Ostaako joku oikeasti huonekaluja tai kodinkoneita VELAKSI?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iida ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iida ihmettelijä

Vieras
Toisesta ketjusta vain tuli mieleen.. Joku sielä sanoi olevansa tuttavapiirinsä ainut, joka EI osta vvelaksi huonekaluja tai kodinkoneita? Siis WTF?

Joo ymmärrän kyllä tilanteen, jossa jääkaappi paukahtaa rikki ja uusi pitää saada heti ja rahaa ei ole, mutta tällaiset tilanteet varmasti ovat kuitenkin aika harvinaisia.

Olen itse reilusti alle kolmekymppinen, eikä minun ikäisilläni ole yleensä vielä suuria rahoja säästössä. Silti kukaan ei ostele osareilla yhtään mitään. Tuo on ihan vieras asia mulle, että olisi muka kovinkin ylistä..

Meillä on aika paljon säästöjä, mutta silti ostamme usein esim. huonekaluja luottokortilla. Maksamme ne kyllä parissa kuukaudessa, eli korkoa ei mene lainkaan tai sitten hyvin vähän.

Kyllä mä olen ostanut osamaksulla mm. sohvan, uuden sängyn, tiskikoneen.. ainakin. En siis samaan aikaan sentään. Kaikki on maksettu pois, mitäs siinä sitten kummallista on. Eipä oo koskaan tarttenut kärvistellä ilman.

No millä mä pienituloinen yh muuten saisin ostettua mitään? Eron jälkeen oli pakko saada pesukone eikä mulla todellakaan ollut varaa sitä maksaa kerralla! Myös telkkarin halusin ja osamaksulla senkin ostin. Molemmat on maksettu aikoja sitten pois.

No en ole ikinä kuullut kenenkään ostavan osarilla huonekaluja tms, mutta varmasti silti jotkut tekevät niin. Kuulostaa typerältä suoraan sanoen, mutta jokainen tehkööt mitä lystää. Ainoana tilanteena ymmärrän, jos esim. tosiaan joku oleellinen kodinkone menee rikki, rahatilanne on heikko ja uusi on saatava heti.

[QUOTE="Ärsyyntynyt";26818101]No millä mä pienituloinen yh muuten saisin ostettua mitään? Eron jälkeen oli pakko saada pesukone eikä mulla todellakaan ollut varaa sitä maksaa kerralla! Myös telkkarin halusin ja osamaksulla senkin ostin. Molemmat on maksettu aikoja sitten pois.[/QUOTE]

Mä olin ilman telkkaria niin kauan, kunnes sais säästettyä telkkarirahat. Ostin huuto.netistä käytetyn tauutelkkarin. Mä käytin myös pesutupaa ensimmäiset puolivuotta ja ostin myös huutiksesta käytetyn pesukoneen. Toki ymmärrän, jos asuit paikassa, jossa pesutupaa ei ollut.
Mä vältän velkoja ja osamaksuja kuin ruttoa. Kyllä mä toisaalta ymmärrän, että joskus voi tulla pakko tilanne.

Ostetaanhan jopa vaatteita velaksi.

Kodinkone- ja huonekaluostoksilla lähes tuputetaan luotollisia tilejä, osta nyt maksa ensi vuonna tyyliin.

Itse kierrän ne kaukaa, mutta ilmeisesti moni ei kierrä koska luottotiedottomia on niin paljon.

Luulen, että on hyvin yleistäkin ostaa osarilla. Mulle ainakin kodinkoneliikkeessä ei meinannut millään myydä pesutornia käteisellä, tyrkytti vaan viimeiseen asti osamaksua... Taitavat saada jonkun provikan tai bonuksen noista osarisopimuksista/myynneistä..

Luulen, että on hyvin yleistäkin ostaa osarilla. Mulle ainakin kodinkoneliikkeessä ei meinannut millään myydä pesutornia käteisellä, tyrkytti vaan viimeiseen asti osamaksua... Taitavat saada jonkun provikan tai bonuksen noista osarisopimuksista/myynneistä..

Sitouttaa ketjuun kun saavat "myytyä" sen ketjun luottokortin.
Heidän kannaltaan moinen kannattaa silloinkin (niin kuin usein on) ettei osamaksu ole asiakkaalle yhtään kalliimpi kuin kertamaksu. Esim. Gigantilla olen nähnyt muutaman kerran, jotta tulee lopulta jopa muutaman euron halvemmaksi ...

:D

ainut kotiin osarilla ostettu on tiskikone. mutta ei toi musta oo ihan tavatonta että ihmisillä on osarilla ostettu kallis sohva tjsp. me hiljalleen haalittiin tavarat ekojen kuukausien aikana kun muutettiin miehen kanssa yhteen. ekaks ostettiin sänky ja kirja hylly ja keittiönpöytä+tuolit. oli aika tyhjää ja kolkkoa mutta pikku hiljaa sitä sitten alko näyttämään kodilta.

