Otin lastani kurkusta kiinni

• Viestiketjun aloittaja pahaolo
  • Ensimmäinen viesti
pahaolo
meni hermo. hyppi tuolla pikkusiskon päällä pinnasängyssä vaikka piti nukkua. aina tekee kiusaa. 3vuotias on. nostin pois sängystä kädestä ja toisella pidin kiinni kurkusta. nyt yski tuolla nurkassa. mikään ei mene perille.

päivi
pitäisikö äidin hakea apua itselleen ennenkuin mitään vakavaa sattuu lapsille? 3v:lle... ei voi ymmärtää tommosta käytöstä, luuletko että lapsi nyt oppi olemaan hyppimättä/ satuttamatta pikkusiskoo?

pahaolo
Alkuperäinen kirjoittaja päivi:
pitäisikö äidin hakea apua itselleen ennenkuin mitään vakavaa sattuu lapsille? 3v:lle... ei voi ymmärtää tommosta käytöstä, luuletko että lapsi nyt oppi olemaan hyppimättä/ satuttamatta pikkusiskoo?
no en usko. jotenkin vain napsahti kun ei siihen mikään tehoa.

vieras
Ei voi oikein sua lohduttaa muuten kuin että varmista ettei noin enää pääse tapahtumaan. Pinna ei vaan yksinkertaisesti saa palaa noin pahasti, että käyttää fyysistä väkivaltaa. Nyt mikä on jo tapahtunut, niin pyydä anteeksi lapselta ja keskustele hänen kanssaan, että äiti teki väärin. Ja jos pinna meinaa palaa useamminkin, niin hae jostain apua. Vaikka perhetyötä sosiaalitoimesta tai sitten jos on varaa, niin palkkaa välillä lapsille hoitaja omin rahoin ja lähde tuulettamaan päätä. Tsemppiä!

Mulla kans 3-vuotias ja kiusaa pikkuveljeään jatkuvasti. Todella hermoja raastavaa!!!
En ole kyllä kurkusta kiinni ottanu, mutta on kyllä tullu annettua tukkapöllyä ja huudettua. Ja jälkeenpäin tietää, ettei se ollu kovin viisasta ...

Eipä toi syyttely varmaan auta, kyllä sen tietää, että paha mieli tulee vaikka vaan sanois lapselleen pahasti.
Pitääkö sun itekses kestää tota vai onko mies/muu auttamassa kurinpidossa??
Meillä se on kyllä mun hommia.. ja se siinä just v****ttaa!

Voimia!

päivi
ei millään pahalla, mutta jos 3v kanssa palaa käämit noin pahasti, niin miten luulet asioiden olevan kun hän on 5v tai 15v. hae ihan oikeasti apua itsellesi jaksamiseen tai kasvatus vinkkejä edes.

Alkuperäinen kirjoittaja pahaolo:
no en usko. jotenkin vain napsahti kun ei siihen mikään tehoa.
monestikohan on ihmisillä "napsahtanut" kun toiselta henki lähtenyt???
aika monesti juuri tälleen selitetään, että se vaan napsahti kun meni hermot.

pahaolo
Alkuperäinen kirjoittaja Sofia83:
Mulla kans 3-vuotias ja kiusaa pikkuveljeään jatkuvasti. Todella hermoja raastavaa!!!
En ole kyllä kurkusta kiinni ottanu, mutta on kyllä tullu annettua tukkapöllyä ja huudettua. Ja jälkeenpäin tietää, ettei se ollu kovin viisasta ...

Eipä toi syyttely varmaan auta, kyllä sen tietää, että paha mieli tulee vaikka vaan sanois lapselleen pahasti.
Pitääkö sun itekses kestää tota vai onko mies/muu auttamassa kurinpidossa??
Meillä se on kyllä mun hommia.. ja se siinä just v****ttaa!

Voimia!
no auttaa kun on kotona. pitkiä työpäiviä tekee. hyvä mies on. ja ei noi muut lapset ole tuollaisia, ne uskoo kun sanotaan. ja oon yrittänyt selittää nätisti, olen huutanut, laittanut nurkkaan, puhunut ja kertonut, mutta ei mikään tunnu tehoavan. toivottavasti en teet tätä toiste, tiedän miten typerää ja kamalaa se on.

