Ostin lapselle vaatteita 400e edestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Milli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Milli"

Vieras
Ei voi kuin todeta, että hupsista...lähtiköhän mopo käsistä.

Tyttäreni aloitti ekan luokan. Kesän aikana siivosin vaatekaapin kahteen kertaan. Joo, ekalla kerralla en vaan raaskinut heittää pieniä, kulahtaneita, pikkutyttöjen vaatteita pois / kierrätykseen... Lopulta ei montaa vaatekappaletta jäänyt, joten päätin ostaa "kerralla" vaatekaapin ajantasalle.
Pakko myöntää, että oli aivan mahtavaa shoppailla tyytölle vaatteita. Valehtelematta voin sanoa, etten aikaisemmin ole hänelle mitään juuri ostanut vaan aina ollaan saatu sukulaisilta vanhoja / uusia vaatteita lahjaksi ja muutenkin...

Tyttö oli aivan riemuissaan uusista vaatteistaan. Hän ei juuri ole välittänyt mitä päälleen laittaa, eli veljenkin vanhat McQueen paidat yms. ovat kelvanneet.
Jotenkin mua alkoi pelottaan sekin, että koulussa kiusataan jos on "luuserivaatteet" päällä...

Onks teidän pienillä koululaisilla tullut ilmi kiusaamista vaatteista tms.?

• Tykkää
Reactions: Tepias
Ööö.. no ei tuo musta hirveen isolta summalta kuulosta, jos vaatevarasto uusittiin kokonaan. Itse ostin teinille (pojalle) 2 farkut (vanhoista jäänyt lahkeet kesän aikana lyhyiksi) yht 170 euroa, syystakin 80 e, lenkkarit 89 euroa, skeittikengät kouluun 90 euroa, pari t-paitaa yhteensä 40 e, kaksi hupparia yhteensä 120 euroa... noilla meneekin jo pitkään, ja toivottavasti mahtuvat kauan :)

• Tykkää
Onnea tyttäresi teini-ikään, jos jo nyt opetat hänet tuollaiseen.

Onpa outo kommentti. Pitäähän lapsella vaatteet olla ja ei varmasti ole kiva kulkea veljen vanhoissa vaatteissa kun tullaan kouluikäisiksi. Sinä siis pukisit ap:n tapauksessa tytön jatkossa pieniin ja kulahtaneisiin vaatteisiin ja/tai veljen vanhoihin vaatteisiin?

Luuserivaate? Joo, en ole kuullut ketään kiusattavan mun lapsen koulussa vaatteiden takia. On voinut käyttää talvihaalaria vaikka vitosella ilman kiusaamista.
En usko, että meni liiallisuuksiin. 400 eurolla ei saa kaupoista ihan hirveetä kasaa aikaiseksi.

Ja ei mun tytär tykkää edelleenkään vaatteiden ostelusta ja ole kiinnostunut vaatteista, vaikka äitinsä on vaatehullu ja ostanut niitä yli tarpeen jo 13 vuotta. Tämä tohon ekaan vastaukseen.

• Tykkää
Noo, jos vähän ennakoi niin säästää paljon rahaa ja lapsella on silti hyvät vaatteet. Ostaa aleista / kirppareilta vähän suurempaakin jos löytyy halvalla. Näin mä olen aina tehnyt, tosin sitten pitää muistaa mitä on jemmassa.

• Tykkää
Ihan normaalihinta tytön vaatekaapillisesta! Tuskin tuossa edes oli vielä takkeja ja kenkiä?

Meillä 2 tyttöä ja 4 poikaa, pojat ei välitä muusta kuin että housut on mukavat jalassa ja paidassa on kiva kuva. Tytöillä pitää olla paita ja housut keskenään sopivat, lisäksi mekkoja, säärystimiä, erivärisiä vöitä (niitä ovat kyllä itse punoneet), erilaisia sukkia (kun pojilla menee tennissukat jotka ovat suurinpiirtein samaa paria :D ), ym muuta härpäkettä :) Taatusti meillä on maksanut kahden tytön vaatteet yhtä paljon kuin neljän pojan!

