Ostatteko vuoroviikoin asuvalle lapselle samalla summalla joululahjoja kuin yhteisille lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysymysmerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysymysmerkki"

Vieras
Mietimme täällä mikä on oikea tapa toimia. Järki sanoo että lapsen toinen puoli tulee äidiltä ja toinen isältä...mutta kuitenkin toinen on sitä mieltä että lapsen toisen vanhemman osuudella ei ole väliä, vaikka se tarkoittaisi että yksi lapsi perheestä saa tuplasti saman määrän kun muut...

miten teillä on toimittu?

....vain näissä uusioperheissä lasketaan euroja sentilleen kuka saa mitäkin ja minkä arvosta.....
Eiks yleensä kuulu antaa lahjaksi (kohtuudella) mitä lapsi haluaa tai tarvitsee, jolloin toisen lahjat voi maksaa kympin, toisen Hiukka enempi

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Onkse lapsi sen ikäinen että ymmärtää saavansa toiselt vanhemmaltaan vielä lisää lahjoja sitten joulun jälkeen tms? Vai annetaanko kaikki lahjat kerralla jouluna riippumatta siitä kenen luona lapsi joulun viettää?

Mulla ei ole ikinä mennyt järkeen tälläinen ajattelu. En osaa sanoa muuta. Ostakaa siteb mikä tuntuu hyvältä ja oikealta niin että molemmat lapset tuntevat olevansa yhtä rakastettuja. Tasan ei tartte mennä jis on molemmilla olo että rakastetaan yhtä paljon.

Euromäärä ei ratkaise edes täyssisarusten lahjoissa, vaan kyse on siitä, että saisi sellaisia lahjoja joista tykkää. Koskaan ei ole mietitty mitä maksaa, vaan siitä että lapsi tykkäisi lahjasta. Mahdollisimman kallis lahja ei ole aina se mieluisin.

....vain näissä uusioperheissä lasketaan euroja sentilleen kuka saa mitäkin ja minkä arvosta.....
Eiks yleensä kuulu antaa lahjaksi (kohtuudella) mitä lapsi haluaa tai tarvitsee, jolloin toisen lahjat voi maksaa kympin, toisen Hiukka enempi

Ihan ydinperheessä yks äiti laskee tosi tarkkaan, että lapset 3 ja 5v saavat samanarvoiset lahjat!!
Ja kummeilta vaatii myös samanarvoiset lahjat, tai arvostelua tulee, jos annat jotain halvempaa kun toinen!

Mut kysymykseen, uusperheessä elellään ja riippuu vähän joulusta ja lasten toiveista, kyllä ne viikko-viikko lapset saa aikakin likimain yhtäpaljon kun kokoaikalapset;)

Ymmärtää varmasti, on jo sen ikäinen. Menee joulupäivänä toisen vanhemman mukaan sukulaisten luo ja saa paljon lahjoja sieltäkin.

En halua pilkulleen katsoa summia mut tämä askarruttaa ja haluamme toimia niin että on tasapuolista kaikkien lasten kannalta. Tuntuu että tasapuolisuus ei toteudu jos yhteiset saa isältä puolet ja äidiltä puolet ja yksi saa yhdeltä vanhemmalta saman verran kun toiset äidiltä ja isältä yhteensä ja vielä lisäksi toisen vanhemman lahjat.
Järkeen kävis että puolet yhteisten lasten summasta ja toinen puoli toiselta vanhemmalta. Niin kuin muillakin...noin suurinpiirtein.

Ei kai kukaan laske, että jokainen lapsi saa eurolleen samanarvoiset lahjat :O tai että paketteja on kaikille yhtä monta?
Apua!! Onko se sitten mikään ihme jos ihmisillä on joulustressiä...

Eli minun pitäisi infota exälle, millaisella summalla ostan lapsille lahjoja? Ei tule tapahtumaan, kun en itsekään tiedä. Onneksi ex ja uusi vaimonsa eivät oleta mitään tuollaista. Järjen ihmisiä. Ostetaan mitä ostetaan ja sillä hyvä.

