Osmosal

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen

Vieras
Miten saan tytön 1v4kk juomaan tuon Osmosal lääkkeensä kun lääkäri niin määräsi? Ei millään suostu ottamaan, mehun seassa ihan pikkasen. Mehu pelkältään menee kyllä hyvin. Taitaa maistua pahalta lääkkeen kanssa.. Maha neidillä on ollu sekasin neljättä päivää ja oksentanut eilen kerran ja tänään kerran. Muuten on kyllä ihan virkeänä, vaikka ei ole juuri mitään syönyt.
 
Ruiskulla/lusikalla, jos ei juoden mene. Osmosalia ei pidä mennä sekoittamaan mehuun, siinä menee osmosalin idea pilalle. Osmosaliin on laskettu elimistön tarvitsemat suolat ja sokerit sopivassa suhteessa TOISIINSA nähden. Jos sekoitat sen mehuun, sokeri-suolatasapaino liuoksessa on mennyttä.
 
Ruiskulla/lusikalla, jos ei juoden mene. Osmosalia ei pidä mennä sekoittamaan mehuun, siinä menee osmosalin idea pilalle. Osmosaliin on laskettu elimistön tarvitsemat suolat ja sokerit sopivassa suhteessa TOISIINSA nähden. Jos sekoitat sen mehuun, sokeri-suolatasapaino liuoksessa on mennyttä.
 
Ruiskulla/lusikalla, jos ei juoden mene. Osmosalia ei pidä mennä sekoittamaan mehuun, siinä menee osmosalin idea pilalle. Osmosaliin on laskettu elimistön tarvitsemat suolat ja sokerit sopivassa suhteessa TOISIINSA nähden. Jos sekoitat sen mehuun, sokeri-suolatasapaino liuoksessa on mennyttä.
 
osmosal on pahaa, ymmärrän lastasi. meillä on oksennustaudeista parannuttu perinteisesti mehujäätelöiden avulla: lapsi saa vähän nestettä, tykkää imeä kylmää ja neste menee tarpeeksi hitaasi mahaan. kokeile. poweria.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 18:51 Pauppiliini harmaana kirjoitti:
Ruiskulla/lusikalla, jos ei juoden mene. Osmosalia ei pidä mennä sekoittamaan mehuun, siinä menee osmosalin idea pilalle. Osmosaliin on laskettu elimistön tarvitsemat suolat ja sokerit sopivassa suhteessa TOISIINSA nähden. Jos sekoitat sen mehuun, sokeri-suolatasapaino liuoksessa on mennyttä.

Osmosalin voi maustaa sokerittomalla mehulla kuten Fun Light. Se ei sisällä kuin väri-, makeutus ja säilöntäaineita eikä sekoita osmosalin valmiiksilaskettuja pitoisuuksia.
 
Pahaa. Urheilujuoma esim. HartSport, Gatorade, ei siis energiajuoma, toimii myös hyvin ja maistuutakuulla paremmalle, puhumattakaan kivoista väreistä.
 
Itse käytän lapsilleni aina palkkiota keinona tuon litkun nielemiseen, mutta joskus ei sekään tepsi. Sipsit ja tosi makea mehu on hyvä vaihtoehto, meillä nuo pienimmät lapset ovat nuolleet ja imeskelleet sipsejä ja mehua vähän kerrallaan päälle. Se on auttanut.
Ja laita kannu tai 1,5 litran pulloon mehut nimellä jääkaappiin, silloin pystyt hyvin seuraamaan kuinka paljon saat lapsesi juomaan. Ja tarjoat usein, se on työlästä, mutta tee samoin itse lapsesi seurana, maistuu paremmin. Yhdistä vaikka joku kiva leikki, mihin osallistutte molemmat, vanhemman esimerkki on usein houkuttelevaa ja lapsi haluaa samaistua.
Ja palkinto lisäksi, toivottavasti onnistut! =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 23:52 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 18:51 Pauppiliini harmaana kirjoitti:
Ruiskulla/lusikalla, jos ei juoden mene. Osmosalia ei pidä mennä sekoittamaan mehuun, siinä menee osmosalin idea pilalle. Osmosaliin on laskettu elimistön tarvitsemat suolat ja sokerit sopivassa suhteessa TOISIINSA nähden. Jos sekoitat sen mehuun, sokeri-suolatasapaino liuoksessa on mennyttä.

Osmosalin voi maustaa sokerittomalla mehulla kuten Fun Light. Se ei sisällä kuin väri-, makeutus ja säilöntäaineita eikä sekoita osmosalin valmiiksilaskettuja pitoisuuksia.

91. Mihin perustuu ORS-liuoksen käyttö?
Ripulijuomien ("oral rehydration solution", Osmosal) kehittyessä on oraalisesta korjauksesta tullut kuivuman ensisijainen hoitomuoto. Juomien kehittelyssä Olennainen havainto oli se, että liuoksen oikea sokeri-suola-suhde (natrium/glukoosi: 1/1) takaa suolojen imeytymisen ohutsuolessa (1).

Valtaosa lapsista on hoidettavissa oraalisella rehydraatioliuoksella (2). Korvausliuokset sisältävät natriumia 90 mmol/1 (WHO: n suosittelema liuos) tai sitä pienempiä määriä. Tarnpereella 66:lle ripuloivalle lapselle tehdyssä tutkimuksessa vertailtiin WHO:n suosittelemaa korvausjuomaa 60 mmol/1 natriumia sisältävään liuokseen (Osmosal Novum) (3). Molemmilla saatiin yhtä hyvät tulokset kuivuman ja natriumvajeen korjauksessa. Ripulijuomaan ei saa lisätä maun parantamiseksi esim. mehutiivisteitä, sillä tämä muuttaa sokeri-suolasuhdetta ja vaikuttaa suolojen imeytymiseen. Suomessa ORS-liuos on kaikkien saatavilla apteekista, kotitekoisia "korjausliuoksia" ei vanhemmille tule suositella. Lopuksi on syytä korostaa vanhemmille, että kyseessä ei ole ripulia parantava lääke, vaan ainoastaan korvausliuos.

1. Listernick R. Zieserl E, Davis A. Outpatient oral rehydration in the United States. Am J Dis Child 140:21 1-215, 1986.
2. Mackenzie A, Barnes G. Randomized controlled trial comparing oral and intravenous rehydration therapy in children with diarrhoea. Br MedJ 303:393-396, 1991.
3. Isolauri E. Evaluation of an ora! rehydration solution with Na+ 60 mmol/1 in infants hospitalized for acute diarrhoea or treated as outpatients. Acta Paediatr Scand 74:643-649, 1985.

http://www.infektiofoorumi.fi/kysy/suolisto.html#91
 
Mä sain huijattua tytön juomaan osmosalia sellasesta lasten (novelle mansikka) vesipullosta. Laitoin osmosalia alkuperäsen nesteen tilalle, eikä tyttö edes huomannu eroa. Mukista ei suostunut sitä juomaan.
 

Yhteistyössä