Olen samaa mieltä muiden kanssa siinä asiassa, että vaikka kuinka se pikku riiviö raastaa hermoja, niin sitä riiviötä ei ikinä, koskaan, kuriteta ottamalla kurkusta kiinni. Ei lapselle voi noin tehdä.

pahaolo
ei millään pahalla, mutta jos 3v kanssa palaa käämit noin pahasti, niin miten luulet asioiden olevan kun hän on 5v tai 15v. hae ihan oikeasti apua itsellesi jaksamiseen tai kasvatus vinkkejä edes.
no olen saanut nuo 2 isompaakin hyvin kasvatettua, tämä tuntuu nyt olevan niidenkin puolesta hankala. ja kerron miehelle kun tulee kotiin illalla. haluankin kertoa. enkä tätä halua toistaa enää. kamala olo.

auringonkukka-75
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, kun aikuinen ihminen antaa itselleen luvan käyttää väkivaltaa lasta kohtaan. Jotenkin ei yhtälö oikein toimi, jos esim. isompaa sisarusta fyysisellä väkivallalla "opetetaan" olemaan kunnolla. Miksi lapsi ei saa käyttää väkivaltaa, jos aikuinen kerran saa? Sitä ajatusmallia mun on vaikea ymmärtää ja en tiedä pystyykö lapsikaan tajuamaan, miksei hän saa käyttäytyä väkivaltaisesti muita kohtaan, jos äiti tai isä kerran saa.

Olen samaa mieltä, kuin mitä moni muukin on ollut. Kannattaa hakea apua, ennen kuin käy mitään vakavampaa. Olet varmasti tosi väsynyt tilanteeseen, mutta ehkäpä keskustelu jonkun ulkopuolisen ammatti-ihmisen kanssa auttaisi. Tsemppiä teille!

pahaolo
no eihän se noin toimikkaan. enkä tälläistä teekkään tavallisesti. nyt vain koko kesän ollut kotona, mies töissä. kyllä tämä helpottaa kun alkaa taas kerhot ja muut toiminnat lasten kanssa. kotona olo ei ole minua varten.

Tiedän tunteen...meillä 3v3kk esikoinen ei usko ei sitten mitään...uhmaa ja uhmaa ja tekee kaikki temppunsa jokapäivä. Kuopus 1v11kk matkii perässä ja alkaa olla samanlainen pikku-uhmakas sekin.
Kyllä hermoja raastaa joka-ikinen-päivä!!!! Mutta ei silti kurkusta kiinni pitäis ottaa...Voimia ja jaksamisia. Kyllä se jo vuoden päästä luulis helpottavan...eikös tää 3v uhma oo yks niistä hurjimmista??!

moikka
ymmärrän että hermo menee...mutta pura se kiukku enemmin vaikka johonki esineeseen entä kuin lapseen..itselläni meni eilen hermo 3v. kans kun olen viimeisilläni raskaana ja lapsi mm. potki mua mahaan ja supisteli jo ennen sitä kun yritin hänen kanssaan iltatoimia tehdä ja joka asiassa pisti hanttiin jne. lopussa meni niin hermo että heitin rasvapurkin lattialle ja menin minutiiksi ulos portaille seisomaan ja sitten menin takaisin sisälle ja hermo ei ollu enää niin kireällä. sanoin lapselle että jos äitillä hermostuttaa niin äiti käy vähän aikaa portailla ja tulee takaisin niin äiti on paremmalla päällä, lapsi kyllä sen ymmärtää. itse lähden hetkeksi oven toiselle puolelle kunnes pahin menny ohi ja palaan sisälle.

ja joku tuolla että jos menee hermo jo 3v. kans niin miten sitte ja sitte mutta 3v. voi olla paljon "pahempi" kuin 5 tai 15v.

pahaolo
no tuota poistumista käytän minäkin, mutta en voinut siitä lähteä kun pikkusisko huusi sängyssä kun toinen hyppii siinä vatsan päällä. nyt katsoo lastenohjelmia, pyysi anteeksi ja minä pyysin anteeksi.

tuota
Alkuperäinen kirjoittaja auringonkukka-75:
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, kun aikuinen ihminen antaa itselleen luvan käyttää väkivaltaa lasta kohtaan. Jotenkin ei yhtälö oikein toimi, jos esim. isompaa sisarusta fyysisellä väkivallalla "opetetaan" olemaan kunnolla. Miksi lapsi ei saa käyttää väkivaltaa, jos aikuinen kerran saa? Sitä ajatusmallia mun on vaikea ymmärtää ja en tiedä pystyykö lapsikaan tajuamaan, miksei hän saa käyttäytyä väkivaltaisesti muita kohtaan, jos äiti tai isä kerran saa.

Olen samaa mieltä, kuin mitä moni muukin on ollut. Kannattaa hakea apua, ennen kuin käy mitään vakavampaa. Olet varmasti tosi väsynyt tilanteeseen, mutta ehkäpä keskustelu jonkun ulkopuolisen ammatti-ihmisen kanssa auttaisi. Tsemppiä teille!
ei se siitä oo kiinni että antaa itselleen luvan käyttää joskus vaan menee niin hermo että tekee sellaista mitä ei haluaisi eikä saisi tehdä!

Hyvä että tiedostat tehneesi väärin. Toisaalta kannattaa oikeasti miettiä kannattaisiko hakea ulkopuolista apua. Tasapainossa oleva vanhempi ei vahingoita lastaan tavalla jossa vaarana on lapsen hengen menetys tai vakava vammautuminen. Tämä siis on mielestäni olennaista; kun pinna palaa vanhempi voi napata niskavilloista kiinni, lapsi ei siihen kuole (siltikin joka ikinen kerta on väärin!!). Mutta vanhempi ei ota pientä lasta kurkusta kiinni. Raivoissaankin sen ymmärtää mikä siitä voi olla seurauksena.

