Osta osta, enemmän enemmän.. ei voi tajuta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Mä en ymmärrä että miten tästä maailmasta on tullu näin älytön: tääkin kaupunki on täynnä kauppoja ja uusia ostoskeskuksia vaan rakennetaan. Mihin ihmeeseen ihmiset kokee tarvitsevansa noin paljon tavaraa ja uusia vaatteita? Onko se elämän ainoa täyttymys, se shoppailu? Noh, ainakin on kirppikset täynnä liki uudenveroista kamaa.

Itse olen tyytyväinen muutamiin kestäviin ja kivan näköisiin vaatteisiin, ja uusia ostetaan kun entiset on kulunut kelvottomiksi. Tai siis uusia ja uusia, pääasiassa kirppikseltä. Korjaus on hyvä taito, mut ihmiset heittää roskiin vaatteen/laukun/kengän kun siit on pari tikkiä ratkennu tai nappi lähtenyt. Ja aleista uusia tavaroita ostetaan kun "sai niin halvalla" ja heitetään vanhat käyttökelpoiset pois. :headwall:

Ymmärtääkö kukaan mun ajatusta?

totta ettà kauppoja tuntuu tulevan koko ajan lisàà. toisaalta ehkàpà se tuo mukanaan kilpailua.
ei riità enàà ettà on rahaa shoppailuun: juuri tulin ydinkeskustasta ja parkkihallin tuntimaksu oli 5 euroa ja heti minuutinkin yli tunti, 10 euroa, sitten 15 euroa. aikamoinen summa, vai mità?

YMMÄRSIN, täällä samanlainen kierrättäjä kuin ap. ostan vain kirppareilta, korjaan vanhaa, saan tutuilta ilmaisvaatteita, kun eivät enää heille mahdu tai kelpaa. silti kuljen siiteissä, laadukkaissa ja puhtaissa vaatteissa.

Mulla ei edes mene kirppikselle omat vaatteet, koska käytän ne loppuun. Iso osa nykyvaatteista on sellaisia, että ei niitä järkevästi pysty korjaamaan, kun kangas esim kuluu puhki tai on niin heikkoa että repeää. Kengät käytän suutarilla kunnes ovat ulkoisesti roskiskamaa.

Mä kyllä pidän valikoimien laajuudesta. Vaikkakin olen sitä mieltä, että liikaa panostetaan halpaan paskaan eikä ostajia niille kestäville tuotteille ole - eikä siis valikoimaakaan kunnolla. Mutta tempauspäivien tavaroiden laatu on kyllä aika halpista - mä mielummin näkisin normitavaraa edukkaasti :D

Ymmärrän ajatuksesi. Osa ihmisistä on kuitenkin alkanut kääntyä kerskakulutusta vastaan ja nk downshifting on nykyisin trendikästä. Mä aloitin nuukailun tämän vuoden alussa ja pyrin jättämään kaupan hyllyyn kaiken, mitä ilmankin tulen toimeen. Ekat 6 kuukautta olivat vähän haastavia, mutta nyt tämä on jo melko helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22195542:
Ymmärrän ajatuksesi. Osa ihmisistä on kuitenkin alkanut kääntyä kerskakulutusta vastaan ja nk downshifting on nykyisin trendikästä. Mä aloitin nuukailun tämän vuoden alussa ja pyrin jättämään kaupan hyllyyn kaiken, mitä ilmankin tulen toimeen. Ekat 6 kuukautta olivat vähän haastavia, mutta nyt tämä on jo melko helppoa.

Kiva muutos! Tekispä vaan useempikin niin. Mainonnan uhreina vaan ostellaan kaikenmaailman pattereilla toimivia ripsenkihartimia ja just noita huonolaatusia vaatteita jotka ei kestä mitään. Ällöttävää haaskausta, niin rahojen, oman ajan, mielenrauhan että luonnonvarojen.

Kiva muutos! Tekispä vaan useempikin niin. Mainonnan uhreina vaan ostellaan kaikenmaailman pattereilla toimivia ripsenkihartimia ja just noita huonolaatusia vaatteita jotka ei kestä mitään. Ällöttävää haaskausta, niin rahojen, oman ajan, mielenrauhan että luonnonvarojen.
Mä vältän mainonnan uhriksi joutumisen sillä, että laitoin postilaatikkoon "Ei mainoksia, kiitos" -kyltin, lakkautin lehtitilaukset ja tv-ohjelmien mainoskatkoilla käyn täyttämässä/tyhjentämässä tiski/pesukonetta, tulen palstalle tms.

Mä en ole kesäalen jälkeen ostanut meidän taloon yhtään uutta vaatetta. Lapselle ostin kengät, kun niitä ehkä tarvitsee. Omia vaatteita olen kaivellut kaappien kätköistä. Joitain olen vähän modistanut (esim. trikoomekosta tunika), osan olemassaolon olin jo unohtanut... kenkämaailma uudistui kun kiipesin vintille ja löysin muutamat jo unohduksiin jääneet kengät - joukossa mm. tosi kivat Espritin saappaat.

Tiedänhän mä, ettei näin voi ikuisuuksiin jatkaa, mutta nyt tuntuu tosi hyvältä, ettei tule koko ajan jotain osteltua. Mun aiempi heikkous on ollut kirppisostelut, mutta lapsen kaappeja siivotessa törmäsin lukemattomiin käyttämättömiin ja jo pieneksi käyneisiin tosihyödyllisiin kirppislöytöihin. Joten lapsellekin ostetaan vain oikeaan tarpeeseen, ei varalle.

Mä olen ennenkin ollut ostelulakossa. Nyt päätin, että en ole lakossa, vaan muutan suhdettani tavaraan ja kuluttamiseen.

Samaa oon miettiny, ite ostan pääasiassa kaiken vaatteet (paitsi tietty alusvaatteet, sukat yms.) kirppikseltä.
Ja tuli mieleen tuosta, että heitetään pois/myyntiin jopa nappien irtoamisen takia..ostin äskettäin itelleni kivan syystakin, olikohan 1-2e hintaa. Ihan ehjä, kivat yksityiskohdat..ainut miinus että nappeja oli muutama lähtenyt ja nekin oli takin taskussa mukana :)

Yhteistyössä