Ostaako joku oikeasti huonekaluja tai kodinkoneita VELAKSI?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iida ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja jostain älyttömästä syystä ilmoitan vielä että kyllä, kyllä minullakin on säästöjä ja kyllä niitä oli silloinkin kun sohvan ostin osamaksulla, minun säästöt ei vaan ole sohvaa varten.. Ja muutenkin mitä hemmettiä se kenellekkään kuuluu vaikka ihmisellä olis miljoona tilillä ja ostaa osamaksulla? ei pitäisi teidänpersettä kutittaa..

Mä olin ilman telkkaria niin kauan, kunnes sais säästettyä telkkarirahat. Ostin huuto.netistä käytetyn tauutelkkarin. Mä käytin myös pesutupaa ensimmäiset puolivuotta ja ostin myös huutiksesta käytetyn pesukoneen. Toki ymmärrän, jos asuit paikassa, jossa pesutupaa ei ollut.
Mä vältän velkoja ja osamaksuja kuin ruttoa. Kyllä mä toisaalta ymmärrän, että joskus voi tulla pakko tilanne.

Mulla olisi hajonnut pää ilman telkkaria koska mä rakastan elokuvia. Mutta eihän köyhällä saisi olla mitään kivaa elämässään. Muuta kuin patterin välissä oleva käpylehmä lapselle.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="Laina";26818467]niinpä niin. Miksi ihmeessä olisin tyytynyt halvempaan tai siis pienikokoisempaan, huonolla kankaalla päällystettyyn sohvaan? Kyllä minulle olisi kelvannut vaikka 50e sohva, ei vaan sattunut sillä hinnalla löytymään olohuoneeseemme sopivaa, eikä muutenkaan tarpeeksi laadukasta joka ei ensimmäisen vuoden jälkeen näytä siltä kuin siinä olisi istunut norsu joka on hangannut persettään siihen saaden kankaan nukkaantumaan.... Jos olisin jättänyt tämän reilu 2000e kirjoittamatta olisit ilmeisesti ollut tyytyväinen siellä omalla sohvallasi joka on väriä sateenkaari, kangasta jätesäkki ja kokoa rahi, koska SE SOPI SINUN SEN HETKISEN RAHA PUSSISI SISÄLTÖÖN, etkä halunnut olla IDIOOTTI.
Kateus on uskomaton sairaus![/QUOTE]

Itseasiassa sohvani on yksivärinen ja ostettu kesäkuussa. Sohvalla ja kankaalla on 10v takuu ja hintaa sohvaryhmälle tuli 4450e. Mutta maksoin kerralla pois. Koska taloudessamme asuu kaksi työssäkäyvää ihmistä, niin meillä on myös säästöjä kertynyt ihan mukavasti. Ei tarvitse edes harkita osamaksua.
Olemme ihan keskipalkkaisissa duuneissa ja kolmekymppisiä. Omista palkoistamme ja omista sijoituksistamme olemme saaneet hyvät säästöt ja silti elämme mukavaa elämää.

[QUOTE="Wilma";26818330]En enää ihmettele miksi luottotiedottomien määrä kasvaa.[/QUOTE]

Osamaksu ei automaattisesti tarkoita sitä että ulosottoon on laskut menossa :D älytöntä järjen juoksua, ymmärrän kyllä että se on typerää ottaa joku parin tonnin osamaksu jos ei ole varaa siihen, onneksi tosin sellaista ei ihan helpolla saa, mutta kuitenkin. Itse tiesin että saan sen hoidettua 2kk ja jos vaikka olisin joutunut töistä pois niin olisin sen hoitanut silloin säästöilläni, jotka ovat pahanpäivän varalle. huoh

Osamaksuthan on työssäkäyvien ainoa vaihtoehto silloin jos yli viiden sadan ostoksia täytyy tehdä. Ei olla saatu mitään huippupalkkaisia töitä.

Laskee vaan tarkasti sen, että ei tule liian isoja summia eri osamaksuista. Eli ostaa harvoin ja silloin kun entiset on hajonneet. Kirpparit, kavereiden jämät ja sellaiset auttaa keskituloista. Tai vissiin alle sen nuo liksat jää.

Sellaiset ihmiset joilla on aina ollut rahaa eivät ymmärrä osamaksua. Jos on syntynyt kultalusikka suussa rikkaaseen perheeseen TAI saaut hyväpalkkaisen työn TAI keskituloisena osannut tehdä hyviä sijoituksia tms, niin ei varmasti tarvitse harkitakaan osamaksua. Eivät rikkaat ymmärrä.

Tavallisella työläisellä ei silti ole kuin eläkeiässä varaa siihen unelmien sisustukeen, ellei käytä osaria.