Ei lasketa paketteja mutta ostetaan kaikille suurinpiirtein samalla summalla lahjoja... ei kenenkään tarvitse exälle soittaa lahjoihin käytettävästä summasta, toinen vanhempi käyttää puolikkaan lapsilleen käyttämästä rahasta vuoroviikko lapseen ja toisaalla asuva vanhempi ostaa sen minkä itse näkee omana osuutenaan puolikkaasta.
Tällä periaatteella hommataan lahjat yhteisillekin, äiti ja isä yhdessä ostaa lahjat, miksi se ei toimisi tähän yhteenkin lapseen jolla on myös isä ja äiti.

Voi herranen aika sentään.

Olen itse eronnut jokin aika sitten ja lapsen kanssa asun, uutta suhdetta en edes halua miettiä, lapsi on nyt tärkein.
lapseni isä ei myöskään ole uudessa suhteessa.

Joten lapsen elämä menee tällä hetkellä hyvin.

Kun on lukenut tarpeeksi näitä uusperhepelleilyjä, niin olen alkanut pelkäämään sitä päivää, jolloin entinen mieheni löytää pirttihirmu äitipuolen lapselleen.
ei ole olemassa etälasta. uusperheessä pitäisi kohdella kaikkia lapsia kuten olisivat biologisia lapsia,
ei erotellen. syytön se lapsi on eroon.

Lasketaan sitä mitä lapsi kuluttaa, tapellaan rahasta, tapellaan luonapitovähennyksistä ja nyt aletaan tappelemaan joululahjoista.
eikö kaikille perheenjäsenille osteta yhtäläisesti. niin niille, jotka ovat yhteisiä, kuin niille jotka ovat biologisesti toisen osapuolen lapsia.
Hitot sen ole väliä mitä tämä lapsi saa toiselta vanhemmaltaan.

Uusperheily pitäisi laittaa luvanvaraiseksi, ne jotka pystyvät rakastamaan kaikkia saman katon alla asuvia lapsia kuin omiaan, saavat siihen ryhtyä.
mutta eiämä ei aina ole satukirjaa ja välillä on liikaakin

Miksi mahdollisille yhteisille lapsille riittää isältä ja äidiltä ostetut lahjat, mutta tälle kahden kodin lapselle on vääryys kun vaikka isä ostaa yhtä paljon lahjoja kun yhteisille puoliksi äidin kanssa? Kun yhteisten vanhemmat ostaa vaikka 200e, niin äidin osuus on 100e. Siispä isä ostaa 100 e tälle kahden kodin lapselle, samalla summalla kuin muillekin. Ja äidit ostaavat sillä omalla puolikkaalla, yhteisten äiti 100 e ja toisen talouden vanhempi ostaa millä parhaaksi näkee.
Hyvin yksinkertaista ja tasapuolista lapsille.

Minusta pitäisi ostaa kyllä suurin piirtein yhtä paljon. Johan ne lapset ovat eri asemassa siinä, kellä on ehjä ja kellä rikkinäinen perhe. Tuosta, että kun olette koko porukalla teillä niin on se aika ilkeää osoittaa, että toinen lapsista on puolikas ja hän saa puolet siitä mitä se, joka saa olla ja elää ehjän perheen kanssa päivästä toiseen.

Ostatte tietysti jotain kivaa, mitä lapsi toivoo. Onko tämä nyt niin vaikeata? Jos kyse jostain useiden satojen eurojen älypuhelimesta, niin ehkä vaihdatte pari sanaa toisen huoltajan kanssa. En tajua miten tästäkin saadaan ongelma. En ole ikinä laskenut kumpi omista lapsista saa enemmän, luultavasti saavat liikaa kuitenkin.