[QUOTE="Laina";26818144]Kyllä vain, minä ainakin ostin sohvan osamaksulla, koska ei olisi äkkiä ollut yli 2000e ylimääräisenä, korkoja tms llisäkuluja ei tullut maksoin juuri sohvan hinnan.[/QUOTE]

Ilmeisesti tämä on provo, mutta tuollaisia idiootteja varmasti on ihan oikeasti. Jos ei ole varaa ostaa 2000e sohvaa, niin sitten ostetaan halvempi sohva. Sellainen mihin on varaa.

Ilmeisesti tämä on provo, mutta tuollaisia idiootteja varmasti on ihan oikeasti. Jos ei ole varaa ostaa 2000e sohvaa, niin sitten ostetaan halvempi sohva. Sellainen mihin on varaa.

Hmm, minkä lain mukaan?

Aikuinen, etenkin työssäkäyvä, ihminen voi ostaa sen sohvan minkä haluaa, osamaksulla jos haluaa. Ja mä katson että mulla on siihen varaa, kun kykenen maksamaan osamaksuerät.

[QUOTE="vieras";26818315]Hmm, minkä lain mukaan?

Aikuinen, etenkin työssäkäyvä, ihminen voi ostaa sen sohvan minkä haluaa, osamaksulla jos haluaa. Ja mä katson että mulla on siihen varaa, kun kykenen maksamaan osamaksuerät.[/QUOTE]

En enää ihmettele miksi luottotiedottomien määrä kasvaa.

Aikuinen, etenkin työssäkäyvä, ihminen voi ostaa sen sohvan minkä haluaa, osamaksulla jos haluaa. Ja mä katson että mulla on siihen varaa, kun kykenen maksamaan osamaksuerät.[/QUOTE]

Velka on aina velka. Koskaan ei tiedä mitä sattuu ja tapahtuu. Työssäkäyvä ihminen pystyy m yös säästämään (ihmettelen, jos ei työssäkäyvällä ole 2000e säästössä noin muutenkin) rahan ja ostamaan, kun on siihen rahat kasassa.

Velka on aina velka. Koskaan ei tiedä mitä sattuu ja tapahtuu. Työssäkäyvä ihminen pystyy m yös säästämään (ihmettelen, jos ei työssäkäyvällä ole 2000e säästössä noin muutenkin) rahan ja ostamaan, kun on siihen rahat kasassa.

Mulla siis on säästössä noin muutenkin se 2000€, silti mä saatan ostaa osamaksulla hobbarista 1000€:n sohvan. Ne summat ei kumminkaan koskaan ole niin suuria, ettäkö ne kävisi mahdottomaksi hoitaa jos joutuisin esim. työttömäksi.

Aikuinen ihminen osaa myös säästää, jotta sitä rahaa on ylimääräistä vaikkapa se 2000 € tai enemmän...

[QUOTE="Wilma";26818330]En enää ihmettele miksi luottotiedottomien määrä kasvaa.[/QUOTE]

Aijjaa, en tiedä kasvaako vai ei. Mä itse en ole luottotiedoton, enkä edes mun lähipiiristä tiedä ketään luottotiedotonta. Kyllä aika epävarmoilla kantimilla on oma talous ja elämä noin muutenkin, jos esim. 300€:n tavaran ostaminen osamaksulla muodostaa suuren vaaran ja uhkan omalle taloudelle.

• Tykkää
Reactions: Millenia

Senpä takia velka mitoitetaan maksukyvyn mukaan. Jos perheessä on kaksi työssäkäyvää, suhteellisen hyvätuloista ihmistä, ei mahda muiden rintaa puristella, jos he käyvät maanantai-illan ratoksi humauttamassa muutaman tonnin osamaksuvelan huonekaluliikkeessä.

• Tykkää
Reactions: Millenia

niinpä niin. Miksi ihmeessä olisin tyytynyt halvempaan tai siis pienikokoisempaan, huonolla kankaalla päällystettyyn sohvaan? Kyllä minulle olisi kelvannut vaikka 50e sohva, ei vaan sattunut sillä hinnalla löytymään olohuoneeseemme sopivaa, eikä muutenkaan tarpeeksi laadukasta joka ei ensimmäisen vuoden jälkeen näytä siltä kuin siinä olisi istunut norsu joka on hangannut persettään siihen saaden kankaan nukkaantumaan.... Jos olisin jättänyt tämän reilu 2000e kirjoittamatta olisit ilmeisesti ollut tyytyväinen siellä omalla sohvallasi joka on väriä sateenkaari, kangasta jätesäkki ja kokoa rahi, koska SE SOPI SINUN SEN HETKISEN RAHA PUSSISI SISÄLTÖÖN, etkä halunnut olla IDIOOTTI.
Kateus on uskomaton sairaus!

Yhteistyössä