Ja kyllä olen itsekin ollut kolmevuotiaalle niin raivoissani että siihen pahaan oloon meinaa tukehtua. Olen huutanut, pitänyt kiinni, napannut hiuksista kiinni ja taluttanut kovakouraisesti omaan huoneeseen. Mutta koskaan ei sumeallakaan hetkellä ollut mielessä että nappaampa kurkusta kiinni, lyön, ravistan, potkin tms. Vihaistuksissaankin aikuinen ymmärtää tekonsa seurauksen. Ei ketään vahingossa tapeta.

Tämän takia mielestäni on ihan paikallaan tällaisiinkin aloituksiin rehellisesti vastata, ja kyllä silloin normaali vanhempi varmasti syyllistyy. Syyllisyys on terve reaktio ja edellytys tasapainoiselle vanhemmuudelle.

auringonkukka-75
Alkuperäinen kirjoittaja tuota:

ei se siitä oo kiinni että antaa itselleen luvan käyttää joskus vaan menee niin hermo että tekee sellaista mitä ei haluaisi eikä saisi tehdä!
Ymmärrän tuon, että hermo menee. Mutta... Eikös silloin ole pohja pois siltä ns. "opetukselta" lapselle? Jos vanhempi käyttää väkivaltaa "opettaessaan" lapselleen, ettei saa käyttää väkivaltaa, niin jotain on pielessä. Vaikka hermo kuinka menisi.

Miksikähän kaikki luulee että lapset ajattelee samalla tavalla kuin aikuiset? Pieni lapsi oppii esim siitä kun laittaa käden hellalle ettei tee sitä toiste, se sattuu. En minä ainakaan tyynen rauhallisesti voisi katsella jos isoveli hyppisi pienen vatsan päällä, eikä uskoisi mitään. Kyllä sitä ainakin tukasta tulisi otettua kiinni ja riuhtaistua se pois toisen päältä.

Mitä pienempi lapsi oppii tuosta tilanteesta? Että kannattaa itkeä ja pyytää apua niin veljen tekemä pahoinpitely loppuu.

tuota
Alkuperäinen kirjoittaja tuota:

Ymmärrän tuon, että hermo menee. Mutta... Eikös silloin ole pohja pois siltä ns. "opetukselta" lapselle? Jos vanhempi käyttää väkivaltaa "opettaessaan" lapselleen, ettei saa käyttää väkivaltaa, niin jotain on pielessä. Vaikka hermo kuinka menisi.
onhan se mutta kyllä lapsi sen varmasti huomaa jos aikuinen oikeasti pahoillaan ja ei käytä sitä väkivaltaa usein jatkuvasti esim jos kerran kunnolla pimahtaa minkä sille tekee (huono-olo ja katumus jne., mutta pakkohan sitä arkea jatkaa jne. eikai niitä lapsia poiskaan voi antaa sen takia että on kerran pimahtanut) miissään nimessä niin EI SAA pimahtaa että lapsi on hengenvaarassa sitä en tarkoita tällä, ikinä ei saa hermo niin mennä että lapsi on hengenvaarassa tai että esim. hänelle tehdään niin lujaa että jälki jää. ja se että jos aikuinen huomaa että ei ollenkaan voi enää hillitä hermoja silloin täytyy kyllä hakea apua ja se että jos sitä tapahtuu usein.

onneton äiti
meni hermo. hyppi tuolla pikkusiskon päällä pinnasängyssä vaikka piti nukkua. aina tekee kiusaa. 3vuotias on. nostin pois sängystä kädestä ja toisella pidin kiinni kurkusta. nyt yski tuolla nurkassa. mikään ei mene perille.
Onnee vaan sulle, ihana äiti.
Hyvä opettaa väkivaltaa, kuristaa, lyödä ja läpsiä, samaa lapsesi tekee jahka 10v lisää.
Ole ylpeä itsestäsi, minusta olen säälittävä hyypiö jaka ei lapsia tarvitse:(

pahaolo
Alkuperäinen kirjoittaja onneton äiti:
Onnee vaan sulle, ihana äiti.
Hyvä opettaa väkivaltaa, kuristaa, lyödä ja läpsiä, samaa lapsesi tekee jahka 10v lisää.
Ole ylpeä itsestäsi, minusta olen säälittävä hyypiö jaka ei lapsia tarvitse:(
kiitos. tiedän tämän jo. toivottavasti sinun lapsesi eivät aseta sinua siihen pisteeseen, että menetät hermosi, vaikka lapset niin usein tekevätkin. tämä ei auta minua, mutta toivottavasti sinä sait hyvän mielen ja jaksat omia lapsiasi nyt paremmin.

Yhteistyössä