[QUOTE="Tonttu";30425367]Ei kai kukaan laske, että jokainen lapsi saa eurolleen samanarvoiset lahjat :O tai että paketteja on kaikille yhtä monta?[/QUOTE]

Meillä on jokaiselle lapselle varattu tietty, sama rahamäärä lahjoja varten. Käytäntö alkoi siitä, kun olin vähissä varoissa ja halusin kuitenkin lapsille kunnon joulun. Ilmoitin heille rahasumman, joka on käytössä ja he saivat tehdä lahjatoiveensa sen mukaisesti. Lapsista se oli hyvä käytäntö ja jatkoimme samalla tavalla. Myöhemmin lapset ovat toivoneet lahjansa joko lahjoina tai sitten ovat halunneet rahana tuon tietämänsä summan käyttääkseen sen osaksi isompaa ostosta.

Aloittajalle: Olemme uusperhe. Meillä on sellainen tilanne, että vanhemmat lapset saavat lahjoja muiltakin sukulaisiltaan ja he tuovat lahjat ennen aattoa kotiin. Nuorimmalla ei valitettavasti ole jäljellä kuin yksi sukulainen, jolta hän saa lahjan. Jotta tilanne ei tuntuisi nuorimman kannalta epäreilulta, myös hänen isänsä ostaa hänelle pari lahjaa. Lahjoja ei tule saman verran eikä saman rahan arvosta heille kenellekään muuten kuin minun lahjojeni osalta. Tällainen oikeudenmukaisuus näyttää riittävän ainakin omille lapsilleni.

Eli sinun tilanteessasi ostaisin kaikille saman määrän/samanarvoiset lahjat siitä huolimatta, että erolapsi saa lahjoja äidiltäänkin.

Meillä on miehen kanssa 100 e/lapsi lahjoihin, ja mietin että yhden vanhemman osaksi jää 50 e kun puhutaan yhteisistä lapsista.. Mietin että haluaisin äitinä antaa lapsilleni( yhteisille) enemmällä kun 50 e. Miestä ei tunnu vaivaavan että vuoro viikko lapselle hän ostaa 100e ja yhteisille hänen osuus on 50e.

Minua vaivaa että miehen äitiä ei oteta huomioon lahjan ostajana ollenkaan ja sitten minä äitinä en saa käyttää omien lasteni kohdalla kun noin pienen summan kun tiedän että yksinkin käyttäisin lasten lahjoihin varmasti enemmän.

Kaikki tuntuu puhuvan että erolapsi jää vähemmälle mutta kyllä tässä taloudessa yhteiset ovat selvästi vähemmällä ja niin kauan kun se on noin päin niin ei tunnu haittaavan ketään.

Meillä on jokaiselle lapselle varattu tietty, sama rahamäärä lahjoja varten. Käytäntö alkoi siitä, kun olin vähissä varoissa ja halusin kuitenkin lapsille kunnon joulun. Ilmoitin heille rahasumman, joka on käytössä ja he saivat tehdä lahjatoiveensa sen mukaisesti. Lapsista se oli hyvä käytäntö ja jatkoimme samalla tavalla. Myöhemmin lapset ovat toivoneet lahjansa joko lahjoina tai sitten ovat halunneet rahana tuon tietämänsä summan käyttääkseen sen osaksi isompaa ostosta.

Aloittajalle: Olemme uusperhe. Meillä on sellainen tilanne, että vanhemmat lapset saavat lahjoja muiltakin sukulaisiltaan ja he tuovat lahjat ennen aattoa kotiin. Nuorimmalla ei valitettavasti ole jäljellä kuin yksi sukulainen, jolta hän saa lahjan. Jotta tilanne ei tuntuisi nuorimman kannalta epäreilulta, myös hänen isänsä ostaa hänelle pari lahjaa. Lahjoja ei tule saman verran eikä saman rahan arvosta heille kenellekään muuten kuin minun lahjojeni osalta. Tällainen oikeudenmukaisuus näyttää riittävän ainakin omille lapsilleni.

