Ostaisitko lapsellesi myyntipalstalta varastetun jopon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miss Marple
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miss Marple

Vieras
Olen seurannut lapseni sinivalkoisen jopon varastamisen(Hki- toukokuu) jälkeen myyntipalstoja ja siellä tuntuu jopoja riittävän. Samoilla myyjillä näyttää olevan useitakin jopoja myynnissä. Usein myyjien puhelinnumerot alkavat 046- numerolla. Jopot, jotka kaupassa maksavat 389 euroa, saa netistä 200 eurolla. Minusta tämä on kummallista!!! Ostaisitko siis ilman kuittia olevan, uuden, todennäköisesti varastetun jopon lapsellesi, koska hinta on vain niin halpa?

En ostaisi, koska näin varastamisen kierre vain jatkuisi. Jos kaikki pidättäytyvät epämääräisistä kaupoista, niin varastaminen ei enää kannata. Kannattaa myös muistaa, että varastettu tavara ei ole omaasi, jos oikea omistaja sattuu paikalle. Siinä lähtevät siis rahat ja pyörä.

[QUOTE="vieras";24138102]En ostaisi, koska näin varastamisen kierre vain jatkuisi. Jos kaikki pidättäytyvät epämääräisistä kaupoista, niin varastaminen ei enää kannata. Kannattaa myös muistaa, että varastettu tavara ei ole omaasi, jos oikea omistaja sattuu paikalle. Siinä lähtevät siis rahat ja pyörä.[/QUOTE]

Jos olet ostanut hyvässä uskossa, ei mene pyörä eikä rahat. Ja jos olet ostanut, vaikka epäilit rikosta, olet osallinen ja menetätä pyörän ja rahat.

Kyllä se tavara menee sen oikealle omistajalle vaikka miten olisi roisto myynyt sen ostajalle joka ei tajunnut ostavansa roistolta. Ja vaikka rahat pitäisi palauttaa niin tuskin roistolta mitään saa

Etelä-Karjalassa varastettu jopa noin 40 Jopoa
7.7.2011 7:03

Etelä-Karjalassa on alkuvuoden aikana syttynyt omituinen Jopo-varkausbuumi. Huhtikuusta lähtien Jopo-merkkisiä polkupyöriä on ilmoitettu varastetuksi peräti 40.

Poliisi on saanut kiinni kaksi tekijäksi epäiltyä, jotka ovat kertoneet myyneensä varastamansa pyörät eteenpäin. Kaikkiaan varastettujen pyörien arvo voi olla jopa noin 15 000 euroa.

Poliisi on saanut takaisin vain yhden pyörän. Varastetun pyörän omistajat tuskin ilmoittavat pyörästään rangaistuksen pelossa, arvelee poliisi.

Lue lisää torstain Etelä-Saimaasta.

Väärin.

Kauppa- ja sopimusoikeutta opiskellessani näin opetettiin. Lainkohtia en tietenkään muista. :saint:
http://nikkarila.mikkeliamk.fi/laki/henkilooikeus 8.9.pdf Tässä henkilöoikeudesta tiivistelmä.

Mutta niin aika muistot kultaa. Tässä lienee oikeampaa tietoa:
http://wanda.uef.fi/oikeustieteet/netti10-11/Johd_yks_oikeuteen_palaute_7.2.11.pdf

Siinä on siis maininta näpistyksestä tai varkaudesta, jolloin jos esine on varastettu, ei bona fide-suojaus päde.

Löysin varastetun pyöräni kerran ja soitin poliisille. Poliisi ei tullut paikalle, mutta totesi, että omansa saa ottaa. Niinpä paikallisen liikkeen suutari katkaisi uuden lukon ja vein omani pois.

Mistä sitten saa tietää ostoksen olevan oikeasti käytetty, eikä varastettu? Tuskin kaikki jemmaa niitä pyörän kuitteja loppuelämäänsä...

Useimpien pyörien mukana tulee takuulappu ja paperi mistä löytyy avainten koodi ja rungon numero, saa teetettyä uudet avaimet tarvittaessa tuolla koodilla. Ohjekirjakin on monissa mukana. Tieten on aina ihmisiä, jotka heittävät nuokin menemään.