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26973321]Ihan normaalihinta tytön vaatekaapillisesta! Tuskin tuossa edes oli vielä takkeja ja kenkiä?

Meillä 2 tyttöä ja 4 poikaa, pojat ei välitä muusta kuin että housut on mukavat jalassa ja paidassa on kiva kuva. Tytöillä pitää olla paita ja housut keskenään sopivat, lisäksi mekkoja, säärystimiä, erivärisiä vöitä (niitä ovat kyllä itse punoneet), erilaisia sukkia (kun pojilla menee tennissukat jotka ovat suurinpiirtein samaa paria :D ), ym muuta härpäkettä :) Taatusti meillä on maksanut kahden tytön vaatteet yhtä paljon kuin neljän pojan![/QUOTE]

No odotahan kun pojat tulee teini-ikään, johan vaatteet kallistuu :) Tytöille menee vaatetta hurjan paljon, mutta valtaosin ne on sellaista halpaa trikooriepua, kun taas pojat ei tunnu löytävän mitään alle 100 euroa maksavaa, joskaan määrällisesti vaatetta ei tarvitse olla kuin välttämättömät.

[QUOTE="kolmen äiti";26973267]Ööö.. no ei tuo musta hirveen isolta summalta kuulosta, jos vaatevarasto uusittiin kokonaan. Itse ostin teinille (pojalle) 2 farkut (vanhoista jäänyt lahkeet kesän aikana lyhyiksi) yht 170 euroa, syystakin 80 e, lenkkarit 89 euroa, skeittikengät kouluun 90 euroa, pari t-paitaa yhteensä 40 e, kaksi hupparia yhteensä 120 euroa... noilla meneekin jo pitkään, ja toivottavasti mahtuvat kauan :)[/QUOTE]

Olet käyttänyt kyllä paljon rahaa. Esim. meillä pojan farkut maksoivat 20 euroa, Stockan hulluilta päiviltä, ja ihan merkkifarkut olivat. Syystakki ostettiin nyt, ja siihen meni 30 euroa oli alessa, ja Hummelin takki. Lenkkarit ostettu keväällä 40 euroa. T-paidat hankittiin kesän alesta n. 10 euroa kappale. Ja hupparitkin hankin aina alesta, kallein on maksanut varmaan 25 euroa.

Mun kundi ei enää onneksi hirmuisesti kasva, on 176 senttinen ja kasvu hidastunut huimasti, silti edes huiman kasvun aikaan ei mennyt noin paljon rahaa vaatteisiin, eikä olisi kannattanutkaan laittaa, koska esim. farkut olivat muutamassa kuukaudessa lyhyet.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen kohta teinin äiti;26973468:
No odotahan kun pojat tulee teini-ikään, johan vaatteet kallistuu :) Tytöille menee vaatetta hurjan paljon, mutta valtaosin ne on sellaista halpaa trikooriepua, kun taas pojat ei tunnu löytävän mitään alle 100 euroa maksavaa, joskaan määrällisesti vaatetta ei tarvitse olla kuin välttämättömät.

Mä en todellakaan ole samaa mieltä, edelleen voi hyödyntää kaikki alet. Pojalla on kuitenkin vaatteet pääasiassa merkkivaatteita. T-paidat on voitu hankkia H&M:ltä tai vaikka Anttilasta, Seppälästä. Mutta ikinä en ole ostanut tavallisia sisävaatteita pojalle, jotka maksaisivat yli 100 euroa. Edes MicMacin farkkuihin ei mennyt satasta. Ne taitavat olla kallein yksittäinen ostos, 69 euroa.

Lapsellani on oma makunsa, joka tietyssä määrin poikkeaa valtamausta. Eikä häntä olla koskaan kiusattu koulussa, tai muuallakaan. Ja jos kiusataan vaatteiden vuoksi, niin kehotan pukeutumaan seuraavana päivänä VIELÄ erilaisempiin vaatteisiin. Kukaan ei saa määritellä muiden pukeutumista. Jokainen pukeutukoot siihen, mihin itse haluaa.

• Tykkää
Joo, eli tuohon satsiin kuului yhtä takkia lukuunottamatta vain sisävaatteita.

Oikeastaan syy, miksi aloituksen tein oli juuri se että mietin olenko ihan hullu. Ja tämä johtuu siitä, kun en ole aiemmin ostanut lapsilleni vaatteita yhtään (!). Meillä on käynyt onni kun suvusta on tullut käyttökelpoisia vaatteita, mutta jotenkin itselle tuli olo, että nyt riittää 90-luvun My Little Pony paidat...
Itse olen ikäni kulkenut ryysyissä, en koskaan saanut "hienoja" vaatteita. Eipä tuo haitannut, mutta jos nyt oma rahatilanne sallii, niin mieluusti pukisin lapset edes kouluun nätisti... Tuskin se opettaa lapsia vaatimaan teini-iässä kohtuuttomasti.

Ja totta on, että tytöille ostaa halvemmalla. Meillä poika onneksi saa vielä jotain käyttökelpoista sukulaisilta...

Mä en ole oman tokaluokkalaisen koulussa huomannu että ainakaan pikku koululaiset kiinnittäisivät mitenkään erityisesti huomiota vaatteisiin, tai siis siihen minkälaisia ne on.

[QUOTE="Milli";26974107]Joo, eli tuohon satsiin kuului yhtä takkia lukuunottamatta vain sisävaatteita.

Oikeastaan syy, miksi aloituksen tein oli juuri se että mietin olenko ihan hullu. Ja tämä johtuu siitä, kun en ole aiemmin ostanut lapsilleni vaatteita yhtään (!). Meillä on käynyt onni kun suvusta on tullut käyttökelpoisia vaatteita, mutta jotenkin itselle tuli olo, että nyt riittää 90-luvun My Little Pony paidat...
Itse olen ikäni kulkenut ryysyissä, en koskaan saanut "hienoja" vaatteita. Eipä tuo haitannut, mutta jos nyt oma rahatilanne sallii, niin mieluusti pukisin lapset edes kouluun nätisti... Tuskin se opettaa lapsia vaatimaan teini-iässä kohtuuttomasti.

Ja totta on, että tytöille ostaa halvemmalla. Meillä poika onneksi saa vielä jotain käyttökelpoista sukulaisilta...[/QUOTE]

No siis kyllä mulla menee saman verran pelkkiin sisävaatteisiin /koko/lapsi, mutta mä en ostaa rysäytä kaikkea kerralla vaan ostelen niitä vähän kerrassaan. Siis sillai että esim nyt kun poikani käyttää kokoa 134 niin mä jo kattelen alerekeistä ja muualta kokoa 140 valmiiksi kaappiin että sit kun kaikki 134:t on pieniä niin mun ei tarvii kerralla hussata satoja euroja vaan tarvii ostaa vaan muutama vaate lisää ja muut saa ottaa kaapista käyttöön. Sillon ei tuu niin helposti sitä "oonko mä ihan hullu"-oloa :D

Onhan tuo järjetön summa,mutta jos tarpeeseen meni niin sitten ok.

Mielestäni hyvä ajoittaa nuo vaatehankinnat juuri koulujen alkuun, ei tarvitse lasten ympäri vuoden kitistä vaatteita kun tietävät että ennen koulun alkua uudet ostetaan muulloin on poikkeus.

[QUOTE="vieras";26974181]Onhan tuo järjetön summa,mutta jos tarpeeseen meni niin sitten ok.

Mielestäni hyvä ajoittaa nuo vaatehankinnat juuri koulujen alkuun, ei tarvitse lasten ympäri vuoden kitistä vaatteita kun tietävät että ennen koulun alkua uudet ostetaan muulloin on poikkeus.[/QUOTE]

Mun mielestä taas on järjen köyhyyttä ajoittaa KAIKKI vaatehankinnat juuri koulujen alkuun koska silloin kaikki on normaalihintaista. Paljon järkevämpää on ajoittaa vaatteiden ostaminen juhannuksen ja joulun jälkeisiin alennusmyynteihin. Siinä saattaa säästää jopa useita satasia, ainakin jos pitää monelle lapselle ostaa.

• Tykkää
Reactions: HuutoYössä
Mun mielestä taas on järjen köyhyyttä ajoittaa KAIKKI vaatehankinnat juuri koulujen alkuun koska silloin kaikki on normaalihintaista. Paljon järkevämpää on ajoittaa vaatteiden ostaminen juhannuksen ja joulun jälkeisiin alennusmyynteihin. Siinä saattaa säästää jopa useita satasia, ainakin jos pitää monelle lapselle ostaa.

Mä en ole lähtenyt tähän köyhäilyyn mukaan perusvaatteissa.
Ostetaan sitä mitä tarvitaan ja maksetaan mitä maksaa.

Aleista tulee aina ostettua turhaa ja tarpeetonta, jolloin lopulta summa onkin plus-miinus-nolla.
Ja alevaatteissa joutuu usein hiukan tinkimään jostain kun halvemmalla saa..

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta naapurissa asuu eskarilaisia, eka- ja tokaluokkalaisia tyttöjä ja kyllä heillä ainakin on hyvin tarkkaa mitä päälleen pukevat, juttelevat paljon vaatteista, merkeistä, hinnoista (...) ja siitä mistä mikäkin vaate on hankittu. Joku brassailee jenkkituliaisilla ja yksi taas intoilee kirppislöytöjään, mutta selvästi vaatteet ovat tärkeitä kaikille.

Tuohan kuulostaa oikein hyvältä; sinä tykkäsit ostella tytölle vaatteita, rahaa oli niitä ostella, tyttö tykkäsi kun sai uusia vaatteita ja nyt on vaatekaappi päivitetty.
Itsekin päivittelen lasten vaatekaappeja yleensä niin että pari kertaa vuodessa ostan kerralla reilummin ja siten tarpeen mukaan teen pikkupäivityksiä. Tai siis vanhemmalle ostan, nuoremmalle menee isomman vaatteet vielä hyvin.
Ja vaatteet kuuuluu ihan perustarpeisiin joten itse en mitään omantunnontuskia saa siitä että huolehdin lapsilla aina olevan siistit, ehjät, oikean kokoiset ja vuodenaikoihin sopivat vaatteet.

Kyllä mulla menee lapsen vaatekertaa paljon enemmän, kun sen ostan alesta. Okei, siinä on mukana usein ulkovaatekin. Helposti 400-700e menee aleostoihin per ale. Ostan alesta vain sellaista mikä miellyttää silmää.

Käyttöön uudet vaatteet kuitenkin tulevat tipoittain, koska vanhat eivät koskaan mene kerrasta pieneksi.

Mutta en kirjoita alle sitä, että lapsesta tulee vaativa, jos sillä on siistit vaatteet päällä. Pitääkö uusi paita olla joku erikoisasia, mitä saa korkeintaan kerran vuodessa? Miksi vaatteet ovat näin kamala tabu tällä palstalla?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
Kyllä mulla menee lapsen vaatekertaa paljon enemmän, kun sen ostan alesta. Okei, siinä on mukana usein ulkovaatekin. Helposti 400-700e menee aleostoihin per ale. Ostan alesta vain sellaista mikä miellyttää silmää.

Käyttöön uudet vaatteet kuitenkin tulevat tipoittain, koska vanhat eivät koskaan mene kerrasta pieneksi.