Eli sinun tilanteessasi ostaisin kaikille saman määrän/samanarvoiset lahjat siitä huolimatta, että erolapsi saa lahjoja äidiltäänkin.

Juuri tätä itsekin kannatan, jos erolapsi on vaikka isän lapsi niin isä ostaa kaikille lapsilleen samalla määrällä ja yhteisten äiti ostaa yhteisilleen omalla osallaan. Näin ollen isä on tasapuolinen jokaista lastaan kohtaan. äiti ostaa omilleen niin kuin erolapsen äitikin ostaa omilleen, eikä siinä ole mitään outoa.

Kyllähän tietyn ikäinen lapsi ymmärtää että heillä toisen osan lahjoista saa isän luona ja toisen äidin luona. Yhteisillä vanhemmat on samassa paikassa, niimpä lahjatkin saadaan yhdessä paikassa.

On se hyvä että silloin tällöin palstailen sillä täällä on sellainen uusperhe joka ostaa kaikille lapsille sen mitä he tarvitsevat.
Mutta aina sitä palstalla oppii uutta :D
Ei ole kyllä tullut mieleenikään että pitää tehdä tarkka budjetti paljon kenenkin lahjat maksaa tai monta lahjaa kukakin saa.
No lahjojen määrään olen omalla tavallani tavallaan vaikuttanut kun minun edellisestä liitosta olevalle lapselle hänen bio mummonsa ostaa lahjoja 12 parin tennissukkapaketin, niin olen ne mummonsa antaman lahjat laittanut kaikki yhteen isoon paperikassiin lapsen nimen päälle ja lapsi saa huoneessaan sitä ryökkiötä sitten availla :)

[QUOTE="uusperhe";30425963]On se hyvä että silloin tällöin palstailen sillä täällä on sellainen uusperhe joka ostaa kaikille lapsille sen mitä he tarvitsevat.
Mutta aina sitä palstalla oppii uutta :D
Ei ole kyllä tullut mieleenikään että pitää tehdä tarkka budjetti paljon kenenkin lahjat maksaa tai monta lahjaa kukakin saa.
No lahjojen määrään olen omalla tavallani tavallaan vaikuttanut kun minun edellisestä liitosta olevalle lapselle hänen bio mummonsa ostaa lahjoja 12 parin tennissukkapaketin, niin olen ne mummonsa antaman lahjat laittanut kaikki yhteen isoon paperikassiin lapsen nimen päälle ja lapsi saa huoneessaan sitä ryökkiötä sitten availla :)[/QUOTE]

unissaan kun kirjoitan jä sanoja pois välistä :D
Eli mummonsa ostaa 12 parin tennissukkapaketin paketoi jokaisen sukkaparin erikseen niin kah siinä 12 lahjaa :D
Joten nämä kaikki 12 lahjaa olen napannut sinne paperikassiin ja lapsi saa niitä availla huoneessaan.

Kaikki tuntuu puhuvan että erolapsi jää vähemmälle mutta kyllä tässä taloudessa yhteiset ovat selvästi vähemmällä ja niin kauan kun se on noin päin niin ei tunnu haittaavan ketään.

Erolapsi jää vähemmälle? Eikö sillä ole oikeasti mitään merkitystä nykypäivänä, että sillä toisella lapsella on ehjä perhe? Kyllähän ne lapsetkin oppivat tietysti arvostamaan enemmän sitä lahjan määrää kuin läheisiään, erityisesti kun aikuiset opettavat, että tavaramäärällä on suurempi merkitys. Erotkaa niin pääsee yhteisetkin lapsenne kokemaan sen ilon, että saavat rampata kahden kodin väliä ja jouluna muutaman lahjan enemmän. Kyllähän se sen arvoista on.

