Otin mun 3- ja 4-vuotiaat pois päiväkodista..

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28133488]Niin se vain menee, että ei ihmislapsia ole suunniteltu isoihin ryhmiin saman ikäisten kanssa. Osa lapsista selviytyy ja tykkääkin, osa stressaantuu ja alkaa käyttäytyä aggressiivisesti. Vähän kuin kanat tai siat isossa tuotantolaitoksessa - luontokappaleita, jotka ovat olosuhteiden uhreja.

Ihanneyhteisö olisi maksimissaan parikymmenhenkinen heimo, jossa olisi eri-ikäisiä ihmisiä vauvasta vaariin, oppimassa toisiltaan. Mutta mistäpä niitä saisi?[/QUOTE]

Liputan sisarusryhmien puolesta, ainakin meillä ollut aivan mahtava juttu. Ryhmässä on vähän pieniä, keskikokoisia ja lapsia eskariin asti, ainakin vähän lähemmäs luonnollisempaa kokoonpanoa. :) Tietysti meillä nyt taas kokemusta vain siitä yhdestä ryhmästä (ja siitä toisesta huonosta), joten en ala tänne mitään ehdottomuuksia huutelemaan, mutta tätä pakko silti kehaista. :)
 
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89 ja Jätkä
uteyu
[QUOTE="vieras";28133198]Toi viimeinen lause nyt on typerintä mitä mä olen ikinä kuullut. Miten sä kuvittelet että lapsi pärjää sitten koulussa aikanaan? Kannattaisiko lasta kenties totutella niihin "ärsykkeisiin"? Eli toisiin lapsiin, ryhmässä toimimiseen, oman vuoron odotteluun, kehittävän tekemisen keksimiseen. Pahin mitä sä voit tehdä on välttää niitä tilanteita jotka on haasteellisia. Kyllä sitä joutuu vanhempana kohtaamaan sen millainen se oma lapsi on.[/QUOTE]

no kyllä nämä alottajan lapset ovat vielä niin pieniä että parempi olla kotona!!ehdottomasti. ei siellä päiväkodissa niin mainioita "virikkeitä" saa että se kotona kasvamisen voittaisi, vaikka äidillä lievää masennusta olisikin. Eskari iässä lapset kyllä ehtivät saamaan niitä niiiin äitien huutamia VIRIKKEITÄ saamaan ihan hyvin..
 
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
[QUOTE="vieras";28133207]Mä en kuitenkaan voi muuttua 5-vuotiaaksi vaikka kuinka yrittäisin... Ja mä en mitenkään pysty IHAN KOKO AIKAA viihdyttämään yhtä lasta, vaan joudun kaiken miettimään niin että mukana touhuissa voi olla myös tuo 1v ja 3v. Eli esim. lautapelit onnistuu kovin huonosti ja ihan kaikenlaisiin museoretkiin en pysty tämän kokoonpanon kanssa venymään. Ja mun mielestäni kotiäitiys ei ole ihan sitä, että äiti KOKO JUMALAN PÄIVÄN leikkii jollain pikkuautoilla ja keksii lapsille tekemistä...[/QUOTE]

Hmm, ei kai niitä lapsia ole tarkoituskaan viihdyttää koko aikaa? Juuri vapaa leikki ja ajoittainen tylsistyminen herättävät lapsen luovuuden parhaiten, kuin jatkuva ohjattu toiminta. Tietysti ohjatulla toiminnalla ja vertaisilla on merkityksensä ja paikkansa lapsen elämässä, mutta on kyllä ihan puppua väittää, että lapselle pitäisi koko ajan olla keksimässä tekemistä.

Meidän 6v. rakentelee paljon legoilla. Ihan niillä isommillekin tarkoitetuilla, eikä vähiten juuri sen vuoksi, koska kotona on aikaa ja mahdollisuus harjoitella. Hän osaa lukea ja kotona hänellä on mahdollisuus harjoittaa tätä(kin) taitoa RAUHASSA, ilman jatkuvaa ärsyketulvaa, mikä päiväkodissa ympärillä on.

6-vuotias ei valita koskaan, että on tylsää, ei ole tekemistä, sillä hän keksii sitä. Varmasti paljolti sen ansioista, että on saanut vapauden keksiä itse leikkejä ilman jatkuvaa hääräämistä ympärillä.

Lapsi on päiväkodissa keskimäärin 2 päivää viikossa, mutta ehti olla n. 1,5 vuotta kokopäivähoidossakin. Lapsi rauhoittui huomattavasti kun kokopäivähoito loppui. Jaksaa keskittyä leikkeihinsä (ja keksiä aina vain uusia leikkejä), jaksaa opetella uusia taitoja, on hyväntuulinen eikä jatkuvati ärtyisä ja levoton, kuten oli kokopäivähoitoaikana.

Enivei, lapset ovat toki yksilöitä kaikki, mutta se on ihan hatusta heitettyä, että lapselle pitäisi jatkuvasti olla virikkeitä ympärillä. Päinvastoin, luovuus, aloitekyky ja omatoimisuus kehittyvät paremmin ympäristössä, jossa kaikki ei ole tuotu valmiiksi eteen. Totta kai lapsi valittaa tylsistymistä, jos hänen ei ole koskaan edes tarvinut yrittää itse olla luova. Mutta jostakin se pitää aloittaa. Ja kun lapsi pääsee alkuun, hän todennäköisesti nauttii hurjan paljon, kun saa itse oivaltaa, keksiä ja toimia :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä