Ostatko jos lapsesi haluaa jonkun tietyn lelun? Jos ei ole synttärit/joulu/edes nimpparit lähellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ainakaan siltä istumalta. Katsotaan pari viikkoa kiinnostaako vielä. Kalliita juttuja ostan vain synttäri/joululahjoiksi. Jos on joku edullinen pikkujuttu, niin voin ostaa esim. viikonloppuyllärinä.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
Ostan yleensä. Ja miksi? Koska olen nössö ja poikani on pyörittänyt minut täysin pikkusormensa ympärille :D Onneksi näitä haluja tosin tulee aika harvoin ja muutenkin meillä on sääntö että kun on Äidin tilipäivä lapsetkin saa jotain kivaa, ostanhan silloin itsellenikin jotain extraa.

[QUOTE="vieras";25584983]En ainakaan siltä istumalta. Katsotaan pari viikkoa kiinnostaako vielä. Kalliita juttuja ostan vain synttäri/joululahjoiksi. Jos on joku edullinen pikkujuttu, niin voin ostaa esim. viikonloppuyllärinä.[/QUOTE]

Perustelut: Lasten on hyvä oppia sietämään pettymyksiä. Ei ole hyvä opettaa siihen, että aina saa kaiken mitä tahtoo :) Ei siis ole rahasta kiinni meillä. Inhoan myös materialismia ja sitä, että talo olisi täynnä kaikkea "kivaa" hetken mieluista krääsää.

Riippuu kovasti myös hintaluokasta. Tänä aamuna tyttöni pyysi värityskirjaa ja varmasti ostan jos osaa kauppareissulla käyttäytyä nätisti. Mutta tuo nyt ei ole tietystikään ihan sama, kuin jos pyytäisi uutta pehmolelua. Pehmoja kun meillä pursuu joka paikka mutta värityskirjoja ei ole yhtään enää tyhjänä väritettäväksi.

• Tykkää
Reactions: Arwen Undomiel
No en mä kaikkea osta mitä haluavat, mutta jos näen jonkun tavaran "tarpeelliseksi" tms niin ostan kyllä. Eilen ostin 7 vuotiaalle ja 4 vuotiaalle kummallekin legopaketit (noin 25e/paketti tarjouksessa) cittarilta. ovat kumpiki innostuneet legoista viime viikkoina, meillä kyllä on ennestäänkin jo isot laatikot sekä duploja ja pikkulegoja mutta mä oon sitä mieltä että legoja ei koskaan voi olla liikaa :D

Ostan joskus. Etenkin jos lapsi haluaa Duploja. Kaapista löytyy usein avaamaton paketti, millä voi "lahjoa" jos on tarvetta. Samaten kirjoja tulee ostettua muutaman kerran kuukaudessa.
Krääsää/halpoja leluja en osta.

ei aina, joskus.

Meidän tyttö on vielä niin pieni että ilostuu aina kun saa jotain. Oli se sitten tarra-arkki tai lapaset tai uusia hiuspompuloita. Leluja ostetaan kans joskus, lapsi kasvaa niin pakko päivittää vähän sitä leluarsenaalia. Ikätason mukaisia leluja pitää olla kuitenkin. :D

Mut kaikkea kohtuudella. Musta se on ihan hyvä ohje tähänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ritu-täti;25585064:
Ostan joskus. Etenkin jos lapsi haluaa Duploja. Kaapista löytyy usein avaamaton paketti, millä voi "lahjoa" jos on tarvetta. Samaten kirjoja tulee ostettua muutaman kerran kuukaudessa.
Krääsää/halpoja leluja en osta.

Sama juttu. En osta mitään krääsää. yritetään pitää lelumäärä pienenä, mutta joitain juttuja on joita kyllä ostan sillon tällöin lisää. Nämä on legot, lisäosat brion puujunarataan, kirjat ja pelit sekä tehtävä/värityskirjat jos edelliset on jo täynnä. Jos muksu haluaa jotain ihme zhuzhu petsin vaatteita nii en tod osta. Taikka jotain muovikrääsää.

no vähä riippuu ja roikkuu....

Riippuu siitä mitä haluaa ja roikkuu siitä onko mulla rahaa. Tyttö on nyt ekaluokkalainen ja sen haluamiset ei oo aina 10e luokkaa.. Ja joskus vaikka on rahaa niin en osta 70e lelukissaa.

Pääsääntöisesti en osta. Syy on, että leluja on jo nyt liikaa ja lisää tulee aina synttäreinä ja jouluna ja joskus muutenkin esim. mummoilta. Eipä lapset yleensä edes pyydä, tietävät ettei niitä noin vaan ostella. Esittävät kyllä toiveita, että sit kun mulla on synttärit jne.

Me käydään " kaupungissa " ostoksilla ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Silloin ostelen itselleni vaatteita, mieskin ja saa lapsikin mitä haluaa, kohtuudella kyllä. Usein saa valita jonkun paidan tai jonkun pienen lelun. Ei osteta mitään isoa barbisettiä, mut esim barbin vaatteita jne.

Me ei katsota muutakuin pikkukakkosta, joten uutuuslelut on tietämättömissä. Vielä ei ole ollut tilannetta jossa toivoisijotain erityistä muutakuin jouukuvastoista.

Harvoin ostan, mut joskus kuitenkin. Meillä 5 lasta ja leluja muutenkin paljon. Ei ole järkevää toteuttaa joka mielihalua. Jos lapsi toivoo jotakin lelua oikein kovasti hän saa tienata sen tekemällä hommia. Sovitaan esim, et 20tarraa kun saa kerättyä, niin mennään lelu ostamaan. Ja tarroja saa sitten ylimääräisistä hommista.

Meillä on koululaisella viikkoraha ihan sitä varten, että voi ostaa itse kivoja juttuja sillä, eli hänelle en osta. Ostakoot itse kaiken hömpän mitä haluaa ;) Oppii, että pitää vähän säästää rahaa ennen kuin saa jotain isompaa.

Päiväkotilaiselle ostan joskus, koska hänellä ei viikkorahaa vielä ole. Harkinnan mukaan ja kohtuudella. Ehkä parin kuukauden välein jotain, esim. Legoja, Petshoppeja ym.

jos oikein ruikuttaa niin sitten en osta, mutta saatan ostaa sitten joskus myöhemmin. riippuu hinnasta ja rahatilanteesta, koska meillä kaikkea pitää olla kaksin kappalein.

Joskus ostan, joskus en. Riippuu hinnasta ja millon on edellisen kerran saanut lelun.

Ja esikoisen kanssa ollaan koitettu viedä tätä asiaa vähän siihen suunteen, että voi joskus ottaa omaa rahaa mukaan ja ostaa niillä haluamansa pienen lelun tai joskus voi vaihtaa myös karkkipäivä karkit leluun.

Lähes aina pyydän odottamaan synttäreihin/jouluun. Tosin en nyt muista koska tyttö olis pyytänyt jotain, muuta kun tietenkin esittänyt lahjatoiveensa ennen joulua. Mäkkärin poneja keräiltiin ja kahden euron my little pony blind bageja saatan ostaa.. en tosin oikeastaan tyttären pyynnöstä vaan puhtaasti omasta halustani. Ne on kivoja, ei maksa paljoa ja tytär niillä mielellään leikkii.

Yhteistyössä