Otatko omaat ruuat mukaan jos menet yökylään sukulaisille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laiska tätini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Laiska tätini

Vieras
Lehdissä ollut kirjoituksia ärsyttävistä mökkivieraista jotka tulevat käymään ja odottavat "täysihoitoa". Mulla asuu varakkaita sukulaisia maalla järven rannalla ja olen käynyt heidän luonaan n. kerran vuodessa kesällä ja yöpynyt 1-3 yötä. Tätini joka asuu siinä miehensä kanssa on patalaiska ja keittiössä kattoon asti tiskivuoret. Täti on 50v. eli ei mikään iäkäs vielä. Tiedän myös ettei heillä juuri koskaan käy yövieraita joten yksi sukulaistyttö kerran vuodessa pitäs jaksaa varmaan. Sovitusti on siis menty käymään ei yllätysvieraina. Asuvat reilun 100km päässä joten bensakuluakin tulee. Täti laittaa joskus just ennen sinne tuloa viestin että " ota omat ruuat mukaan ,talo elää tavallaan ja vieraat menee ajallaan". En kyllä helteessä ole lähtenyt raahaamaan kummoisia ruokia mukana vaan odotan että kyläpaikastakin jotain tarjotaan. Monesti olen joutunut myös siivoamaan huoneen jossa nukutaan koska ollut siivomatta viime kesän jäljiltä. Siis todella likaisesssa kunnossa. Itse en kyllä ottaisi vieraita käymään jos talo on mullin mallin eikä ole mitään tarjottavaa vieraille.

Mökkivierailulle viedään aina kaikki omat ruoat mukana ja vielä tuliaisia isäntäväelle. Sen sijaan kotivierailuille ei ole tapana viedä omia ruokia, mutta jotain pientä tuliaista kuitenkin.

Ymmärsin tekstistä että teitä ei varsinaisesti ole kutsuttu, vaan te olette sopineet menevänne sinne kylään. Ei silloin varmaankaan voi odottaa, että olisi hotellityylinen vastaanotto, vaan tottakai itse sitten teette olonne mukavaksi ja ruokitte itsenne.

Ilmeisesti eivät ole kodinhengetär -tyyppisiä ja eivät halua kestitä ja passata vieraita. Heillä on täysin oikeus toimia kotonaan miten haluavat. Pysykää poissa sieltä, jos ei miellytä.

• Tykkää
Reactions: Muua
Ei tietenkään ole ilmoitettu että nyt tullaan kylään vaan ovat kutsuneet käymään ja olen sitten soittanut ja kysynyt sopisko teille tämä aika. Tuliaisia ollaan viety mutta kyseinen täti on itse tunnettu siitä että menee mielellään sukulaisten luo valmiiseen pöytään kun ei itse viitsi ruokia laitella. Tietysti myös saatan tiskejä siivota jne, mutta jos emäntä ei itse siivoa talossaan omia jälkiään ja jättää vieraille keittiön siivouksen jossa astioita lavuaarissa melkein kattoon asti ollut jo monta päivää on eri asia taas.

Jos itse haluaisin maalle järven rannalle, vuokraisin mökin, en menisi yökylään. Junttimaista ja vanhanaikaista ängetä toisten nurkkiin. Kun ette selvästkään ole toivottuja.

Täti toimii oikein, koska on selkeästi kertonut etukäteen miten toimitaan. Ap voi siis syyttää itseään, jos ei ymmärrä tilannetta. Ehkä täti haluaa, että mökki on lomailu- ja löhöilypaikka eikä siksi halua kokkailla ja tiskailla. Mökkiolosuhteissa ruuanlaitot ja tiskailut eivät suju niin simppelisti kuin kotosalla, missä on juokseva kylmä ja lämmin vesi, kodinkoneet ja tiskikone käytettävissä.

Itsekin oltiin just mökillä muutama vuorokausi. Käytimme kertakäyttöastioita ja ruoka oli pelkistettyä, koska haluttiin ottaa rennosti. Vanhempia sukulaisia tavatessa mieluusti kieltäydymme tarjoilusta tai otamme omia tarjottavavia riitävästi mukaan, jotta voi syödä turvallisin mielin. Nuoremmissa sukulaisissa (40 v) on niitä, jotka joutuu joko viemään ulos syömään tai ostamaan ja laittamaan ruuat heilekin, jos haluaa syödä. Nuorammista ja vanhemmista sukulaisista löytyy toki niitäkin, jotka hoitavat tarjoilut hyvin. Eli talon tapojen mukaan on mentävä.

Aina jos tehdään pitempi kyläily kuin pelkkä kahvilla käynti,
tai jos mennään mökille tai jos on puhuttu grillauksesta,
niin kysyn etukäteen isäntäväeltä
"mitä ruokatarpeita tuodaan mukanamme".

Ap, tätisi kuulostaa laiskalta, epäkohteliaalta moukalta.
Tämä asia nyt kuitenkin on tiedossa joten en ymmärrä miksi valitat.
Jos et kestä hänen käytöstä,
lopeta kyläily.
Jos haluat edelleen kyläillä,
niele asia valittamatta.

En yleensä. Vanhemmille/appivanhemmille mennessä ei viedä mitään, jos jonnekin muualle mennään niin sitten kysytään että mitä tuodaan. Minusta pidemmillä reissuilla vieraiden pitää ehdottomasti tuoda jotain ruokatarpeita.

Tätisi saattaa olla laiska, eikä mikään "vieraiden kestitsijä", mutta ainakin hän ilmoittaa sen reilusti ja rehellisesti. Jos hän tietäisi, että joutuu passaamaan, tuskin teitä edes kutsuttaisiin.

Yhteistyössä