Otin omankäden oikeudella todennäköisesti varastetun Jopon omaan pihaani. Aikomukseni on myöhemmin ilmoittaa siitä oikealle omistajalle, jos sellaisen saan käsiini. Huomionarvoista on, että pyörä oli pilkottu voimapihdeillä ja potkittu peräosasta ihan littaan ja takapyörä on kunnostuskelvoton. Pulttilukko oli katkaistu ja muutenkin ripustuksia vaurioitettu. Etupyörä ja satula oli viety. Nyt olen kunnostanut pyörän melkein uuden veroiseksi ja ajattelin lahjoittaa sen oikealle omistajalle. Olenko kuitenkin syyllistynyt rikokseen, kun olen hyvää hyvyyttäni korjannut ja ostanut uusia osia tähän polkupyörään. Että pyörän oikea omistaja tulisi hyvälle mielelle?
Koska pyörävarkauksia tapahtuu näin paljon ja rikollisia ei saada kuriin. Niin mitä olette mieltä, jos omankäden oikeudella ottaa voron kiinni ja katkaisee tältä vasemman käden. Jossain maassahan tälläinen on sallittua, miksei siis täälläkin? Luetaanko se pahoinpitelyksi Suomessa? Entä jos naulaa varkaan kampanaulalla kämmenistä asfalttiin kiinni ja kirjoittaa kyltin jossa toteaa tämän pyöravarkaaksi? Onko tälläinenkin pahoipitelyä? Olen testannut polkupyörässä piilotettu koiratutkaa, ja sillä saa kyllä varsin hyvin selville minne pyörä on viety. Joten konsteja on jos halutaan saada pyörävarkaita kiinni.

Etsiskelin lapselleni Jopoa tänä kesänä ja huomasin saman että huutis "on pullollaan" Jopoja- paljon varmaan varastettuja..En ikimaailmassa ostaisi sieltä Jopoa.

Otin omankäden oikeudella todennäköisesti varastetun Jopon omaan pihaani. Aikomukseni on myöhemmin ilmoittaa siitä oikealle omistajalle, jos sellaisen saan käsiini. Huomionarvoista on, että pyörä oli pilkottu voimapihdeillä ja potkittu peräosasta ihan littaan ja takapyörä on kunnostuskelvoton. Pulttilukko oli katkaistu ja muutenkin ripustuksia vaurioitettu. Etupyörä ja satula oli viety. Nyt olen kunnostanut pyörän melkein uuden veroiseksi ja ajattelin lahjoittaa sen oikealle omistajalle. Olenko kuitenkin syyllistynyt rikokseen, kun olen hyvää hyvyyttäni korjannut ja ostanut uusia osia tähän polkupyörään. Että pyörän oikea omistaja tulisi hyvälle mielelle?
Koska pyörävarkauksia tapahtuu näin paljon ja rikollisia ei saada kuriin. Niin mitä olette mieltä, jos omankäden oikeudella ottaa voron kiinni ja katkaisee tältä vasemman käden. Jossain maassahan tälläinen on sallittua, miksei siis täälläkin? Luetaanko se pahoinpitelyksi Suomessa? Entä jos naulaa varkaan kampanaulalla kämmenistä asfalttiin kiinni ja kirjoittaa kyltin jossa toteaa tämän pyöravarkaaksi? Onko tälläinenkin pahoipitelyä? Olen testannut polkupyörässä piilotettu koiratutkaa, ja sillä saa kyllä varsin hyvin selville minne pyörä on viety. Joten konsteja on jos halutaan saada pyörävarkaita kiinni.

Ei taida ihan mennä läpi toi sun selitys miksi sulla on varastettua omaisuutta

[QUOTE="vieras";24199756]Mistä tietää onko pyörä pöllitty vai ei?[/QUOTE]

No jos puhutaan sellaisesta mistä ei ole esittää kuitteja, tunnistenumeroa tms. niin jos pyörää myydään huomattavasti halvemmalla kuin sen oikea arvo olisi niin siitä voi jo päätellä jotain. Myös siitä ettei myyjä esiinny omalla nimellään, tunnistettavalla sähköpostiosoitteella tai numerolla jolle löytyy omistaja. Ja jos pyörä on maalattu (jotta edellisen omistajan olisi vaikeampi tunnistaa) tai jos tunnistenumeroa on vaurioitettu. Eihän sitä ehkä 100% voi olla varma aina mutta kyllä nyt maalaisjärjellä jotakin ymmärtää.

Voisiko perustaa nettiin varastettujen pyörien rekisterin kuvien kera? Ilman runkonumeroa olevalla pyörällä ei saisi ajaa, vaan se joutuisi valtion haltuun, jos poliisi pysäyttäisi. Ehdotus ei ehkä ole aivan tästä maailmasta. Jonkun vanhemman moraali joustaa, kun saa lapselle pyörän halvalla. Täytyy vain toivoa, että moraalittomuus osuu joskus omaan nilkkaan. Itse voin ajatuksesta huonosti, että lapseni ajaisi varastetulla pyörällä.

Miten joku voi väittää, että kaikki jotka myy jopoja on varkaita? Miksei muka joku nuori voi myydä polkupyörää halvalla pois jos on ostamassa mopoa tai tarvii muten rahaa? Eikös nykyään kierrätetä ja jos jollain ei ole kolmen vuoden vanhassa jopossa kuitteja tallella niin mikä tekee siitä henkilöstä varkaan?

Ei mulle tule heti mieleen että joku olisi varastettu vaikka ei olisi kuitteja. Olen ostanut vaikka mitä ilman kuitteja ja en kyllä haluaisi alkaa ostamaan varastettua tavaraa mutta haluan ehdottomasti kierrättää ja tällöin tämä riski on aina olemassa.

Yhteistyössä