Itse olisin koska vain vaihtanut mielelläni puolet joululahjoistani ehjään perheeseen. Joululahjojen määristä sisarusteni (puolikkaiden) kesken ei ole mitään muistikuvaa.

Taas yksi syy pitää parisuhteesta huolta!

Meillä on viisi lasta, isommat teinejä ja pienin taapero. Koskaan ei ole tarvinut miettiä sitä miten jokainen lapsi saisi samalla summalla lahjoja tai minkä prosenttiosuuden lahjojen hinnassa kumpikin vanhempi maksaa, saati sitten pohtia mitä joku ex-puoliso ehkä tulee ostamaan sille yhteiselle lapselle. Ollaan voitu aina mennä sen mukaan mitä kukin tarvii ja haluaa suhteutettuna siihen joulun budjettiin. Eikä ole tarvinut mitata lasten saamaa rakkautta lahjojen arvossa. Meidän teinitkään eivät ole koskaan oppineet laskemaan lahjojen arvoa sen enempää vanhemmilta saaduissa joululahjoissa kuin esim sukulaisten antamissa rippilahjoissa tai kavereiden tuomissa synttärilahjoissa.

Elämä voi olla helppoa. Suosittelen ydinperhettä!

Yhdessä kaveriperheessä miehellä on edellisestä liitosta kaksi lasta ja vaimolla yksi, nämä ovat 8-13v, sitten päälle yhteiset lapset 4v ja 1,5v. Alunperin vaimo ehdotti itse sitä että lahjat ostetaan noin 50-50, siis kukin lapsi saa oman vanhempansa osuuden. Miehen mielestä se oli ok.

Loppupelissä sitten mies kuitenkin halusi että kumpikin vanhempi maksaa ne lahjat omien varojensa mukaan, käytännössä vaimolla jäi jotain 20€/lapsi lahjarahaa samalla kun mies päätti sijoittaa omiin lapsiinsa 400€/lapsi. Käytännössä sitten sai käyttää mielikuvitusta keksiäkseen vauvalle 400€ lahjan, samalla kun äiti sai miettiä mitä ostaisi 20€:lla koululaiselleen. Äidin lapsi sai jonkun pienen jutun isältään ja isän lapset taas melkoisesti lahjoja äitinsä perheeltä.

Onhan se tietty reilua noin mutta, silti tuntuu oudolta.

[QUOTE="Hmm";30425482]Voi herranen aika sentään.

Olen itse eronnut jokin aika sitten ja lapsen kanssa asun, uutta suhdetta en edes halua miettiä, lapsi on nyt tärkein.
lapseni isä ei myöskään ole uudessa suhteessa.

Joten lapsen elämä menee tällä hetkellä hyvin.

Kun on lukenut tarpeeksi näitä uusperhepelleilyjä, niin olen alkanut pelkäämään sitä päivää, jolloin entinen mieheni löytää pirttihirmu äitipuolen lapselleen.
ei ole olemassa etälasta. uusperheessä pitäisi kohdella kaikkia lapsia kuten olisivat biologisia lapsia,
ei erotellen. syytön se lapsi on eroon.

Lasketaan sitä mitä lapsi kuluttaa, tapellaan rahasta, tapellaan luonapitovähennyksistä ja nyt aletaan tappelemaan joululahjoista.
eikö kaikille perheenjäsenille osteta yhtäläisesti. niin niille, jotka ovat yhteisiä, kuin niille jotka ovat biologisesti toisen osapuolen lapsia.
Hitot sen ole väliä mitä tämä lapsi saa toiselta vanhemmaltaan.

Uusperheily pitäisi laittaa luvanvaraiseksi, ne jotka pystyvät rakastamaan kaikkia saman katon alla asuvia lapsia kuin omiaan, saavat siihen ryhtyä.
mutta eiämä ei aina ole satukirjaa ja välillä on liikaakin[/QUOTE]

Mun mielestä taas voisi kieltää eroamisen jos on lapsia.

Yhteistyössä