"Otan osaa", miten vastataan?

• Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";27255359]Minä vastasin kiitos. En oikein tiedä, mitä muutakaan voisi vastata.[/QUOTE]

Sitä ajattelinkin, ei ainakaan mitään muuta vastausta tule mieleeni. Huh, ikää tässä on jo 36v ja nyt vasta ensimmäiset lähisukulaisen hautajaiset edessä...

"mammanen"
Tämä ei nyt kuulu tähän mutta minusta tuo "otan osaa" on niin hirveän kamala tapa pahoitella tapahtunutta kuin vain voi olla. Miksei sanota "olen pahoillani puolestasi" tai jotain muuta järjellistä ja henkilökohtaista.
Kun esikoisemme menehtyi liikenneonnettomuudessa 15 vuotiaana ja ihmiset sitten hokivat meidät nähdessään tuota "otan osaa" niin minä harmistuneena saatoin todeta että "voi kun voisinkin antaa osan surustani sinun otettavaksesi !"

Mutta oikea ja kohtelias tapa on vaikkapa vaan tuo ylempänä mainittu nyökkäys, sanoja ei tarvita.

[QUOTE="mammanen";27258415]Tämä ei nyt kuulu tähän mutta minusta tuo "otan osaa" on niin hirveän kamala tapa pahoitella tapahtunutta kuin vain voi olla. Miksei sanota "olen pahoillani puolestasi" [/QUOTE]

Miksi pitäisi pahoitella toisen puolesta? Eikö se itse osaa? Toi ei vain sovi suomalaiseen kieleen ja kulttuuriin.

Paljon parempi tuo "otan osaa"...

"otto"
[QUOTE="mammanen";27258415]Tämä ei nyt kuulu tähän mutta minusta tuo "otan osaa" on niin hirveän kamala tapa pahoitella tapahtunutta kuin vain voi olla. Miksei sanota "olen pahoillani puolestasi" tai jotain muuta järjellistä ja henkilökohtaista.[/QUOTE]

Samaa mieltä, itse en muuten edes sano noin, kun musta se on niin kankeaa ja ei-suomalaista.

Olen sanonut, että olen pahoillani puolestasi tai koittakaa jaksaa tms. Kyseessä siis tutut ihmiset. Voi olla että vähän tuntemattomammalle sanoisin sitten otan osaa, vaikka se tympeää mun mielestä onkin.

[QUOTE="otto";27258713]Samaa mieltä, itse en muuten edes sano noin, kun musta se on niin kankeaa ja ei-suomalaista.

Olen sanonut, että olen pahoillani puolestasi tai koittakaa jaksaa tms. Kyseessä siis tutut ihmiset. Voi olla että vähän tuntemattomammalle sanoisin sitten otan osaa, vaikka se tympeää mun mielestä onkin.[/QUOTE]

Kas kun ette pyytele anteeksi kuten Amerikan serkut...

Yhteistyössä