Mutta en kirjoita alle sitä, että lapsesta tulee vaativa, jos sillä on siistit vaatteet päällä. Pitääkö uusi paita olla joku erikoisasia, mitä saa korkeintaan kerran vuodessa? Miksi vaatteet ovat näin kamala tabu tällä palstalla?

Nämä on näitä kuuluisia mielipideasioita.

itse olen sitä mieltä että vaatteita ostetaan yleensäkin maapallolla liikaa.
Pitäisi ostaa vähemmän ja laatua.
Halpaketjujen huonolaatuisten vaatteiden elinehto on korkea ostovolyymi.

Me ollaan vaan jouduttu tähän kierteeseen ja totuttu siihen.
Kengät kestää kesän ja paidat muutamassa kuukaudessa rikki.
Nykyään on hirveän vaikea löytää valkoista paitaa josta EI näkyisi läpi, kaikki on tehty niin ohuesta, huonolaatuisesta kankaasta.

[QUOTE="vieras";26974282]Mä en ole lähtenyt tähän köyhäilyyn mukaan perusvaatteissa.
Ostetaan sitä mitä tarvitaan ja maksetaan mitä maksaa.

Aleista tulee aina ostettua turhaa ja tarpeetonta, jolloin lopulta summa onkin plus-miinus-nolla.
Ja alevaatteissa joutuu usein hiukan tinkimään jostain kun halvemmalla saa..[/QUOTE]

Mä en osta alesta kuin sen mikä on tarpeellista (vaikka sitte saisi miten halvalla tahansa)ja aina on löytynyt mieleisiä vaatteita. MIksi maksaa täysi hinta vaatteesta jonka saa tiettyyn aikaan ostamalla huomattavasti halvemmalla? :O Esim ulkovaatteissa säästää huimia summia kun ne ostaa kausalesta. Mulla on jo lapsille tulevan talven topat ostettuna -50 ja -60% aleista eikä tarvii ensilumien tullessa tänne kirjoitella että kun on vaatteet vielä kaupassa taikka kauhistella niiden hintoja.

Mähän en mistään mitään tiedä, koska esikoinen on vasta 9v...eli mulla ei vielä ole vinkuvaa teiniä. Mutta näinä 9v aikana lapsellani on ollut vaatteita varmaan sama määrä mitä pihan muilla 9v lapsilla yhteensä. Mutta lapsi ei KOSKAAN pyydä mitään.

Ei vaatteita, mutta ei myöskään rahaa tai leluja. Ei mitään.

Eli ainakin sen 9 vuotta (muutaman viikon päästä 10v) lapselle voi ihan turvallisesti ostaa läjäpäin vaatteita ilman, että lapsi vinkuu ja vonkuu aina vaan lisää.

Mä tosin jopa odotan sitä, että lapsi alkaisi jotakin pyytämään. Olisi kivaa ostaa tytölle jotakin sellaista, minkä hän on itse keksinyt haluavansa.

Mä en osta alesta kuin sen mikä on tarpeellista (vaikka sitte saisi miten halvalla tahansa)ja aina on löytynyt mieleisiä vaatteita. MIksi maksaa täysi hinta vaatteesta jonka saa tiettyyn aikaan ostamalla huomattavasti halvemmalla? :O Esim ulkovaatteissa säästää huimia summia kun ne ostaa kausalesta. Mulla on jo lapsille tulevan talven topat ostettuna -50 ja -60% aleista eikä tarvii ensilumien tullessa tänne kirjoitella että kun on vaatteet vielä kaupassa taikka kauhistella niiden hintoja.

Mä en ole muistini mukaan maksanut yhdestäkään toppa/vak-haalarista täyttä hintaa. Ja niitä kledjuja on ollut meillä kyllä useampi kymmen.

Mäkin siis suosin aleja (ja kirppiksiä).

Yhteistyössä