Otanko liian vakavasti?? (leukavaivat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "itkupilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"itkupilli"

Vieras
Mulla siis leukanivelessä tms. jotakin vikaa(?),kun naksuu välillä. Lähinnä yöllä/aamulla,kun olen kait purru hampaat yhteen/stressi. Naksuttelee hetken aikaa,kunnes menee ohi. Sain jumppaohjeen hampilekurilta tähän,eikä se pitäny mitenkään kamalana,kun tää kait aika yleistä(?)Välillä toki päivälläkin ns. paukuttelee,jos satun ajatuksissani liikuttamaan suuta jotenkin väärin/yökkäys refleksi,jos tulee (lähinnä,jos oon kipee tms.)Muutenkin tiettyjä juttuja pitää joteskin varoa. En oikein voi maata sillä puolella,mikä naksuu,kun sitten ainakin jumii,enkä viitsi syödä kovaa/sitkeää...Ei tosin syödessä naksu,mutta mä en ota riskiä. Kipuja ei kylläkään ole. Mulla naksuu/saan itse naksuteltua(väylättyä) leukaani(ihan jo teinistä saakka),mutta se on erilaista,ku tää mikä tulee muutaman kerran viikossa.. Viime yönä oli pari kertaa,kun en saanu yskältäni nukuttua=(( +ressas toki sit kaikki näin sairaana.
Yritän pyytää kiskoja hampilekurilta,jos suostus tekeen. Kertokaa nyt ihmiset,että en oo ainoo,kun tuun henkisesti hulluks pian...

Joo ja parempaa vuotta 2013

Tyttäreltäni meni haukotellessa leukanivelen välilevy pois paikaltaan.Suu ei auennut kuin ihan pikkuisen...liemiruualla oli.Hammaslääkärissä käytiin. Särkylääkettä meni ja pikkuhiljaa alkoi helpottaa.Tehtiin kiskot, mutta niistä ei kauheesti apua.Vaiva on ollut pari vuotta ja edelleen suu ei aukea eikä sitä uskalla edes yrittää avata niin suurelle kuin mahollista, mutta pystyy kuitenkin normaalisti tällä hetkellä syömään.Välillä menee lukkoon, joten todella varovainen saa olla.Jos jumittaa ja jää suu auki, niin sitten sairaalaan, kevyt humautus ja laittavat paikalleen.Mielellään eivät operoi nuorelta jos suinkin vain pärjää.Pahemminkin voisi asiat olla.

[QUOTE="itkupilli";27800610]Ikävää. Onko jäänyt usein lukkoon? Mulla ei noin oo sentään. Onko masentunut ton takia?[/QUOTE]

Lukkoon on jäänyt, mutta vain lyhyeksi aikaa.Sairaalareissuja ei vielä ole tullut eteen, mutta en yllättyisi vaikka niitä vielä tulisikin.Ei ole masentunut...laskee välillä aika roisia huumoria ongelmastaan.Tosin välillä on kyllästynytkin koko ongelmaan, mutta se on asia minkä kanssa on elettävä

Meillä paukkuu leuat kaikilla kuudella hlöllä( joskus enempi ja joskus vähempi)ainoastaan mies on ns terveleukainen

Viimeksi muokattu:
Mulla oli samaa vaivaa vuosia sitten. Naksahti välillä niin että pelotti että lyö lukkoon. Niinhän se sitten kivasti yksi kaunis risteilyaamu oli ettei suu enää auennut kunnolla.. Mulla oli tainnut olla kisko jo ennen sitä, mutta kun asiantuntevammalla hammaslääkärillä uuden teetin kun vanha meni poikki, sanoi hän että se on ollut aivan liian matala eli hampaat on menneet liian lähelle yhteen että rentouttaisi sen leukanivelen. Uusi kisko auttoi tosi hyvin, siitä lukkiutumimsesta nyt on jo tosi monta vuotta, lähemmäs 10, mutta jonkun vuoden käytin kiskoa ja helpotti kyllä suuresti. Enää ei naksu ja leukakin aukeaa mielestäni normaalisti.

Hammaslääkärissä esim. huomaa edelleen että jos kauan joutuu pitämään suuta auki, alkaa tuntua ikävältä. Opin myös itse kiskon avulla rentouttamaan leuat niin etten pure enää hampaita yöllä yhteen. Mulla myös hammaslääkäri silloin ammoisina aikoina sanoi että leukanivelen välissä oli joku luunpala joka hankasi, eli voi olla että se kului sieltä pois ja sen takia ei ole enää sitä ongelmaa, mutta tuskin se koskaan täysin "normaali" tulee olemaan. Pääasia kai ettei haittaa elämää :)

Eli et ole ainoa hullu, kannattaa ehdottomasti hankkia kisko ja käydä sellaisella lekurilla joka todella tietää mitä tekee ettei mene rahat hukkaan. Se on astetta vittumaisempaa suoraan sanoen jos se tosiaan menee lukittautumaan..

Tsemppiä :)

Kiskoa odotellessa ja itse asiassa mieluusti ennen, kuin sitä aletaan tehdä, voisit käydä jäsenkorjaajalla. Sieltäkin voi saada kullanarvoisia neuvoja ja käytännön apua leukojen radan oikaisemiseen. Ja kun siellä on kerran autettu linja suoraksi, tulee kiskostakin sitten kerralla oikean mallinen.

[QUOTE="itkupilli";27800883]Munkin pitäs oppia huumoria=) Milleen sulla sit paukkuu Maine coon?[/QUOTE]

Joskus haukotellessa, syödessä kuuluu kova paukahdus tai useampikin ja sattuu.Meillä jopa 12 tytöllä on osittain kulumaa leukanivelissä.Epäilivät että oisko reumaoireilua.Mullakin on reumaa epäilty ja veriarvoissa on jtn reippaasti yli viitearvojen, mutta reumadiagnoosia ei ole.

Joskus haukotellessa, syödessä kuuluu kova paukahdus tai useampikin ja sattuu.Meillä jopa 12 tytöllä on osittain kulumaa leukanivelissä.Epäilivät että oisko reumaoireilua.Mullakin on reumaa epäilty ja veriarvoissa on jtn reippaasti yli viitearvojen, mutta reumadiagnoosia ei ole.

Eikö toi oo aika huono homma,jos noin aina paukkuu+sattuu? Saatko mitään hoitoja siihen?

Minulla on henkilökohtaisia kokemuksia tuollaisesta. Asiaa tutkittiin ensin terkkarissa, josta sain lähetteen leukakirurgille, joka määräsi leikattavaksi molemmat leukaluun nivelet. Ei naksu enää eikä suu jää haukotellessa auki/jumiin.

[QUOTE="Itkupilli";27807376]Eikö toi oo aika huono homma,jos noin aina paukkuu+sattuu? Saatko mitään hoitoja siihen?[/QUOTE]

En ole saanut mitään hoitoja.Olen pärjännyt näinkin.Asiat voisi olla paljon huonomminkin.

Mulla kanssa naksuu ja nyt viime aikoina on pari kertaa oikein rusahtanut syödessä. Sitten se on hetken aikaa kipeä.
Olen miettinyt, että pitääkö minun alkaa syömään MSM-ravintolisää. Kai se nivelessä on joku paska kuluma tmv.