Otin omankäden oikeudella todennäköisesti varastetun Jopon omaan pihaani. Aikomukseni on myöhemmin ilmoittaa siitä oikealle omistajalle, jos sellaisen saan käsiini. Huomionarvoista on, että pyörä oli pilkottu voimapihdeillä ja potkittu peräosasta ihan littaan ja takapyörä on kunnostuskelvoton. Pulttilukko oli katkaistu ja muutenkin ripustuksia vaurioitettu. Etupyörä ja satula oli viety. Nyt olen kunnostanut pyörän melkein uuden veroiseksi ja ajattelin lahjoittaa sen oikealle omistajalle. Olenko kuitenkin syyllistynyt rikokseen, kun olen hyvää hyvyyttäni korjannut ja ostanut uusia osia tähän polkupyörään. Että pyörän oikea omistaja tulisi hyvälle mielelle?
Koska pyörävarkauksia tapahtuu näin paljon ja rikollisia ei saada kuriin. Niin mitä olette mieltä, jos omankäden oikeudella ottaa voron kiinni ja katkaisee tältä vasemman käden. Jossain maassahan tälläinen on sallittua, miksei siis täälläkin? Luetaanko se pahoinpitelyksi Suomessa? Entä jos naulaa varkaan kampanaulalla kämmenistä asfalttiin kiinni ja kirjoittaa kyltin jossa toteaa tämän pyöravarkaaksi? Onko tälläinenkin pahoipitelyä? Olen testannut polkupyörässä piilotettu koiratutkaa, ja sillä saa kyllä varsin hyvin selville minne pyörä on viety. Joten konsteja on jos halutaan saada pyörävarkaita kiinni.