Itseasiassa sohvani on yksivärinen ja ostettu kesäkuussa. Sohvalla ja kankaalla on 10v takuu ja hintaa sohvaryhmälle tuli 4450e. Mutta maksoin kerralla pois. Koska taloudessamme asuu kaksi työssäkäyvää ihmistä, niin meillä on myös säästöjä kertynyt ihan mukavasti. Ei tarvitse edes harkita osamaksua.
Olemme ihan keskipalkkaisissa duuneissa ja kolmekymppisiä. Omista palkoistamme ja omista sijoituksistamme olemme saaneet hyvät säästöt ja silti elämme mukavaa elämää.

Auts, teillä ei taida olla lapsia melko isoa liutaa, eikä suurta vuokraa? Nim. rahat loppuvat väh. viikon ennen uutta palkkaa. Vaikkei niitä osamaksuja olisikaan muusta kuin autosta.

Hyvä sinulle, että sohvaa varten säästelet. meillä myös taloudessa kaksi työssä käyvää ja säästöjä on edelleenkin niin paljon että olisin vaoinut ostaa joka huoneeseen sohvan ja vielä pihallekkin. Mutta haluan pitää säästöni oikeasti niihin huonoihin päiviin ja pakko hankintoihin ja ennenkaikkea lapsillemme jättää. Oon minä sitten kamala ihminen, sohvan ostin ja vielä velaks ja kaks kuukautta kehtasin sitä vielä maksaa, luottotiedot tässä kohta vissii menee!

Alkuperäinen kirjoittaja köyhiä oomme;26818538:
Osamaksuthan on työssäkäyvien ainoa vaihtoehto silloin jos yli viiden sadan ostoksia täytyy tehdä. Ei olla saatu mitään huippupalkkaisia töitä.

Laskee vaan tarkasti sen, että ei tule liian isoja summia eri osamaksuista. Eli ostaa harvoin ja silloin kun entiset on hajonneet. Kirpparit, kavereiden jämät ja sellaiset auttaa keskituloista. Tai vissiin alle sen nuo liksat jää.

HÖPÖ HÖPÖ. Siis minä EN tuomitse osamaksulla ostavia ja ymmärrän, että syitä ja tilanteita on monia. Ihan sama mulle, millä naapuri sohvansa tai pesukoneensa rahoittaa.

Työsskäyvällä on VARMASTI varaa ostaa yli 500e ostos ilman osaria.
Esim. 5v työelämässä oleella keskipalkkaisella on varmasti ainakin 5000e säästössä.

Terveisin: opiskeleva yh, jolla säästössä yli 3000e

Kyllä olen ostanut kun ei ole rahat riittänyt muuten. Mikäs siinä, maksanut pois heti kun pystynyt, pikkuhiljaa ja joskus kertarysäyksellä kun on saanut jostain extra-rahaa, veronpalautuksia tms. Ei siinä mun mielestä mitään ihmeellistä ole, tietenkin täytyy ymmärtää oman taloutensa rajat, että ei nyt ihan överiksi kannata vetää.

Minä olen pienituloinen lähihoitaja ja mies opintovapaalla töistä. Meillä on kaksi lasta. Eikä todellakaan mene 500eurossa raja, jolloin pitäisi osaria maksaa. Yli 3000e ostokset voisin tehdä velaksi, mutta tällä hetkellä ei ole tarvetta.
Kyllä on pitänyt raha-asiansa aikalailla päin persettä hoitaa, jos työsskäyvä joutuu yli 500e ostoksessa turvautua osamaksuun.

No en ole ikinä kuullut kenenkään ostavan osarilla huonekaluja tms, mutta varmasti silti jotkut tekevät niin. Kuulostaa typerältä suoraan sanoen, mutta jokainen tehkööt mitä lystää. Ainoana tilanteena ymmärrän, jos esim. tosiaan joku oleellinen kodinkone menee rikki, rahatilanne on heikko ja uusi on saatava heti.

Miten niin typerältä? Sillähän tämä yhteiskunta pysyy pystyssä, mitä enemmän ihmiset kuluttaa ja raha kulkee niin pysyy taantumat poissa. Kulutusluotot korkeilla koroilla niin pankit elää hyvin eikä lainojen korot nouse pilviin.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhiä oomme;26818552:
Auts, teillä ei taida olla lapsia melko isoa liutaa, eikä suurta vuokraa? Nim. rahat loppuvat väh. viikon ennen uutta palkkaa. Vaikkei niitä osamaksuja olisikaan muusta kuin autosta.

No ei :). Meillä on kaksi lasta. Asutaan omakotitalossa ja asumiskustannukset ovat varmaan ihan keskiluokkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Outo näkökulma;26818619:
Miten niin typerältä? Sillähän tämä yhteiskunta pysyy pystyssä, mitä enemmän ihmiset kuluttaa ja raha kulkee niin pysyy taantumat poissa. Kulutusluotot korkeilla koroilla niin pankit elää hyvin eikä lainojen korot nouse pilviin.

