestä arkipäivän asiasta. Asiasta, joka sinänsä ei ole valehtelun arvoinen, mutta mies silti valitsi tietoisesti ennemmin valehtelun kuin totuuden kertomisen.
Jos on valmis valehtelemaan pienestä, niin miten isosta olisi myös valmis valehtelemaan kirkkain silmin..[/QUOTE]

Minua aina ihmetyttää näissä gallupinomaisissa kysymyksissä mielipiteen johdattelu. Jos kysyt mielipidettä, älä tunge omaa näkökantaasi mukaan. Jos haluat vain avautua, niin älä kysele mielipidettä.

halipupu harmaana
Aika pieni syy ottaa avioero. Mun mielestä ihmiset eroavat nykyään liian helposti muutenkin, mitään ei kestetä, kaikki pitää olla täydellistä ja onnistunutta avioliitossa, vaikka kasvamista ja oppimistahan sen pitäisi olla puolin ja toisin. Eri asia on sitten, jos toinen on alkoholisti, narsisti tai narkkari ja elämä on yhtä helv...tiä.

"tööt"
[QUOTE="vaimo";24196986]Täälä siis oikeasti ollaan sitä mieltä, että toisen tietoinen valehteleminen on "pieni juttu" .?[/QUOTE]

Mitä sä meille vikiset? Ota ihmeessä ero niin saat rauhan puhtaalle sielullesi.

halipupu harmaana
[QUOTE="vaimo";24196986]Täälä siis oikeasti ollaan sitä mieltä, että toisen tietoinen valehteleminen on "pieni juttu" .?[/QUOTE]

Itse nyt ainakin ensin puhuisin asiasta miehen kanssa enkä heti ottaisi eroa. Onko sellainen tullu mielesi ap?

"vieras"

Ihan oikeesti, kaikki valehtelee joskus!
Meinaatko hankkiutua eroon kaikista sukulaisista, tuttavista ja ystävistä myös? Omat lapsetkin joskus valehtelee. Tulee hemmetin yksinäinen elämä, jos kaikki valehtelijat blokkaa siitä pois.

ehkä otin ehkä en
Rakastan miestäni ja perhettämme niin paljon, että hevillä en eroa ottaisi. Uskoisin, että miehellä on joku syy valehdella minulle ja käsiteltäisiin se asia. Ja jos kyse jostain ihan "jonniin joutavasta"- asiasta, niin melko sama kait tuo olis jos olisi jostain omista syistään valehdellut.. Kun ei tiedä mistä tässä on kyse, mutta noilla peruisteilla en ottaisi eroa enkä jaksaisi asiaa vatvoa.

"vaimo"
Miehen kanssa asiasta puhuttu, ja hänen mielestään on ok. valehdella kun tietää valheen olevan mieluisampi kuin totuuden. Minun mielestäni parisuhde perustuu luottamukseen, avoimuuteen ja rehellisyyteen - ei siihen että voidaan valehdella kun nähdään se paremmaksi vaihtoehdoksi.

nohh
riippuu aivan täysin asiasta.

Jos mieheni esim sanois lopettaneensa tupakoinnin ja saisin tietää, että on joka päivä töiden jälkeen polttanut tupakan viimeiset 10 vuotta, niin en todellakaan eroaisi. Ennemmin menisin itseeni ja miettisin millaisena pirttihirmuna mieheni mua pitää, kun ei voi kertoa totuutta.

ehkä otin ehkä en
raha-asioista ja pettämisistä en valehtelua sulattaisi, mutta en silti suorilta sanoisi selvittämättä, että ottaisinko eroa noissakaan tapauksissa. Miehen pitäisi käytöksellään romuttaa minun luottamus kokonaan ja sitten puhuttaisiin erosta jos jatkoa emme saisi sovittua.

myös vaimo
[QUOTE="vaimo";24197026]Miehen kanssa asiasta puhuttu, ja hänen mielestään on ok. valehdella kun tietää valheen olevan mieluisampi kuin totuuden. Minun mielestäni parisuhde perustuu luottamukseen, avoimuuteen ja rehellisyyteen - ei siihen että voidaan valehdella kun nähdään se paremmaksi vaihtoehdoksi.[/QUOTE]

periaatteessa samaa mieltä, miksi pitäisi valehdella, se kun tuppaa menemään niin, että ensin valehdellaan pienistä, mitättömistä asioista ja sitten vähän isommasta asiasta ja lopulta jostain todella merkityksellisestä.

Ymmärrän pointtisi kyllä. Valehtelu ei ole oikein, itse olen takuuvarmasti rehellinen, otan mieluummin negatiivisen reaktion vastaan, kuin valehtelen. Näin voin elää vapaasti omantunnontuskista, joita valehtelu tuo aina mukanaan.

no samaa miettinyt
Ahas, sattupa kuin mun aloitus joka piti laittaa...mua ärsyttää kans kun mies selkeesti "valehtelee" joistain ja tullu mieleen mites sitten isot asiat...voiko luottaa.
Ois pitäny tajuta lopettaa juttu jo seurusteluvaiheessa kun äidilleen "valehteli" ettei se pillastu tms. Tajuta että sellanen "valehtelee tai muuntaa totuutta TAi jättää kertomatta" mullekkin aikanaan.
Ja esimerkki jonka just huomasin, sen piti palauttaa kauppaan eräs ostos jonka osti sukulaislapselle (kun yhdessä todettiin että ei ole tarpeeksi hyvä) ja mä ostin uuden ja lähetin. Nyt huomasin etteä sillä on se tavara (ja taatusti miehen ostama kun sellasesta pienestä liikkeestä) eli mies jätti kertomatta ettei palauttanut ja senkin että jossain välissä antoi sen.
En oo vielä ottanu puheeksi, mutta meillä esim. tämän kaltaisia.

Ja tiedän kun otan puheeksi sen vakiovastaus on että unohti (nyt siis kahteen kertaan...palautus ja erikseen antaminen...) tai että sanoinhan mä, ai enkö, no piti sanoa....v'ituttaa tollanen sehän valehtelee tuossakin että unohti jne. Ni pakosta tulee mieleen että entä isot jutut????

Näinkö... ai sait tietää että oon maannu sen ja sen kanssa, enkö mä muka kertonu. Ai enkö, no piti kyllä.????!!!!!

-.-
Jos kerran tai pari valehtelee vähäpätöisestä jutusta niin en eroaisi. Eiköhän jokainen päästä suustaan valkoisia valheita.

Eri asia jos valehtelee kaikesta. Ja jos valheet on sitä luokkaa että paljastuessaan musertaa toisen täysin, esim. pettäminen tms. Tai jos elää ns. toista elämää toisen selän takana.

Yhteistyössä