Tottahan tuo on. Mut on vaan kasvatettu niin, että velka on maailman pahin piru ja töistä ei saa olla myöhässä. Siitä syystä varmaan olen töissä aina 20min aikaisemmin, enkä edes harkitse velkaantumista.
Toisaalta mulla on taloudellisesti niin hyvät lähtökohdat, mitkä ovat antaneet melkoisen etulyöntiasema kaikkeen.
Ymmärrän ja tiedän kyllä, että laina on monessa asiassa oikein hyväkin vaihtoehto ja tiedän mitä siitä seuraisi, jos kukaan ei ottaisi enää lainaa ikinä mihinkään.

Tottahan tuo on. Mut on vaan kasvatettu niin, että velka on maailman pahin piru ja töistä ei saa olla myöhässä. Siitä syystä varmaan olen töissä aina 20min aikaisemmin, enkä edes harkitse velkaantumista.
Toisaalta mulla on taloudellisesti niin hyvät lähtökohdat, mitkä ovat antaneet melkoisen etulyöntiasema kaikkeen.
Ymmärrän ja tiedän kyllä, että laina on monessa asiassa oikein hyväkin vaihtoehto ja tiedän mitä siitä seuraisi, jos kukaan ei ottaisi enää lainaa ikinä mihinkään.

Ymmärrän kyllä :) Kulutusluotot ja ns. "turhamaiset velat" taitaa olla nykysukupolvien juttuja. Kyllä monet vanhemmat sukupolvet pitävät kunnia-asiana sitä, että kaikki on maksettu ja lainat hoidossa. Itse näen asian omalta kohdaltani niin, että kavereilta tai tutuilta lainatut pienet vipit maksetaan aina heti pois, ja niissä on mullakin se korkeampi kynnys. Mutta jos tulee kyseeseen pankin tai rahoitusyhtiön laina, niin jos vaan tiedän, että pystyn maksamaan sen pois ilman suurempaa ahdinkoa, niin se on eri juttu.

T: Outo näkökulma

[QUOTE="1234";26818581]
Kyllä on pitänyt raha-asiansa aikalailla päin persettä hoitaa, jos työsskäyvä joutuu yli 500e ostoksessa turvautua osamaksuun.[/QUOTE]

Joo, voi minua surkimusta kun en pysty 1300€/kk palkasta repimään 500€ tuosta vain johonkin ostokseen! Minä pidän mielummin huolen, että pystyn maksamaan laskut ja lasten harrastukset, muut tarpeelliset kuten just huonekalut, laitteet yms. voi ihan hyvin ostaa osamaksulla. Luottotiedot ovat kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän yh;26818750:
Joo, voi minua surkimusta kun en pysty 1300€/kk palkasta repimään 500€ tuosta vain johonkin ostokseen! Minä pidän mielummin huolen, että pystyn maksamaan laskut ja lasten harrastukset, muut tarpeelliset kuten just huonekalut, laitteet yms. voi ihan hyvin ostaa osamaksulla. Luottotiedot ovat kunnossa.

Tää "1234" taitaa itse olla se surkimjus sijoitustensa kanssa, saa jotain sairasta mielihyvää tuosta kun nostaa itsensä jalustalle osamaksuttomalla elämällään. Musta on ainakin tosi hienoa et "huono" tuloisillakin on mahdollisuus ostaa nättiä ja laitta kotia eikä tartte ottaa vaan sitä mitä tarjotaan. Itsekkin ymmärrän säästämisen järkevyyden mutta ei sekään ole kivaa että joudut vuos tolkulla odottamaan jotain haluamaasi asiaa, koska osamaksut ovat idiooteille :D :D :D

[QUOTE="1234";26818581]Minä olen pienituloinen lähihoitaja ja mies opintovapaalla töistä. Meillä on kaksi lasta. Eikä todellakaan mene 500eurossa raja, jolloin pitäisi osaria maksaa. Yli 3000e ostokset voisin tehdä velaksi, mutta tällä hetkellä ei ole tarvetta.
Kyllä on pitänyt raha-asiansa aikalailla päin persettä hoitaa, jos työsskäyvä joutuu yli 500e ostoksessa turvautua osamaksuun.[/QUOTE]

No ei nyt ihan 500 mene osamaksuihin turvautumisen raja, mutta melkein. Olemme säästäväisiä, mutta kyllä auton, vuokran ja erityisesti ruoan maksaminen vie rahat tehokkaasti. Lapsia kolme, sen ikäisiä, että kulutus on pahimmillaan. Olin pitkään pienillä tuloilla lasten kotona hoitamisen aikoihin, joten se aika vaikuttaa vielä, kun säästöjä ei kerääntynyt, vaan velkaa.

Yhteistyössä